Skoda Octavia II 1,9 TDI/105 KM

Samochody / Testy

Autor: Ryszard Polit

Liczba odwiedzin: 73216

Pierwsza generacja Skody Octavii zrobiła ogromną karierę. Producent spodziewa się podobnego sukcesu po drugiej generacji, która jest lepsza od poprzedniej.

Pierwsza generacja Skody Octavii zrobiła ogromną karierę. Producent spodziewa się podobnego sukcesu po drugiej generacji, która jest lepsza od poprzedniej. Fot. Skoda: Kształt nadwozia jest wzorowany na poprzednim modelu Octavii.

 

Octavia to przykład genialnego obniżania kosztów. Mistrzostwo polega na tym, że samochód nie jest żadną tandetą, a mimo to koszty projektowania i produkcji są stosunkowo niskie. Octavia ma płytę podłogową, silniki i wiele innych elementów wykorzystywanych w innych modelach koncernu Volkswagen. Jedynie nadwozie musiano zaprojektować od nowa, ale takie koszty to fraszka, w Fot. Skoda: Diesel 1,9 TDI o mocy 105 KM zapewnia dobrą dynamikę i jest dość oszczędny. porównaniu np. z płytą podłogową. 

 

Cechy szczególne

 

Koncepcja Octavii II nie zmieniła się i nawet nadwozie wygląda podobnie do poprzedniczki. Pojazd wykorzystuje płytę podłogową obecnie produkowanego VW Golfa i to jest bodaj najistotniejsza cecha Skody. Przypomnijmy, że z tyłu zastosowano zawieszenie wielowahaczowe, co świadczy o nowoczesności konstrukcji. W nowej Octavii wnętrze jest Fot. Skoda: Wnętrze Octavii jest dość przestronne, jednak na tylnej kanapie jest za mało miejsca nad głową. znacznie przestronniejsze niż w poprzednim modelu. Zlikwidowano więc istotny mankament i teraz nawet wysocy osobnicy siedzący na tylnej kanapie nie narzekają na brak miejsca na nogi. Nie ma jednak całkowitego szczęścia - miejsca nad głową jest za to niezbyt wiele, nawet mniej niż w Golfie. Tablica przyrządów Octavii jest czytelna, a wnętrze wykonano z przyzwoitych materiałów. Zaleta Skody to ogromny bagażnik o pojemności 560 l. Sam pojazd też ma Fot. Skoda: Bagażnik ma objętość aż 560 l, co jest zaletą pojazdu. nie jest mały – jego długość wynosi nieco ponad 4,5 m. VW Golf jest o 37 cm krótszy. Octavia ma nadwozie typu liftback, z dużą, tylną pokrywą bagażnika, dlatego dostęp do niego nie przysparza najmniejszych kłopotów.   

 

Silnik

 

Z gamy silników wybraliśmy jednostkę wysokoprężną 1,9 TDI o mocy 105 KM. Silnik ten ma 2 zawory w każdym cylindrze, doładowany jest turbosprężarką i zasilany pompowtryskiwaczami, co powoduje większy hałas i Fot. Skoda: Tablica przyrządów jest czytelna. Materiały są dobrej jakości. większe wibracje niż w niektórych silnikach zasilanych układem common rail. Jednak niemiecki silnik TDI, który już uchodzi za klasyka, wyróżnia się stosunkowo niskim zużyciem paliwa. W mieście, przy spokojnej jeździe ten diesel potrzebuje ok. 6,5 l na 100 km. W dzisiejszych czasach to istotna zaleta.

 

Wrażenia z jazdy

 

Octavia prowadzi się bardzo poprawnie, w czym zasługa nowoczesnego zawieszenia. Jednak w porównaniu z krótszymi autami wykorzystującymi tę sama płytę podłogową - VW Golfem czy Audi A3 – Skoda na szybko Fot. Skoda: Skoda Octavia II generacji wykorzystuje płytę podłogową VW Golfa. pokonywanych zakrętach zachowuje się najmniej pewnie. Dość długi tył Octavii ma tendencję do „uciekania” w ciasnych łukach. Widząc o tym, nie powinniśmy mieć żadnych problemów z opanowaniem pojazdu. Charakterystyka elementów tłumiących zawieszenia dobrana jest właściwie i nadwozie nie ma tendencji do bujania się podczas przejeżdżania poprzecznych nierówności. Wbrew pozorom Skoda napędzana dieslem o mocy 105 KM jest dość szybka, szczególnie na wyższych biegach. Hałas przy prędkości 100 km/h wyższy niż w autach konkurencji jest jednak do przyjęcia. Za to hamulce są dość skuteczne.

 

Podsumowanie

 

Największą chyba zaletą Octavii jest konkurencyjna cena przy wystarczająco bogatym wyposażeniu standardowym. Najtańsza wersja napędzana silnikiem 1,4 l o mocy 75 KM kosztuje 57 200 zł. Ponieważ dynamika pojazdu z tym silnikiem jest dość kiepska, warto dopłacić 5 tys. zł za silnik o pojemności 1,6 l i mocy 102 KM. Opisywana wersja z dieslem 1,9 TDI/105 KM kosztuje 69 200 zł. Nowa Octavia ma szansę stać się faworytem w swojej klasie, nawet jeżeli nazywa się Skoda, a nie Volkswagen. Wszyscy już dawno wiedzą, że Skoda to tani Volkswagen.

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

wysokoprężny

Ilość cylindrów/zaworów

4/8

Pojemność skokowa (cm3):

1896

Moc maksymalna (KM/obr/min):

105/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

250/1900

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

11,8

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

8,6

Prędkość maksymalna (km/h):

192

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

69

Droga hamowania od 100 km/h (m):

39,1

Pojemność bagażnika (dm3):

560

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

55

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

4,1/6,3

Długość x szerokość x wysokość (cm):

457 x 177 x 146

Rozstaw osi (cm):

258

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/10

Cena 5-drzwiowej wersji Classic (zł):

69 200

* - pomiar wg ADAC

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

****

Dużo miejsca na przednich i na tylnych siedzeniach, mało miejsca nad głową z tyłu.  

Silnik

****

Klasyka gatunku – jeden z pierwszych dieseli z wtryskiem bezpośrednim.

Poziom hałasu

***

Dość wysoki poziom hałasu.

Hamulce

****

Droga hamowania Octavii jest nieco dłuższa niż droga hamowania Volvo S40 1.6/109 KM Diesel.

Dynamika

****

Octavia ma nieco lepszą dynamikę niż Volvo S40 1.6/109 KM Diesel.

Zużycie paliwa

****

Zużycie paliwa w mieście na poziomie 6,5 l/100 km to dobry wynik.

Nowoczesność konstrukcji

****

Nowoczesna płyta podłogowa z VW Golfa V.

Wyposażenie podstawowe

***

Wystarczające wyposażenie standardowe, m.in. 4 poduszki powietrzne. 

 

Wyposażenie seryjne:

Skoda Octavia II Classic

 

Poduszki powietrzne

4

Układ ABS/ASR

S/S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/O

Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie

S/S

Klimatyzacja

O

Radioodtwarzacz

O

s - wyposażenie seryjne

o – wyposażenie za dopłatą

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • cruze_57 (gość)
    • a w sumie to jest duże badziewo , za takie duże pieniądze .. i tyle .
    • Ajka (gość)
    • Oj, tam, oj tam, ble, ble, ble. Ja mam octavię 1,9 TDI, kupiłam w 2009r, to najlepsze auto jakie miałam do tej pory i eeekonowmicze:) Pozdrawiam
    • jacek (gość)
    • mam skodę 1,9tdi od ponad roku moje wrażenia z eksploatacji są pozytywne super auto .
    • jacek (gość)
    • mam skodę 1,9tdi od ponad roku moje wrażenia z eksploatacji są pozytywne super auto .
    • maniek (gość)
    • Octavka 1,9tdi najlepsza fura jaka może być.Inne opinie sie nie licza. Moja skodzinka ma przejechane 380000 bez remontu a mam ja od nowosci.Pozdrawiam
    • Ktoś (gość)
    • Znalazł sę "expert samochodowy" cruze_57 ,jesteś pusty łeb i to tyle :)
    • rekma1961 (gość)
    • moja octavia II combi 1,9 105 koników bez zarzutu, wcześniej raczej francuzy Laguny, Octavia tankowana na renomowanych stacjach odpłaca się bez awaryjnością. Trzeba słuchać w czasie jazdy co samochód mówi i odpowiednio reagować to tylko sama przyjemność z jazdy.Pozdro użytkowników Skody
    • Luki (gość)
    • Znakomite autko. Może i tani Volkswagen ale - lepsza od wszystkich którymi jeździłem. Po prostu lepiej się jedzie. A spalanie 4,2l/100 na trasie.
    • ja (gość)
    • chcę kupić skudkę 2 tdi 1,9 podobno zajefajna fura tylko trochę hałaśliwa :) ale poza tym oki
    • szwajcar (gość)
    • Te 4.2 to chyba na postoju to nawet mniej jak producent podaje.Ja jezdze 2 kupilem w szwajcarji i na trasie przy 190-200 wychodzi 7.5 a po szwajcarji 5.3. Pozatym znakomite autko
    • Olek (gość)
    • Mam skode oktawie 2 19 rok 2008 po stu tysacah pek korbowot i uszkodzil silnik
    • camel (gość)
    • Tańsza jest chyba tylko w salonie jako nowa. Szukam używanej i cenowo niczym się nie różni od innych z grupy VW.
    • Przemek (gość)
    • Mam Octavię combi 1,9 TDI z salonu zakupiną w 2001 roku, przejechałem 402 tys. km, serwisowana, bez żadnych problemów, napraw, awarii. Polecam

Dodaj komentarz