Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Samochód sam powiadomi służby ratunkowe o wypadku

(MK) / źródło: Instytut Transportu Samochodowego
Obecnie nad bezpieczeństwem kierowcy i pasażerów czuwają aktywne i pasywne systemy. Z inicjatywy władz UE pojawi się jeszcze jeden elektroniczny stróż

.

Fot. ITS
Fot. ITS

Ze wstępnych danych Komendy Głównej Policji wynika, że tylko w minionym roku doszło na polskich drogach do 38 776 wypadków, w wyniku których 3 902 osoby poniosły śmierć, a 48 872 osób zostało rannych. Mimo, iż statystyki wskazują, że minione 12 miesięcy były najbezpieczniejszymi od 10 lat, trudno nie odnieść wrażenia, że wypadki to temat numer jeden w debacie nad bezpieczeństwem ruchu drogowego. Szczególny wydźwięk tej kwestii potęguje fakt, iż liczba pojazdów i w konsekwencji ruch drogowy wzmaga się z każdym rokiem. Co więcej, następstwem wypadków jest nie tylko trauma poszkodowanych i ich rodzin, ale również pokaźne obciążenie dla finansów publicznych.

eCall w ramach e-Safety

Według Światowej Organizacji Zdrowia za 20 lat wypadki drogowe będą zajmować piątą pozycję na liście najczęstszych przyczyn zgonów na świecie. By zmienić tą smutną statystykę, Komisja Europejska wspólnie z organizacjami sektora transportu podjęła inicjatywę "e-Safety", której celem jest poprawa bezpieczeństwa w transporcie, m.in. dzięki elektronicznym systemom instalowanym w pojazdach i wyposażeniu infrastruktury drogowej w systemy telematyczne.

Podstawową rolę w ramach propozycji e-Safety odgrywa ogólnoeuropejski system automatycznego powiadamiania ratunkowego, o nazwie eCall, bazujący na powszechnie znanym numerze alarmowym 112. Komisja Europejska szacuje, że wprowadzenie tego systemu mogłoby uratować około 2,5 tys. osób rocznie na terenie UE.

Jak to działa?

Urządzenie składa się z modułu detekcji wypadku oraz modułu teletransmisyjnego do komunikacji z Centrum Powiadamiania Ratunkowego (CPR). Podczas wypadku moduł detekcji wyposażony w czujniki przyspieszeń, w określonych warunkach, uruchamia moduł teletransmisyjny wykorzystujący technologię GSM. Z kolei globalny system pozycjonowania satelitarnego GPS, umożliwia lokalizację pojazdu.

W sytuacji, gdy dojdzie do poważnego wypadku, w następstwie którego zostaną wystrzelone poduszki powietrzne, automatycznie zostanie wyzwolona przez pokładową elektronikę auta usługa eCall. Po wyzwoleniu usługi eCall, urządzenie pokładowe w pojeździe wywoła numer alarmowy 112. W tym samym czasie komunikat alarmowy, zawierający najważniejsze informacje o wypadku tj. czas, miejsce, współrzędne oraz opis pojazdu, zostaje wysłany do Centrum Powiadamiania Ratunkowego - relacjonuje schemat działania dr inż. Tomasz Kamiński z Instytutu Transportu Samochodowego, realizujący krajowy projekt rozwojowy dotyczący systemu eCall. Wszystko po to, by zminimalizować czas niezbędny do przyjazdu karetki w momencie, gdy kierujący i pasażerowie są nieprzytomni, a w sąsiedztwie zdarzenia drogowego nie ma osób, które mogłyby udzielić im pomocy.

Szybka reakcja to większe szanse na uratowanie życie ofiar, stąd też w opinii służb ratunkowych obowiązuje tzw. zasada "złotej godziny", zgodnie z którą udzielenie pomocy w pierwszej godzinie po wypadku znacznie zwiększa szanse poszkodowanych na przeżycie. System eCall można także uruchomić ręcznie za pomocą przycisku SOS, umiejscowionego na desce rozdzielczej auta.

Kiedy system zacznie funkcjonować?

Poparcie dla idei wdrożenia systemu eCall w Europie wyraziło większość państw, w tym również Polska. Jednocześnie, silnie akcentuje się potrzebę pełnego wdrożenia numeru alarmowego 112, który nie działa jeszcze tak, jak powinien - konkluduje dr inż. Tomasz Kamiński.

Przewiduje się, że strategia, mającą doprowadzić do montowania urządzenia pokładowego systemu eCall we wszystkich nowych pojazdach w Europie, ma się pojawić z początkiem 2014 roku.

Tymczasem…

Nie czekając na nowe unijne prawo, kilku europejskich producentów samochodów już teraz oferuje w swoich pojazdach usługę podobną do eCall. Volvo opcjonalnie wyposaża auta w system o nazwie On Call. Z kolei Skoda oraz Subaru montują Inteligentny System Ratunkowy drugiej generacji ISR 2. Natomiast w autach marki Volkswagen możemy spotkać Sat Assist. Na rynku dostępny jest także system oferowany przez firmę AUTOGUARD. Wspólnym mianownikiem tych platform jest możliwość szybkiego wezwania pomocy w razie wypadku lub innego zagrożenia. Dodatkową zaletą jest funkcja śledzenia pojazdu w przypadku kradzieży, dzięki czemu właściciele aut wyposażonych w podobne systemy korzystają ze zniżek na polisy Autocasco.

Zdaniem eksperta:

Fot. ITS
Fot. ITS

Dr hab. inż. Gabriel Nowacki, Centrum Zarządzania i Telematyki Transportu ITS
- Wdrożenie systemu eCall opiera się na dobrowolnym protokóle ustaleń oraz umownym współdziałaniu wszystkich zainteresowanych podmiotów, dlatego obecnie powiadomienie alarmowe typu eCall jest traktowane jako usługa z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Protokół ustaleń (ang. MoU Memorandum of Understanding), dotychczas podpisało 20 państw członkowskich UE oraz 3 inne państwa (Szwajcaria, Norwegia i Islandia). Obecnie protokółu nie podpisała: Bułgaria, Francja, Irlandia, Łotwa, Polska, Węgry, Wielka Brytania.

By rozwój tego projektu przebiegał w sposób niezakłócony, należy sprecyzować krąg zainteresowanych projektem podmiotów, zarówno publicznych, jak i prywatnych. Stąd konieczny jest udział, oprócz państw członkowskich i Komisji Europejskiej, przede wszystkim operatorów telekomunikacyjnych, producentów pojazdów, dostawców sprzętu, operatorów autostrad, klubów motorowych, ubezpieczycieli i dostawców usługi eCall.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty