Serwisowanie instalacji LPG. Co trzeba sprawdzić?

Wojciech Frelichowski
Eksploatacja auta z instalacją gazową pozwala ograniczyć wydatki na paliwo. Tak jest w rzeczywistości, ale jak każdy podzespół również instalacja gazowa musi być regularnie serwisowana. Co trzeba sprawdzać?

Przede wszystkim raz w roku, najlepiej wiosną, należy poddać instalację LPG rutynowemu przeglądowi. Po jesienno-zimowej eksploatacji, kiedy warunki dla pojazdów są najcięższe (skoki temperatur, opady) poszczególne elementy instalacji mogą ulec rozregulowaniu lub wręcz zniszczeniu. Może to zakłócać prawidłowe działanie systemu, w tym przede wszystkim na poziom spalania autogazu. Koszt podstawowego przeglądu instalacji gazowej wynosi, w zależności (od rodzaju systemu) od 100 do 200 zł. W tej cenie mieści się m.in. komputerowa analiza sprawności instalacji.

Filtry przede wszystkim

Jednym z najważniejszych elementów instalacji gazowej są filtry gazowe. Najczęściej są dwa takie elementy, choć w starszych rozwiązaniach spotykany jest tylko jeden filtr. Choć są to elementy niepozorne pełnią bardzo ważna rolę, identyczną z tym, jaką pełni filtr paliwa, czyli wychwytują zanieczyszczenia w paliwie LPG. W przypadku autogazu takie zanieczyszczenia są szczególnie niepożądane, bo paliwo to zanim dotrze ze zbiornika do komory spalania przechodzi dość długą drogę. Najpierw autogaz musi zostać przefiltrowany w fazie ciekłej, a potem w fazie gazowej.

W tym pierwszym nie przypadku nie wystarczy tylko sama wymiana filtra. Trzeba jeszcze oczyścić obudowę, a także wymienić jej uszczelniacze. Koszt wymiany filtrów nie jest wysoki. Filtr fazy ciekłej kosztuje razem z wymiana ok. 10-30 zł. Filtr fazy gazowej - od 10 do 50 zł.

Sprawdzamy reduktor

Reduktor to kolejny ważny element instalacji gazowej, który występuje w każdej generacji tych urządzeń. Zadaniem reduktora jest obniżenie (czyli zredukowanie ciśnienia gazu) dostarczanego ze zbiornika do silnika oraz jego zamiana ze stanu ciekłego w gazowy. Co więcej, ta zamiana musi się odbywać szybko, aby nadążać za zapotrzebowaniem silnika na paliwo.

Wadliwie działający reduktor można naprawiać, choć w najtańszych typach instalacji jest to nieopłacalne. Koszt tego podzespołu przeznaczonych do instalacji LPG starego typu wynosi od 150 do 300 zł. Podobne kwoty należy wydać w przypadku naprawy. W nowszych typach instalacji koszt nowego reduktora sięga nawet 700 zł i w tym przypadku warto najpierw zapytać mechanika, ile będzie kosztować naprawa. Według serwisantów reduktor należy wymienić lub przynajmniej poddać go dokładnemu przeglądowi co 100-150 tys. km przebiegu.


fot. Newspress
fot. Newspress

Elektroniczny sterownik

W instalacjach gazowych występuje elektroniczny sterownik, którego zadaniem jest dozowanie ilości gazu dopływającego do cylindrów (tego elementu nie tylko w instalacjach I generacji). Sterownik współpracuje z różnymi czujnikami, a przede wszystkim z komputerem sterującym pracą silnika.

Większość sterowników potrafi sama dostosować parametry pracy do sygnałów odbieranych z komputera i czujników. Jednak przy montażu instalacji mechanik musi odpowiednio skalibrować program sterownika. Jeśli zrobi to byle jak, sterownik będzie działał źle. Raz w roku dobrze jest sprawdzić ustawienia sterownika. Czynność polega na podłączeniu go do komputera diagnozującego. Koszt ok. 50 zł.

Gumowe węże

To często zaniedbywany element instalacji gazowej. Tymczasem w miarę upływu lat guma parcieje. Zatem gumowe węże mogą być nieszczelne na połączeniach. Mogą też pojawiać mikroskopijne otwory na całej długości takiego elementu. Wymiana gumowego węża nie wiąże się z wielkimi wydatkami. Cena metra takiego produktu wynosi ok. 10 zł.

Zbiornik LPG

Zbiornik autogazu ma określony okres eksploatacji wynoszący 10 lat. Po tym czasie powinien być on poddany ponownej legalizacji lub zostać wymieniony na nowy. Te wymagania nie są znane wielu kierowcom, którzy planują montaż instalacji gazowej, a także tym, którzy kupili samochód z LPG n rynku wtórnym.

Legalizacja zbiornika po 10 latach wynika z faktu, że jest to pojemnik, który musi wytrzymywać spore ciśnienie.
Legalizacja nie jest prostą czynnością, bo należy ją wykonać w warsztacie, który ma do tego uprawnienia, a tych w mniejszych miejscowościach jest jak na lekarstwo. Poza tym wiąże się to koniecznością wymontowania butli z auta, czyli jego unieruchomienia przynajmniej na jeden dzień. Wreszcie istotne są też koszty. Legalizacja zbiornika kosztuje ok. 300-400 zł. Tymczasem nowy zbiornik, w zależności od pojemności, kosztuje od 300 do 600 zł, a ponadto usługę wymiany zbiornika można zlecić w każdym zakładzie specjalizującym się w montażu instalacji LPG.

Co jeszcze warto sprawdzić?

Praca silnika benzynowego zasilanym gazem LPG ma to do siebie, iż nieco zmienia parametry pracy jednostki napędowej. Chodzi głównie o to, że autogaz ma wyższą temperaturę spalania niż benzyna, a to z kolei przyczynia się do wypalania gniazd zaworowych. Dotyczy to głównie instalacji gazowych I i II generacji. Jeśli jednak w bardziej nowoczesnych instalacjach źle jest ustawiony sterownik dozowania wtryskiwanego gazu, również może dojść do takiej sytuacji.

Dlatego w samochodach, które mają popychacze zaworów regulowane ręcznie, to konieczny jest ich okresowy przegląd. Zlekceważenie tej czynności może skutkować kosztowną awarią głowicy cylindrów. Koszt takiej usługi wynosi - w zależności od liczby cylindrów i typu samochodu - od 100 do 800 zł. Okresowej kontroli trzeba też poddawać wtryskiwacze, zarówno te oryginalne, benzynowe, które po przełączeniu na tryb gazowy wtryskują gaz, jak i gazowe montowane w nowoczesnych instalacjach gazowych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty