Pod koniec grudnia 2008 r. Europejski Trybunał Sprawiedliwości (ETS) orzekł, że polskie przepisy dotyczące odliczania podatku VAT przy zakupie samochodów i paliwa przez firmy są niezgodne z prawem wspólnotowym.
Wzór Lisaka, który zaczął obowiązywać 1 maja 2004 r., ograniczył grupę pojazdów objętych odliczeniem podatku. W przypadku aut osobowych przystosowanych do przewozu pięciu osób ograniczenie objęło tylko te samochody, których ładowność wynosiła co najmniej 697 kg. Wcześniej firmy mogły odliczyć cały VAT, jeżeli dopuszczalna ładowność przekraczała 500 kg.
Wzór Lisaka zmieniono w sierpniu 2005 r., ale przepisy nadal nie były korzystne dla przedsiębiorców. VAT dało się odliczać przy kupnie pojazdów ciężarowych (dopuszczalna masa całkowita powyżej 3,5 t) i dostawczych, przy czym za dostawcze uważano samochody z jednym rzędem siedzeń, oddzielonym od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą. Część przeznaczona do przewozu ładunków musiała być dłuższa niż połowa długości wnętrza pojazdu.
W efekcie wyroku ETS-u Ministerstwo Finansów zmieniło te przepisy. Obecnie możliwe jest odliczanie 100 proc. VAT-u w przypadku samochodów posiadających homologację ciężarową, czyli takich, których ładowność przekracza 500 kg.
Na nowelizację prawa natychmiast zareagowali generalni importerzy, wprowadzając do sprzedaży wersje ciężarowe swoich modeli.
Chrysler ma Grand Voyagera z homologacją ciężarową, Dodge - Journey’a, Jeep - Grand Cherokee. Citroen oferuje C8, Grand C4 Picasso, Jumpy, Xsarę Picasso, C-Crossera, Berlingo i C5 kombi wyposażone w kratkę. Skoda ma ciężarowego Roomstera i Octavię, Toyota - Avensisa, RAV4 i Land Cruisera. Opel sprzedaje z homologacją ciężarową Corsę, Astrę Classic kombi, Combo Tour oraz Vivaro Kombi i Tour, a Mitsubishi Outlandera i Pajero. W przypadku Mercedesa dostępne są: klasa A, B, C, R i GL.
W porównaniu z odmianami osobowymi, mogą one przewozić mniej pasażerów np. cztery osoby zamiast pięciu w przypadku Avensisa lub pięć osób zamiast ośmiu jeśli chodzi o Vivaro Kombi.
Warto przy tym zwrócić uwagę, że do zwrotu VAT-u nie wystarczy samo zamontowanie kratki w samochodzie i wpisanie w dowodzie rejestracyjnym informacji, że jest to auto ciężarowe. Konieczne jest bowiem posiadanie stosownej homologacji producenta lub importera.
- Zainteresowanie ofertą z kratką jest bardzo duże. Sprzedaliśmy juz kilkaset takich samochodów i nie mamy sygnałów zwrotnych dotyczących ewentualnych kłopotów klientów z urzędami skarbowymi - mówi Tomasz Piasny ze Skoda Auto Polska.
Samochody w wersji ciężarowej
Opel Corsa.
Homologacja na przewóz 4 osób. Ceny od 44 759 brutto (36 688 zł netto).
Skoda Octavia Premia
. Homologacja na przewóz 4 osób. Ceny od 57 100 zł brutto (46 804 zł netto).
Citroen Grand C4 Picasso
. Homologacja na przewóz 5 osób. Ceny od 78 900 zł brutto (61 542 zł netto).
Mitsubishi Outlander
. Homologacja na przewóz 5 osób. Ceny od 103 090 zł brutto (84 500 zł netto).
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?