Samochody zabytkowe

Rozmawiał Aureliusz Mikos
Rozmowa z Andrzejem Jastrzębskim - z-cą dyrektora oddziału, rzeczoznawcą certyfikowanym.

Rozmowa z Andrzejem Jastrzębskim - z-cą dyrektora oddziału, rzeczoznawcą certyfikowanym

Samochody zabytkowe

- Coraz więcej osób zainteresowanych jest starymi samochodami. Czy
możemy podać definicję pojazdu zabytkowego?

- Klasyfikację pojazdów zabytkowych wprowadziła Międzynarodowa Federacja
Pojazdów Zabytkowych. Według tejże federacji, o samochodzie możemy powiedzieć,
że jest zabytkowy, jeżeli ma minimum 25 lat od daty zaprzestania produkcji
danego modelu. Federacja wprowadziła też 5 kategorii wiekowych zabytkowych
pojazdów. Do pierwszej należą pojazdy najstarsze, wyprodukowane do 31 grudnia
1904 roku. Druga grupa to pojazdy wyprodukowane pomiędzy 1 stycznia 1905
roku a 31 grudnia 1918 roku. Do trzeciej grupy należą pojazdy z produkcji
1919-1930. Czwarta grupa to pojazdy z lat 1930-1945. Wreszcie grupa piąta
to pojazdy wyprodukowane w latach 1945- 1976. Są jednak odstępstwa, kiedy
pojazd zabytkowy nie musi spełniać wymogów wiekowych. Gdy auto stanowi
uzupełnienie istniejącej kolekcji co najmniej 3 pojazdów, (np. ktoś posiada
3 Mercedesy zabytkowe i jako kolejny wiekiem model potrzebne jest mu auto
nie mieszczące się w żadnej z wymienionych grup wiekowych) może być "młodsze".
- Wiele aut zabytkowych jest odbudowanych przy użyciu nowych lub
specjalnie dorabianych części. Czy są jakieś wymagania w tym przypadku?

- Pojazd zabytkowy musi mieć określone części oryginalne. W sumie co
najmniej 75%, jednak Konserwator Zabytków nie sprecyzował dotychczas, czy
liczy się to w samych częściach, czy też w ich wartości. Silnik, karoseria,
zawieszenie - koniecznie. Nie muszą być natomiast oryginalne elementy gumowe,
szyby, akumulator, świece zapłonowe. Istnieje też na świecie podział na
pojazdy w pełni oryginalne - 100 proc. lub odrestaurowane, to znaczy mające
pewne części dorobione. Są też wreszcie wierne kopie starych samochodów,
ale wykonane ze współczesnych części.
- Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym, która w większości weszła w
życie od 1 stycznia tego roku, wprowadziła pewne unormowania dotyczące
pojazdów zabytkowych.

- W krajach Europy Zachodniej samochody zabytkowe są dopuszczone do
ruchu na specjalnych zasadach. Mogą się poruszać z prędkością do 50 km/h.
W Polsce bywały kłopoty z dopuszczeniem do ruchu pojazdu zabytkowego. Nowelizacja
Kodeksu drogowego nieco porządkuje  kwestie związane z pojazdami zabytkowymi.
W myśl ustawy pojazd wyrejestrowany można ponownie zarejestrować, jeżeli
jest: zabytkowy lub mający co najmniej 25 lat, którego model nie jest produkowany
od lat 15, uznanego przez rzeczoznawcę samochodowego za unikatowy lub mający
szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji. Kolejny
ważny zapis mówi, że pojazdy zarejestrowane jako zabytkowe nie wymagają
obowiązkowych, okresowych badań technicznych. Pojazdy wpisane do rejestru
pojazdów zabytkowych otrzymują przy rejestracji żółte tablice, specjalny
wzór przeznaczony dla tego typu pojazdów.
- Czy wolno importować do Polski stare zabytkowe auta?
- Od 1 stycznia 2002 roku można sprowadzać do Polski samochody bez
ograniczenia wieku i bez cła, ale pod warunkiem, że są importowane z krajów
Unii Europejskiej. Jeśli importer posiada zaświadczenie od Wojewódzkiego
Konserwatora Zabytków (wydane na podstawie opinii rzeczoznawcy), o tym,
iż dany pojazd jest rzeczywiście zabytkiem, wówczas nie trzeba płacić cła
i podatku niezależnie od tego, skąd jest importowany.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty