Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Skoda Octavia III Combi

Janusz Steinbarth
Skoda Octavia Combi, Fot: Skoda
Skoda Octavia Combi, Fot: Skoda
Najnowsza Octavia Combi trafi do nas pod koniec czerwca i będzie droższa od wersji liftback o ok. 4 tys. zł.

Octavię III generacji, debiutującą pod koniec 2012 roku w wersji liftback przedstawialiśmy już na naszych łamach. Niebawem

Skoda Octavia Combi, Fot: Skoda
Skoda Octavia Combi, Fot: Skoda

trafi do sprzedaży druga wersja nadwoziowa - kombi.  

Octavia to oczko w głowie czeskiego producenta, kompakt ten jest przecież najważniejszym modelem Skody. Pierwszą jego generację wprowadzono na rynek w 1996 roku )kombi w 1998 r.), od tego czasu trafiła do ponad 3,8 mln klientów na całym świecie. W 2012 roku w Europie na Octavię Combi przypadło 23,7 proc. całej sprzedaży marki, a w Europie Zachodniej - nawet 25,2 proc. Także Polacy lubią Skody. Od kilku lat Octavia jest u nas jednym z bestsellerów, a  czeska marka nieprzerwanie od pięciu lat „numerem 1” pod względem wolumenu sprzedaży.

Octavia III Combi to obszerne, wygodne, dobrze wykonane i bez najmniejszej przesady ładne auto rodzinne. To jeden z największych rodzinnych kompaktów, dysponujący wyjątkowo obszerną kabiną i ogromnym, z łatwym dostępem, bagażnikiem.
Czeskie auto oparto na modularnej platformie MQB, która debiutowała w innym kompakcie koncernu, Volkswagenie Golf VII.

Skoda Octavia Combi, Fot: Skoda
Skoda Octavia Combi, Fot: Skoda

Pokazane publiczności w tym roku w Genewie nowe kombi Skody oferuje więcej przestrzeni nad głowami oraz na kolana dla pasażerów siedzących z tyłu. W stosunku do  poprzedniego modelu zwiększył się w nim o 11 cm  rozstaw osi,  co przełożyło się dodatkowe 7 cm przestrzeni na kolana osób zajmujących kanapę. Zgodnie z panującymi trendami, nadwozie jest dłuższe i szersze od poprzednika przy niezmienionej wysokości. Mimo większych wymiarów straciło na wadze kilka kilogramów. W porównaniu z Octavią II Combi model najnowszej generacji jest o 90 mm dłuższy (4659 mm) i o 45 mm szerszy (1814 mm).

A przecież już liftback oferuje wyjątkowo pojemny, bo 590-litrowy bagażnik, w kombi powiększono go o kolejne 20 litrów. Rekordowe 610 litrów bije na głowę całą konkurencją (Ford Focus – 490; Opel Astra – 500;  Peugeot 308 – 518; Renault Megane – 524 litry). Warto dodać, iż bagażnik w Octavii Combi ma podwójną podłogę, praktyczne haczyki do mocowania siatek z zakupami, znajdziemy tu również 12-voltowe gniazdo umożliwiające podłączenie np. lodówki turystycznej.

Słowa pochwały należą się Skodzie za jakość wykończenia kabiny. Obecnie nawet najlepsze kompaktowe kombi konkurencji jak Ford Focus czy Opel Astra nie mają tak dobrych materiałów wykończeniowych. Czeskie auto podnosi poprzeczkę wysoko. Nasuwa się pytanie, czy nowy model z tego samego koncernu, VW Golf VII Variant będzie równie dobrze wykonany?
Podczas prezentacji w Austrii (i częściowo na południu od Monachium) mieliśmy okazję zapoznać się z walorami dwóch

Skoda Octavia Combi, Fot: Skoda
Skoda Octavia Combi, Fot: Skoda

ekonomicznych silników. Pierwszy to benzynowa jednostka 1.2 TSI o mocy 105 KM,  drugi to znany od lat silnik diesla 1.6 TDI o takiej samej mocy 105 KM. Trasę pokonaliśmy mniej więcej w połowie po autostradzie (ok. 120 km/h) i po lokalnych drogach górskich (50-80 km/h).  Wynik: silnik benzynowy spalił 5,4 l/100 km, diesel w podobnych warunkach drogowych 4,7. A więc zupełnie przyzwoicie, z drugiej strony w Austrii jeździ się po lepszych drogach o mniejszym natężeniu ruchu, zupełnie inaczej niż w Polsce.  

Poza wersją z napędem na przód, Skoda Octavia Combi oferowana będzie z napędem na obie osie. W wersji 4x4 zastosowano sprzęgło Haldex V generacji i elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego EDS (dla przedniej i tylnej osi). Standardowo moment napędowy trafia na oś przednią, gdy zajdzie potrzeba (śliska nawierzchnia,  jazda w terenie) rozdzielany jest tak, by zapewnić optymalną trakcję. Układ Haldex „podejmuje decyzje” o rozłożeniu napędu między osie w ciągu kilku milisekund. Mieliśmy okazję sprawdzić kombi w lekkim terenie i możemy potwierdzić, iż napęd 4x4 spisuje się bardzo dobrze. Octavia 4x4 nie jest oczywiście SUV-em, ale w niewymagającym terenie czy na śliskich nawierzchniach (nie tylko zimą) korzyści z takiego napędu są bezsprzeczne.

Wybrane dane techniczne Skody Octavii Combi i konkurentów:

Marka/model

Ford Focus III
1.0 EcoBoost
Edition


Opel Astra IV
1.4 Twinport
Essentia


Skoda Octavia
Combi III
1.2 TSI Active


Cena (zł)

62450

67400

ok. 68 tys. zł

Typ nadwozia/
liczba drzwi

kombi / 5

kombi / 5

kombi / 5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

 

 

 

Długość x szerokość
x wysokość

4558 x 2010 x 1505

4698 x 2013 x 1535

4659 x 2017 x 1465

Rozstaw kół:
przód/tył

1559 / 1549

1544 / 1558

1549 / 1520

Rozstaw osi

2648

2685

2686

Masa własna

1238

1393

1247

Pojemność
bagażnika (l)

490

500

610

Pojemność
zbiornika paliwa (l)

55

56

50

Układ napędowy

 

 

 

Rodzaj paliwa

benzyna

benzyna

benzyna

Pojemność (cm3)

999

1398

1197

Liczba cylindrów

3

4

4

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów:

 

 

 

typ/liczba przełożeń

manualna / 5

manualna / 5

manualna / 6

Osiągi

 

 

 

Moc (KM) przy
obr./min

100 / 6000

100 / 6000

105 / 4500

Moment obrotowy
(Nm)

170

130

175

przy obr./min

1400-4000

4000

1400-4000

Przyspieszenie
0–100 km/h (s)

12,7

14,5

10,5

Prędkość
maksymalna (km/h)

185

175

193

Średnie zużycie
paliwa (l/100 km)

4,9

5,9

5,1

Emisja CO2 (g/km)

112

139

117


od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty