Octavię III generacji, debiutującą pod koniec 2012 roku w wersji liftback przedstawialiśmy już na naszych łamach. Niebawem
trafi do sprzedaży druga wersja nadwoziowa - kombi.
Octavia to oczko w głowie czeskiego producenta, kompakt ten jest przecież najważniejszym modelem Skody. Pierwszą jego generację wprowadzono na rynek w 1996 roku )kombi w 1998 r.), od tego czasu trafiła do ponad 3,8 mln klientów na całym świecie. W 2012 roku w Europie na Octavię Combi przypadło 23,7 proc. całej sprzedaży marki, a w Europie Zachodniej - nawet 25,2 proc. Także Polacy lubią Skody. Od kilku lat Octavia jest u nas jednym z bestsellerów, a czeska marka nieprzerwanie od pięciu lat „numerem 1” pod względem wolumenu sprzedaży.
Octavia III Combi to obszerne, wygodne, dobrze wykonane i bez najmniejszej przesady ładne auto rodzinne. To jeden z największych rodzinnych kompaktów, dysponujący wyjątkowo obszerną kabiną i ogromnym, z łatwym dostępem, bagażnikiem.
Czeskie auto oparto na modularnej platformie MQB, która debiutowała w innym kompakcie koncernu, Volkswagenie Golf VII.
Pokazane publiczności w tym roku w Genewie nowe kombi Skody oferuje więcej przestrzeni nad głowami oraz na kolana dla pasażerów siedzących z tyłu. W stosunku do poprzedniego modelu zwiększył się w nim o 11 cm rozstaw osi, co przełożyło się dodatkowe 7 cm przestrzeni na kolana osób zajmujących kanapę. Zgodnie z panującymi trendami, nadwozie jest dłuższe i szersze od poprzednika przy niezmienionej wysokości. Mimo większych wymiarów straciło na wadze kilka kilogramów. W porównaniu z Octavią II Combi model najnowszej generacji jest o 90 mm dłuższy (4659 mm) i o 45 mm szerszy (1814 mm).
A przecież już liftback oferuje wyjątkowo pojemny, bo 590-litrowy bagażnik, w kombi powiększono go o kolejne 20 litrów. Rekordowe 610 litrów bije na głowę całą konkurencją (Ford Focus – 490; Opel Astra – 500; Peugeot 308 – 518; Renault Megane – 524 litry). Warto dodać, iż bagażnik w Octavii Combi ma podwójną podłogę, praktyczne haczyki do mocowania siatek z zakupami, znajdziemy tu również 12-voltowe gniazdo umożliwiające podłączenie np. lodówki turystycznej.
Słowa pochwały należą się Skodzie za jakość wykończenia kabiny. Obecnie nawet najlepsze kompaktowe kombi konkurencji jak Ford Focus czy Opel Astra nie mają tak dobrych materiałów wykończeniowych. Czeskie auto podnosi poprzeczkę wysoko. Nasuwa się pytanie, czy nowy model z tego samego koncernu, VW Golf VII Variant będzie równie dobrze wykonany?
Podczas prezentacji w Austrii (i częściowo na południu od Monachium) mieliśmy okazję zapoznać się z walorami dwóch
ekonomicznych silników. Pierwszy to benzynowa jednostka 1.2 TSI o mocy 105 KM, drugi to znany od lat silnik diesla 1.6 TDI o takiej samej mocy 105 KM. Trasę pokonaliśmy mniej więcej w połowie po autostradzie (ok. 120 km/h) i po lokalnych drogach górskich (50-80 km/h). Wynik: silnik benzynowy spalił 5,4 l/100 km, diesel w podobnych warunkach drogowych 4,7. A więc zupełnie przyzwoicie, z drugiej strony w Austrii jeździ się po lepszych drogach o mniejszym natężeniu ruchu, zupełnie inaczej niż w Polsce.
Poza wersją z napędem na przód, Skoda Octavia Combi oferowana będzie z napędem na obie osie. W wersji 4x4 zastosowano sprzęgło Haldex V generacji i elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego EDS (dla przedniej i tylnej osi). Standardowo moment napędowy trafia na oś przednią, gdy zajdzie potrzeba (śliska nawierzchnia, jazda w terenie) rozdzielany jest tak, by zapewnić optymalną trakcję. Układ Haldex „podejmuje decyzje” o rozłożeniu napędu między osie w ciągu kilku milisekund. Mieliśmy okazję sprawdzić kombi w lekkim terenie i możemy potwierdzić, iż napęd 4x4 spisuje się bardzo dobrze. Octavia 4x4 nie jest oczywiście SUV-em, ale w niewymagającym terenie czy na śliskich nawierzchniach (nie tylko zimą) korzyści z takiego napędu są bezsprzeczne.
Wybrane dane techniczne Skody Octavii Combi i konkurentów:
Marka/model | Ford Focus III 1.0 EcoBoost Edition | Opel Astra IV 1.4 Twinport Essentia | Skoda Octavia Combi III 1.2 TSI Active |
Cena (zł) | 62450 | 67400 | ok. 68 tys. zł |
Typ nadwozia/ liczba drzwi | kombi / 5 | kombi / 5 | kombi / 5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | | | |
Długość x szerokość x wysokość | 4558 x 2010 x 1505 | 4698 x 2013 x 1535 | 4659 x 2017 x 1465 |
Rozstaw kół: przód/tył | 1559 / 1549 | 1544 / 1558 | 1549 / 1520 |
Rozstaw osi | 2648 | 2685 | 2686 |
Masa własna | 1238 | 1393 | 1247 |
Pojemność bagażnika (l) | 490 | 500 | 610 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 55 | 56 | 50 |
Układ napędowy | | | |
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 999 | 1398 | 1197 |
Liczba cylindrów | 3 | 4 | 4 |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów: | | | |
typ/liczba przełożeń | manualna / 5 | manualna / 5 | manualna / 6 |
Osiągi | | | |
Moc (KM) przy obr./min | 100 / 6000 | 100 / 6000 | 105 / 4500 |
Moment obrotowy (Nm) | 170 | 130 | 175 |
przy obr./min | 1400-4000 | 4000 | 1400-4000 |
Przyspieszenie 0–100 km/h (s) | 12,7 | 14,5 | 10,5 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 185 | 175 | 193 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 4,9 | 5,9 | 5,1 |
Emisja CO2 (g/km) | 112 | 139 | 117 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?