Skoda Fabia 1.4 TDI

Samochody / Testy

Autor: Ryszard Polit

Liczba odwiedzin: 42852

Mały diesel do małego samochodu to świetny pomysł. Do takiego wniosku doszła też Skoda i oferuje prymusa naszego rynku, Fabię, z takim właśnie silnikiem.

Mały diesel do małego samochodu to świetny pomysł. Do takiego wniosku doszła też Skoda i oferuje prymusa naszego rynku, Fabię, z takim właśnie silnikiem.

 Fot. Skoda: Skoda Fabia znakomicie odpowiada potrzebom nabywców – nieskomplikowana konstrukcja i konkurencyjna cena to źródła sukcesu.

Wygląda na to, że w gusta Polaków najlepiej trafia Fabia, która umiejętnie łączy swoje walory z ceną. Wersja 5-drzwiowa napędzana wysokoprężnym silnikiem 1,4 l o mocy 75 KM kosztuje 50 190 zł. Nie jest to dużo przy obiecywanym przez producenta bardzo niskim zużyciu paliwa.

 

Fot. Skoda: Wysokoprężny silnik 1,4 l o mocy 75 KM to oszczędne, chociaż dość głośne źródło napędu. Zużycie paliwa w mieście nie przekracza 6 l na 100 km. Cechy szczególne

 

Debiutująca w 1999 r. Fabia to typowy samochód zaprojektowany na miarę swoich czasów. Nie ma w niej technicznych fajerwerków i jak się okazuje w tym tkwi jej siła. Obniżenie kosztów produkcji uzyskano dzięki prostej konstrukcji i podzespołom produkowanym w długich seriach przez Volkswagena. Mimo to Fabia ma swoją indywidualność. Przestronność wnętrza jest Fot. Skoda: Fabia ma wystarczająco przestronne wnętrze, porównywalne z Oplem Corsą czy Peugeotem 206. porównywalna z Peugeotem 206 czy Oplem Corsą. Jak na auto o długości 4 metrów miejsca jest wystarczająco dużo. Tablica przyrządów zaprojektowana bez polotu sprawia wrażenie estetycznej i co najważniejsze, jest czytelna. Na szczęście nie oszczędzano na jakości plastików użytych do wykończenia wnętrza, co poprawia wizerunek pojazdu. Mankament Fabii to mały Fot. Skoda: Zwraca uwagę przyzwoita jakość tworzyw sztucznych. Tablica przyrządów jest czytelna. bagażnik o pojemności 260 l.

  

Silnik

 

Wysokoprężny silnik to odważna konstrukcja – ma tylko 3 cylindry, co w połączeniu z charakterystycznymi dla konstrukcji Volkswagena pompowtryskiwaczami powoduje duże drgania i hałas. Z pojemności 1,4 l osiąga moc 75 KM i jest doładowany turbosprężarką o zmiennej geometrii. Zużycie paliwa jest rzeczywiście niewielkie i w mieście nie przekracza 6 l na 100 km. Zadziwiająca jest duża Fot. Skoda: Bagażnik ma objętość 260 l. elastyczność silnika i dość dobra dynamika pojazdu na wyższych biegach.

 

Wrażenia z jazdy

 

Gdyby silnik pracował ciszej, radość z jazdy Fabią byłaby zdecydowanie większa. Przy prędkości 100 km/h poziom hałasu przekracza 70 dB, uznawaną za granicę przyzwoitości. Za to własności jezdne pojazdu są dość dobre, chociaż belka skrętna z tyłu i kolumny McPhersona to Fot. Skoda: Proste mechanizmy okazują się skuteczne – z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna z wahaczami wzdłużnymi. najprostsze z możliwych rozwiązań. Optymalnie dobrana charakterystyka elementów tłumiących nie powoduje obniżenia komfortu jazdy. Fotele przednie są dość wygodne, chociaż siedzisko mogłoby być nieco dłuższe. Układ hamulcowy pojazdu nie jest jego mocną stroną.

 

Podsumowanie

 

Fabia napędzana silnikiem diesla 1.4 TDI to interesująca propozycja, tym bardziej, że cena pojazdu jest konkurencyjna. Ma na nią wpływ dość ubogie wyposażenie seryjne, z jedną poduszką powietrzną i wspomaganiem układu kierowniczego. Bogatsze wyposażenie wymaga dopłaty, a wtedy Fabia może już stracić na atrakcyjności.

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Wysokoprężny

Ilość cylindrów/zaworów

3/6

Pojemność skokowa (cm3 ):

1422

Moc maksymalna (KM/obr/min):

75/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

195/2200

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

14,2

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

9,3

Prędkość maksymalna (km/h):

168

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

72

Droga hamowania od 100 km/h (m):

42,1

Pojemność bagażnika (dm3 ):

260

Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ):

45

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km):

4,0/5,6

Długość x szerokość x wysokość (cm):

396 x 165 x 145

Rozstaw osi (cm):

246

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/10

Cena (zł):

50 190

* pomiar wg ADAC

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

***

Wystarczająco przestronne wnętrze dla 4 osób. 

Silnik

***

Niskie zużycie paliwa, ale znaczne wibracje. 

Poziom hałasu

**

Wysoki poziom hałasu.

Hamulce

***

Droga hamowania Fabii jest dłuższa niż droga hamowania Opla Corsy 1,3 CDTI/70 KM.

Dynamika

****

Dynamika Fabii jest zbliżona do dynamiki Opla Corsy 1,3 CDTI/70 KM.              

Zużycie paliwa

****

Niskie zużycie paliwa.  

Nowoczesność konstrukcji

***

Klasyczna konstrukcja taniego pojazdu. 

Wyposażenie seryjne

*

Wyposażenie seryjne jest bardzo skromne.  

 

Wyposażenie seryjne:

Skoda Fabia Classic

 

Poduszki powietrzne

1

Układ ABS

O

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

O

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

O/-

Czujniki parkowania

S

 

s - wyposażenie seryjne

o – wyposażenie za dopłatą

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Komentarze

    • Jarpoz
    • Lubię diesle, ale tego nie polubiłem.
    • tropez (gość)
    • nienawidze diesli ale ten jest ok
    • alex (gość)
    • mam gdzieś diesele i tego również :)
    • Yeti (gość)
    • Palanty !!
    • xx (gość)
    • Zadziwiająco dobry silnik.

Dodaj komentarz

MOTOINTEGRATOR Grupa Inter Cars

Znajdź części do swojego samochodu!