Skoda Fabia (1999 – 2004)

Samochody / Testy

Autor: Jerzy Kozierkiewicz

Liczba odwiedzin: 79117

Skoda Fabia nie uwodzi stylistyką. Cieszy się natomiast dużym szacunkiem za użytkowość, solidne wykonanie i stabilną cenę na rynku.

Skoda Fabia nie uwodzi stylistyką. Cieszy się natomiast dużym szacunkiem za użytkowość, solidne wykonanie i stabilną cenę na rynku.            

 

Skoda Fabia pokaz premierowy miała jesienią 1999 r., podczas salonu samochodowego we Frankfurcie, będąc następcą produkowanego od połowy lat dziewięćdziesiątych modelu Felicja. W sprzedaży auto pojawiło się w 2000 r. w wersji hatchback i kombi. W następnym roku wszedł na nasz rynek sedan.   Fot. Wojciech Kołatek: Stylistyka modelu jest spokojna, a nawet konserwatywna.

 

Stylistyka modelu jest spokojna, a nawet konserwatywna. Szerokie przednie drzwi umożliwiają wygodne zajęcie miejsca. Trochę trudniej zasiąść na tylnej kanapie, z powodu węższych drzwi i niewielkiego kąta ich otwarcia. W środku jest natomiast przestronnie i wystarczająco dużo miejsca dla czterech osób, nawet wyższego wzrostu. Przednie fotele są mało wygodne – twarde i płaskie. Bogatsze wersje mają wygodniejsze. Kokpit, w którym sporo zapożyczono z podzespołów i stylistyki Volkswagena, jest czytelny i uporządkowany. Jakość materiałów wykończeniowych przeciętna, wyglądają dobrze, ale po latach można zauważyć ich zużycie. Słabym elementem Fabii hatchback jest bagażnik. 260 l pojemności, to  zaledwie przeciętny wynik w segmencie.  

Do zupełnie innej grupy użytkowników adresowana jest wersja kombi, także o prostej i niewyszukanej stylistyce. Ta idealne auto dla młodych rodzin. Jest ono, podobnie jak sedan o 26 cm dłuższy od hatchbacka. Ma spory bagażnik liczący 425 l pojemności, a powiększając go uzyskujemy aż 1225 litrów. Sedan może pochwalić się jeszcze większym bagażnikiem, bo o pojemności 440 l. Małe są natomiast możliwości jego powiększenia – tylko 790 l po złożeniu tylnej kanapy.  

Fot. Wojciech Kołatek: W kabinie Fabii jest przestronnie i wystarczająco dużo
miejsca dla czterech osób. Fabią podróżuje się dość komfortowo. Układ jezdny zapewnia bezpieczną jazdę nawet w trudnych warunkach drogowych. Zawieszenie bardzo dobrze tłumi nierówności drogi, lepiej radząc sobie z długimi koleinami niż z dziurami. Auto jest też dobrze wyciszone, natomiast przewietrzanie wnętrza należy do przeciętnych (szczególnie przy komplecie pasażerów).  

 

Silniki  

 

Fabia ma kilka silników z różnymi mocami, w zależności od rocznika. Najpopularniejszy, benzynowy, to 1,4 l z mocami: 68, 75 i 101 KM. W 2003 r. pojawił się silnik trzycylindrowy o pojemności 1,2 l i mocy 54 KM. W ofercie była także jednostka dwulitrowa o mocy 116 KM. W chwili premiery w sprzedaży był wolnossący diesel 1,9 l/ 64 KM. Później rodzina jednostek wysokoprężnych została powiększona o turbodiesle 1,9 l i mocy 101 KM i 131 KM. Ten ostatni montowany był do modelu Fabia RS.

 

Eksploatacja

 

Skoda Fabia jest autem solidnie wykonanym, a na rynku wtórnym dość młodym. Jednak temu modelowi też przytrafiają się usterki. Fot. Wojciech Kołatek: Jakość materiałów wykończeniowych przeciętna, wyglądają dobrze, ale po latach można zauważyć ich zużycie.

Użytkownicy narzekają na zbyt szybkie zużywanie się silentblocków wahaczy przednich i łączników drążka stabilizatora. Z tyłu nie wytrzymują elementy górnego mocowania amortyzatorów. Zdarzają się także awarie w układzie kierowniczym – uszkodzenia pompy elektrohydraulicznego układu wspomagania i wycieki oleju z przekładni kierownicy. Zawodzą także łożyska kół; są one integralnymi elementami piast i dlatego wymiana jest kosztowna. Awarie miewają też pompy wodne i czujniki temperatury płynu chłodzącego.

Auto jest bardzo dobrze zabezpieczone antykorozyjnie. Natomiast niektórzy właściciele mają zastrzeżenia do trwałości niemetalizowanych lakierów – są mało odporne na zarysowania. Należy też zwracać uwagę na szczelność tylnych drzwi. Bywają przypadki przedostawania się wody do wnętrza auta.

 

Fabia oparta na rozwiązaniach technologicznych Volkswagena utrzymuje dość stabilne i dość wysokie ceny. W ofercie najwięcej jest modeli w wersji hatchback oraz silników 1,4 l. Zakup używanej Skody Fabii jest dobrym interesem, ale warto poszukiwać modeli z późniejszych lat produkcji. Te z samego początku miały sporo „chorób wieku dziecięcego”. Wszak Fabia przecierała szlak dla VW Polo.

 

Wady:                                                                  

- ubogie wyposażenie seryjne,

- głośne silniki diesla,

- średniej klasy materiały wykończeniowe.

 

Zalety:

- przestronne wnętrze,

- pewne właściwości jezdne,

- solidne wykonanie.

 

Ważniejsze daty z historii modelu

1999 – prezentacja modelu podczas salonu samochodowego we Frankfurcie

2000 – początek sprzedaży Fabii w wersji hatchback,

2001 – wprowadzenie na rynek wersji sedan i kombi, nowe silniki: 2.0/116 KM i 1.9 TDI/101 KM

2003 – pojawia się model Fabia RS z silnikiem o mocy 131 KM,

2004 – modernizacja modelu (m.in. nowe zderzaki, zmodyfikowane tylne lampy)

 

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*

 

 

2000

2001

2002

2003

2004

1.2

-

-

-

16,5-29,9

19,8-35,9

1.4

14,0-24,8

16,0-24,9

17,9-25,7

16,9-32,0

25,2-32,9

1.9TDI

19,0-25,9

20,3-29,9

21,5-30,8

24,0-32,9

28,9-39,0

 

* na podstawie ofert internetowych, bez wersji wyposażenia

 

 Dane techniczne wybranych silników*

 

Silnik

1.2

1.4

1.4 16V

2.0 16V

1.9TDI

Pojemność skokowa (cm³)

1198

1397

1390

1984

1896

Moc (KM/obr./min.)

54/4750

68/5000

101/6000

116/5400

101/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr./min.)

106/3000

120/2500

126/4400

170/2400

240/1800

Prędkość maks. (km/h)

151

162

185

195

185

Przyspieszenie 0-100 km (s)

18,4

15,4

11,6

9,9

11,5

Zużycie paliwa: wg EU (l/100 km)

4,8/5,9/7,8

5,5/7,0/9,6

5,3/6,6/8,9

5,9/7,8/11,1

4,0/4,9/6,4

Opony

155 R13; 185/60 R14

165/70 R14; 185/60 R14

185/60 R14

195/50 R15

185/60 R14

Zbiornik paliwa (l)

45

Objętość bagażnika (l)

260/1015

Rozstaw osi (cm)

246

Rozstaw kół przód/tył (cm)

143,5/142

Średnica zawracania (m)

10,5

Wymiary: dł./szer./wys. (cm)

396/164,5/145

Masa własna (kg)

1055

1065

1110

1145

Masa całkowita (kg)

1570

1580

1625

1660

* wersja hatchback z 2002 r.

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • juniores
    • 68 KM 1,4 spalające w mieście 9,6 to jakiś kiepski żart chyba...
    • Behemon
    • A 2.0 ponad 11 litrów? Też nieźle. Plastiki po paru latach wyglądają (przynajmniej ja taki model widziałem) jak drewno ze skrzynek po bananach czyli obrzydliwie.
    • yoyo
    • 1.2 54 KM ... czy ktoś kupuje takiego muła?
    • tomas
    • Wygląd specjalnie nie powala,a jakoś pewnie ustępuje niemieckiej,ale to podobno całkiem niezłe auto. YOYO odp. TAK,ktoś kupuje takiego muła - pewnie ktoś kto chce mieć w miarę ekonomiczne auto a nie potrzebuje szarżować po ulicach :).
    • steraf
    • 1.2 fakt mul, ale z 5cioma osobami na pokładzie rozwija prędkość 160km/h a przyspieszenie 0-100km/h 20,5s tylko ze nawierzchnia nieciekawa, ciężko było ruszyć bez buksowania kół. Podejzewam ze da sie wyciągnąć 17 sekund, silnik kręciłem do 4,3tys rpm. Wg wykresu mocy max mocy przypada na 5tys rpm.
    • JANNAJ (gość)
    • 1.4 16 V, mój dotychczasowy rekord na trasie to 4,3 l na 100 km. Ok. 25 zł za 100 km (cena z 21.02.2012 r. - 5,8 za litr 95).
    • Asia (gość)
    • jakie silniki w Skodyie Fabi polecicie?
    • Michał (gość)
    • 1,9 TDI 101 KM, spalanie przy jeździe mieszanej 6-6,5l, w trasie, jazda z prędkością ok 160km/h - spalanie poniżej 5l. ;)
    • Paweł (gość)
    • 1.4 16V ma 75 kM a nie 101! były też silniki 1.4 o mocy 60 KM
    • artur (gość)
    • mam 1,9 tdi 101 km. Rocznik 2004.Spalanie na trasie przy predkosci do 110km/h 4,0 litra na 100 km. Wersja kombi z bagazami!!!! sprawuje sie rewelacyjnie
    • anonim (gość)
    • Mam fabie 1.4 tdi, moim zdaniem jest to za maly silnik dla tego auta ale i tak jestem zadowolony, w cyklu mieszanym 4,8 wyciagam a najmniej mialem 4.5 Nie kierowal bym sie przypisami na tej stronie bo to jakies nieporozumienie jest.

Dodaj komentarz

MOTOINTEGRATOR Grupa Inter Cars

Znajdź części do swojego samochodu!