Używana Skoda Octavia I (1996 - 2010). Czy warto kupić? [wideo]

(MDO, MRO) / (kr)
Skoda Octavia I liftback 1.6 LX - przed liftingiem / Fot. Sławomir Draguła
Skoda Octavia I liftback 1.6 LX - przed liftingiem / Fot. Sławomir Draguła
Używana Skoda Octavia I nie obciąża zbyt mocno kieszeni właściciela. W gamie silników znajduje się naprawde sporo ciekawych jednostek, a ilość miejsca w bagażniku robi wrażenie. Głównymi minusami są za to jakość materiałów we wnętrzu oraz ciasnota na tylnej kanapie.
Skoda Octavia I liftback 1.6 LX - przed liftingiem / Fot. Sławomir Draguła
Skoda Octavia I liftback 1.6 LX - przed liftingiem / Fot. Sławomir Draguła

Octavia I to pierwsza Skoda zaprojektowana przez inżynierów Volkswagena. Okazała się tak dużym przebojem, że produkowano ją przez czternaście lat, do 2010 roku. Dziś cieszy się popularnością na rynku samochodów używanych.

Premiera pojazdu miała miejsce w 1996 roku, a o Octavii od razu zrobiło się głośno. Skonstruowane na płycie podłogowej Volkswagena Golfa IV auto wyraźnie różniło się od siermiężnej Felicii. Samochód był dostępny jako 5-drzwiowy liftback oraz - od 1998 roku - kombi. Rok później wprowadzono modele z napędem na cztery koła i ekskluzywną wersję Laurin&Klement.

Octavia przeszła lifting w 2000 roku, kiedy to zmieniono stylistykę zderzaków, przednich reflektorów, osłony chłodnicy i deski rozdzielczej. W tym czasie wprowadzono także usportowioną odmianę RS. Wersje po liftingu mają również nieco więcej miejsca dla pasażerów podróżujących z tyłu. W 2004 roku otrzymaliśmy Skodę Octavię drugiej generacji, ale pierwsza pozostawała w produkcji jeszcze przez sześć lat.

Wnętrze i wyposażenie

Skoda Octavia I kombi 1.9 TDI po liftingu / Fot. Bartosz Gubernat
Skoda Octavia I kombi 1.9 TDI po liftingu / Fot. Bartosz Gubernat

Naprawdę dużym (i to dosłownie) atutem jest w przypadku Octavii ogromny bagażnik. W liftbacku ma on od 528 do 1330 l pojemności, a w kombi od 548 do 1512 l. Pierwsza generacja jest za to niestety wykończona kiepskiej jakości materiałami (oprócz wersji Laurin&Klement, którą wyposażono w skórzaną tapicerkę i drewnopodobne elementy wykończeniowe). Nieciekawie od strony stylistycznej wygląda również deska rozdzielcza.

Najstarsze modele mają skromne wyposażenie - wspomaganie kierownicy, poduszka powietrzna kierowcy, immobilizer czy

instalacja

radiowa i cztery głośniki. ABS oraz poduszka powietrzna pasażera pojawiły się w 1999 roku. Wersje wyposażeniowe przed liftingiem to: LX, GLX, SLX. Po liftingu otrzymaliśmy Classic, Ambiente, Elegance i RS. Od 2004 roku wyposażenie nazywa się po prostu Tour.

Silniki

Skoda Octavia I kombi 1.9 TDI przed liftingiem / Fot. MDO, MRO
Skoda Octavia I kombi 1.9 TDI przed liftingiem / Fot. MDO, MRO

Zdecydowana większość silników Octavii to dzieło inżynierów Volkswagena. Wyjątkiem jest tu 1.4 8V o mocy 60 KM, który jednak jest bardzo słaby. Z instalacją LPG dobrze współpracują benzynowe 1.6 8V i 2.0 8V, a chyba najsławniejszą jednostką jest turbodiesel 1.9 TDI, dostępny w kilku odmianach. Auto wyposażano w manualne pięcio- i sześciobiegowe przekładnie, bądź w automatyczną o czterech przełożeniach.

Silniki poniżej 1.6 pojemności sprawiają wrażenie o wiele za słabych dla Octavii. W przypadku silnika 1.8 20V, z pięcioma zaworami na cylinder, właśnie z uwagi na tę skomplikowaną konstrukcję trzeba liczyć się z koniecznością montażu droższej

instalacji

i zwiększonym ryzykiem przyspieszonego zużycia głowicy.

Skoda Octavia I kombi 1.9 TDI przed liftingiem / Fot. MDO, MRO
Skoda Octavia I kombi 1.9 TDI przed liftingiem / Fot. MDO, MRO

Wśród motorów wysokoprężnych znajdziemy najsłabsze ogniwo - wolnossący 1.9 SDI o mocy 68 KM. Jest praktycznie niezniszczalny, ale ma słabe osiągi, a zużycie paliwa nie odbiega od tego w nowocześniejszym i mocniejszym 1.9 TDI. W przypadku turbodiesla specjaliści Volkswagena naprawdę się postarali. Starsze jednostki 1.9 TDI o mocy 90 i 110 KM były zasilane pompą wtryskową, nowsze – 101 i 130 KM – pompowtryskiwaczami. Te pierwsze są bardziej odporne na paliwo niskiej jakości i tańsze w naprawach, ale są mniej elastyczne.Najsłabsza wersja silnika 1.9 TDI nie ma dwumasowego koła zamachowego i turbosprężarki o zmiennej geometrii. Żaden z tych silników nie ma filtra cząstek stałych.

Zawieszenie

Konstrukcja zawieszenia jest w tym przypadku bardzo podobna do tego z Golfa IV. Oba samochody jeżdżą podobnie – pewnie, ale twardo. Octavia dobrze znosi "trudy" polskich dróg i jest całkiem nieźle zabezpieczona przed korozją.

Podsumowanie

Skoda Octavia I liftback 1.6 LX - przed liftingiem / Fot. Sławomir Draguła
Skoda Octavia I liftback 1.6 LX - przed liftingiem / Fot. Sławomir Draguła

Ceny pierwszej generacji Skody Octavia zaczynają się już od kilku tysięcy złotych, ale są to modele stare i wyeksploatowane. Również wyposażenie w pierwszych modelach jest kiepskie. Nowsze wersje są już o wiele lepsze pod tym względem i - co bardzo ważne - części zamienne do nich są łatwo dostępne i tanie.

Gama silników Skody Octavii I:

Benzynowe:

Rodzaj silnikaPojemnośćMoc i moment
obrotowy
Przyspieszenie
0-100 km/h
Maksymalna prędkośćŚrednie spalanie
miasto/trasa/mieszane
1.41397 ccm60 KM i 118 Nm18,0 s156 km/h10,5 / 5,7 / 7,4 l/100km
1.4 MPI1390 ccm75 KM i 126 Nm15,3 s171 km/h9,0 / 4,4 / 6,7 l/100km
1.6 MPI1598 ccm75 KM i 135 Nm14,7 s170 km/h10,8 / 5,8 / 7,6 l/100km
1.6 MPI1598 ccm101 KM i 145 Nm11,7 s187 km/h10,7 / 6,1 / 7,8 l/100km
1.6 MPI Aut.1598 ccm101 KM i 145 Nm13,8 s190 km/h12,0 / 6,5 / 8,2 l/100km
1.6 MPI1598 ccm102 KM i 148 Nm12,3 s190 km/h9,7 / 5,5 / 7,0 l/100km
1.6 MPI Aut.1598 ccm102 KM i 148 Nm14,1 s184 km/h10,3 / 6,0 / 7,9 l/100km
1.8 20V1781 ccm125 KM i 170 Nm10,6 s196 km/h11,8 / 6,4 / 8,4 l/100km
1.8 20V Aut.1781 ccm125 KM i 170 Nm12,6 s192 km/h13,3 / 7,0 / 9,0 l/100km
1.8 20V Turbo1781 ccm150 KM i 210 Nm8,5 s219 km/h10,9 / 6,2 / 7,9 l/100km
1.8 20V Turbo Aut.1781 ccm150 KM i 210 Nm9,9 s217 km/h12,8 / 7,1 / 9,0 l/100km
1.8 20V Turbo 4x41781 ccm150 KM i 210 Nm9,1 s211 km/h12,0 / 7,0 / 8,8 l/100km
1.8 20V Turbo RS1781 ccm180 KM i 235 Nm7,9 s235 km/h10,8 / 6,4 / 8,0 l/100km
2.01984 ccm115 KM i 170 Nm10,8 s200 km/h11,2 / 6,2 / 8,0 l/100km
2.0 Aut.1984 ccm115 KM i 170 Nm12,6 s195 km/h12,6 / 7,0 / 8,9 l/100km

 

Diesle:

Rodzaj silnikaPojemnośćMoc i moment obrotowyPrzyspieszenie
0-100 km/h
Maksymalna prędkośćŚrednie spalanie
miasto/trasa/mieszane
1.9 SDI1896 ccm68 KM i 133 Nm19,2 s161 km/h7,0 / 4,3 / 5,2 l/100km
1.9 TDI1896 ccm90 KM i 210 Nm12,1 s195 km/h6,6 / 4,2 / 5,0 l/100km
1.9 TDI Aut.1896 ccm90 KM i 210 Nm13,8 s187 km/h6,7 / 5,0 / 6,3 l/100km
1.9 TDI PD1896 ccm101 KM i 240 Nm11,8 s190 km/h6,7 / 4,5 / 5,4 l/100km
1.9 TDI1896 ccm110 KM i 235 Nm11,0 s198 km/h6,6 / 4,3 / 5,1 l/100km
1.9 TDI PD1896 ccm131 KM I 310 Nm9,7 s207 km/h7,0 / 4,3 / 5,2 l/100km
od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty