W 2015 roku śmierć w wypadkach drogowych poniosło 835 osób powyżej 60-tego roku życia, a 7033 odniosło obrażenia. Ze statystyki wynika, że aż 28,4% ofiar śmiertelnych wypadków to starsze osoby. Najwięcej seniorów ginie jako piesi. W 2015 roku było to 415 ofiar śmiertelnych, tj. 45% wszystkich pieszych zabitych w wypadkach drogowych.
Przypomnijmy, że za „osoby starsze” przyjęto te, które przekroczyły 60 rok życia, z czym nie wszyscy się godzą, bo w tym gronie mamy całe rzesze kierowców zawodowych i amatorów, dysponujących wieloletnim doświadczeniem. „Z wiekiem przychodzą ostrożność i rozwaga” – twierdzą słusznie.
Seniorzy są grupą niejednorodną, bardzo często decyduje o tym wiek, stan zdrowia, styl życia i aktywność. Z czasem jednak mogą problemy ze wzrokiem, słuchem, koncentracją, elastycznością mięśni. Osoby, które są już w podeszłym wieku, mają mniej fizycznych i psychicznych możliwości, aby radzić sobie w warunkach nasilonego ruchu miejskiego. Ich zachowanie na jezdni charakteryzuje często niepewność i występowanie reakcji lękowych, niekiedy nawet przeradzających się w agresję.
Mimo ogólnej dobrej kondycji, w organizmie starszej osoby zachodzą zmiany, które rzutują na jej mobilność w ruchu drogowym. Z dostępnych badań wiadomo, że osoby po „60”:
- wolniej adaptują się do zmiennych warunków drogowych;
- popełniają błędy przy ocenie sytuacji drogowej np. ocenie odległości pojazdu;
- z racji wieku, niektórzy domagają się, aby kierowcy ustępowali im pierwszeństwa, nawet, gdy łamią przepisy ruchu drogowego np. przechodząc na czerwonym świetle, bądź poza przejściami dla pieszych („bo tak jest bliżej”…);
- nie zawsze śledzą zmiany w przepisach prawa o ruchu drogowym;
- nie chcą się pogodzić z obniżeniem swojej sprawności.
Wypadek dla starszej osoby jest szczególnie niebezpieczny. Leczenie obrażeń u seniorów to długotrwały proces, a odzyskanie pełnej sprawności często jest zupełnie niemożliwe. Ryzyko śmierci 70-lataka uczestniczącego w wypadku drogowym jest trzykrotnie wyższe niż 25-latka.
Na widok seniora wolno przechodzącego przez jezdnię, każdy kierowca powinien cierpliwie poczekać. Bardzo ważne jest stosowanie przez kierujących zasady szczególnej ostrożności, gdy starsza osoba w sposób widoczny nie radzi sobie w ruchu drogowym - wolno chodzi, nie rozgląda się lub też wkracza na jezdnię poza przejściem, czy też porusza się po jezdni niewłaściwą strona drogi. To dla kierowcy sygnał, że należy zmniejszyć prędkość i obserwować uważnie jej zachowanie. Seniorom natomiast zalecamy przede wszystkim ostrożność, w konfrontacji z samochodem nie mają przecież szans.
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?