Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Seat Leon (1999 – 2005)

Grzegorz Burda
Fot. Grzegorz Burda: Jak na samochód sportowy i hiszpański temperament stylistyka jest nieco powściągliwa, ale za to ponadczasowa.
Fot. Grzegorz Burda: Jak na samochód sportowy i hiszpański temperament stylistyka jest nieco powściągliwa, ale za to ponadczasowa.
Seat należy do koncernu Volkswagena i pełni w nim rolę marki o sportowym charakterze.

Spośród wszystkich modeli najlepiej do tego wizerunku pasuje Leon, najbardziej sportowy ze wszystkich Seatów.

 

Model pierwszej generacji cieszył się dużą popularnością i występował w ogromnej liczbie wersji silnikowych, ale tylko w jednej wersji nadwozia.

Seat Leon ujrzał światło dzienne pod koniec 1999 roku i powstał na bazie Toledo. Obydwa

Fot. Grzegorz Burda: Jak na samochód sportowy i hiszpański temperament stylistyka jest nieco powściągliwa, ale za to ponadczasowa.
Fot. Grzegorz Burda: Jak na samochód sportowy i hiszpański temperament stylistyka jest nieco powściągliwa, ale za to ponadczasowa.

samochody są zbudowane na płycie podłogowej Golfa IV, mają takie samo zawieszenie (oczywiście z innymi nastawami), silniki i układ napędowy. Można powiedzieć, że Leon to Toledo w wersji hatchback, gdyż do tylnych drzwi samochody są takie same.

Leon sportowe auto i hiszpański temperament jest dość powściągliwie stylizowany. Ma spokojną linię nadwozia, a trochę dynamizmu dodaje mu wznosząca się ku tyłowi linia okien oraz niewielki spoiler na klapie bagażnika. Lekko zadarta do góry pokrywa bagażnika powoduje słabą widoczność do tyłu. W mocniejszych wersjach groźnego wyglądu dodają jeszcze inne zderzaki oraz progi.

 

Leon produkowany był tylko z nadwoziem 5-drzwiowym, wnętrze zostało przeniesione z Toledo, ale nie można uznać tego za wadę. Jakość materiałów jest wysoka, a ergonomia na dobrym poziomie. Deska rozdzielcza ma klasyczne kształty, którym sportowego ducha nadaje czerwone podświetlenie zegarów, a w mocniejszych odmianach białe tarcze zegarów i czerwone szwy na

Fot. Grzegorz Burda: Szeroki słupek tylny oraz wysoko zakończona szyba tylna ograniczają widoczność podczas parkowania.
Fot. Grzegorz Burda: Szeroki słupek tylny oraz wysoko zakończona szyba tylna ograniczają widoczność podczas parkowania.

kierownicy oraz lewarku.

 

Kierowca z zajęciem wygodnej pozycji nie będzie miał problemów, gdyż kierownica jest regulowana w dwóch płaszczyznach, a fotel ma regulację wysokości. Na ilość miejsca z przodu nie powinni narzekać nawet wysocy pasażerowie, natomiast z tyłu jest go raczej średnio, a jeśli przednie fotele są odsunięte maksymalnie do tyłu, to nawet mało.

Bagażnik ma pojemność 340 litrów (w wersji 4x4 - 270 litrów), co jest średnią wielkością w tej klasie.

Leon występował dodatkowo w sportowych wersjach takich jak Sport, Top Sport, FR, CUPRA R, które oprócz mocnych silników wyróżniały się również bardziej agresywną stylistyką.

 

Zawieszenie

 

Zawieszenie Leona jest typowe dla kompaktów i takie samo jak w innych autach powstałych na tej samej płycie. Z przodu zamontowano klasyczne kolumny McPherson, natomiast z tyłu belkę

Fot. Grzegorz Burda: Bagażnik ma pojemność 340 litrów, to średnia wartość w tym segmencie.
Fot. Grzegorz Burda: Bagażnik ma pojemność 340 litrów, to średnia wartość w tym segmencie.

skrętną. W wersjach 4x4 tylne zawieszenie jest zupełnie inne. Jest to układ wielowahaczowy z drążkiem reakcyjnym.

 

Silniki

 

Gama silników Leona jest bardzo bogata i niewiele kompaktów może się z nim równać. Tworzy ją aż 9 jednostek benzynowych i 6 wysokoprężnych. Podstawowym silnikiem jest malutki 1.4 16V o mocy 75 KM, z którym Leon jest sportowcem tylko z nazwy. Ale z drugiej strony nie jest zawalidrogą i zapewnia niskie koszty eksploatacji. Kolejny to 1,6 l w wersji z dwoma i czterema zaworami na cylinder. Silnik 1.6 16V wydaje się być najlepszym kompromisem pomiędzy kosztami a dynamiką. Następny jest silnik 1,8 l w technice 5-zaworowej. W najsłabszej wersji osiąga on 125 KM, a wspomagany turbosprężarką jest w stanie wykrzesać nawet 225 KM (CUPRA R). Leon miał także silniki V5 (2,3 l/ 170 KM) i V6 (2,8 l/ 204 KM), jednak nie cieszyły się popularnością i były paliwożerne.

Amatorzy Diesli także mają w czym wybierać, gdyż silnik 1,9 l występował w sześciu odmianach mocy, od wersji wolnossącej SDI (68 KM) do TDI (150 KM). Mocniejsze wersje benzynowe i

Fot. Grzegorz Burda: Deska rozdzielcza ma spokojne linie. Ergonomia na dobrym poziomie.
Fot. Grzegorz Burda: Deska rozdzielcza ma spokojne linie. Ergonomia na dobrym poziomie.

wysokoprężne łączone są z 6-biegowymi skrzyniami, a wersje 1.8 T 180 KM i 1.9 TDI 150 KM występowały również z napędem na wszystkie koła.

 

Eksploatacja

 

Leon nie sprawia problemów w eksploatacji i nie nękają go zbyt częste usterki. Zawieszenie jest nadzwyczaj trwałe. W przednim dość szybko zużywają się jedynie tulejki stabilizatora przechyłu, ale naprawa jest tania. Łączniki wytrzymują ponad 100 tys. km. Częstym usterkom ulegają włączniki świateł awaryjnych, czego skutkiem jest brak kierunkowskazów. W silnikach 1,4 l i 1,6 l awarii ulegają cewki zapłonowe. Układ wydechowy jest trwały i powinien wytrzymać około 5 - 6 lat. W mocniejszych wersjach na wielką próbę wystawiony jest układ napędowy i jego trwałość zależy w głównej mierze od temperamentu kierowcy. Koszty napraw nie są wysokie, gdyż na rynku jest mnóstwo zamienników wysokiej jakości. Leon jest odporny na korozję i ewentualne ogniska rdzy mogą świadczyć o wypadkowej przeszłości auta.

 

Wady

- Jedna wersja nadwozia

- Średni bagażnik

- Mało miejsca na tylnej kanapie

 

Zalety

- Duży wybór silników i wersji

- Niskie koszty napraw

- Mała usterkowość

 

Ważniejsze daty

1999 - premiera Leona

2002 - prezentacja wersji 4x4 z silnikami 1.8T 180 KM i 1.9 TDI 150 KM

2002 - prezentacja wersji CUPRA R o mocy 210 KM

2003 - prezentacja wersji CUPRA R o mocy 225 KM

2004 - prezentacja wersji FR

2005 - premiera nowego modelu Leona

 

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*

Wersja

Rok produkcji

 2000

2001

2002

2003

2004

2005

1.4

21,3

23,1

25,2

27,5

29

31,1

1.6

21,8

24,3

27

29,6

31,2

33,4

1.8

22

24,9

27,3

31

33,5

 
1.8T 180

25,6

29

31,8

36,8

38,9

42,5

CUPRA R

  48

56,6

61,3

66,6

1.9 TDI 90

22,1

25,8

28,3

32,1

34,7

37,7

1.9 TDI 110

24,8

28,1

31,5

35,7

38,6

42

1.9 TDI 130

   38,1

41,2

43,4

1.9 TDI 150

  38,5

43,7

47,2

50,6

*ceny wg Eurotax

     

 

Podstawowe dane techniczne (silniki benzynowe)

Silnik

1.4 16V

1.6 8V

1.6 16V

1.8 20V

1.8 20V T 4x4

1.8 20V T

1.8 20V T

Pojemność skokowa (cm3)

1390

1595

1597

1781

Moc (KM/obr.)

75/5000

102/5600

105/5700

125/6000

180/5500

210/5800

225/5900

Maks. moment obr. (Nm/obr.)

128/3300

145/3800

148/4500

170/4200

235/1950

270/2100

280/2200

Przyspieszenie

0-100 km/h

14,6

11,5

10,9

10,3

7,8

7,2

6,9

Prędkość

max (km/h)

170

188

192

200

224

237

242

Zużycie

paliwa (śr)

6,7

7,6

6,9

7,8

9,4

8,7

8,9

 

Podstawowe dane techniczne (silniki wysokoprężne)

Silnik

1.9 SDI

1.9 TDI

1.9 TDI

1.9 TDI

1.9 TDI 4x4

Pojemność skokowa (cm3)

1896

Moc (KM/obr.)

68/4200

90/3750

110/4150

130/4000

150/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr.)

133/2200

210/1900

235/1900

310/1900

320/2000

Przyspieszenie

0-100 km/h

17

12,7

10,7

9,8

9,1

Prędkość

max (km/h)

160

180

193

205

211

Zużycie

paliwa (średnie)

5,1

5

5

5,2

6,2

 

Wymiary [mm]

długość

4184

szerokość

1742

wysokość

1439

rozstaw osi

2513

pojemność zbiornika paliwa (l)

55

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty