Skoda Fabia w wersji kombi

Janusz Steinbarth
Skoda Fabia Combi / Fot. Skoda
Skoda Fabia Combi / Fot. Skoda
Z początkiem lutego w polskich salonach Skody pojawi się III generacja Fabii Combi. Jest znacznie dojrzalsza i lepiej wyposażona. W najtańszej wersji z silnikiem 1.0 o mocy 75 KM kosztuje 43 880 zł.
Skoda Fabia Combi / Fot. Skoda
Skoda Fabia Combi / Fot. Skoda

Zacznijmy od tego, iż nadwozie najnowszej Fabii Combi jest o 10 mm dłuższe, o 90 mm szersze i o 31 mm bardziej płaskie niż poprzedniczki. Dzięki większej szerokości oraz podkreśleniu linii poziomej jej sylwetka daje wrażenie solidności. W aucie jest dostateczna ilość miejsca dla czterech dorosłych osób i ich bagażu, choć rejestrowane jest oczywiście na 5.  Szersza o 21 mm i dłuższa o 8 mm kabina, lekko wyprofilowane, ale dostatecznie szerokie fotele zapewniają komfortową jazdę na dłuższych odcinkach. Nie jest to zatem wyłącznie auto miejskie - choć jego niewielkie gabaryty pomagają przy parkowaniu i poruszaniu się po zatłoczonych ulicach - ale równie świetny samochód na dalsze rodzinne eskapady. Czeskim konstruktorom udało się wypracować  kompromis pomiędzy zawieszeniem miękkim i twardym. Komfort podróżowania jest więcej niż dobry, a na zakrętach Skoda bez problemu trzyma zadany tor jazdy. Zdaniem ekspertów to zasługa precyzyjnie dobranej współpracy z nowym, elektromechanicznym układem kierowniczym, nowymi silnikami i od początku opracowanego zawieszenia silnika.

Pozytywne wrażenie czyni nie tylko obszerne wnętrze auta, ale również stylizacja deski rozdzielczej. Choć dominują na niej twardsze plastiki, wzornictwo nie ustępuje temu w droższych autach kompaktowych.

Skoda Fabia Combi / Fot. Skoda
Skoda Fabia Combi / Fot. Skoda

Fabia Combi jest jeszcze bardziej uniwersalna niż dotąd. Kanapę można złożyć dwustopniowo: najpierw składa się siedzisko, potem oparcie, zwiększa to wykorzystanie wnętrza. Do środka samochodu można włożyć przedmioty o długości do 155 cm. Powierzchnia ładunkowa ma szerokość 96 cm, a pokrywa bagażnika sięga niżej niż dotąd. Dzięki temu krawędź otworu załadowczego jest na wysokości zaledwie 61 cm – o 2,6 cm niżej niż u poprzedniczki. Bagażnik o pojemności 530 litrów (po złożeniu kanapy 1.395 ) jest największy w segmencie B. Umocowanie przewożonych przedmiotów zapewniają dodatkowe,  praktyczne siatki (dwie pionowe, jedna pozioma) oraz pojemniki boczne, mieszczące duże butelki z napojami i np. apteczkę. Oprócz tego do bagażnika można zamówić elastyczny schowek, służący do pomieszczenia innych drobiazgów. 

Nowa Fabia Combi oferuje możliwość łatwego podłączenia smartfona, odbywa się to z zastosowaniem tzw. funkcji MirrorLink. Stwarza ona możliwość wyświetlenia i obsługi na ekranie radia wybranych aplikacji mobilnych. Gdy tylko producent udostępni odpowiednie interfejsy programowe, można będzie podłączyć także smartfony firmy Apple oraz te z systemem operacyjnym Android. Combi otrzymało też  funkcję SmartGate,  umożliwiającą pokazanie na ekranie smartfona określonych danych samochodu w specjalnej aplikacji mobilnej, zapamiętanie ich i mobilne wykorzystanie. Np. za pomocą nowo opracowanej aplikacji Skoda Drive użytkownik może zobaczyć,  na ile oszczędny był jego sposób jazdy na danej trasie. Za pomocą aplikacji MFA-Pro na ekranie smartfona można korzystać z rozszerzonych funkcji komputera pokładowego lub wskaźnika wielofunkcyjnego MFA.

Skoda Fabia Combi / Fot. Skoda
Skoda Fabia Combi / Fot. Skoda

W Fabii Combi wykorzystano platformę MQB koncernu Volkswagen. W ofercie znajdują się trzy silniki benzynowe i trzy wysokoprężne spełniające normę czystości spalin EU6 i  wyposażone w funkcję Start-Stop oraz odzysk energii hamowania. Spektrum mocy silników benzynowych sięga od 75 do 110 KM. Nowa paleta trzycylindrowych silników wysokoprężnych oferuje moc od 75 do 105 KM. Jako skrzynie biegów zastosowano przekładnie ręczne lub automatyczną DSG. Podczas prezentacji dla dziennikarzy jeździliśmy odmianą wyposażoną w benzynowy silnik 1.2 TSI o mocy 110 KM.  Nadzwyczaj cicha, dynamiczna i oszczędna jednostka benzynowa wydaje się być najlepszym wyborem spośród oferowanych przez Skodę do tego auta.

Z praktycznych dodatków warto wymienić po raz pierwszy dostępną w tym modelu funkcję bezkluczykowego ryglowania drzwi i uruchamiania silnika KESSY oraz  system czujników parkowania z przodu i z tyłu (do tej pory były tylko z tyłu). Również opcjonalną funkcję nadzoru odstępu Front Assistant z funkcją hamowania awaryjnego, która w razie potencjalnej kolizji automatycznie zatrzymuje nasze auto.

Skoda Fabia Combi i konkurenci:

Marka/modelRenault Clio Kombi 1.2 LifeSEAT Ibiza ST 1.2 MPi EntrySkoda Fabia Combi 1.0 MPI Active
Cena (zł)44 45045 50043 880
Typ nadwozia/liczba drzwikombi / 5kombi / 5kombi / 5
Liczba miejsc555
Wymiary i masy   
Długość x szerokość x wysokość4267 x 1506 x 14454236 x 1693 x 14454257 x 1732 x 1488
Rozstaw kół: przód/tył1506 / b.d.1465 / 14571463 / 1457
Rozstaw osi258924692470
Masa własnab.d.10351004
Pojemność bagażnika (l)b.d.430 - 1164530 - 1395
Pojemność zbiornika paliwa (l)b.d.4545
Układ napędowy   
Rodzaj paliwabenzynabenzynabenzyna
Pojemność (cm3)11491198999
Liczba cylindrów433
Napędzana ośprzedniaprzedniaprzednia
Skrzynia biegów   
typ/liczba przełożeńmanualna / 5manualna / 5manualna / 5
Osiągi   
Moc (KM) przy obr./min74 / 550060 / 520075 / 6200
Moment obrotowy (Nm)10710895
przy obr./min425030003000 - 4300
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)15,416,714,9
Prędkość maksymalna (km/h)167155175
Średnie spalanie (l/100 km)5,55,54,8
Emisja CO2 (g/km)127128109
od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty