Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Używana Skoda Fabia II (2007 – 2013). Czy warto kupić?

Dariusz Dobosz
Skoda Fabia, Fot: Skoda
Skoda Fabia, Fot: Skoda
Fabia drugiej generacji powtórzyła handlowy sukces swej poprzedniczki, a na rynku wtórnym jest po prostu rozchwytywana. Czy warto kupić używaną Skodę Fabię II?

Sukcesu Fabii II trzeba upatrywać w tych samych czynnikach, co w przypadku Fabii I. To samochód wykonany dokładnie i

Skoda Fabia, Fot: Skoda
Skoda Fabia, Fot: Skoda

solidnie, w oparciu o nowoczesne technologie i dobrej jakości materiały. Na dodatek druga generację modelu poprawiono w wielu punktach, uzyskując pewniejsze prowadzenie, wyższy komfort jazdy, lepsze wyciszenie, większą niezawodność. Dzięki uproszczeniu konstrukcji udało się też obniżyć koszty serwisowe. Na potencjalnych nabywcach wrażenie robi też fakt, że Skoda należy do koncernu Volkswagena i korzysta z jego podzespołów. Kojarzą to przede wszystkim z solidnością i żywotnością, co zwiększa zaufanie do samochodu. A to wszystko w przystępnej cenie, poparte przyzwoitą funkcjonalnością. We wnętrzu co prawda brakuje trochę wolnej przestrzeni za przednimi fotelami, ale poza tym trudno mieć jakieś zastrzeżenia. Pojemność kufra jak na tę klasę auta trzeba uznać za dobrą (300/1163 l), a wersji kombi, dłuższej od hatchbacka o 25 cm, za wręcz rewelacyjną (480/1460 l). Właśnie ze względu na większe nadwozie odmiana kombi znacznie lepiej spełnia funkcję auta rodzinnego. Skoda Fabia II od strony kosztów utrzymania to samochód o dwóch różnych obliczach. Tanie, skromnie wyposażone wersje z mniejszymi i słabszymi silnikami są znacznie tańsze w serwisowaniu niż te z większymi i mocniejszymi jednostkami napędowymi, bogato okraszone elementami z listy wyposażenia dodatkowego.

Silniki
Początkowo do Fabii II montowano cztery silniki benzynowe (1.2 60 KM, 1.2 70 KM, 1.4 86 KM i 1.6 105 KM) oraz trzy turbodiesle (1.4 TDI 70 KM, 1.4 TDI 80 KM i 1.9 TDI 105 KM) zasilane pompowtryskiwaczami. W 2010 r. do gamy dołączyły benzynowiec 1.2 TSI w dwóch wariantach mocy (86 lub 105 KM), turbodiesel 1.2 TDI CR (75 KM) i turbodiesel 1.6 TDI CR w trzech wariantach mocy (75, 90 lub 105 KM). Dodatkowe litery CR w oznaczeniach turbodiesli oznaczają wysokociśnieniowy układ zasilania typu common-rail. W 2010 r. pojawił się również silnik benzynowy 1.4 TSI o mocy 180 KM, montowany w

Skoda Fabia, Fot: Skoda
Skoda Fabia, Fot: Skoda

sportowej wersji RS. Podstawowe silniki 1.2 to trzycylindrowce, o specyficznej kulturze pracy i brzmieniu. W ich przypadku trzeba pogodzić się jednak przede wszystkim ze słabą dynamiką. Podobnie jest z turbodieslem 1.2 TDI CR. Tego problemu nie mają silniki 1.2 TSI w wersji 105-konnej, oraz silniki 1.4 i 1.6. Nieźle radzą sobie turbodiesle 1.4 TDI oraz 1.9 TDI, ale pracują głośno i generują sporo wibracji. Pod względem osiągów i komfortu najlepiej spisują się wersje z nowoczesnymi turbodieslami 1.6 o mocy 90 lub 105 KM. Trzeba jednak pamiętać, że te odmiany są drogie w zakupie i serwisowaniu.

Eksploatacja
W benzynowych silnikach 1.2 niedomaga przede wszystkim układ zapłonowy. Z kolei w silnikach 1.2 TSI szybko zużywa się łańcuch rozrządu i turbosprężarka. W 1.4 TSI zawodzi nie tylko turbosprężarka, ale również sprężarka mechaniczna. Turbodiesel 1.4 TDI wykazuje zazwyczaj tendencję do wysokiego zużycia oleju, a w wysokoprężnym 1.9 TDI trzeba liczyć się z awariami przepływomierza powietrza. Zarówno w 1.4 TDI jak i 1.9 TDI pompowtryskiwacze w układzie zasilania mogą wymagać wymiany lub regeneracji już po 100-150 tys. km. Nie wolno oddawać ich w ręce niedoświadczonych mechaników, bowiem niefachowa naprawa przyniesie więcej szkody niż pożytku. Głównie dla portfela. Mało kłopotliwe są silniki 1.6 TDI CR, ale przy typowo miejskiej jeździe przez dłuższy czas

Skoda Fabia, Fot: Skoda
Skoda Fabia, Fot: Skoda

trzeba liczyć się z zapchaniem sadzą filtra cząstek stałych. Jeśli to nastąpi trzeba odwiedzić warsztat. Do dopalenia cząstek w filtrze niezbędne jest przejechanie co jakiś czas dłuższego odcinka z dużą prędkością. Słabym punktem Fabii II są poduszki w punktach mocowania silników.

Instalacja elektryczna Fabii II też ma swoje mankamenty. Oprócz awarii elementów zapłonu w silnikach 1.2 często występują też, niezależnie od wersji, niedomagania dmuchawy. Regularnie przepalają się żarówki podświetlające deskę rozdzielczą. Na szczęście nie trzeba zmagać się z kaprysami elektroniki. Jest jej mało i nie stanowi problemu. Atutem Fabii II jest także zabezpieczenie antykorozyjne. Rdza pojawia się tylko w miejscach niefachowych napraw blacharskich, co pozwala wykryć miejsca ewentualnych kolizji. W zawieszeniach zużyciu podlegają typowe elementy (łączniki stabilizatora, sworznie wahaczy, łożyska kolumn przedniego zawieszenia), wymienia się je łatwo i tanio. Małą żywotność mają łożyska w piastach kół jezdnych. Zabójcze są dla nich wielotygodniowe postoje. Długich przerw w jeździe nie lubi też hamulec pomocniczy. Jego linka rdzewieje i zaciera się.

Ważniejsze daty
1999 – premiera Fabii I
2007 – premiera Fabii II, wersja hatchback 5d
2008 – wersja Combi
2010 – niewielka modernizacja nadwozia (nowy kształt przedniego pasa), sportowa wersja RS, rekreacyjna wersja Scout

Zalety

  • nowoczesna konstrukcja
  • szeroka gama silników
  • dobre własności jezdne
  • estetycznie wykończone wnętrze
  • spory bagażnik
  • przystępna cena

Wady
- zbyt słabe silniki podstawowe
- za mało miejsca za przednimi fotelami

Wybrane dane techniczne

Wersja silnikowa

Poj skok (cm3)

Moc maks (KM/ obr/min)

Maks moment obr (Nm/ obr/min)

Prędkość maks (km/h)

Przysp 0-100 km/h (s)

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

Silniki benzynowe      

1.2

1198

60/5200

108/3000

155

16,5

5,9

1.2

1198

70/5400

112/3000

163

14,9

5,9

1.2 TSI

1197

86/4800

160/1500

177

11,7

5,2

1.2 TSI

1197

105/5000

175/1550

191

10,1

5,3

1.4

1390

86/5000

132/3800

174

12,3

6,5

1.4 TSI

1390

180/6200

250/2000

224

7,3

6,2

1.6

1598

105/5600

153/3800

190

10,1

6,9

Silniki Wysokoprężne

1.2 TDI CR

1199

75/4200

180/2000

172

14,3

3,4

1.4 TDI

1422

70/4000

155/1600

163

14,8

4,9

1.4 TDI

1422

80/4000

195/2200

172

13,2

4,6

1.6 TDI CR

1598

90/4200

230/1500

176

12,6

4,2

1.6 TDI CR

1598

105/4400

250/1500

188

10,9

4,2

1.9 TDI

1896

105/4000

240/1800

190

10,8

4,9

Orientacyjne ceny w tys zł

Rocznik/ Wersja

2008

2009

2010

2011

2012

1.2

20,5

23,0

 

 

40,5

1.2 TSI

 

 

 

35,0

 

1.4

24,5

26,5

 

27,0

42,0

1.2 TDI CR

 

 

19,5

31,5

 

1.4 TDI

22,0

23,0

27,0

 

 

1.6 TDI CR

 

 

25,5

32,5

54,0

1.9 TDI

23,0

26,0

 

 

 

Podsumowanie
Powodzenie Fabii II nie jest dziełem przypadku. To samochód, który bez problemu może kupić i utrzymać przeciętny Polak, ciesząc się przy tym dobrą jakością wykonania. Zdarzające się co jakiś czas awarie nie są szczególnie problematyczne dla portfela, w przypadku słabszych wersji silnikowych także wydatki na serwis nie będą specjalnie odczuwalne. Zaletą Skody jest to, że przy skromnych środkach budżetowych można kupić wersję bardzo tanią i skromną, a mając większe środki finansowe można sobie sprawić samochód droższy, dobrze wyposażony. Rodzinom polecamy wersję kombi.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty