Silnik i zawieszenie w kole

Grzegorz Burda
Fot. Grzegorz Burda
Fot. Grzegorz Burda
Silnik, zawieszenie i hamulec mieszczący się w kole samochodu? Niemożliwe? A jednak. I nie jest to tylko wizja odległej przyszłości.

Silnik, zawieszenie i hamulec mieszczący się w kole samochodu? Niemożliwe? A jednak możliwe i nie jest to tylko wizja odległej przyszłości. Samochody takie już jeżdżą po drogach i sprawują się bardzo dobrze.

 

Producentem tych nietypowych pojazdów jest firma... Michelin. Układ napędowy w obecnie produkowanych samochodach nie dość że zajmuje sporo miejsca, to jeszcze dużo waży i na dodatek powoduje duże ograniczenia w konstrukcji pojazdu, ponieważ silnik i skrzynia biegów muszą być z przodu pojazdu. Przekazywanie napędu na koła za pomocą półosi również stanowi duże ograniczenia. Wady te sprawiły, że Michelin wspólnie ze szwajcarskim samochodowym centrum badawczym opracował nowatorski układ napędowy mieszczący się w kołach pojazdu. Na niedawno zakończonej wystawie Challenge Bibendum w Szang­haju, zaprezentowano kilka takich

Fot. Grzegorz Burda
Fot. Grzegorz Burda

prototypów: Hy-Light, Hy-Light 2 i Concept.

 

Pierwsze dwa pojazdy to hybrydowe samochody elektryczne, które wyposażone są w układ napędowy o nazwie Michelin Active Wheel. Oznacza to, że w przednich kołach oprócz tradycyjnego hydraulicznego układu hamulcowego zmieścił się jeszcze silnik elektryczny oraz aktywne zawieszenie ze zmiennym prześwitem. Natomiast w tylnych kołach zamontowany jest układ hamulcowy i zawieszenie.

 

Cała konstrukcja ma tak niewielkie rozmiary, że mieści się w obrębie felgi. Zastosowano nowatorskie silniki elektryczne, więc pojazdy nie potrzebują sprzęgła, skrzyni biegów i rozbudowanych wahaczy zawieszenia.

W ten sposób można znacznie zmniejszyć masę pojazdu, zwiększyć ilość miejsca we wnętrzu i praktycznie dowolnie kształtować wygląd samochodu, gdyż układ napędowy nie narzuca żadnych ograniczeń.

 

Rozwinięciem konstrukcji Hy-Light jest model Concept, który technologicznie jest jeszcze bardziej zaawansowany. W samochodzie tym również cały układ napędowy i zawieszenie mieszczą się w kole, ale wprowadzono pewne modyfikacje. Silnik napędowy jest przy każdym kole, co poprawia trakcję, a hydrauliczny układ hamulcowy został zastąpiony elektrycznym. Aktywne zawieszenie ma zmienną wysokość (zakres regulacji 17 cm), natomiast nadwozie może pochylać się na zakrętach, tak jak motocyklista, który "składa" się, wjeżdżając w zakręt.

 

Zaletą takiego rozwiązania jest możliwość znacznie szybszej i co najważniejsze bezpieczniejszej jazdy nawet na bardzo krętej trasie. Dodatkowo komputer kontroluje prace elektrycznej przekładni kierowniczej i może stabilizować tor jazdy np. po wpadnięciu koła w dziurę. Concept może pochwalić się również świetnymi hamulcami, które zatrzymują samochód z prędkości 100 km/h na odcinku zaledwie 28 metrów, czyli ok. 10 metrów bliżej niż obecnie stosowane układy hamulcowe.

 

Pojazdy te wyposażono także w nowoczesne opony. Michelin opracował prototypowe ogumienie o nazwie Proxima, specjalnie na potrzeby pojazdów koncepcyjnych. Opona taka jest o 20 proc. lżejsza i ma o 20 proc. niższy opór toczenia w porównaniu do najlepszych seryjnie produkowanych opon.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty