Seat Toledo to udany model, najbardziej pasujący dla czteroosobowej rodziny. Dotyczy to aut pierwszej i drugiej generacji.
Nadwozie
Na rynku wtórnym są dostępne Seaty Toledo I i II generacji. Pierwsza generacja tego modelu (1991 – 1999) ma nadwozie typu liftback z dużą tylną klapą bagażnika. Nadwozie jest nieco kanciaste, pojazd trochę niedopracowany, ale niezmiernie funkcjonalny. W drugiej generacji (od 1999 r.) występuje nadwozie typu sedan o ładnych, zaokrąglonych kształtach, z lepszym zawieszeniem, ale mniej funkcjonalny od poprzednika. Wnętrze Seata Toledo jest obszerne i wygodne, nawet dla pięciu osób. Kokpit – zaprojektowany spokojnie i czytelnie, ale z dużą ilością szarości – w zależności od rocznika ma kilka wersji stylistycznych, czym młodszy tym więcej zaokrągleń. Zmianie ulegał też kształt kierownicy. W starszych modelach, szczególnie z silnikiem 1,6 l, jest sporo aut bez wspomagania układu kierowniczego. Nie ma też poduszek powietrznych dla kierowcy. W II
generacji Toledo znacznie poprawiono wykończenie wnętrza i jakość zastosowanych materiałów.
Toledo obydwu generacji ma bardzo obszerny bagażnik. W pierwszej, gdzie bardzo łatwy dostęp do wnętrza zapewnia podnoszenie pokrywy wraz z tylną szybą, jego pojemność wynosi 550 l. W drugiej generacji bagażnik ma 500 l i mniejszy otwór załadunkowy.
Silniki
Wybór silników jest duży. Sprzedawane w Polsce Toledo I generacji miało ich siedem: cztery benzynowe i trzy diesle. Najsłabszym był benzynowy silnik 1.6i 8V o mocy 75 KM, najmocniejszy – 2.0i 16V 150 KM. Diesle miały pojemność 1,9 l w trzech wariantach mocy. Toledo II generacji oferowane było z ośmioma silnikami – cztery benzynowe, z najmocniejszym 2.3 V5 170 KM i trzy diesle. Podobnie jak poprzednio, miały pojemność 1,9 l i moce: 90 KM, 110 KM i 150 KM.
Wszystkie jednostki napędowe Toledo pochodzą od Volkswagena. Przy prawidłowej eksploatacji i serwisowaniu generalnie nie ma z nimi kłopotów.
Eksploatacja
Na rynku jest sporo wersji Toledo z różnych roczników. Różnią się one nie tylko zewnętrznie, ale także wyposażeniem seryjnym. Wszystkie modele od 1993 r. miały już katalizatory. Od roku 1994 w sprzedaży były już tylko auta z silnikami o zasilaniu wtryskowym z katalizatorem.
Na co narzekają użytkownicy? W starszych modelach na korodujące nadwozie, nietrwały układ wydechowy, zbyt szybkie zużywanie się amortyzatorów. Trafiają się też awarie układu
elektrycznego. W Toledo II generacji usterek jest już znacznie mniej. Nadal jednak pojawiają się kłopoty z zawieszeniem – częściej trzeba wymieniać niektóre elementy, bywają awarie przepływomierza, sondy lambda oraz cewek. Natomiast druga generacja ma dobrze zabezpieczone nadwozie przed korozją.
Iberia Motor Company S.A., importer marki Seat, sprzedawał model Toledo (I i II generacji) od 1993 r. do 2004 r. Łącznie nabywców znalazło 12 602 egzemplarze. Największa sprzedaż była w 2001 r. i wyniosła 1924 sztuki. Używane Toledo oferowane na naszym rynku pochodzą z sieci importera i prywatnego importu. Można trafić nawet na auta z pierwszego roku produkcji. Spora część egzemplarzy, przede wszystkim z starszych roczników, jest przystosowana do zasilania gazem. Przy kupnie takich modeli warto dokładniej sprawdzić stan silnika.
Wady:
- gorsza jakość wykonania I generacji,
- mało wytrzymałe zawieszenie,
- mało miejsca z tyłu na nogi.
Zalety:
- wygodne auto rodzinne,
- bogaty wybór silników,
- nie ma problemu z częściami zamiennymi
Ważniejsze daty z historii modelu:
1991 – premiera Toledo I generacji (marzec)
1995 – face lifting modelu; unowocześnienie linii nadwozia
1999 – wprowadzenie II generacji Toledo
2000 – wprowadzenie silnika 2,3 V5 170 KM (grudzień)
2003 – pojawia się silnik 1.8 turbo o mocy 180 KM
Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*
Silnik | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 |
1.6 | 7,7-10,0 | 8,4-10,5 | 10,9-13,9 | 10,2-11,5 | 12,1-17,5 | 13,9-17,6 | 17,9-28,6 | 25,9-30,1 | 27,5-35,6 | 35,9-37,9 | 36,9-40,9 | 44,9-47,9 |
1.8 | 4,9-10,8 | 7,9-9,9 | 6,9-13,5 | 14,2 | - | - | 24,9-29,9 | 22,5-30,4 | 36,9 | 36,9 | 39,9 | - |
2.0 | 8,0-10,9 | 8,9-12,5 | 8,5-14,0 | 12,9-13,5 | - | - | 21,9 | 33,2 | - | 42,0 | - | - |
2.3 | - | - | - | - | - | - | 26,5 | 31,5 | - | - | - | - |
1.9 diesel | 7,9-14,6 | 7,7-12,7 | 9,4-11,9 | 10,9-15,9 | 14,8-22,5 | 14,9-21,5 | 19,5-30,2 | 27,5-39,9 | 33,9-41,9 | 42,5-47,7 | 43,9-61,0 | - |
* na podstawie ofert internetowych
Wybrane dane techniczne niektórych modeli*
Toledo I generacji
Silnik | 1.6i 8V | 1.8i 8V | 2.0i 8V | 2.0i 16V | 1.9 D | 1.9 TD | 1.9 TDI |
Pojemność skokowa (cm³) | 1595 | 1781 | 1984 | 1984 | 1896 | 1896 | 1896 |
Moc (KM/obr/min) | 75/5500 | 90/5500 | 116/5400 | 150/6000 | 64/4400 | 90/4000 | 110/4000 |
Maksymalny moment obr. (Nm/obr/min) | 125/2600 | 145/2700 | 166/2600 | 180/4500 | 124/2000 | 202/1900 | 235/1900 |
Prędkość Maksymalna (km/h) | 170 | 182 | 198 | 218 | 158 | 180 | 193 |
Przyspieszenie 0-100 km (s) | 13,3 | 12,0 | 10,1 | 8,4 | 17,9 | 12,7 | 11,2 |
Zużycie Paliwa trasa/miasto (l/100 km) | 5,9/10,6 | 5,6/8,7 | 6,3/11,2 | 6,5/11,9 | 4,8/8,0 | 4,3/6,5 | 4,1/6,6 |
Objętość Bagażnika (dm³) | 550 | ||||||
Długość/ szerokość/ wysokość (mm) | 4320/1660/1460 | ||||||
Masa własna (kg) | 1070 | 1070 | 1125 | 1185 | 1095 | 1150 | 1170 |
Toledo II generacji
Silnik | 1.6 16V | 1.8 20V | 1.8 20VT | 2.3 V5 | 1.9 TDI | 1.9 TDI | 1.9 TDI | |
Pojemność skokowa (cm³) | 1595 | 1781 | 1781 | 2324 | 1896 | 1896 | 1896 | |
Moc (KM/obr/min) | 105/5700 | 125/6000 | 180/5500 | 170/6000 | 90/3750 | 110/4150 | 150/4000 | |
Maksymalny moment obr. (Nm/obr/min) | 148/4500 | 170/4200 | 235/1950 | 225/3500 | 210/1900 | 235/1900 | 320/1900 | |
Prędkość Maksymalna (km/h) | 192 | 200 | 229 | 225 | 180 | 193 | 215 | |
Przyspieszenie 0-100 km (s) | 10,9 | 10,5 | 8,0 | 8,6 | 13,0 | 11,2 | 8,9 | |
Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km) | 5,5/6,9/9,3 | 6,4/8,4/11,8 | 6,5/8,4/11,7 | 6,6/8,7/12,4 | 4,2/5,0/6,7 | 4,1/5,0/6,6 | 4,3/5,3/7,1 | |
Objętość bagażnika (dm³) | 500 | |||||||
Długość/ szerokość/ wysokość (mm) | 4439/1742/1436 | |||||||
Masa własna (kg) | 1150 | 1150 | 1150 | 1310 | 1245 | 1270 | 1310 | |
* - na podstawie danych producenta
Transport ogromnego generatora ulicami Grudziądza
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?