Samochody połączone z siecią stają się faktem

Marcin Rejmer; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda
Pokładowa elektronika samochodów nieustannie ewoluuje. Dzięki zaawansowanym systemom multimedialnym nowe modele mogą pozostawać w stałej łączności z siecią, by błyskawicznie dostarczyć kierowcy niezbędnych informacji.  fot. Skoda
Pokładowa elektronika samochodów nieustannie ewoluuje. Dzięki zaawansowanym systemom multimedialnym nowe modele mogą pozostawać w stałej łączności z siecią, by błyskawicznie dostarczyć kierowcy niezbędnych informacji. fot. Skoda
Pokładowa elektronika samochodów nieustannie ewoluuje. Dzięki zaawansowanym systemom multimedialnym nowe modele mogą pozostawać w stałej łączności z siecią, by błyskawicznie dostarczyć kierowcy niezbędnych informacji.

A internet w samochodzie ma niebagatelne znaczenie. Najnowsze rozwiązania multimedialne przyspieszają wyszukiwanie celu w nawigacji, pozwalają na sprawne omijanie zatorów drogowych czy wezwanie pomocy w krytycznej sytuacji. Nowy rozdział w historii informacyjno-rozrywkowych systemów Škody otworzyły modele Kodiaq i Octavia.

Pokładowa elektronika samochodów nieustannie ewoluuje. Dzięki zaawansowanym systemom multimedialnym nowe modele mogą pozostawać w stałej łączności z
Pokładowa elektronika samochodów nieustannie ewoluuje. Dzięki zaawansowanym systemom multimedialnym nowe modele mogą pozostawać w stałej łączności z siecią, by błyskawicznie dostarczyć kierowcy niezbędnych informacji.

fot. Skoda

Przewidziano dla nich systemy multimedialne, które bazują na opracowanym przez grupę Volkswagen układzie Modular Infotainment Matrix drugiej generacji. Oferuje on wiele funkcji i interfejsów oraz posiada ekran dotykowy wykonany w technologii pojemnościowej. Dzięki nim nowe modele czeskiej marki awansowały pod względem technologii cyfrowych do ścisłej czołówki swojego segmentu.

Już standardowa platforma Swing posiada wejścia Aux, SD i USB, przyciski i pokrętła do szybkiego wybierania podstawowych funkcji, jak również dotykowy ekran, który wyczuwa kontakt palca z jego powierzchnią i nie wymaga silnego nacisku.

Inżynierowie Škody zapewnili też szerokie możliwości synchronizacji stacji Swing z urządzeniami mobilnymi. Jedną z kluczowych funkcji jest SmartLink+, czyli kompatybilne ze standardami MirrorLink rozwiązanie, które pozwala przenieść menu telefonu oraz poszczególne aplikacje bezpośrednio na centralny wyświetlacz samochodu. Opcjonalna funkcja SmartGate daje możliwość ściągnięcia na smartfon informacji dotyczących stylu jazdy. Korzystając z dodatkowych aplikacji, kierowca może przeanalizować swój styl jazdy i zbierać dane na temat wydajności samochodu.

Bardziej zaawansowane system multimedialny Bolero i systemy nawigacji satelitarnej Amundsen i Columbus mają bardziej efektowny interfejs. Ale nie tylko. Gdy kierowca bądź pasażer zbliżą palec do ekranu, następuje wyświetlenie dodatkowego menu do przesuwania zawartości ekranu czy wprowadzania danych. Praktycznym elementem wyposażenia Kodiaqa jest system ICC, czyli pokładowy interkom, będący składową systemów Bolero, Amundsen i Columbus. Mikrofon urządzenia głośnomówiącego odbiera mowę kierowcy, a następnie przesyła ją do głośników z tyłu samochodu.

Pokładowa elektronika samochodów nieustannie ewoluuje. Dzięki zaawansowanym systemom multimedialnym nowe modele mogą pozostawać w stałej łączności z
Pokładowa elektronika samochodów nieustannie ewoluuje. Dzięki zaawansowanym systemom multimedialnym nowe modele mogą pozostawać w stałej łączności z siecią, by błyskawicznie dostarczyć kierowcy niezbędnych informacji.

fot. Skoda

System Amundsen może pełnić rolę pokładowego hotspot wi-fi – zapewniającego pasażerom Octavii i Kodiaqa nieograniczony dostęp do internetu poprzez ich smartfony czy tablety. Flagowy moduł Columbus można doposażyć w moduł LTE, gwarantujący wyjątkowo szybki przesył danych – z prędkością ściągania sięgającą 150 mb/s. Listę wyposażenia opcjonalnego uzupełnia przydatne rozwiązanie Phonebox – pozwala na bezprzewodowe ładowanie nowoczesnych telefonów i wzmacnia jego sygnał przez antenę dachową samochodu.

Trudny do przecenienia jest także sam… wygląd stacji multimedialnej z 9,2-calowym ekranem. Sprawia on, że deska rozdzielcza prezentuje się znacznie lepiej i nowocześniej. A nie da się ukryć, że kupując nowe auto, liczymy właśnie na ten efekt świeżości. Nie powinno więc dziwić, że coraz większy odsetek nabywców nowych aut rezygnuje z mocniejszego silnika na rzecz kilku najciekawszych pozycji z listy wyposażenia dodatkowego – np. systemu multimedialnego czy markowego nagłośnienia.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty