Pierwsza generacja Skody Octavii zrobiła ogromną karierę. Producent spodziewa się podobnego sukcesu po drugiej generacji, która jest lepsza od poprzedniej.
Octavia to przykład genialnego obniżania kosztów. Mistrzostwo polega na tym, że samochód nie jest żadną tandetą, a mimo to koszty projektowania i produkcji są stosunkowo niskie. Octavia ma płytę podłogową, silniki i wiele innych elementów wykorzystywanych w innych modelach koncernu Volkswagen. Jedynie nadwozie musiano zaprojektować od nowa, ale takie koszty to fraszka, w
porównaniu np. z płytą podłogową.
Cechy szczególne
Koncepcja Octavii II nie zmieniła się i nawet nadwozie wygląda podobnie do poprzedniczki. Pojazd wykorzystuje płytę podłogową obecnie produkowanego VW Golfa i to jest bodaj najistotniejsza cecha Skody. Przypomnijmy, że z tyłu zastosowano zawieszenie wielowahaczowe, co świadczy o nowoczesności konstrukcji. W nowej Octavii wnętrze jest
znacznie przestronniejsze niż w poprzednim modelu. Zlikwidowano więc istotny mankament i teraz nawet wysocy osobnicy siedzący na tylnej kanapie nie narzekają na brak miejsca na nogi. Nie ma jednak całkowitego szczęścia - miejsca nad głową jest za to niezbyt wiele, nawet mniej niż w Golfie. Tablica przyrządów Octavii jest czytelna, a wnętrze wykonano z przyzwoitych materiałów. Zaleta Skody to ogromny bagażnik o pojemności 560 l. Sam pojazd też ma
nie jest mały - jego długość wynosi nieco ponad 4,5 m. VW Golf jest o 37 cm krótszy. Octavia ma nadwozie typu liftback, z dużą, tylną pokrywą bagażnika, dlatego dostęp do niego nie przysparza najmniejszych kłopotów.
Silnik
Z gamy silników wybraliśmy jednostkę wysokoprężną 1,9 TDI o mocy 105 KM. Silnik ten ma 2 zawory w każdym cylindrze, doładowany jest turbosprężarką i zasilany pompowtryskiwaczami, co powoduje większy hałas i
większe wibracje niż w niektórych silnikach zasilanych układem common rail. Jednak niemiecki silnik TDI, który już uchodzi za klasyka, wyróżnia się stosunkowo niskim zużyciem paliwa. W mieście, przy spokojnej jeździe ten diesel potrzebuje ok. 6,5 l na 100 km. W dzisiejszych czasach to istotna zaleta.
Wrażenia z jazdy
Octavia prowadzi się bardzo poprawnie, w czym zasługa nowoczesnego zawieszenia. Jednak w porównaniu z krótszymi autami wykorzystującymi tę sama płytę podłogową - VW Golfem czy Audi A3 - Skoda na szybko
pokonywanych zakrętach zachowuje się najmniej pewnie. Dość długi tył Octavii ma tendencję do "uciekania" w ciasnych łukach. Widząc o tym, nie powinniśmy mieć żadnych problemów z opanowaniem pojazdu. Charakterystyka elementów tłumiących zawieszenia dobrana jest właściwie i nadwozie nie ma tendencji do bujania się podczas przejeżdżania poprzecznych nierówności. Wbrew pozorom Skoda napędzana dieslem o mocy 105 KM jest dość szybka, szczególnie na wyższych biegach. Hałas przy prędkości 100 km/h wyższy niż w autach konkurencji jest jednak do przyjęcia. Za to hamulce są dość skuteczne.
Podsumowanie
Największą chyba zaletą Octavii jest konkurencyjna cena przy wystarczająco bogatym wyposażeniu standardowym. Najtańsza wersja napędzana silnikiem 1,4 l o mocy 75 KM kosztuje 57 200 zł. Ponieważ dynamika pojazdu z tym silnikiem jest dość kiepska, warto dopłacić 5 tys. zł za silnik o pojemności 1,6 l i mocy 102 KM. Opisywana wersja z dieslem 1,9 TDI/105 KM kosztuje 69 200 zł. Nowa Octavia ma szansę stać się faworytem w swojej klasie, nawet jeżeli nazywa się Skoda, a nie Volkswagen. Wszyscy już dawno wiedzą, że Skoda to tani Volkswagen.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | wysokoprężny |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/8 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1896 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 105/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 250/1900 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 11,8 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 8,6 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 192 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 69 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 39,1 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 560 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 55 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 4,1/6,3 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 457 x 177 x 146 |
Rozstaw osi (cm): | 258 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/10 |
Cena 5-drzwiowej wersji Classic (zł): | 69 200 |
* - pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | **** | Dużo miejsca na przednich i na tylnych siedzeniach, mało miejsca nad głową z tyłu. |
Silnik | **** | Klasyka gatunku - jeden z pierwszych dieseli z wtryskiem bezpośrednim. |
Poziom hałasu | *** | Dość wysoki poziom hałasu. |
Hamulce | **** | Droga hamowania Octavii jest nieco dłuższa niż droga hamowania Volvo S40 1.6/109 KM Diesel. |
Dynamika | **** | Octavia ma nieco lepszą dynamikę niż Volvo S40 1.6/109 KM Diesel. |
Zużycie paliwa | **** | Zużycie paliwa w mieście na poziomie 6,5 l/100 km to dobry wynik. |
Nowoczesność konstrukcji | **** | Nowoczesna płyta podłogowa z VW Golfa V. |
Wyposażenie podstawowe | *** | Wystarczające wyposażenie standardowe, m.in. 4 poduszki powietrzne. |
Wyposażenie seryjne:
Skoda Octavia II Classic
Poduszki powietrzne | 4 |
Układ ABS/ASR | S/S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/O |
Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie | S/S |
Klimatyzacja | O |
Radioodtwarzacz | O |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?