Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Samochód bez energii

(ip)
Fot. Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit
Rozładowany akumulator jest jednym z najczęstszych problemów, jakie zimą spotykają kierowców. Przy siarczystych mrozach w pełni sprawny akumulator, który w temperaturze 25°C ma 100% energii, przy -10°C ma jej już tylko 70%. Dlatego szczególnie teraz, kiedy temperatury są coraz niższe, należy regularnie sprawdzać stan akumulatora.
Fot. Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit

Akumulator nie rozładuje nam się niespodziewanie, jeśli przede wszystkim będziemy regularnie sprawdzać jego stan – poziom elektrolitu i naładowania. Te czynności możemy wykonać praktycznie w każdym serwisie. Podczas takiej wizyty warto także poprosić o oczyszczenie akumulatora i sprawdzenie czy jest on prawidłowo zamocowany, ponieważ to także może mieć wpływ na większe zużycie energii.

Oszczędzaj energię zimą

Oprócz regularnych przeglądów, niezwykle istotne jest także to, jak obchodzimy się z naszym samochodem w miesiącach zimowych. Często nie uświadamiamy sobie, że pozostawienie samochodu na włączonych światłach przy bardzo niskich temperaturach może skutkować wyładowaniem akumulatora nawet w ciągu godziny lub dwóch – mówi Zbigniew Wesel, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. Dodatkowo pamiętajmy, aby przy uruchamianiu samochodu wyłączyć wszystkie urządzenia elektryczne takie jak radio, światła czy klimatyzację. Te elementy bowiem także pobierają energię podczas rozruchu – dodaje Zbigniew Weseli.  

Zimą samo uruchomienie samochodu wymaga od akumulatora dużo więcej mocy, a do tego temperatury powodują, że stan jego energii jest w tym okresie znacznie niższy. Im częściej uruchamiamy silnik tym więcej energii pochłania nasz akumulator. Dzieje się tak głównie wtedy, gdy jeździmy na krótkich odcinkach. Energia jest często pobierana, natomiast alternator nie ma wystarczająco dużo czasu, aby go ponownie załadować. W takich sytuacjach powinniśmy tym bardziej kontrolować stan akumulatora i zrezygnować w miarę możliwości z uruchamiania radia, nawiewu czy wycieraczek. Gdy zauważymy, że przy próbie uruchomienia silnika, rozrusznik z ogromnym trudem próbuje pobudzić go do pracy, możemy podejrzewać, że nasz akumulator wymaga naładowania.   

Gdy nie odpala

Rozładowany akumulator nie oznacza, że od razu musimy udawać się do serwisu. Silnik możemy  uruchomić pobierając prąd z innego samochodu za pomocą kabli rozruchowych. Powinniśmy pamiętać przy tym o kilku zasadach. Przed przyłączeniem kabli koniecznie upewnijmy się, czy elektrolit znajdujący się w akumulatorze nie zamarzł. Jeśli tak, wówczas musimy udać się do serwisu i całkowicie wymienić akumulator. Jeśli nie, możemy przystąpić do próby jego „reanimacji”, pamiętając aby odpowiednio przymocować kable rozruchowe. Czerwony przewód podpinamy pod tak zwaną klemę dodatnią, natomiast czarny pod ujemną. Powinniśmy przy tym pamiętać, aby najpierw kabel czerwony podłączyć do sprawnego akumulatora, a w drugiej kolejności do samochodu, w którym bateria jest rozładowana. Następnie bierzemy czarny kabel i nie podłączamy go bezpośrednio pod klemę, jak w przypadku przewodu czerwonego, ale pod uziemienie, czyli metalową, niemalowaną część silnika. Uruchamiamy samochód, od którego pobieramy energię i po kilku chwilach nasz akumulator powinien zacząć działać – wyjaśnia ekspert.

Jeśli akumulator pomimo próby ładowania nie działa, powinniśmy pomyśleć o wymianie na nowy. W takiej sytuacji najlepiej udać się do autoryzowanej stacji obsługi.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty