Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Seat Leon kontra Peugeot 307

Ryszard Polit
Fot. Seat: Seat Leon wyglądem przypomina minivana Altea, zaliczany jest jednak do aut kompaktowych.
Fot. Seat: Seat Leon wyglądem przypomina minivana Altea, zaliczany jest jednak do aut kompaktowych.
Seat Leon należy do samochodów kompaktowych. Przeciwstawiamy mu Peugeota 307, który w tym segmencie aut odniósł sukces.

Seat konsekwentnie wymienia gamę swoich modeli. W klasie aut kompaktowych jest to nowy Leon, przypominający wyglądem minivana Altea. Leonowi przeciwstawiamy Peugeota 307, który w tym segmencie aut odniósł sukces.

Fot. Seat: Seat Leon wyglądem przypomina minivana Altea, zaliczany jest jednak do aut kompaktowych.
Fot. Seat: Seat Leon wyglądem przypomina minivana Altea, zaliczany jest jednak do aut kompaktowych.

 

Można się zastanawiać, czy tradycyjne nadwozie typu hatchback, reprezentowane przez Peugeota 307, zostanie wkrótce wyeliminowane przez styl, który proponuje Seat. Nadwozie Leona wyraźnie zmierza w kierunku minivanów. Porównujemy pojazdy napędzane silnikami benzynowymi 1,6 l o mocy około 100 KM.

 


Fot. Peugeot: Peugeot 307 ostatnio został poddany face liftingowi, co łatwo rozpoznać po zmienionej przedniej części pojazdu.
Fot. Peugeot: Peugeot 307 ostatnio został poddany face liftingowi, co łatwo rozpoznać po zmienionej przedniej części pojazdu.


Cechy szczególne

 

Peugeot 307, którego zaprezentowano w 2001 r., stawiany był za wzór przestronności wnętrza. Leon wykorzystuje płytę podłogową VW Golfa V i Audi A3, jednak to Peugeot ma o 3 cm większy rozstaw osi. Ilość miejsca we wnętrzu Leona i Peugeota jest zbliżona, jednak w Seacie siedzi się nieco wyżej. W Seacie ekstrawagancko umieszczona klamka tylnych drzwi przy szybie nie jest wygodna w użyciu. Tablica przyrządów

Fot. Seat:  Leon napędzany benzynowym silnikiem 1,6 l o mocy 102 KM jest nieco wolniejszy od Peugeota.
Fot. Seat: Leon napędzany benzynowym silnikiem 1,6 l o mocy 102 KM jest nieco wolniejszy od Peugeota.

Peugeota jest zaprojektowana klasycznie i ma komplet wskaźników. W Leonie zrezygnowano z czerwonego podświetlenia przyrządów, ale na środku umieszczono obrotomierz, jak w autach sportowych. Bagażniki obu pojazdów mają niemal identyczną objętość - 340 l.

 


Fot. Peugeot: Peugeot napędzany silnikiem 1,6 l o mocy 110 KM okazał się autem nieco bardziej oszczędnym od Leona.
Fot. Peugeot: Peugeot napędzany silnikiem 1,6 l o mocy 110 KM okazał się autem nieco bardziej oszczędnym od Leona.


Silniki

 

Ponieważ różnica w cenie benzyny i oleju napędowego jest minimalna, zaczynamy preferować silniki z zapłonem iskrowym, które są tańsze od diesli. Z tego powodu wybraliśmy dla Leona silnik 1,6 l o mocy 102 KM. Ta podstawowa jednostka napędowa z dwoma zaworami w cylindrze mimo swoich lat wciąż jest produkowana, co dobrze

Fot. Seat: Na środku tablicy przyrządów Leona umieszczono obrotomierz – to taki sportowy akcent.
Fot. Seat: Na środku tablicy przyrządów Leona umieszczono obrotomierz – to taki sportowy akcent.

o niej świadczy. Jej wadą jest większe zużycie paliwa, na poziomie 10,8 l na 100 km w mieście. O dziwo, niewiele oszczędniejszy jest silnik Peugeota, który ma nowocześniejszą konstrukcję - 4 zawory w cylindrze. Z pojemności 1,6 l silnik francuski osiąga 110 KM, jest jednak mniej elastyczny od jednostki Seata i do dynamicznej jazdy wymaga wysokich obrotów.

Fot. Peugeot: Niemal klasyczna tablica przyrządów Peugeota wygląda solidnie.
Fot. Peugeot: Niemal klasyczna tablica przyrządów Peugeota wygląda solidnie.

 

Wrażenia z jazdy

 

Nieco krótsze czasy rozpędzania uzyskiwał Peugeot, jednak Seat ma wystarczającą dynamikę. Lepsze własności jezdne prezentuje Leon, czego zasługą jest m.in. korzystny rozkład masy na osie oraz wielowahaczowe zawieszenie tylne. W Peugeocie zastosowano z tyłu tradycyjną belkę skrętną

Fot. Seat: Na tylnej kanapie Leona jest wystarczająco dużo miejsca.
Fot. Seat: Na tylnej kanapie Leona jest wystarczająco dużo miejsca.

łączącą wahacze wzdłużne. W obu autach z przodu są niezawodne kolumny McPhersona. W obu pojazdach poziom hałasu przy prędkości 100 km/h jest dość niski, co sprzyja dalekim podróżom. Peugeot wyróżnia się krótszą drogą hamowania, z prędkości 100 km/h - 38,7 m, to o 1,3  m krócej niż Leon.

 

Podsumowanie

 

Peugeot 307 jest pojazdem zaprojektowanym tradycyjnie, ma tradycyjny kształt nadwozia, układ zawieszenia i tablicę przyrządów.

Fot. Peugeot: Wnętrze Peugeota jest przestronne, również na tylnej kanapie.
Fot. Peugeot: Wnętrze Peugeota jest przestronne, również na tylnej kanapie.

Seat Leon z oryginalnym nadwoziem i nowoczesną płytą podłogową jawi się jako pojazd nowoczesny, chociaż sądząc po klasycznym silniku czy mniej skutecznym układzie hamulcowym, nie osiąga zdecydowanej przewagi nad Peugeotem. Zaletą Seata jest korzystna cena - 54 990 zł. Peugeot w specjalnej wersji wyposażenia Oxygene kosztuje 59 600 zł, ale jest bogaciej wyposażony od Leona. Wydaje się, że nabywcy poszukujący auta o nowoczesnym kształcie wybiorą Seata, a Peugeot znajdzie uznanie wśród osób preferujących klasyczne rozwiązania.

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Seat Leon

Peugeot 307

Przestronność wnętrza

Remis

Silnik

+

 

Poziom hałasu

Remis

Hamulce

 

+

Dynamika

 

+

Zużycie paliwa

 

+

Nowoczesność konstrukcji

+

 

Wyposażenie

 

+

Cena

+

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Seat Leon

Peugeot 307

Liczba cylindrów/zaworów

4/8

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1595

1587

Moc maksymalna (KM/obr/min):

102/5600

110/5800

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

148/3800

147/4000

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):

11,7

10,6

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):

12,5

11,8

Prędkość maksymalna (km/h):

184

190

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

66

66

Droga hamowania od 100 km/h (m):

40,0

38,7

Pojemność bagażnika (dm3):

341

340

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

55

60

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

5,9/10,3

5,8/10,0

Długość x szerokość x wysokość (cm):

431 x 177 x 146

420 x 175 x 151

Rozstaw osi (cm):

258

261

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena (zł):

54 990

59 600

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Seat Leon

Audience

Peugeot 307

Oxygene

Poduszki powietrzne

6

6

Układ ABS

S

S

Układ wspomagania nagłego hamowania

-

S

Elektryczne sterowanie szyb przednich

S

S

Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka

S

S

Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa

-

S

Centralny zamek

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Radio CD/Komputer pokładowy

-/-

S/S

Regulacja kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach

S

S

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty