Seat konsekwentnie wymienia gamę swoich modeli. W klasie aut kompaktowych jest to nowy Leon, przypominający wyglądem minivana Altea. Leonowi przeciwstawiamy Peugeota 307, który w tym segmencie aut odniósł sukces.
Można się zastanawiać, czy tradycyjne nadwozie typu hatchback, reprezentowane przez Peugeota 307, zostanie wkrótce wyeliminowane przez styl, który proponuje Seat. Nadwozie Leona wyraźnie zmierza w kierunku minivanów. Porównujemy pojazdy napędzane silnikami benzynowymi 1,6 l o mocy około 100 KM.
Cechy szczególne
Peugeot 307, którego zaprezentowano w 2001 r., stawiany był za wzór przestronności wnętrza. Leon wykorzystuje płytę podłogową VW Golfa V i Audi A3, jednak to Peugeot ma o 3 cm większy rozstaw osi. Ilość miejsca we wnętrzu Leona i Peugeota jest zbliżona, jednak w Seacie siedzi się nieco wyżej. W Seacie ekstrawagancko umieszczona klamka tylnych drzwi przy szybie nie jest wygodna w użyciu. Tablica przyrządów
Peugeota jest zaprojektowana klasycznie i ma komplet wskaźników. W Leonie zrezygnowano z czerwonego podświetlenia przyrządów, ale na środku umieszczono obrotomierz, jak w autach sportowych. Bagażniki obu pojazdów mają niemal identyczną objętość - 340 l.
Silniki
Ponieważ różnica w cenie benzyny i oleju napędowego jest minimalna, zaczynamy preferować silniki z zapłonem iskrowym, które są tańsze od diesli. Z tego powodu wybraliśmy dla Leona silnik 1,6 l o mocy 102 KM. Ta podstawowa jednostka napędowa z dwoma zaworami w cylindrze mimo swoich lat wciąż jest produkowana, co dobrze
o niej świadczy. Jej wadą jest większe zużycie paliwa, na poziomie 10,8 l na 100 km w mieście. O dziwo, niewiele oszczędniejszy jest silnik Peugeota, który ma nowocześniejszą konstrukcję - 4 zawory w cylindrze. Z pojemności 1,6 l silnik francuski osiąga 110 KM, jest jednak mniej elastyczny od jednostki Seata i do dynamicznej jazdy wymaga wysokich obrotów.
Wrażenia z jazdy
Nieco krótsze czasy rozpędzania uzyskiwał Peugeot, jednak Seat ma wystarczającą dynamikę. Lepsze własności jezdne prezentuje Leon, czego zasługą jest m.in. korzystny rozkład masy na osie oraz wielowahaczowe zawieszenie tylne. W Peugeocie zastosowano z tyłu tradycyjną belkę skrętną
łączącą wahacze wzdłużne. W obu autach z przodu są niezawodne kolumny McPhersona. W obu pojazdach poziom hałasu przy prędkości 100 km/h jest dość niski, co sprzyja dalekim podróżom. Peugeot wyróżnia się krótszą drogą hamowania, z prędkości 100 km/h - 38,7 m, to o 1,3 m krócej niż Leon.
Podsumowanie
Peugeot 307 jest pojazdem zaprojektowanym tradycyjnie, ma tradycyjny kształt nadwozia, układ zawieszenia i tablicę przyrządów.
Seat Leon z oryginalnym nadwoziem i nowoczesną płytą podłogową jawi się jako pojazd nowoczesny, chociaż sądząc po klasycznym silniku czy mniej skutecznym układzie hamulcowym, nie osiąga zdecydowanej przewagi nad Peugeotem. Zaletą Seata jest korzystna cena - 54 990 zł. Peugeot w specjalnej wersji wyposażenia Oxygene kosztuje 59 600 zł, ale jest bogaciej wyposażony od Leona. Wydaje się, że nabywcy poszukujący auta o nowoczesnym kształcie wybiorą Seata, a Peugeot znajdzie uznanie wśród osób preferujących klasyczne rozwiązania.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Seat Leon | Peugeot 307 |
Przestronność wnętrza | Remis | |
Silnik | + | |
Poziom hałasu | Remis | |
Hamulce | | + |
Dynamika | | + |
Zużycie paliwa | | + |
Nowoczesność konstrukcji | + | |
Wyposażenie | | + |
Cena | + | |
Wybrane dane techniczne:
| Seat Leon | Peugeot 307 |
Liczba cylindrów/zaworów | 4/8 | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1595 | 1587 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 102/5600 | 110/5800 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 148/3800 | 147/4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s): | 11,7 | 10,6 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): | 12,5 | 11,8 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 184 | 190 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 66 | 66 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 40,0 | 38,7 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 341 | 340 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 55 | 60 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 5,9/10,3 | 5,8/10,0 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 431 x 177 x 146 | 420 x 175 x 151 |
Rozstaw osi (cm): | 258 | 261 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
Cena (zł): | 54 990 | 59 600 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| Seat Leon Audience | Peugeot 307 Oxygene |
Poduszki powietrzne | 6 | 6 |
Układ ABS | S | S |
Układ wspomagania nagłego hamowania | - | S |
Elektryczne sterowanie szyb przednich | S | S |
Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka | S | S |
Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa | - | S |
Centralny zamek | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Radio CD/Komputer pokładowy | -/- | S/S |
Regulacja kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach | S | S |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?