Informacje o tym jaką temperaturę ma silnik przekazuje kierowcy zwykle zegarowy lub elektroniczny wskaźnik albo tylko dwie
lampki kontrolne. Tam gdzie temperaturę silnika pokazuje wskazówka lub graficzny diagram łatwiej kierowcy ocenić chwilowy stan nagrzania motoru. Oczywiście wskazania nie zawsze muszą odpowiadać prawdzie, ale jeśli wskazówka podczas jazdy zaczyna zbliżać się do czerwonego pola, a wcześniej takich oznak nie było, to powinien być to wystarczający sygnał, żeby jak najszybciej znaleźć tego przyczynę. W niektórych autach nadmierną temperaturę silnika może jedynie sygnalizować czerwona kontrolka i momentu jej zapalenia nigdy nie wolno ignorować, bo nie wiadomo, jak bardzo w takim przypadku temperatura silnika przekroczyła dopuszczalną granicę.
Przyczyn wzrostu temperatury silnika jest kilka. Najłatwiejsze do wykrycia są nieszczelności układu chłodzenia, bo zwykle widać je gołym okiem. O wiele trudniej ocenić poprawność działania termostatu, który dość często odpowiada za wzrost temperatury pracy silnika. Jeśli z jakiegoś powodu termostat otwiera się zbyt późno, czyli powyżej ustalonej temperatury albo nie do końca, to nagrzana w silniku ciecz nie będzie mogła w odpowiednim czasie przepłynąć do chłodnicy ustępując miejsca schłodzonemu już tam płynowi.
Inną przyczyną podwyższonej ponad normę ciepłoty silnika jest awaria wentylatora chłodnicy. W rozwiązaniach, w których wentylator napędzany jest silnikiem elektrycznym niedostateczne chłodzenie lub jego brak może być spowodowane awarią włącznika termicznego umieszczonego zwykle w chłodnicy lub innymi uszkodzeniami w obwodzie zasilania.
Wzrost temperatury silnika spowodowany może być zmniejszoną skutecznością działania chłodnicy w wyniku jej zabrudzenia i to zarówno od środka jak i z zewnątrz.
Za przegrzewanie silnika odpowiadać może również zjawisko zapowietrzenia układu chłodzenia. Pozbycie się z wnętrza układu niepotrzebnego powietrza wymaga często wykonania ciągu różnych czynności . Nieznajomość takich procedur uniemożliwia skuteczne odpowietrzenie układu. Tak samo będzie jeśli wcześniej nie ustalimy i nie usuniemy przyczyny, z powodu której powietrze przedostaje się do układu chłodzenia.
Wyższa od ustalonego poziomu temperatura pracy silnika spowodowana może być także przez niedomagania układu zarządzającego układem zapłonowym i zasilania, co w przypadku elektronicznych jednostek sterujących wymaga już fachowej diagnostyki.
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?