Seat Leon 1.8 TSI FR

Dariusz Wołoszka, Info-Ekspert
Seat Leon 1.8 TSI FR, Fot:  Dariusz Wołoszka, Info-Ekspert
Seat Leon 1.8 TSI FR, Fot: Dariusz Wołoszka, Info-Ekspert
Ceny Leona zaczynają się od 54 800 zł. Wersja Formula Racing z 180 konnym silnikiem i to wydatek o 40 tys. zł wyższy. Za tą kwotę otrzymujemy samochód który może być alternatywą dla klientów poszukujących kompromisu pomiędzy „zwykłymi” kompaktami, a tymi z oznaczeniem Cupra, RS, ST czy OPC.

Design nadwozia to niewątpliwy atut nowego Leona. Na tle bliźniaczego Golfa VII lub Skody Octavii prezentuje się

Seat Leon 1.8 TSI FR, Fot:  Dariusz Wołoszka, Info-Ekspert
Seat Leon 1.8 TSI FR, Fot: Dariusz Wołoszka, Info-Ekspert

agresywnie, dynamicznie i nowocześnie. Wszechobecne trójkąty, ostre linie oraz wyraźne wypukłości nadają jego sylwetce sportowego wyglądu, który w testowej wersji FR podkreślony jest dodatkowo przez przyciemniane szyby tylne, podwójną końcówkę układu wydechowego, znak rozpoznawczy hiszpańskiego hatchbacka – w pełni LEDowe reflektory przednie i tylne oraz (wymagające dopłaty 3702 zł) 18-calowe aluminiowe felgi i lusterka w kolorze tytanowym. Przednie klosze kryją zespół diod, wśród których najbardziej efektownie wyglądają światła dzienne. Front pojazdu uzupełnia niewielki wlot powietrza w kształcie trapezu oznaczony logo FR zdradzającym, że mamy do czynienia z wersją Formula Racing. W profilu Seata dostrzeżemy mocno pochyloną szybę czołową, efektowne lusterka zewnętrzne, krótkie zwisy przedni i tylny oraz mocno zaakcentowane przetłoczenia biegnące przez całą długość nadwozia. Projektanci zrezygnowali również ze schowanych w słupku C klamek i przenieśli je w standardowe miejsce na drzwiach. Z tyłu pomiędzy smukłymi, poziomymi kloszami świateł znajduje się duże logo producenta, które służy również jako klamka do otwierania pokrywy bagażnika.

Projektanci przestrzeni pasażerskiej Seata wyszli prawdopodobnie z założenia, że przeciwieństwa się przyciągają. W pięknym i oryginalnym nadwoziu znalazło się bowiem nudne i szablonowe wnętrze. Kabina Leona jest kwintesencją niemieckiej

Seat Leon 1.8 TSI FR, Fot:  Dariusz Wołoszka, Info-Ekspert
Seat Leon 1.8 TSI FR, Fot: Dariusz Wołoszka, Info-Ekspert

ergonomii - wzorowa czytelność, idealne rozmieszczenie wszystkich elementów, niestety brak jakiegokolwiek designerskiego polotu. Co dla jednych jest wadą, dla innych może być zaletą - użytkownicy innych produktów z koncernu VAG poczują się jak w domu i od razu odnajdą się wewnątrz Seata, natomiast miłośnicy innowacyjnych projektów lubujący się w połyskujących powierzchniach, kolorowych elementach i nietuzinkowych detalach poczują się rozczarowani.

Fotele w wersji Formula Racing pokryte są skórą (dopłata 6895 zł) i zapewniają znacznie lepsze podparcie boczne niż w tańszych wariantach. Zarówno z przodu jak i z tyłu podróżujący nie będą odczuwali dyskomfortu spowodowanego brakiem miejsca na kolana lub nad głowami. W nadwoziu o długości – 4263 mm, szerokości - 1785 mm i wysokości – 1459 mm w optymalnych warunkach będą podróżowały cztery osoby. W aucie kosztującym blisko 100 tys. zł dużą niedogodnością jest jedynie brak tylnego podłokietnika.

Seat Leon 1.8 TSI FR, Fot:  Dariusz Wołoszka, Info-Ekspert
Seat Leon 1.8 TSI FR, Fot: Dariusz Wołoszka, Info-Ekspert

Do dyspozycji podróżujących oddano przestrzeń bagażową o pojemności 380 litrów, która po złożeniu oparcia tylnej kanapy powiększa się do 1210 litrów. Konkurenci (Opel Astra – 370 l, Peugeot 308 – 398 l, Toyota Auris 360 l) oferują podobną kubaturę zaspokajającą codzienne potrzeby transportowe.

Po maksymalnym wciśnięciu prawego pedału hiszpański hatchback już po 7.5 sekundach mknie z prędkością 100 km/h. Jeżeli utrzymamy nogę w tym położeniu, Leon przestanie przyspieszać dopiero po osiągnięciu 224 km/h. Przy wykorzystaniu pełnych możliwości jednostki napędowej w baku ubywa ok. 10 litrów paliwa na każde 100 km. Podczas codziennej spokojnej eksploatacji Seat potrzebuje ok. 9 litrów w mieście i ok. 7 litrów benzyny w trasie, aby pokonać ten sam dystans. Sercem Leona jest turbodoładowany, czterocylindrowy silnik o pojemności 1798 cm3. Jednostka generująca moc 180 KM i moment obrotowy 250 Nm gwarantuje wyśmienite przyśpieszenia i elastyczność na każdym z siedmiu przełożeń. Za zmianę biegów odpowiedzialna jest rewelacyjna dwusprzęgłowa skrzynia biegów DSG, która jest idealnym dopełnieniem dynamicznej jednostki napędowej. W

Seat Leon 1.8 TSI FR, Fot:  Dariusz Wołoszka, Info-Ekspert
Seat Leon 1.8 TSI FR, Fot: Dariusz Wołoszka, Info-Ekspert

trybie manualnego wyboru przełożeń, biegi możemy zmieniać za pomocą dźwigni zmiany biegów lub wygodnych łopatek osadzonych na kierownicy.

Zawieszenie przednie oparte na kolumnach McPhersona i tylne wielowahaczowe zestrojone zostało tak, aby zapewnić maksymalny kompromis pomiędzy bezpieczeństwem, przyjemnością z jazdy i optymalną przyczepnością.

Leon FR posiada system Seat Drive Profile umożliwiający modyfikację szybkości reakcji na położenie pedału przyśpieszenia, brzmienia silnika, wspomagania układu kierowniczego, a nawet oświetlenia wnętrza. W zależności od wyboru jednego z czterech trybów: Normal, Sport, Eco, Individual zachowanie Seata zmienia się diametralnie dostosowując się do aktualnych potrzeb użytkownika.

Usportowiony hatchback prowadzi się doskonale i daje wiele radości z jazdy. Niska pozycja za trójramienną kierownicą, optymalnie wyprofilowane fotele w połączeniu z precyzyjnym układem kierowniczym i odpowiednio zestrojonym zawieszeniem tworzą spójną całość, która przekłada się na zadowolenie kierowcy.

Wybrane dane techniczne Seata Leona i konkurentów:

Marka/model

Seat Leon
Aut.

Opel Astra
Aut.

Alfa Romeo
Giulietta Aut.

Wersja

FR

Sport

Distinctive

cena (zł)

96 500

85 550

96 800

Silnik

Benzynowy

Benzynowy

Benzynowy

Pojemność (cm3)

1798

1598

1368

Moc (KM)

180

170

170

Moment obrotowy
(Nm)

250

260

250

Przyspieszenie
0 – 100 km/h (s)

7,5

9,2

7,7

Prędkość maksymalna
(km/h)

224

212

218

Średnie spalanie
(l/100 km)

5,7

6,8

5,1

Emisja CO2 (g/km)

132

159

119

Skrzynia biegów

automatyczna            7-stopniowa

automatyczna            6-stopniowa

automatyczna                       6-stopniowa

Pojemność
bagażnika (l)

380

370

350

Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka, Info-Ekspert

 Info-Ekspert

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty