Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Seniorzy na drodze. O czym pamiętać?

(mm) Policja.pl
Fot. Archiwum
Fot. Archiwum
W 2015 r. prawie 30% ofiar śmiertelnych wypadków stanowiły starsze osoby. Wraz z wiekiem zazwyczaj przychodzi ostrożność i rozwaga, ale też wolniejsza adaptacja do warunków drogowych, obniżenie sprawności czy błędy przy ocenie sytuacji drogowej.
Fot. Archiwum
Fot. Archiwum

W 2015 roku śmierć w wypadkach drogowych poniosło 835 osób powyżej 60-tego roku życia, a 7033 odniosło obrażenia. Ze statystyki wynika, że aż 28,4% ofiar śmiertelnych wypadków to starsze osoby. Najwięcej seniorów ginie jako piesi. W 2015 roku było to 415 ofiar śmiertelnych, tj. 45% wszystkich pieszych zabitych w wypadkach drogowych.  

Przypomnijmy, że za „osoby starsze” przyjęto te, które przekroczyły 60 rok życia, z czym nie wszyscy się godzą, bo w tym gronie mamy całe rzesze kierowców zawodowych i amatorów, dysponujących wieloletnim doświadczeniem. „Z wiekiem przychodzą ostrożność i rozwaga” – twierdzą słusznie.

Seniorzy są grupą niejednorodną, bardzo często decyduje o tym wiek, stan zdrowia, styl życia i aktywność. Z czasem jednak mogą problemy ze wzrokiem, słuchem, koncentracją, elastycznością mięśni. Osoby, które są już w podeszłym wieku, mają mniej fizycznych i psychicznych możliwości, aby radzić sobie w warunkach nasilonego ruchu miejskiego. Ich zachowanie na jezdni charakteryzuje często niepewność i występowanie reakcji lękowych, niekiedy nawet przeradzających się w agresję.

Mimo ogólnej dobrej kondycji, w organizmie starszej osoby zachodzą zmiany, które rzutują na jej mobilność w ruchu drogowym. Z dostępnych badań wiadomo, że osoby po „60”:

  • wolniej adaptują się do zmiennych warunków drogowych;
  • popełniają błędy przy ocenie sytuacji drogowej np. ocenie odległości pojazdu;
  • z racji wieku, niektórzy domagają się, aby kierowcy ustępowali im pierwszeństwa, nawet, gdy łamią przepisy ruchu drogowego np. przechodząc na czerwonym świetle, bądź poza przejściami dla pieszych („bo tak jest bliżej”…);
  • nie zawsze śledzą zmiany w przepisach prawa o ruchu drogowym;
  • nie chcą się pogodzić z obniżeniem swojej sprawności.

Wypadek dla starszej osoby jest szczególnie niebezpieczny. Leczenie obrażeń u seniorów to długotrwały proces, a odzyskanie pełnej sprawności często jest zupełnie niemożliwe. Ryzyko śmierci 70-lataka uczestniczącego w wypadku drogowym jest trzykrotnie wyższe niż 25-latka.

Na widok seniora wolno przechodzącego przez jezdnię, każdy kierowca powinien cierpliwie poczekać. Bardzo ważne jest stosowanie przez kierujących zasady szczególnej ostrożności, gdy starsza osoba w sposób widoczny nie radzi sobie w ruchu drogowym -  wolno chodzi, nie rozgląda się lub też wkracza na jezdnię poza przejściem, czy też porusza się po jezdni niewłaściwą strona drogi. To dla kierowcy sygnał, że należy zmniejszyć prędkość i obserwować uważnie jej zachowanie. Seniorom natomiast zalecamy przede wszystkim ostrożność, w konfrontacji z samochodem nie mają przecież szans.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty