Seat Ibiza 1.4 TDi

Zdzisław Podbielski
Fot. Seat: Po modernizacji Seat Ibiza wygląda nowocześnie i estetycznie.
Fot. Seat: Po modernizacji Seat Ibiza wygląda nowocześnie i estetycznie.
Marka Seat jest w Polsce lubiana, jednak nie przekłada się to na wzrost sprzedaży. Opisujemy Ibizę, najpopularniejszy model Seata.

Seat nie ma szczęścia do naszego rynku. Ta hiszpańska marka należąca do Volkswagena jest lubiana, jednak nie przekłada się to na wzrost sprzedaży. Opisujemy Ibizę, najpopularniejszy model Seata.
 

Fot. Seat: Po modernizacji Seat Ibiza wygląda nowocześnie i estetycznie.
Fot. Seat: Po modernizacji Seat Ibiza wygląda nowocześnie i estetycznie.

 

Obecna, piąta generacja Ibizy debiutowała w grudniu 2001 r. i zbudowana jest na tej samej płycie podłogowej co Polo i Skoda Fabia. Ibiza oferowana jest z 3-lub 5-drzwiowym

Fot. Seat: Ibiza napędzana 3-cylidnrowym silnikiem diesla o mocy 75 KM ma wystarczającą dynamikę, ale jest autem dość głośnym i oszczędnym.
Fot. Seat: Ibiza napędzana 3-cylidnrowym silnikiem diesla o mocy 75 KM ma wystarczającą dynamikę, ale jest autem dość głośnym i oszczędnym.

nadwoziem typu hatchback. Kształt nadwozia opracowano pod kierunkiem doświadczonego projektanta Waltera de Silva.

 

Nadwozie

 

Ibiza to całkiem spory samochód, o długości blisko 4 metrów. Na przednich siedzeniach miejsca jest pod dostatkiem, jednak z tyłu wysokim osobom może być ciasno. W 3-drzwiowym nadwoziu po odchyleniu oparcia

Fot. Seat: Deska rozdzielcza ma nowoczesny kształt, jest ergonomicznie rozplanowana i wykonana z dobrych materiałów.
Fot. Seat: Deska rozdzielcza ma nowoczesny kształt, jest ergonomicznie rozplanowana i wykonana z dobrych materiałów.

przedniego fotela i przesunięciu go do przodu odsłania się dość duży otwór. Ułatwia to zajmowanie miejsc z tyłu. Środkowy pasażer ma ograniczone miejsce na nogi z powodu tunelu na środku nadwozia. Zdecydowanie wygodniejsza jest wersja 5-drzwiowa. Nowocześnie zaprojektowana tablica

Fot. Seat: Po odsunięciu przedniego fotela do przodu, zajmowanie miejsc na tylnej kanapie w wersji 3-drzwiowej nie jest bardzo trudne. Pod tym względem
Fot. Seat: Po odsunięciu przedniego fotela do przodu, zajmowanie miejsc na tylnej kanapie w wersji 3-drzwiowej nie jest bardzo trudne. Pod tym względem wygodniejsza jest jednak wersja 5-drzwiowa.

przyrządów jest w nocy podświetlona na czerwono, co nie wszystkim się podoba. Bagażnik ma objętość 267 l.

 

Silnik

 

Wybraliśmy samochód napędzany silnikiem wysokoprężnym 1.4 TDi o mocy 75 KM. To interesująca jednostka napędowa, którą w 1999 r. po raz pierwszy otrzymał VW Lupo. Silnik ma tylko 3 cylindry i głowicę wykonaną ze stopów lekkich. Jest doładowany

Fot. Seat: Bagażnik ma objętość 276 l.
Fot. Seat: Bagażnik ma objętość 276 l.

turbosprężarką z chłodnicą powietrza i zasilany pompowtryskiwaczami. Z powodu nietypowej liczby cylindrów silnik podczas rozpędzania pojazdu pracuje dość głośno. Jego zaletą jest jednak małe zużywa paliwa, które w mieście nie przekracza 6 l na 100 km. 

 

Wrażenia z jazd

 

Kierowca może obrać bardzo dobrą pozycję, regulując w dwóch płaszczyznach kolumnę kierownicy i wysokość fotela. Przed sobą ma estetycznie ukształtowaną deskę rozdzielczą i

Fot. Seat: Ibiza ma płytę podłogową VW Polo z nieskomplikowaną konstrukcją zawieszenia – z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna i wahacze
Fot. Seat: Ibiza ma płytę podłogową VW Polo z nieskomplikowaną konstrukcją zawieszenia – z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna i wahacze wzdłużne. Własności jezdne Seata są wystarczające.

ergonomicznie rozmieszczone urządzenia sterowania. Precyzyjnie działa dźwignia zmiany biegów i progresywnie, zależnie od prędkości jazdy, elektryczno-hydrauliczne wspomaganie kierownicy. Samochód jest zwrotny i łatwo nim manewrować. Ibiza nadaje się także do dłuższych podróży. Przy autostradowej prędkości 110 km/h silnik osiąga obroty 2500 obr/min i jest cichy. Własności jezdne Ibizy są poprawne. Konstrukcja zawieszenia jest nieskomplikowana i typowa dla aut tej wielkości - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna z wahaczami wzdłużnymi.

 

Podsumowanie

 

Ibiza ma wystarczająco przestronne wnętrze, jest estetycznie wykonana i przyjemna w prowadzeniu. Silnikiem 1.4 TDi jest głośny i dość drogi w zakupie, jednak wyróżnia się małym zużyciem paliwa. 

 

Wybrane dane techniczne - Seat Ibiza 1.4 TDi 3-drzw.

 

Rodzaj silnika

Wysokoprężny

Liczba cylindrów/zaworów

3/16

Pojemność skokowa (cm3
)

1422

Moc maksymalna (KM-obr/min)

75-4000

Maks. moment obr. (Nm-obr/min)

195-2200

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

13,9

Prędkość maksymalna (km/h)

172

Zużycie paliwa: miasto/poza miastem/

cykl mieszany (dm3
/100 km)

5,7/4,1/4,6

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

45

Długość/szerokość/wysokość pojazdu (mm)

3953/1698/1441

Rozstaw osi (mm)

2460

Pojemność bagażnika (dm3
)

267

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2 (bez limitu km)/12

Cena wersji 1.4 TDi Reference

3/5-drzwiowej

54 080/55 530

 

Nasza ocena (przyznana liczba gwiazdek od 1 do 5)

 

Przestronność wnętrza

***

Z przodu wygodnie, z tyłu miejsca jest znacznie mniej. Zaletą jest składana w dwóch częściach kanapa tylna.

Silnik

***

Zmniejszona ocena wynika z nadmiernie głośnej pracy. Zalety to małe zużycie paliwa i dynamika.

Poziom hałasu

**

Odczuwalny duży hałas.

Hamulce

***

Ibiza ma dłuższą drogę hamowania niż np. w Peugeocie 206.

Dynamika

****

Na wystarczającym poziomie, dobre zestopniowane biegi.

Zużycie paliwa

****

Niewielkie, ale ekonomiczniejsze są np. Peugeot 206 1.4 HDi i Renault Clio 1.5 dCi

Nowoczesność konstrukcji

****

Po kolejnej modernizacji przede wszystkim poprawiono jakość wykonania, elementy napędowe i jezdne na dobrym poziomie

Wyposażenie

***

Wystarczające

 

Wybrane wyposażenie seryjne wersji podstawowej Reference:

 

- dwie przednie poduszki bezpieczeństwa

- układ przeciwblokujący ABS

- progresywne wspomaganie układu kierowniczego

- dwupłaszczyznowa regulacja kierownicy

- regulacja wysokości fotela kierowcy

- dzielona i składana kanapa tylna

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty