Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Serwisowanie auta. Nie tylko z powodu awarii

Data publikacji: Autor: (ip)

Fot.materiały prasowe Jeśli chcemy, żeby samochód służył bezproblemowo przez wiele lat, należy pamiętać o regularnych wizytach w serwisie. Ekspert radzi jak często i w jakich sytuacjach warto odwiedzić warsztat.

Fot.materiały prasowe Najprostszą wskazówką definiującą częstotliwość wizyt w serwisie jest oczywiście spojrzenie do książki serwisowej i sprawdzenie zaleceń producenta. Niestety, od wielu już lat panuje niepokojący trend sztucznego wydłużania czasu między obligatoryjnymi wizytami w warsztacie, co zdecydowanie nie ma dobrego wpływu na podzespoły samochodu.

– Jako rozsądne minimum pomiędzy przeglądami u mechanika powinniśmy przyjąć przebieg 15 000 kilometrów lub okres jednego roku. Z taką częstotliwością należy wymieniać olej silnikowy. Większość olejów z czasem zaczyna tracić swoje właściwości, co skutkuje spadkiem poziomu ochrony jednostki napędowej i stopniowym pogarszaniem się jej kondycji – komentuje Cezary Wyszecki, ekspert techniczny Shell Polska.

Płyny pod kontrolą

Znacznie rzadziej, ale również regularnie, należy wymieniać płyn hamulcowy, gdyż chłonie on wilgoć z otoczenia, co sprawia, że obniża się temperatura jego wrzenia. Stan ten może doprowadzić do szybkiego „zagotowania się” hamulców, co niemal uniemożliwi zatrzymanie auta! Zaleca się jego wymianę co dwa lata lub co 60 000 kilometrów.

Większość producentów nie wskazuje jednoznacznie na terminy wymian płynu chłodniczego oraz oleju w skrzyni biegów. Nie znaczy to jednak, że nie ulegają one degradacji czy zużyciu. Jeśli więc nie ma o tym słowa w instrukcji, powinniśmy wymieniać płyn chłodniczy co 2-4 lata, w zależności od intensywności eksploatacji. Natomiast w przypadku manualnej skrzyni biegów co 5 lat lub 100 000 kilometrów. Właściciele „automatów” powinni przeprowadzić pierwszą wymianę nawet po 60 000 kilometrów (jeśli użytkujemy samochód intensywnie), a kolejne co 30-40 000 kilometrów.

Klimatyzacja tworzy klimat

Przynajmniej raz do roku należy również serwisować klimatyzację. Standardowy przegląd powinien obejmować wymianę filtra kabinowego, a także odgrzybianie całej instalacji. Wpływa to nie tylko na wydajność całego układu, ale także na nasze zdrowie. Korzystanie z zanieczyszczonej klimatyzacji może w skrajnych przypadkach sprawić, że nabawimy się alergii. Istotne jest także kontrolowanie poziomu chłodziwa w układzie. Jego niski poziom powoduje spadek wydajności chłodzenia, a zupełny brak może doprowadzić do zatarcia się sprężarki, której naprawa jest bardzo kosztowna.

Przy okazji standardowej wizyty w serwisie warto sprawdzić ogólny stan techniczny auta – na przykład zużycie zawieszenia, klocków i tarcz hamulcowych, kontrola zużycia wycieraczek, prawidłowe funkcjonowanie oświetlenia czy poziom ciśnienia w oponach. Wszystko to wpływa nie tylko na kondycję samochodu, ale również na bezpieczeństwo podróży.

Warto również odwiedzić serwis za każdym razem, kiedy zauważymy jakąś potencjalną usterkę. Niech czujność obudzi stukanie podczas przejeżdżania przez nierówności, które może być czymś błahym (chociażby wybity łącznik stabilizatora), ale równie dobrze może być pierwszym objawem poważniejszej usterki.

Redakcja poleca:

Czy praktyczny samochód musi być drogi?

Fiat Tipo. Premierowy cennik na polskim rynku

UConnect. Przyjazny kierowcy system multimedialny

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Kierowca (gość)

    Żywotność silnika i samochodu zależy od jego eksploatacji. Tego jak właściciel o niego dbał. Są auta, które przejeżdżają po 300-400tys km bez najmniejszego problemu i posłużą jeszcze trochę ponieważ był serwisowany, jeździł nim odpowiedzialny kierowca. Wymieniał części eksploatacyjne zgodnie z zaleceniami producenta, rozrządy klocki, tarcze itp. Wymieniał płyny i oleje zgodnie z zaleceniami i normami producenta i w czasie przez niego wskazanym. Jeśli chodzi o olej to polecam Shell Helix Ultra Pureplus Technology, wg mnie dobry olej w korzystnej cenie, jeżdżę na takim przebiegi mam prawie 300tys i autem jest wszystko w porządku. Bywają jednak kierowcy, którzy nie dbają a auta, maja one przebiegu 50-60tyś km a są w stanie jakby maiły przejechane 3krotnie więcej. I takie auta nie nadają się do dalszej eksploatacji.

  • Klient (gość)

    Shell to słaby olej i drogi, panie reklamodawco. Już wolę Castrola czy tańszego Elfa.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.