Seat Ibiza kontra Chevrolet Aveo

Ryszard Polit
Fot. Seat: Seat Ibiza na rok modelowy 2006 został nieco zmieniony. Wersja 3-drzwiowa wygląda bardziej sportowo.
Fot. Seat: Seat Ibiza na rok modelowy 2006 został nieco zmieniony. Wersja 3-drzwiowa wygląda bardziej sportowo.
Tanie auto to marzenie nabywcy i problem producenta. Jedno jest pewne, im pojazd tańszy, tym producent mniej na nim zarabia.

Tanie auto to marzenie nabywcy i problem producenta. Tanie może oznaczać albo małe, albo kiepsko wyposażone. Jedno jest pewne, im pojazd tańszy, tym producent mniej na nim zarabia.

Fot. Seat: Seat Ibiza na rok modelowy 2006 został nieco zmieniony. Wersja 3-drzwiowa wygląda bardziej sportowo.
Fot. Seat: Seat Ibiza na rok modelowy 2006 został nieco zmieniony. Wersja 3-drzwiowa wygląda bardziej sportowo.

 

Chevrolet twierdzi, że oferuje pojazdy w cenie odpowiadającej ich wartości. Wybraliśmy więc najmniejszy model, Aveo, w wersji 3-drzwiowej napędzany silnikiem 1,2 l o mocy 72 KM. Kosztuje on 33 790 zł i jest to rzeczywiście niewygórowana kwota. Jako konkurenta wybraliśmy "markowego" Seata Ibizę. Za najtańszą wersję tego pojazdu z silnikiem 1,4 l o mocy 75 KM, również w wersji 3-drzwiowej,

Fot. Chevrolet: Chevrolet Aveo z nadwoziem 3-osobowym wygląda atrakcyjnie, jest jednak mniej praktyczny od wersji 5-drzwiowej.
Fot. Chevrolet: Chevrolet Aveo z nadwoziem 3-osobowym wygląda atrakcyjnie, jest jednak mniej praktyczny od wersji 5-drzwiowej.

trzeba zapłacić w promocyjnej cenie - 39 990 zł.

 

Cechy szczególne

 

Na rok modelowy 2006 Ibizę poddano niewielkiemu face liftingowi. Oba pojazdy mają zbliżoną długość i rozstaw osi. Ze względu na 3-drzwiowe nadwozie zajmowanie miejsca na tylnej kanapie w obu autach jest niewygodne, a ilość miejsca - wystarczająca. Więcej miejsca nad głową mają pasażerowie

Fot. Seat: Benzynowy silnik o pojemności 1,4 l i mocy 75 KM jest całkiem sprawnym źródłem napędu dla Ibizy. Zużycie paliwa podobne jak w Aveo.
Fot. Seat: Benzynowy silnik o pojemności 1,4 l i mocy 75 KM jest całkiem sprawnym źródłem napędu dla Ibizy. Zużycie paliwa podobne jak w Aveo.

Seata. Tablice przyrządów są w obu pojazdach czytelne, jednak zaprojektowane w zupełnie innym stylu. Wydaje się, że wyższą jakość plastików ma Ibiza. Wspólną cechą samochodów jest podobna konstrukcja zawieszenia, typowa dla tanich aut. Z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna łącząca wahacze wzdłużne. Bagażnik Ibizy ma objętość 267 l, a Aveo - 220 l.

 

Silniki

 

Obecnie w polskiej ofercie ograniczono ilość silników oferowanych do Ibizy. Wybraliśmy najsłabszy silnik, którym obecnie jest benzynowa jednostka o

Fot. Chevrolet: Aveo napędzane silnikiem 1,2 l o mocy 72 KM nie jest autem dynamicznym, pod tym względem korzystniejszy jest silnik 1,4 l/94 KM.
Fot. Chevrolet: Aveo napędzane silnikiem 1,2 l o mocy 72 KM nie jest autem dynamicznym, pod tym względem korzystniejszy jest silnik 1,4 l/94 KM.

pojemności 1,4 l i mocy 75 KM. Silnik ten wykorzystywany jest również w pojazdach marki VW i Skoda. Aveo oferowany jest z dwoma silnikami - ten słabszy z pojemności 1,2 l osiąga 72 KM mocy i ma tylko 2 zawory w cylindrze, gdy Seata - 4. Ciekawe, że silnik Chevroleta osiąga maksymalny moment obrotowy przy wyższych obrotach niż jednostka Seata. W zasadzie powinno być odwrotnie.

 

Wrażenia z jazdy
Fot. Seat: Tablica przyrządów Ibizy jest czytelna i utrzymana w typowym stylu dla tego producenta.
Fot. Seat: Tablica przyrządów Ibizy jest czytelna i utrzymana w typowym stylu dla tego producenta.

 

Fotel kierowcy Ibizy ma dłuższe siedzisko i jest wygodniejszy od fotela Chevroleta. W Seacie siedzi się też wyżej, co ułatwia obserwację drogi, szczególnie w mieście. Zgodnie z przewidywaniami Seat okazał się autem szybszym od Chevroleta. Dynamika Aveo jest dość słaba i nie przekłada się na mniejsze zużycie paliwa. W zasadzie oba pojazdy zużywają bardzo zbliżone ilości paliwa - w mieście ok. 9 l na 100 km. Chcąc jechać dynamicznie Aveo, można zużyć jeszcze więcej paliwa, a na

Fot. Chevrolet: Tablica przyrządów Aveo robi korzystne wrażenie.
Fot. Chevrolet: Tablica przyrządów Aveo robi korzystne wrażenie.

wysokich obrotach wzmaga się hałas. Co ciekawe, oba pojazdy mają dość twarde zawieszenie. W Ibizie jest jeszcze gorzej i jedzie się, jak na kościstych kolanach dziadka. Za to własności jezdne są bez zarzutu. Komfort jazdy Aveo jest nieco wyższy niż w Ibizie, a własności jezdne Chevroleta są całkiem niezłe. Bardziej skuteczny układ hamulcowy ma Ibiza, która z prędkości 100 km/h zatrzymuje się na drodze 39,5 m - o metr krócej niż Aveo. 

Fot. Seat: Przednie siedzenia Ibizy są wygodne.
Fot. Seat: Przednie siedzenia Ibizy są wygodne.

 

Podsumowanie

 

Sprawdza się przysłowie, że biednemu wiatr wieje w oczy. W obu przypadkach okazało się, że najtańsza wersja najtańszego samochodu wcale nie jest tania. Atrakcyjna cena Aveo nie jest atrakcyjna, gdyż okazuje się, że standardowo pojazd jest wyposażony w jedną poduszkę powietrzną i ...

Fot. Chevrolet
Fot. Chevrolet

radio z odtwarzaczem płyt CD. Za wspomaganie układu kierowniczego i inne elementy, np. poduszkę powietrzną pasażera trzeba dopłacić ekstra. Ze względu na dynamikę, polecamy mocniejszy silnik Chevroleta o pojemności  1,4 l/94 KM. O pierwotnej cenie Aveo można więc zapomnieć. Ibiza wyposażona jest lepiej od Aveo, ale i do niej warto dokupić np. elektrycznie sterowane szyby. Wtedy cena przekroczy granicę 40 tys. zł. Wydaje się, że bardziej dojrzałym pojazdem jest jednak Ibiza, chociaż z porównywalnym wyposażeniem jest droższa od Aveo. Bez wątpienia jednak, wersja 5-drzwiowa jest zdecydowanie bardziej praktyczna od 3-drzwiowej, ale droższa. Niestety, za wszystko trzeba płacić.

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Seat Ibiza

Chevrolet Aveo

Przestronność wnętrza

Remis

Silnik

+

 

Poziom hałasu

Remis

Hamulce

+

 

Dynamika

+

 

Zużycie paliwa

Remis

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

+

 

Cena

 

+

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Seat Ibiza

Chevrolet Aveo

Liczba cylindrów/zaworów

4/16

4/8

Pojemność skokowa (cm3):

1390

1150

Moc maksymalna (KM/obr/min):

75/5000

72/5400

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

126/3800

104/4400

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):

13,2

13,7

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):

12,5

14,2

Prędkość maksymalna (km/h):

173

157

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

69

69

Droga hamowania od 100 km/h (m):

39,5

40,5

Pojemność bagażnika (dm3):

267

220

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

45

45

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

5,2/8,6

5,2/8,5

Długość x szerokość x wysokość (cm):

398 x 170 x 144

388 x 167 x 150

Rozstaw osi (cm):

246

248

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena (zł):

39 990

33 790

* - pomiar wg ADAC

 

Wybrane wyposażenie seryjne:

 

 

Seat Ibiza

Reference

Chevrolet Aveo

Direct

Poduszki powietrzne

2

1

Układ ABS

S

O

Wspomaganie układu kierowniczego

S

O

Radio CD

O

S

Regulacja kolumny kierownicy w 1/2 płaszczyznach

-/S

S/-

s - wyposażenie seryjne

o- wyposażenie za dopłatą

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty