Silnik w kole

Grzegorz Burda
Samochód Michelin Hy-Light ma napęd na przednie koła i cały układ napędowy mieści się w kołach pojazdu
Samochód Michelin Hy-Light ma napęd na przednie koła i cały układ napędowy mieści się w kołach pojazdu
Silnik, zawieszenie i hamulec mieszczący się w kole? Samochody z takim rozwiązaniem już jeżdżą po drogach i sprawują się dobrze.

Samochód Michelin Hy-Light ma napęd na przednie koła i cały układ napędowy mieści się w kołach pojazdu
Samochód Michelin Hy-Light ma napęd na przednie koła i cały układ napędowy mieści się w kołach pojazdu

Producentem tych nietypowych pojazdów jest firma Michelin, która stworzyła prototypy: Hy-Light, Hy-Light 2 i Concept. Pierwsze dwa auta to hybrydowe samochody elektryczne, które wyposażone są w układ napędowy o nazwie Michelin Active Wheel.

W przednich kołach, oprócz tradycyjnego hydraulicznego układu hamulcowego, zmieścił się jeszcze silnik elektryczny oraz aktywne zawieszenie ze zmiennym prześwitem. Natomiast w tylnych kołach zamontowany jest układ hamulcowy i zawieszenie. Cała konstrukcja mieści się w obrębie felgi. Pojazdy nie potrzebują sprzęgła, skrzyni biegów i rozbudowanych wahaczy zawieszenia.

We wnętrzu felgi znajdują się silnik, zawieszenie oraz hydrauliczny układ hamulcowy
We wnętrzu felgi znajdują się silnik, zawieszenie oraz hydrauliczny układ hamulcowy

W ten sposób można znacznie zmniejszyć masę pojazdu, zwiększyć ilość miejsca we wnętrzu i praktycznie dowolnie kształtować wygląd samochodu, gdyż układ napędowy nie narzuca żadnych ograniczeń.

Rozwinięciem konstrukcji Hy-Light jest model Concept, technologicznie jeszcze bardziej zaawansowany. W samochodzie tym również cały układ napędowy i zawieszenie mieszczą się w kole, ale wprowadzono pewne modyfikacje. Silnik napędowy jest przy każdym kole, co poprawia trakcję, a hydrauliczny układ hamulcowy został zastąpiony elektrycznym. Aktywne zawieszenie ma zmienną wysokość (zakres regulacji 17 cm), natomiast nadwozie może pochylać się na zakrętach, tak jak motocyklista, który "składa" się, wjeżdżając w zakręt.

Zaletą takiego rozwiązania jest możliwość znacznie szybszej i co najważniejsze bezpieczniejszej jazdy nawet na bardzo krętej trasie. Dodatkowo komputer kontroluje prace elektrycznej przekładni kierowniczej i może stabilizować tor jazdy np. po wpadnięciu koła w dziurę. Concept może pochwalić się również świetnymi hamulcami, które zatrzymują samochód z prędkości 100 km/h na odcinku zaledwie 28 metrów, czyli ok. 10 metrów bliżej niż obecnie stosowane układy hamulcowe.

Pojazdy te wyposażono także w nowoczesne opony. Michelin opracował prototypowe ogumienie o nazwie Proxima, specjalnie na potrzeby pojazdów koncepcyjnych. Opona taka jest o 20 proc. lżejsza i ma o 20 proc. niższy opór toczenia w porównaniu do najlepszych seryjnie produkowanych opon.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty