Rover 200 (1995 – 1999)

Samochody / Testy

Autor: Maciej Chybowski

Liczba odwiedzin: 67200

Rover 200 to połączenie japońskiej techniki z brytyjskim designem. Czy upadek tej firmy o spowodował spadek cen używanych Roverów?

Rover 200 to połączenie japońskiej techniki z brytyjskim designem. Czy upadek tej firmy o ponad 100-letniej tradycji spowodował spadek cen używanych Roverów?

 

Niemal równolegle, w 1995 roku, na rynku pojawiły się nowe, czy jak chcą niektórzy, Fot. Maciej Chybowski: Rover 200 to niezbyt popularny samochód na naszym rynku. Najczęściej można spotkać egzemplarze z nadwoziem 5-drzwiowym. odmłodzone wersje Roverów z serii 200 i 400. Różnice w interpretacji biorą się stąd, że samochody te powstawały wcześniej jako 3- i 5-drzwiowe hatchbacki (200) oraz sedany i kombi (400). Były to kopie japońskiej Hondy Concerto, zarówno pod względem kształtu nadwozia i silników. W roku 1995 powstał 5-drzwiowy hatchback Honda Civic. Brytyjczycy rozwinęli tę konstrukcję, dodając zgrabny kufer. Tak powstał Rover sedan serii 400. Natomiast model 200 to już oryginalny Fot. Maciej Chybowski: Rover 200 to niezbyt popularny samochód na naszym rynku. Najczęściej można spotkać egzemplarze z nadwoziem 5-drzwiowym. pomysł stylistów Rovera, oparty jednak na płycie podłogowej Hondy Concerto.

 

Wersje nadwozia

 

Rover serii 200 ma zgrabne nadwozie kompaktowe o trzech lub pięciu otworach drzwiowych. Dynamiczny styl podtrzymał następca serii 200, model 25, w którym wyraźnej zmianie uległ tylko przód (podwójne reflektory).

 Fot. Maciej Chybowski: Rover 200 to niezbyt popularny samochód na naszym rynku. Najczęściej można spotkać egzemplarze z nadwoziem 5-drzwiowym.

Wnętrze

 

Tu Brytyjczycy pozwolili sobie nie zgodzić się z japońskim poczuciem estetyki. Poprzez dyskretne uzupełnienia stylistyczne i materiałowe nadawali Roverom prawdziwie angielski styl. Inna tapicerka, drewnopodobne lub drewniane nakładki, skórzane wykończenie detali – technika należała do Hondy, ale stylowa elegancja była domeną Rovera.

 

Fot. Maciej Chybowski: W przeciwieństwie do Hondy, z którą Rover 200 jest spokrewniony, wnętrze brytyjskiego pojazdu ozdobiono charakterystycznymi elementami stylistycznymi. Silniki

 

Jest w czym wybierać. Najmniejsze, o pojemności 1,1 l i mocy 60 KM oraz 1,4 l, tzw. seria K, to angielska konstrukcja. Są chyba najlepiej znane na naszym rynku, gdyż montowano je także w Polonezach 1,4 l - 75 i 103 KM. Oprócz nich stosowano japońskie 4-cylindrowe jednostki napędowe 1,6 l, 1,8 l i 2,0 litra  z jednym lub dwoma wałkami rozrządu i 8. lub 16. zaworami. W późniejszych modelach pojawiły się silniki wysokoprężne o mocy 86 KM i 105 KM. Warte uwagi są Fot. Maciej Chybowski: W przeciwieństwie do Hondy, z którą Rover 200 jest spokrewniony, wnętrze brytyjskiego pojazdu ozdobiono charakterystycznymi elementami stylistycznymi. egzemplarze, w których pracuje benzynowy silnik turbo, dwulitrowy (200 KM), bądź 6-cylindrowy, widlasty, o pojemności 2,5 l/240 KM.

 

Eksploatacja

 

W Roverze 200 zastosowano tani i sprawdzony układ zawieszenia - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna. Kompaktowe Rovery są nieco sztywne, co zniechęca nabywców, którzy kojarzą tę markę z komfortową jazdą. W grupie aut kompaktowych Rover 200 jest wyróżniającym się modelem. Nadwozie jest funkcjonalne, choć jego kształt ogranicza wielkość przestrzeni na tylnej kanapie. Pojazd jest dość dynamiczny, a wybór jednostek napędowych jest spory. Po upadku firmy Rover ceny aut tej marki spadły, co odzwierciedla obawy potencjalnych nabywców o dostęp do części zamiennych. Są one dość drogie, a ich ceny wpływają na koszty eksploatacji. 

 

Zalety:

- stosunkowo niska cena zakupu,

- dobra dynamika pojazdu

 

Wady:

- drogie części zamienne,

- głośne silniki,

- nietrwałe łożyska w skrzyni biegów

- wycieki oleju spod rozrządu

- szybko zużywające się gumowo metalowe elementy zawieszenia

- usterki instalacji elektrycznej.

 

Orientacyjne ceny części zamiennych w zł

 

Część zamienna

Cena (zł)

sprzęgło kompletne

950

Amortyzator olejowy

380

zderzak tylny

150

błotnik przedni

100

pompa wodna

120

Klocki hamulcowe przednie

60 -150

 

Orientacyjne ceny używanych w tys. zł

 

Model

1999

1998

1997

1996

1995

214 Si HTB 3-drzwi

16,6

14,9

13,4

12,0

-

214 Si HTB 5-drzwi

17,2

15,4

13,8

12,4

 

220 Si HTB 5-drzwi

18,7

16,8

-

-

-

 

Dane techniczne Rover 200

 

wersja

Silnik

ilość

cylindrów/

zaworów

Pojemność

skokowa

(cm3)

Moc

maksymalna

(KM)

Maksymalny

moment

obrotowy

(Nm/obr/min)

Czas

rozpędzania

0-100 km/h (s)

Prędkość

maksymalna

(km/h)

Średnie

zużycie

paliwa

214 Si

Benzyna

4/16

1396

103

127/3000

10,7

185

6,6

216 Si

Benzyna

4/16

1588

111

145/3000

9,9

190

6,8

218 Vi

Benzyna

4/16

1795

145

170/4000

8,0

205

7,1

220 SDi

Diesel

4/8

1994

105

210/2000

11,6

185

5,2

 

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Komentarze

    • SiorkaDe (gość)
    • Właśnie kupiłam model 220 SDI. Do wad dodałabym - umieszczony w złym miejscu pedał gazu. Jest praktycznie schowany za "przegrodą" oddzielającą kierowcę od pasażera co wymusza na kierowcy nienaturalny skręt stopy w prawo. Po 50 km, drętwieje mi już noga. Mam nadzieję, że na jakimś warsztacie uda się przesunąć nieco ten pedał.
    • Łukasz (gość)
    • Auto stwożone jako 4 nie 5 osobowe, siedzenie w 3 z tyłu jest koszmarem z strony pasażera ale bryła podoba mi się. Zawieszenie tył koszmar pełne auto i tak siedzi jakby miał jeszcze 300 Kg w bagażniku. Dużo jest wad ale zalety każdy znajdzie pod swój gust. Pozdrowienia dla wszystkich kochających tą markę. Ps. Szkoda że padła ta marka może następne modele byłyby o niebo lepsze:-)
    • Sylwek (gość)
    • 214 si to dobre,bezawaryjne i ekonomiczne auto, dynamika też jest zadowalająca a swoim leciałem już (200 km/h) niestety powyżej (100 km/h)hałas zaczyna być dokuczliwy.Ogólnie Auto mam już cztery lata i jestem bardzo zadowolony.
    • zasray gnoj (gość)
    • ty kretynko jak ci cos nie pasuje to kup malucha!!

Dodaj komentarz