Tanie auto to marzenie nabywcy i problem producenta. Tanie może oznaczać albo małe, albo kiepsko wyposażone. Jedno jest pewne, im pojazd tańszy, tym producent mniej na nim zarabia.
Chevrolet twierdzi, że oferuje pojazdy w cenie odpowiadającej ich wartości. Wybraliśmy więc najmniejszy model, Aveo, w wersji 3-drzwiowej napędzany silnikiem 1,2 l o mocy 72 KM. Kosztuje on 33 790 zł i jest to rzeczywiście niewygórowana kwota. Jako konkurenta wybraliśmy "markowego" Seata Ibizę. Za najtańszą wersję tego pojazdu z silnikiem 1,4 l o mocy 75 KM, również w wersji 3-drzwiowej,
trzeba zapłacić w promocyjnej cenie - 39 990 zł.
Cechy szczególne
Na rok modelowy 2006 Ibizę poddano niewielkiemu face liftingowi. Oba pojazdy mają zbliżoną długość i rozstaw osi. Ze względu na 3-drzwiowe nadwozie zajmowanie miejsca na tylnej kanapie w obu autach jest niewygodne, a ilość miejsca - wystarczająca. Więcej miejsca nad głową mają pasażerowie
Seata. Tablice przyrządów są w obu pojazdach czytelne, jednak zaprojektowane w zupełnie innym stylu. Wydaje się, że wyższą jakość plastików ma Ibiza. Wspólną cechą samochodów jest podobna konstrukcja zawieszenia, typowa dla tanich aut. Z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna łącząca wahacze wzdłużne. Bagażnik Ibizy ma objętość 267 l, a Aveo - 220 l.
Silniki
Obecnie w polskiej ofercie ograniczono ilość silników oferowanych do Ibizy. Wybraliśmy najsłabszy silnik, którym obecnie jest benzynowa jednostka o
pojemności 1,4 l i mocy 75 KM. Silnik ten wykorzystywany jest również w pojazdach marki VW i Skoda. Aveo oferowany jest z dwoma silnikami - ten słabszy z pojemności 1,2 l osiąga 72 KM mocy i ma tylko 2 zawory w cylindrze, gdy Seata - 4. Ciekawe, że silnik Chevroleta osiąga maksymalny moment obrotowy przy wyższych obrotach niż jednostka Seata. W zasadzie powinno być odwrotnie.
Wrażenia z jazdy
Fotel kierowcy Ibizy ma dłuższe siedzisko i jest wygodniejszy od fotela Chevroleta. W Seacie siedzi się też wyżej, co ułatwia obserwację drogi, szczególnie w mieście. Zgodnie z przewidywaniami Seat okazał się autem szybszym od Chevroleta. Dynamika Aveo jest dość słaba i nie przekłada się na mniejsze zużycie paliwa. W zasadzie oba pojazdy zużywają bardzo zbliżone ilości paliwa - w mieście ok. 9 l na 100 km. Chcąc jechać dynamicznie Aveo, można zużyć jeszcze więcej paliwa, a na
wysokich obrotach wzmaga się hałas. Co ciekawe, oba pojazdy mają dość twarde zawieszenie. W Ibizie jest jeszcze gorzej i jedzie się, jak na kościstych kolanach dziadka. Za to własności jezdne są bez zarzutu. Komfort jazdy Aveo jest nieco wyższy niż w Ibizie, a własności jezdne Chevroleta są całkiem niezłe. Bardziej skuteczny układ hamulcowy ma Ibiza, która z prędkości 100 km/h zatrzymuje się na drodze 39,5 m - o metr krócej niż Aveo.
Podsumowanie
Sprawdza się przysłowie, że biednemu wiatr wieje w oczy. W obu przypadkach okazało się, że najtańsza wersja najtańszego samochodu wcale nie jest tania. Atrakcyjna cena Aveo nie jest atrakcyjna, gdyż okazuje się, że standardowo pojazd jest wyposażony w jedną poduszkę powietrzną i ...
radio z odtwarzaczem płyt CD. Za wspomaganie układu kierowniczego i inne elementy, np. poduszkę powietrzną pasażera trzeba dopłacić ekstra. Ze względu na dynamikę, polecamy mocniejszy silnik Chevroleta o pojemności 1,4 l/94 KM. O pierwotnej cenie Aveo można więc zapomnieć. Ibiza wyposażona jest lepiej od Aveo, ale i do niej warto dokupić np. elektrycznie sterowane szyby. Wtedy cena przekroczy granicę 40 tys. zł. Wydaje się, że bardziej dojrzałym pojazdem jest jednak Ibiza, chociaż z porównywalnym wyposażeniem jest droższa od Aveo. Bez wątpienia jednak, wersja 5-drzwiowa jest zdecydowanie bardziej praktyczna od 3-drzwiowej, ale droższa. Niestety, za wszystko trzeba płacić.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Seat Ibiza | Chevrolet Aveo |
Przestronność wnętrza | Remis | |
Silnik | + | |
Poziom hałasu | Remis | |
Hamulce | + | |
Dynamika | + | |
Zużycie paliwa | Remis | |
Nowoczesność konstrukcji | Remis | |
Wyposażenie | + | |
Cena | | + |
Wybrane dane techniczne:
| Seat Ibiza | Chevrolet Aveo |
Liczba cylindrów/zaworów | 4/16 | 4/8 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1390 | 1150 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 75/5000 | 72/5400 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 126/3800 | 104/4400 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s): | 13,2 | 13,7 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): | 12,5 | 14,2 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 173 | 157 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 69 | 69 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 39,5 | 40,5 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 267 | 220 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 45 | 45 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 5,2/8,6 | 5,2/8,5 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 398 x 170 x 144 | 388 x 167 x 150 |
Rozstaw osi (cm): | 246 | 248 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
Cena (zł): | 39 990 | 33 790 |
* - pomiar wg ADAC
Wybrane wyposażenie seryjne:
| Seat Ibiza Reference | Chevrolet Aveo Direct |
Poduszki powietrzne | 2 | 1 |
Układ ABS | S | O |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | O |
Radio CD | O | S |
Regulacja kolumny kierownicy w 1/2 płaszczyznach | -/S | S/- |
s - wyposażenie seryjne
o- wyposażenie za dopłatą
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?