Silniki Turbo FSI a TSI i TFSI - różnice

Porady / Warto wiedzieć

Autor: (pp)

Liczba odwiedzin: 74155

Volkswagen, jako jeden z pierwszych producentów na świecie, zaprezentował kilka lat temu zupełnie nową generację silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Z biegiem czasu technologia ta ewoluowała, dzięki czemu dzisiaj klienci mogą wybierać zarówno spośród jednostek wolnossących, jak i turbodoładowanych.

Fot. Volkswagen Gdy Volkswagen zaprezentował w 2002 roku motor FSI (jest to skrót od Fuel Straight Injection, co oznacza bezpośredni wtrysk paliwa). Technologia ta została okrzyknięta prawdziwą rewolucją. Bezpośredni wtrysk paliwa pozwalał na osiąganie większej mocy oraz niższego zużycia benzyny w porównaniu do stosowanego ówcześnie systemu wtrysku wielopunktowego. Idea bezpośredniego wtrysku benzyny polega na tworzeniu mieszanki bezpośrednio w komorze spalania. By to osiągnąć, umieszcza się w niej elektromagnetyczny wtryskiwacz, a przez zawór dolotowy podawane jest tylko powietrze. Wtrysk paliwa następuje pod wysokim ciśnieniem, wynoszącym od 50 do 120 barów, generowanym przez specjalną pompę.

CZYTAJ TAKŻE

VW z silnikami TSI

Silnik TSI w skrócie


Fot. Skoda Po kilku latach Volkswagen zaprezentował turbodoładowaną jednostkę Turbo FSI, stworzoną na bazie wolnossącego silnika o pojemności 2 litrów. Silnik EA113, bo taką nazwę kodową otrzymał, montowany był w takich pojazdach, jak np. Volkswagen Golf V GTI, Volkswagen Passat, Audi A3, Audi TT, Seat Leon Cupra, Seat Exeo, Skoda Octavia czy Skoda Superb. Motor ten występował w różnych wariantach mocy. Od 200 KM w Golfie V GTI, po nawet 272, jak w przypadku Audi TTS.

Jednak silniki te miały kilka wad. Jedną z nich była konieczność stosowania benzyny o liczbie oktanowej 98. Z tego też powodu jazda autem wyposażonym w taką jednostkę nie należała do najtańszych pomimo, iż zużywała ona mniej paliwa, aniżeli silniki z wtryskiem wielopunktowym.

Jednostki Turbo FSI zostały kilka lat temu wyparte przez nowocześniejsze silniki TSI (montowane w Volkswagenach, Skodach i Seatach) oraz TFSI Fot. Volkswagen (stosowane przez Audi). W przypadku tych silników zdecydowano się na tzw. uwarstwiony wtrysk paliwa (Fuel Stratified Injection). Oznacza to, iż w dolnym zakresie obrotów, do około 3000 obr/min, wtryskiwacz dozuje paliwo podczas suwu sprężania, na krótko przed chwilą zapłonu. Tuż przed zapłonem, występujący w komorze spalania przepływ powietrza przenosi przygotowaną mieszankę w pobliże świecy zapłonowej.

Silniki TSI oraz TFSI, które oznaczono jako EA888, występują jako jednostki o pojemnościach 1.2, 1.4, 1.8 oraz 2.0 litrów. Są one montowane w m.in. Volkswagenie Golfie VI GTI, Audi A4 i A5, a także wielu mniejszych pojazdach grupy VAG, jak np. Seat Ibiza czy Skoda Fabia. - Największe różnice konstrukcyjne pomiędzy silnikami EA888 a EA113, polegają na innym rodzaju napędu pompy wysokościśnieniowej, a także rozwiązaniu kwestii rozrządu. W przypadku starszego typu silników stosowano pasek rozrządu, podczas gdy jednostki TSI/TFSI posiadają łańcuch. Ponadto, ciśnienie paliwa Fot. Volkswagen w silnikach z rodziny EA888 dochodzi nawet do 150 barów, dlatego zostały zastosowane mocniejsze korbowody i sworzeń tłokowy - wyjaśnił Patryk Ścieszka z firmy CompSport, zajmującej się modyfikacjami silników.

Na koniec pozostaje pytanie, który z tych silników jest lepszy? - Jednostki TSI oraz TFSI zostały pozbawione wad występujących w poprzedniej generacji silników (EA113). Charakteryzują się większą mocą, spełniają wyższą normę emisji spalin, a także zużywają mniej paliwa. Co więcej, do pracy potrzebują benzyny o liczbie oktanowej 95, dzięki czemu w pełni możemy się cieszyć z ekonomiki jazdy - powiedział ekspert z firmy CompSport.

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • el-
    • To Mitsubishi jako pierwsze wprowadziło do seryjnej produkcji silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa - GDI w 1995 r., a nie VW 7 lat później.
    • alan2
    • Ale jeżeli chodzi o osiągnięcie mocy i oszczędności w spalaniu to VW dalej jest z przodu przed konkurencja nie bez przyczyny silnik 1,4TSI szósty raz z rzędu dostał tytuł engine of the year award
    • ondraszek
    • Silniki diesla na pompowtryskiwaczach też VW nie wymyślił, ale dopracował tak technologię i tak rozpropagował, że zawsze TDI i PD będzie kojarzone z tą firmą. Silników TSI wyprodukowali już w mln szt. i tak na prawdę VW jest kojarzony z początkiem downsizingu. W sumie w Europie to oni rozpoczęli i rozpropagowali ten trend. Japończycy szczycą się, że rozpropagowali hybrydy - to prawda, ale pierwszą skonstruowało Porsche ponad 100 lat temu.
    • BrokeVP
    • FSI to NIE JEST skrót od "Fuel Straight Inject" lecz od "Fuel Stratified Inject" co oznacza silnik z bezpośrednim UWARSTWIONYM wtryskiem benzyny.
    • Komentarz usunięty
    • tw48 (gość)
    • Mam skodę 1,2 tsi (86kM). Super silnik - bardzo cichy, elastyczny, dynamiczny i oszczędny. Na trasie przy 100 - 110 km/h spala 5,2 l paliwa 95. W mieście spala ok. 6 litrów. Jeździłem po górach i siedziałem większym na zderzaku. Polecam
    • JDM (gość)
    • Mam Corollle e11 z 97 roku. Dałem za nią 7 tysi, ma silnik 1.3 86KM i w trasie pali 5, a w mieście 6 więc gdzie ta rewolucja??? :))) Śmieszne, "oszczędne" wieśwagony z tfsi-wifi-hdmi-lpg to tylko marketingowa ściema dla frajerów:D Gdzie wy widzicie w tych silnikach postęp? Postęp to by był gdyby zrobili silnik palący 3 w mieście 2 w trasie. Poczytajcie sobie o VW Oko Polo z 1988 roku. Był taki. Tyle palił. Dlaczego go nie sprzedają??? Pomyślcie kmiotki...
    • max (gość)
    • dzisiaj jako autko zastepcze dostalem audi a4(2012) 1.8 TFSI, na codziej jezdze rownierz a4(2011) lecz 2.0 TDI i szczeze mowiac TDI sprawdza sie o wiele lepiej niz TFSI a spalenie, nowe a4 (te zastepcze) jest w automacie i srednia spalania wynosi ok 8l/100km natomiast TDI przy sredniej predkosci 180km/h spala 9l/100km a przy ekonomicznej jezdzie autostrada 120km/h spalanie spada nawet do 4,8l/100km
    • waldek (gość)
    • Sredniej 180KM w calym swoim marnym życiu takiej mieć ni e bedziesz.
    • waldek (gość)
    • Sorry 180km /h
    • polanski (gość)
    • diesel jest dla oszczednych ,a benzyna dla ludzi ...sami sobie odpowiedzcie
    • Haha (gość)
    • TFSI są fajne, ale nie są idealne. Diesle mają potencjał, potrzeba jeszcze trochę czasu by porównać te silniki ze sobą (bezawaryjność) No i w takim TFSI problem z zagazowaniem, żeby było jeszcze taniej. Co do średniej 180 dobre, nie do osiągnięcia w polsce. Jak narazie maks 110km/h od gdańska po katowice, oczywiście diesel ;) No i nocą..
    • Uzytkownik (gość)
    • Mam a4 b7 2.0 tfsi w kombi. Spalanie srednie 11,5. Spalanie trasa 120km/h to 8,2. Jazda ok 90km/h to 6l, jazda bardzo dynamiczna trasa ok 150-160km/h no i czestymi momentami powyzej 200km/h to spalanie nie przekroczylo mi nigdy 11l na 100. Mam tez octavie 2011 1.4 tsi- przy mojej ciezkiej nodze i przyspieszaniu do ktorego jestem przyzwyczajony spalanie 13 na 100. Ogolnie jakby jezdzil spokojnie to 8-9l na 100. Dla porownania octavia 2.0tdi commonrail juz, na max cisnieta tzn bardzo ostro plus predkosci 220 nie spalila mi wiecej jak 9l na 100. Przy normalnej spokojnej jezdzie 5-6l na 100. Tfsi w audi ma 200KM, bardzo udany motor. Minusy to branie oleju, u mnie do zniesienia, ok 0,7 na 4000km, ale zn przypadki 1l na 100 w swiezych autach
    • tw48 (gość)
    • W moim tsi 1,2 i przy 86 kM mam do dyspozycji aż 160 Nm w zakresie od 1500 do 3500 obr/min, a więc na 5. biegu mam "kopa" od 63 km/h do 140 km/h. Przy 2000 obrotów prędkość 85 km/h. I cichutko, cichutko nawet przy 150 km/h. Takie parametry ma mały (1,2) i ośmio zaworowy silnik. Jestem kierowcą od 1967 roku i jeździłem niejedną "bryką", ale to maleństwo jest wdzięczne i robi wrażenie.
    • Lesio (gość)
    • TSI są awaryjne i w ogóle niedopasowane do polskiego rynku, gdzie króluje NoPb+LPG. Niby można Vialle LPDI, ale w naszych warunkach to nierealne ze względu na cenę, małą ilość warsztatów i problemy (w tym kosztowe) z serwisowaniem bardziej złożonych awarii. Może za 5-7 lat będzie z tego coś, ale na dziś to falstart. No, chyba że ktoś chce jeździć na benzynie i płakać po każdej podwyżce akcyzy...
    • bosch (gość)
    • Tu można zobaczyć jak w praktyce wygląda regeneracja turbiny. Na stronie http://www.regeneracja-turbosprezarek.pl jest film gdzie jest dużo szczegółów z naprawy. Warto zobaczyć.
    • sss (gość)
    • Tsi czy tfsi lub fsi wszystkie są do dupy.
    • do sss (gość)
    • sam jesteś do dupy,bladego pojęcia o wyobrażeniu nie masz kmiotku:-))
    • RZ (gość)
    • gdzie założyć dobre LPG dla Golfa 5 GTI TFSI turbo? PROSZĘ POMOC W-wa?
    • do sss (gość)
    • Kmiocie prymitywny , zapewne jestes fanbojem i userem TDI od emeryta Helmuta z 1995 przy przebiegu 120000 ?
    • ZNAWCA (gość)
    • Ludzie jakie TSI ,TDI ,TSFI a słyszeliście o iv-tec
    • Wow (gość)
    • A ja mam T4'94 - 2.4 D -w trasie spala średnio 6.5 l (90-120km/h,400-500 kg ładunku).W mieście około 8-9l/100.To jest duże pudło,aerodynamiki nie stwierdzono.Gdzie ten postęp?
    • Komentarz usunięty
    • um. (gość)
    • dla prawdziwego "polańskiego" tsi staną się dobre jak zacznie ich na nie stać i zaczną masowo ściągać "igły" od dziadków z Niemiec
    • old k (gość)
    • @ um Na samochód "Polańskiego" może i stać, gorzej z paliwem, dlatego wolę to co dobrze działa z LPG. Widzę u gazownika do jakich bryk wstawia instalacje (nowe wozy za kosmiczne pieniądze). I tak jest taniej niż na 5L ropy. W Niemczech wysokość podatku zależy od emitowanych zanieczyszczeń, dlatego tak wypychają diesle.

Dodaj komentarz