Samochody terenowe w Polsce

Jak kupić / Eksperci radzą

Autor: Ryszard Polit

Liczba odwiedzin: 40549

Jeśli chcesz być "trendy", powinieneś jeździć SUV-em. Daje poczucie siły, bezpieczeństwa i wolności.

Jeśli chcesz być „trendy”, powinieneś jeździć SUV-em. Daje poczucie siły, bezpieczeństwa i wolności. To nic, że im jest nowocześniejszy, tym gorzej radzi sobie w terenie. Suzuki Jimny jest jednym z tañszych samochodów rekreacyjno-terenowych o zadziwiaj±co dobrych w³asno¶ciach terenowych.

 

Samochody rekreacyjno-terenowe, określane jako SUV-y, biją rekordy powodzenia. Z dawnych aut terenowych kupowanych przez twardzieli, współczesne konstrukcje przejęły groźny wygląd i duże koła. To wystarcza, by zapewnić skromne potrzeby nabywców XXI wieku, którzy wcale nie zamierzają zjeżdżać z utwardzonych dróg. W ekstremalnych przypadkach potężne auto rekreacyjno-Spadkobierca tradycji aut terenowych – Jeep Wrangler. terenowe może nie mieć nawet napędu na 4 koła. Takie teraz czasy. Samochód typu SUV jest zaprzeczeniem zdrowego rozsądku – nie jest dobry ani na asfalcie, ani w trudnym terenie. Z pogodzeniem sprzecznych wymagań każdy producent musi radzić sobie sam.

 

Rekreacja w terenie

 

Wzorcowy samochód terenowy ma konstrukcję ramową, możliwie duży prześwit, krótkie zwisy nadwozia i nieduży rozstaw osi. Napęd może być stały lub dołączalny, przydaje się reduktor i blokada mechanizmów różnicowych. Dołączanie napędu, włączanie reduktora i blokady mechanizmów różnicowych można włączyć dodatkową dźwignią lub przyciskiem na tablicy przyrządów. Unikanie systemów elektronicznych jest jak najbardziej Mercedes-Benz klasy G – jeden z ostatnich „prawdziwych” samochodów terenowych. wskazane. Samochodami wyróżnianymi za świetne własności terenowe są Land Rover Defender, Mercedes-Benz klasy G, Jeep Wrangler, a także niepozorny Suzuki Jimny. Są to niemłode konstrukcje, które na eleganckich deptakach nadmorskich kurortów nie wzbudzają entuzjazmu.

 

Zupełnie odwrotnie jest z takimi autami jak Porsche Cayenne, BMW X5, Toyota Land Cruiser 100 czy Lexus RX 300. Bez trudu zmiotą z jezdni pospolite hatchbacki, które wyglądają przy potężnym SUV-ie jak ubogi krewny. Nowoczesne auta rekreacyjno-terenowe mają nadwozie samonośne, jak „zwykłe” sedany, by zmniejszyć masę i prześwit. Ze względu na koszty SUV-y często nie są wyposażone w reduktor, bo jest niepotrzebny podczas jazdy po asfalcie. W układzie przeniesienia napędu, który najczęściej na stałe napędza obie osie, Popularny w naszym kraju Jeep Grand Cherokee jest pojazdem eleganckim i skutecznym w terenie. wykorzystuje się na ogół sprzęgło wiskotyczne. Za jego pośrednictwem można płynnie przenosić napęd na przednią lub tylną oś, ewentualnie blokować mechanizmy różnicowe. Wadą tego sprzęgła jest działanie z pewnym opóźnieniem, co podczas jazdy w trudnym terenie po prostu nie zdaje egzaminu. Gdy czujniki umieszczone w kołach wykryją poślizg, nastąpi samoczynne przekazanie napędu na koła bez poślizgu. W niektórych rozwiązaniach, np. w BMW X3, ślizgające się koło jest hamowane hamulcem, którym steruje układ elektroniczny.  

 

Zawieszenie i silniki

 

W tańszych autach stosuje się konwencjonalne zawieszenie wykorzystujące wahacze, sprężyny i amortyzatory. W droższych konstrukcjach, np. Toyota Land Cruiser 100, Porsche Cayenne, Range Rover czy BMW X5 stosuje się zawieszenie pneumatyczne, umożliwiające regulację Nowoczesny samochód nie mo¿e byæ pozbawiony elektroniki – w BMW X3 jest jej pod dostatkiem. Pomaga nawet zjechaæ z góry. prześwitu pojazdu i sztywności zawieszenia. Zmiana sztywności  zawieszenia jest przydatna nie tylko w celu polepszenia komfortu jazdy, lecz także z powodu konieczności stabilizacji auta podczas szybko pokonywanych zakrętów. Pojazdy te mają dość wysoko umieszczony środek ciężkości.

W pojazdach typu SUV stosuje się silniki benzynowe i wysokoprężne. Z punktu widzenia jazdy w terenie Porsche Cayenne ³±czy cechy auta sportowego i terenowego, o ile to w ogóle mo¿liwe. W ka¿dym razie Cayenne odniós³ rynkowy sukces. korzystniejsze są diesle, gdyż osiągają wysoki moment obrotowy.

 

Sytuacja rynkowa

 

Na naszym rynku oferta samochodów terenowych i SUV-ów jest bardzo bogata. Najtańszym autem jest Lada Niva w cenie 41 tys. zł, którą polecić można wyłącznie amatorom mocnych wrażeń. Bardziej cywilizowany pojazd to Suzuki Jimny kosztujący 49 tys. zł, skuteczny w terenie i nadający się do S³ynna firma Land Rover, specjalizuj±ca siê w konstrukcji aut terenowych i SUV-ów, lansuje rekreacyjno-terenowego Freelandera. Na naszym rynku pojazd ten nie wzbudza wiêkszego zainteresowania. miasta. Dysponując kwotą ok. 75 tys. zł, można stać się posiadaczem Suzuki Grand Vitary czy Hondy HR-V.

 

W cenie do 100 tys. zł naliczyliśmy tylko 9 modeli aut, co potwierdza tezę, że SUV-y nie są tanie. Nawet Kia Sorento kosztuje blisko 140 tys. zł. W tej sytuacji propozycja Hyundaia Santa Fe za 111 tys. zł okazuje się dość atrakcyjna. Oferta Hyundaia blednie przy prestiżowym Jeepie Cherokee za 116 Honda HR-V – znakomita na miejskie bulwary, powinna unikaæ trudnych bezdro¿y. tys. zł. Debiutująca marka SsangYong oferuje bogato wyposażony model Rexton za 170 tys. zł. Słynny Land Rover Discovery kosztuje ok. 202 tys. zł, ale to nie jest drogo w porównaniu z Range Roverem za 325 tys. zł.

 

Każdy jest dobry

 Przedstawiciel japoñskiej my¶li technicznej – Toyota RAV4 to zgrabny pojazd rekreacyjno-terenowy.

Każdy z 36 modeli aut terenowych i SUV-ów ma swoich zwolenników. Podkreślają oni walory napędu na 4 koła, który okazuje się nieoceniony nie tylko podczas jazdy po bezdrożach, lecz także po asfalcie zasypanym śniegiem czy w deszczu. Autami z napędem 4x4 jeżdżą mieszkańcy Samochody rekreacyjno-terenowe ró¿ni± siê sposobem przeniesienia napêdu. Czêsto stosuje siê sta³y napêd na wszystkie ko³a, z mo¿liwo¶ci± dowolnego rozdzia³u momentu obrotowego na poszczególne osie. Nad wszystkim czuwaj± systemy elektroniczne, podobno odpo terenów górskich, posiadacze domków letniskowych i miłośnicy sportów wodnych ciągnący przyczepy z łódkami. Panie już dawno odkryły walory SUV-a, dzięki któremu z za szyb wysokiego auta mogą na świat spojrzeć pewniejszym wzrokiem. W latach 80. ulubieńcem damskiej części zmotoryzowanego społeczeństwa stał się w Europie niebyt duży, ale bojowy Suzuki Samurai, okrzyknięty „wesołym skoczkiem”. Z powodu małych rozmiarów na miejskich wybojach bardzo podskakiwał.

 

 

Marka

Model

Pojemność skokowa silnika/moc (KM)

          Orientacyjna 

             cena (zł)

 

Lada

Niva

1,7/81

41 000

Suzuki

Jimny

1,3/82

49 900

Suzuki

Grand Vitara

1,6/94

69 900

Honda

HR-V

1,6/124

74 400

Mitsubishi

Pajero Pinin

1,8/114

83 900

Toyota

RAV4

2,0/150

95 100

Jeep

Wrangler

2,4/143

96 500

Land Rover

Freelander

1,8/120

96 600

Honda

CR-V

2,0/150

99 400

Nissan

X-Trail

2,0/140

102 900

Subaru

Forester

2,0/125

104 500

Mitsubishi

Outlander

2,0/136

105 990

SsangYong

Musso Sports

2,9 TD/120

107 500

Hyundai

Santa Fe

2,0CRDi/112

111 000

Jeep

Cherokee

2,4/147

116 900

Nissan

Terrano

2,7 TDi/125

125 500

SsangYong

Korando

2,9 TD/120

126 200

Kia

Sorento

2,5 CRDi/140

137 400

Land Rover

Defender 90

2,5 D/122

143 800

Hyundai

Terracan

2,9 CRDi/163

145 000

Toyota

Land Cruiser

3,0 D4D/163

155 900

SsangYong

Rexton

2,3/150

169 070

Jeep

Grand Cherokee

2,7CRD/163

197 300

Land Rover

Discovery

2,7/190

202 400

Nissan

Patrol

3,0 DiT/160

208 000

Lexus

RX 300

3,0/201

215 700

BMW

X3

3,0/231

228 200

Volkswagen

Touareg

2,5 TDI/174

240 800

Mercedes-Benz

ML 270 CDI

2,7 CDI/163

241 000

Mitsubishi

Pajero 

3,2 DiD/163

249 990

Porsche

Cayenne

3,2/250

251 350

BMW

X5

3,0d/218

266 800

Toyota

Land Cruiser 100

4,2 Td/204

292 400

Mercedes-Benz

G 270 CDI

2,7 CDI/156

292 900

Volvo

XC 90

2,4 D/163

299 900

Land Rover

Range Rover

3,0 TD/176

325 900

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Komentarze

    • adamo (gość)
    • wszystko fajnie tylko kaski brak
    • burus (gość)
    • Typowe pomieszanie z poplataniem pana :redAHTORA!! he!he! Zupelny galimatias pojec i stosowanych rozwiazan - nic dziwnego,ze czytelnicy takich :"Wiesci" motoryzacyjnych sa rownie oglupiali! ========================================================== A wychwalany Mercedes i BMW znajduja sie wlasnie na samym koncu owych "terenowek"- mimo czolowki cen!! he!he! Zatem zacznij od poczatku: ========================================================= SUV- czyli Sport Utility Vehicle- to Pierwotna nazwa cywilenej wersji samochodow wojskowych w USA i GB.Pierwotnie z dolaczanym napedem 4x4. czyli to co w/g niemieckiej mniemanologlii stosowanej a przetlumaczone na j.p. oznacza :"Gelende Wagen"! Samochod w teren- czy tez :"terenowy"! tak bylo do lat polowy 80-tych. gdzie glownie firmy amerytkanskie i brytyjskie produkowaly niewielkie ilosci 4x4 :"terenowek"!jeep,i inne chryslera,forda i GMC oraz Leyland.igdzies tam w minimalnym % za ogromne pieniadze- rownie prymitywny mercedes- wersja Wermahtu-pohitlerowka na resorach z Dieslem za pieniadze wrecz fantastyczne! Sluzyly one sluzbom lesnym,policji, oraz jako pojazdy do exploracji bezdrozy Afryki itp!Nieliczni inni nabywcy zmuszenii dojazdem bezdrozami w trudnym terenie.NP ameryccy farmerzy! =========================================================== Dopiero wynalezienie przez Mitsubishi napedu AWD Visous cuppler- z z stosowaniem wpierw w sportowce a nastepnie w malych vanach i w typowej terenowce Montero- ruszylo lawine! Is-zy kupil ten pomysl stalego napedu - permanentnie napedzajacego wszystkie kola w zaleznosci od potzreby w danym momencie ;walsnei ang Land Rover.Po nim tylko dla tego modelu i innych Luxusowych Toyota land Cruiser- pozniej lexus ale glowna reklame temu systemowi zrobila firma subaru-lotnicza,ktoraw 1971 r weszla na trynek ametrykanski ze swoim I-szym modelem samochodu osobowego- kombi- z napedem 4x4 - dolaczanym i w 85 r gdy zaczela bankrutowac kupili za 100 mil $ od Mitsubishi prawo uzywania tego pomyslu w swoich wszystkich pojazdach z silnikiem francuzkiego boxera -poczatkowo OHV. Inne fir,y japonskie w nestepnych 3 - latach wypuscily cala game najrozneijszych :"terenowek" najwiecej Nissan w roznych klasach! I tak ze zwyklej terenowki- zbudowanej na odwiecznym trucku ( pick -up truck) w polaczeniu z nadw3oziem mini vana- wytworzyl sie SUV z napedem 4WD i AWD.Od najmniejszych micro 4x4 po Full Sizie wielkich amerykanskich GMC,FORD. SUV zwolna wyparly Vana we wszystkich klasach a japce zaczely nawet mini SUV budowac na pojazdach segmentu najmniejszego w USA- :"C"- ompact! i tak powstal I-szy Mini Vanik Mitsubishi pt Colt Vista za AWD,a po nim honda CR-V,Toyota i inne. Obok typowych terenowek 4x4 . jednak najliczniejsza klasa to srednia; zbudowana na podwoziu - de fakto plycie podlogowej segmentu Midle class;Hoda Accord,Toyota ,Mercedes , de facto wszystkich marek . Klopot polegal na tym,iz tylko pojazdy z rodziny MItsubishi: Mitsu,Hyundai,Chrysler -Jeep i Discovery mogly uzywac systemu Viscous Cuppler- jako ,iz patent ow trzyma dotad Mitsubishi wraz z nazwa AWD- All Whell Drive. Konkurencja stosowala wiec system amerykanski Torsena,albo dolaczony samoczynnie hydrauliczniey jaki ma np Honda CR-V,HR-V,toyota RAV-4,mazda ,Ford itp itd. Oczywiscie to one dolaczaly naped drugiej osi z duzym opoznieniem i to tylko na krotki moment dopoki obroty kol obu osi nie wyrownaly sie! Nie byly to wiec ani :"terenowki" ze stalym napedem takim samym na kazde kolo- ani SUV typu Mitsubishi- gdzie naped byl stale wlaczony ale w zaleznosci od potzreby samoczynnie kierowany w wiekszeym % do pzredniej lub tylniej osi! mam taki wlasnie w podstawowym modelu mini SUV honda RElement. Pomaga to nieco na zasniezonej nawierzchni ale w niczym nie pomaga na lodzie a i w terenie nie dziala jak zwykla terenowka z dolaczana mechanicznie 4x4 terenowka! od tego czasu inzynierowie samochodowi zastosowali elektronike by ich naped byl chocby zblizony do AWD Viscous Cuppler- czyli polaczenia hydraulicznego w stalym ukladzie ale ze zmiennym momentem do obu osi+! jego glowna zaleta jest to,iz taki pojazd nie obawia sie gololedzi . -ze eleiminuje nadsterownosc napedu na tyl RWD i podsterownosc napedu FWD Moment Obr. przy akceleracji w wiekszosci jest kierowany ( NTYCHMIAST) NA TYLNIA OS W WIEKSZOSCI I NA PRZOD PRZY HAMOWANIU! Poniewaz jest stale wlaczony - wiec dziala natychmist oraz z potzrebna w danych warunkach moca! Wylacza wiec nawet naped 3- kol gdy owe nie maja oporu nawierzchni! A nawet chwilowo odlacza wszystkie dopoki nie uzyskaja chocby minimalnego oporu na lodzie!bez wzgledu na obroty silnika! nie ma on zadnych czujnikow zewnetrznych gdyz wszystkie te czynnosci i pomiary odbiera bardzo wrazliwy na obciazenia system Viscous Cupler.Nie ma tez zadnej electronici- jest niezawodny nawet bez akumulartora czy obracajacego sie silnika( np przy zjezdzie z gory! Oczywiscie wraz z rozwojem tych napedow takze Designer Mitsubishi stosuje coraz bardziej wielozadaniowe napedy oprocz AWD nawet mozna go odlaczac a naped pzrekazywac drugim walem na 4x4 z blokadami ,wylaczaniem czy stosowaniem RWD!Inne firmy starajc sie o to by ich model byl konkurencyjny stosuja elektronike - by osiagnac zblizonoy do AWD efekt! Im wyzsza cena i klasa - tym wiecej ma on wersji i mozliwosci! Burus
    • burus (gość)
    • Wyjasnienie :"hamowania kol"nieciagnacych w "terenowakch"!? he!he!! Otoz kola w SUV ( a nie w ich pododdziale "Terenowych"- moga byc hamowane - ale nie zupelnie - a jedynie do szybkosci kola ciagnacego! Nie mozna tego stosowac wlasnie w "terenowakch",gdyz samochod wyrzucony w powietrze spadajac na kola zahamowane natychmiast by wywinal orla! Ale jego 4x4 system naepdowy musi utrzymywac szybkosc obrotowa wszystkich kol- taka jak mial w momencie oderwania jego przyczepnosci. Nie wieksza i nie mniejsza! (niedawno ogladalem wyscigi samochodow osobowych z GB w TV z bolidami- typu 10 cyl Chrysler,12 cyl Merc i BMW itp.) Otoz na prostej drodze w czasie deszczu podbity w powietrze malym wzniesieniem pedzacy mercedes -gdy spadl na kola fiknal kozla i reszte szybkosci wytracil na dachu!Nie wiem,czy powodem bylo zahamowanie kol zupelne- czy zupelny brak ich hamowania..??? ps. przypominam sobie jak w 91 r. w czasie dyskusji o samochodach- z pewnym inzynierskim maleznstwem- sepcow mieszkajacych w USA od 68 r.pani inzynierowa powiada: no tak ale pan ma ternowke..? a mialem tylko minivanika Mitsubishi Colt Vista z AWD,ktora nawet nie mniala zbytnio podniesionego zawieszenia oraz Mitsubisgi Galant GSX AWD ,ktory jak wiekszosc obecnie pojazdow Luxusowych nie ma wogole podniesionego zawieszenia! Mowie,alez skad to moj truck Mitsubishi jest 4x4 "terenowka" a zadne z pozostalych nimi byc nie moga! No ale one maja naped 4x4! Alez skad Prosze pani- one maja AWD a nie 4x4! =taki prymitywny napede maja tylko trucki i SUV- "terenowe"- zbudowane na podwoziu trucka! Oburzona pani Inzynier jezdzaca Fordem taurusem - wrzasnela:"panie czy All Wheel Drive czy 4x4 - to jest to samo!! Mowie wiec, iz semantycznie i sluchowo po polskiemu - to moze brzmi jednoznacznie ale to jest zupelnie inna sprawa! he!he! i oto w 15 lat pozniej nasz spejo z samochodowego Pisma -"redahtorek"- powiada to samo co gupia baba inzynier!??? he!he! By bylo w koncu clear- dla ostatniego idioty samochodowego!; Typ nadwozia :przypominajacy "samochod "terenowy" - nie oznacza,iz jest on ;"terenowym. On tylko jest z klasy SUV i moze miec zreszta tylko FWD lub RWD czyli nawet bez 4x4= a wtedy bylyby terenowka" ani SUV- czyli na wszelkie warunki drogowe z terenowymi wlacznie! jasne,iz tak nowa klasa zapoczatkowana na przelomie lat- 80/90-tych i to w Japonii i USA - jak zwykle z opoznieniem dociera do Europy!A stad i do PL!Co jest dziwnoscia i niezrozumialym dla kazdego durnia! Zas metlik i oglupianie do reszty powoduja :"spece" redaktorzy z polskojezycznych pism samochodowych! jak juz kiedys informowalem: z kilku forum samochodowych wyrzucono mnie za to,iz prostowalem panow :"redahtorow- lat temu z 10-c/ gdyz oni powiadali,iz SUV znaczy Sport Utility Van- a ja ,ze to nie jest Van- choc i Vany bywaja z napedem AWD albo 4WD! pare m-cy temu na Interia samochodowym,bylo to samo,gdyz ow spejo- redachtor powiadal,iz AWD i 4WD- to jedno i to samo! Byl o tyle mniej durny od tutejszego,ze przynajmniej nie twierdzil,iz AWD= 4x4! he!he! Burus
    • Adam
    • Drogi panie burusie myślę że redaktor całkiem nieźle potraktował temat i wyraźnie zaznaczył czym różni się SUV od pojazdu terenowego. A skoro pan się tak oburza na 4x4 to co oznacza 4x2, 6x4 lub 6x6. Ja już próbowałem to wyjaśniać, ale może ma pan inne zdanie na ten temat.
    • koler (gość)
    • Można troche liznąć techniki dzięki takim potyczkom słownym. Ja zamierzam właśnie kupic SUV-a.

Dodaj komentarz