Skoda Karoq. Debiut następcy modelu Yeti

Wojciech Frelichowski
Skoda Karoq Nowością w ofercie są obie jednostki benzynowe - 1.0 TSI (115 KM) i 1.5 TSI (150 KM) oraz dwie wysokoprężne - 1.6 TDI (115 KM) i 2.0 TDI (190 KM). Trzecim turbodieslem jest silnik 2.0 TDI (150 KM).Fot. Skoda
Skoda Karoq Nowością w ofercie są obie jednostki benzynowe - 1.0 TSI (115 KM) i 1.5 TSI (150 KM) oraz dwie wysokoprężne - 1.6 TDI (115 KM) i 2.0 TDI (190 KM). Trzecim turbodieslem jest silnik 2.0 TDI (150 KM).Fot. Skoda
Skoda zaprezentowała swój nowy model - Karoq. To auto z segmentu kompaktowych SUV-ów, które na rynku pojawi się pod koniec roku.

Jak informuje producent, Karoq został zbudowany od podstaw jako nowy model w ofercie czeskiej marki. Jednak nie trudno odgadnąć, że auto ma wiele wspólnego z dwoma SUV-ami z koncernu Volkswagen, które weszły do sprzedaży w zeszłym roku - Volkswagenem Tiguanem drugiej generacji i Seatem Ateca. Rzecz jasna inna jest stylistyka nadwozia oraz kabiny, ale baza konstrukcyjna jest zbliżona.

Geny z jednej rodziny

Skoda Karoq Nowością w ofercie są obie jednostki benzynowe - 1.0 TSI (115 KM) i 1.5 TSI (150 KM) oraz dwie wysokoprężne - 1.6 TDI (115 KM) i 2.0 TDI
Skoda Karoq

Nowością w ofercie są obie jednostki benzynowe - 1.0 TSI (115 KM) i 1.5 TSI (150 KM) oraz dwie wysokoprężne - 1.6 TDI (115 KM) i 2.0 TDI (190 KM). Trzecim turbodieslem jest silnik 2.0 TDI (150 KM).

Fot. Skoda

Nie sposób też nie zauważyć, że Karoq jest bardzo podobny do innego nowego SUV-a Skody - modelu Kodiaq. Oczywiście są pewne różnice, np. w kształcie tylnych świateł, ale idea stylistyczna jest niemal bliźniacza. Jednak Karoq jest mniejszy od Kodiaqa, wszak jest SUV-em kompaktowym. Auto ma 4382 mm długości (o 315 mm mniej niż Kodiaq), 1841 mm szerokości (-41 mm) i 1605 mm wysokości (-71 mm), a rozstaw osi wynosi 2638 mm w wersji z napędem na przednią oś lub 2630 mm (-161 mm) dla wersji z napędem na cztery koła.

Także deska rozdzielcza podobna jest do tej, która jest w Kodiaqu. Ale znalazły się tu także rozwiązania, które do tej pory nie były stosowane w żadnej Skodzie. To np. programowalny cyfrowy zestaw wskaźników. Informacje wyświetlane przed oczyma kierowcy można ustawić według jego indywidualnych życzeń. W kabinie znalazł zastosowanie znany z modeli Roomster i Yeti system VarioFlex (dostępny w opcji), czyli tylna kanapa składająca się z trzech oddzielnych siedzeń, które osobno można przestawiać, jak i całkowicie wymontować z samochodu. W ten sposób można swobodnie aranżować np. przestrzeń bagażową.

Standardowo bagażnik ma pojemność 521 litrów. Po złożeniu oparcia tylnej kanapy przestrzeń bagażowa zwiększa się do 1630 litrów. Natomiast system VarioFlex pozwala na regulowanie pojemności bagażnika w zakresie od 479 do 588 litrów. A jeśli tylne siedzenia zostaną wyjęte do dyspozycji jest bagażnik o pojemności 1810 l. W Skodzie Karoq można też przewozić nawet bardzo długie przedmioty – umożliwia to składany fotel pasażera.

Pomoc dla kierowcy

Skoda Karoq Nowością w ofercie są obie jednostki benzynowe - 1.0 TSI (115 KM) i 1.5 TSI (150 KM) oraz dwie wysokoprężne - 1.6 TDI (115 KM) i 2.0 TDI
Skoda Karoq

Nowością w ofercie są obie jednostki benzynowe - 1.0 TSI (115 KM) i 1.5 TSI (150 KM) oraz dwie wysokoprężne - 1.6 TDI (115 KM) i 2.0 TDI (190 KM). Trzecim turbodieslem jest silnik 2.0 TDI (150 KM).

Fot. Skoda

W modelu Karoq znalazło się też wiele systemów wsparcia kierowcy, np. wspomaganie parkowania, asystent pasa ruchu Lane Assist, czy wspomaganie jazdy w korku. Większe bezpieczeństwo jazdy zapewniają m.in. funkcje wykrywania pojazdów w martwej strefie Blind Spot Detect, nadzór odstępu od poprzedzającego pojazdu Front Assist z ochroną pieszych oraz nadzór aktywności kierowcy Emergency Assist.

Ponadto od wersji wyposażenia Ambition w opcji są dostępne w pełni LED-owe reflektory w przezroczystym wykonaniu. Natomiast w kabinie LED-owe podświetlenie „Ambiente” w listwach ozdobnych drzwi i w desce rozdzielczej. Barwę jego światła można nastawić w dziecięciu kolorach.

Zobacz także: Hyundai Grand Santa Fe w naszym teście

Rozwiązania komunikacyjne

Współczesny samochód nie może się obejść bez nowoczesnych rozwiązań komunikacyjnych. W Skodzie Karoq zastosowanie znalazły urządzenia infotainment należące do drugiej generacji modułowych systemów informacyjno-multimedialnych koncernu Volkswagen. Wszystkie są wyposażone w pojemnościowy ekran dotykowy. Nawigacja Columbus opcjonalnie może być wyposażona w moduł LTE, który umożliwia najszybsze obecnie połączenie z internetem. Dzięki temu jadący samochodem mogą swobodnie mailować i surfować korzystając ze swoich smartfonów lub tabletów.

[page_break]

Skoda Karoq Nowością w ofercie są obie jednostki benzynowe - 1.0 TSI (115 KM) i 1.5 TSI (150 KM) oraz dwie wysokoprężne - 1.6 TDI (115 KM) i 2.0 TDI
Skoda Karoq

Nowością w ofercie są obie jednostki benzynowe - 1.0 TSI (115 KM) i 1.5 TSI (150 KM) oraz dwie wysokoprężne - 1.6 TDI (115 KM) i 2.0 TDI (190 KM). Trzecim turbodieslem jest silnik 2.0 TDI (150 KM).

Fot. Skoda

Nowe mobilne funkcje online Skoda Connect wykorzystują dostęp do internetu. Dzielą się na dwie kategorie: funkcje Infotainment Online przedstawiają informacje i służą do nawigacji, zaś funkcje Care Connect umożliwiają uzyskanie pomocy w razie wypadku czy awarii. Przycisk telefonu alarmowego, Emergency Call, który w Europie dopiero w 2018 roku będzie wyposażeniem standardowym, jest już teraz oferowany jako jedna z funkcji Care Connect.

Pozostałe funkcje online są dostępne jako aplikacja Skoda Connect w smartfonie. Za jej pomocą można np. zdalnie sprawdzić i odszukać auto oraz skonfigurować dostępne funkcje. Można też połączyć swój smartfon z samochodem. Platforma SmartLink+, obsługująca standardy Apple CarPlay, Android Auto i MirrorLink, jest opcjonalnie dostępna dla podstawowego urządzenia infotainment Swing. Wyższe wersje urządzeń infotainment są seryjnie wyposażone w SmartLink+. Specjalny schowek na telefon Phonebox bezprzewodowo sprzęga smartfon z anteną dachową i indukcyjnie ładuje jego akumulator.

Pięć wersji silnikowych

Skoda Karoq Nowością w ofercie są obie jednostki benzynowe - 1.0 TSI (115 KM) i 1.5 TSI (150 KM) oraz dwie wysokoprężne - 1.6 TDI (115 KM) i 2.0 TDI
Skoda Karoq

Nowością w ofercie są obie jednostki benzynowe - 1.0 TSI (115 KM) i 1.5 TSI (150 KM) oraz dwie wysokoprężne - 1.6 TDI (115 KM) i 2.0 TDI (190 KM). Trzecim turbodieslem jest silnik 2.0 TDI (150 KM).

Fot. Skoda

Dla modelu Karoq producent przewidział pięć wersji silnikowych – dwie benzynowe i trzy wysokoprężne. Wszystkie silniki są turbodoładowane, mają bezpośredni wtrysk palia i są wyposażone w funkcję Start-Stop oraz odzysk energii hamowania. Auto będzie oferowane w wersjach z napędem na przednią oś, jak i z napędem 4x4.

Nowością wofercie są obie jednostki benzynowe - 1.0 TSI (115 KM) i 1.5 TSI (150 KM) oraz dwie wysokoprężne - 1.6 TDI (115 KM) i 2.0 TDI (190 KM). Trzecim turbodieslem jest silnik 2.0 TDI (150 KM).

Wszystkie te silniki, oprócz jednostki 2.0 TDI 190 KM, można będzie zamawiać z 6-biegową skrzynią ręczną skrzynią biegów albo z 7-stopniową przekładnią DSG. Natomiast najmocniejszy turbodiesel seryjnie współpracuje z napędem 4×4 i 7-stopniową skrzynią biegów DSG.

Zobacz także: To trzeba wiedzieć o częściach zamiennych

Nazwa z dalekiej północy

Wyjaśnijmy jeszcze skąd zaczerpnięto nazwę dla nowej Skody. Jak informuje producent, nazwa pochodzi z języka plemienia Alutiiq zamieszkującego jedną w wysp przy południowym wybrzeżu Alaski. W ich języku na samochód mówi się "Kaa'raq", zaś pojęcia "Ruq" używa się natomiast dla określenia strzały - symbolu, który jest głównym elementem logo marki Skoda. Nazwa tego kompaktowego SUV-a powstała z połączenia tych dwóch słów.

Skoda Karoq pojawi się na rynku, także w Polsce, jesienią 2017 roku. Wtedy też poznamy ceny i szczegółowe specyfikacje. Choć oficjalnie Skoda nie potwierdza, że Karoq jest następcą modelu Yeti, to z pewnością zajmie jego miejsce, bowiem produkcja Yeti zostanie zakończona za dwa miesiące.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty