Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Skoda Octavia III kontra Toyota Auris i Ford Focus

Jarosław Zgirski
Skoda Octavia, Fot: Skoda
Skoda Octavia, Fot: Skoda
Przedstawiciele Skody liczą, że trzecia generacja Octavii będzie wkrótce hitem sprzedaży. Nowa Octavia ma jednak wielu groźnych rywali, zwłaszcza wśród nowych modeli.

Przed trzema miesiącami do salonów wjechała Toyota Auris II, mająca pokazać, że Japończycy potrafią konstruować nie tylko

Skoda Octavia, Fot: Skoda
Skoda Octavia, Fot: Skoda

trwałe, ale i ładne auta. Inżynierowie Toyoty bardzo przyłożyli się do pracy, by finalnego produktu nie można było określić, jako nudnego i nijakiego. Ford Focus, mimo że najstarszy w tym porównaniu (debiut w 2011 r.), też wciąż może się podobać. Jest kontynuacją linii wzorniczej Forda „Kinetic Design”, będącej połączeniem elegancji i agresywności. O gustach się dyskutuje, jednak trzeba powiedzieć, że wygląd nadwozia i wnętrza każdego z porównywanych aut może mieć tyle samo krytyków, co zwolenników. Octavia przypomina napompowanego sterydami Rapida, Auris ma ciekawe nadwozie, lecz nieco rozczarowuje wystrojem deski rozdzielczej, w Focusie zaś trzeba poświęcić trochę czasu, by przyzwyczaić się do ilości przycisków i manetek oraz opanować obsługę wszystkich urządzeń pokładowych. Jednak to, co w samochodach segmentu C najważniejsze, to połączenie gabarytów, walorów użytkowych i dobrej ceny. I każdy z trzech konkurentów ma tu sporo do powiedzenia.
 
Toyota Auris od lat przekonuje potencjalnych nabywców, że jest autem przewidywalnie trwałym, względnie najmniej na rynku tracącym na wartości, a przy tym łatwo zbywalnym na rynku wtórnym. Podobnie dzieje się w przypadku Octavii, która teraz próbuje podgryźć konkurenta, oferując również trzyletnią gwarancję mechaniczną. Ford Focus w tej kwestii zostaje na pobitym polu, za to może pochwalić się tym, z czego słynął już od pierwszej generacji – świetnymi własnościami trakcyjnymi. Udoskonalono tylne, wielowahaczowe zawieszenie, dzięki zastosowaniu wahacza ustalającego Control Blade. Każda wersja Focusa ma też układ TVC (Torque Vectoring Control), którego zadaniem jest zapobiegać uślizgowi kół w zakrętach. Dzięki temu każdy kierowca Focusa się poczuć, jak w aucie o sportowych zacięciu. Zawieszenie w Toyocie Auris jest nieco mniej precyzyjne, ale pracuje cicho i pozwala na dynamiczną jazdę w zakrętach. Widać postęp, jakiego dokonano chcąc zainteresować Aurisem młodszych kierowców. Zawieszenie Octavii też nie daje sportowych odczuć, bo wystarczy spojrzeć w

Toyota Auris, Fot: Toyota
Toyota Auris, Fot: Toyota

specyfikację techniczną najtańszych opcji. Testowana, bazowa odmiana Octavii III z najsłabszym silnikiem ma klasyczne, tańsze rozwiązanie w postaci belki skrętnej i wahaczy wleczonych. Jest nieskomplikowane w naprawie, wyglądające na ukłon wobec firm flotowych, lecz mimo tego własności jezdne Octavii są dobre. To zasługa nowej platformy MQB, na której powstała (tej samej, co w VW Golfie VII) i dużego rozstawu osi Octavii, co razem powoduje, że auto jest stabilne zarówno w zakrętach, jak i występujących po sobie poprzecznych nierównościach. Jeszcze lepsze są odczucia z jazdy wariantami Octavii powyżej 140 KM (silniki benzynowe) lub 150 KM (diesle), gdzie zastosowano wielowahaczowe tylne zawieszenie.
 
W tym porównaniu zestawiliśmy auta w najsłabszych wersjach silnikowych i najniższym wyposażeniu. Rynkowa rzeczywistość będzie zapewne inna, jednak producenci po to tworzą takie odmiany, by chwalić się ceną, czy wyposażeniem. Nie tylko z suchych danych, lecz i jazd testowych wynika, że Skoda Octavia z silnikiem 1.2 TSI radzi sobie całkiem dobrze. Podobnie, jak Focus oraz Auris, przeszła kurację odchudzającą, zmniejszającą masę pojazdu o kilkadziesiąt kilogramów. Takie zabiegi poprawiają nie tylko osiągi, ale i zużycie paliwa – tu znów Octavia jest lepsza. Pod jednym wszak warunkiem – traktujemy pedał gazu bardzo delikatnie, inaczej potrafi zamienić się w opoja. Silnik TSI wyposażony jest w turbosprężarkę, a jak mawiają rajdowcy: „turbo żyje, turbo pije”. Niewysilona jednostka napędowa Focusa jest pod tym względem bardziej przewidywalna, a najlepiej sprawuje się silnik Toyoty Auris – jest cichy, na co wpływa też 6-biegowa skrzynia manualna, montowana standardowo od najtańszej wersji. Najsłabsze wersje silnikowe mają jednak cechę wspólną: brakuje im mocy na długich podjazdach i przy dużym obciążeniu. Wtedy trzeba mocno napracować się drążkiem zmiany biegów – na szczęście w każdym aucie pracował precyzyjnie i bez zacięć.
 
Najważniejszą zaletą nowej Skody, miażdżącą wręcz konkurencję, jest przestronność wnętrza. Gigantyczny bagaż

Ford Focus, Fot: Ford
Ford Focus, Fot: Ford

nik Octavii (590/1580 l) to rekord segmentu C i D, w czym utwierdza ilość miejsca na tylnej kanapie. Przestrzeń z tyłu wywołuje szok, porównywalny do tego, jaki przed ponad dekadą dokonała pierwsza generacja modelu Superb. Już nikt nigdy nie będzie narzekał na ciasnotę w Octavii, a ona sama jeszcze bardziej wymknie się motoryzacyjnym klasyfikacjom. To także zasługa wyposażenia, które w wyższych wersjach Skody Octavia przypomina opcje znane z klasy średniej wyższej. Przy takim monstrum jak Octavia, pozostali rywale segmentu, w tym Focus i Auris nie mają większych atutów. Tym bardziej Auris, która w całym zestawieniu ma najmniejszy bagażnik i niezbyt dużo miejsca na nogi z tyłu.
 
Focus, choć niewiele lepszy od Aurisa pod względem pojemności kufra, zyskuje całkiem bogatym wyposażeniem standardowym i opcjonalnym w droższych wersjach wyposażenia, m.in. systemem zapobiegania kolizjom przy małych prędkościach, czy układem wspomagającym utrzymanie pojazdu na pasie ruchu. Wyposażenie Aurisa uzależnione jest od wersji wyposażenia, nie jest aż tak szerokie, jak w Focusie, czy tym bardziej Octavii. Brak klimatyzacji manualnej bazowej wersji, nawet w płatnej opcji, można poczytać za spory mankament Aurisa. Gdy spojrzeć w oficjalne katalogi porównywanych modeli, wychodzi cenowy remis. Tyle, że Czeszka może pochwalić się korzystnym stosunkiem ceny do wyposażenia. Skoda Octavia zdecydowanie wygrywa porównanie, udowadniając przy tym, że będzie bardzo groźnym przeciwnikiem nie tylko w segmencie aut kompaktowych.

Wybrane dane techniczne:

 

Skoda Octavia III 1,2 TSI

Ford Focus 5drz 1,6 Ti-VCT

Toyota Auris 1,33 Dual VVT-i

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/8/benzyna

4/16/benzyna

4/16/benzyna

Pojemność skokowa (cm3)

1197

1596

1329

Moc maksymalna (KM/obr/min)

86/4300

85/6000

99/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

160/1400

141/2500

128/3800

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

12,0

14,9

12,6

Prędkość maksymalna (km/h)

181

170

175

Pojemność bagażnika (l)

590/1580

363/1148

360/1200

Pojemność zbiornika paliwa (l)

50

55

50

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

5,2

5,9

5,5

Długość x szerokość x wysokość (cm)

466/181/146

436/182/148

427,5/176/146

Rozstaw osi (cm)

269

265

260

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna

3/12

2/12

3/12

Cena (zł)

59 500

58 000

59 900

Wybrane wyposażenie seryjne:                    

 

Skoda Octavia III Active

Ford Focus Ambiente Start

Toyota Auris Life

Poduszki powietrzne

7

6

7

Układ ABS

S

S

S

Układ ESP

S

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

S

Centralny zamek

S

S

S

Elektrycznie sterowane szyby p/t

S/700

S/-

S/-

Lusterka zewnętrzne sterowane elektr

S

S

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

S/-

3500*/-

-/-

Radioodtwarzacz z CD/z MP3

S/600

3500*/3500*

-/-

S  wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
-   wyposażenie niedostępne
*   opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych

Nasza ocena:

 

Skoda Octavia III Active

Ford Focus III   Ambiente Start

Toyota Auris  II      Life

Przestronność wnętrza

+

 

 

Silnik

 

 

+

Podwozie

 

+

 

Poziom hałasu (odczuwalny)

+

+

+

Zużycie paliwa

+

 

+

Wyposażenie

+

+

 

Cena

+

 

 

Wynik końcowy

+++++

+++

+++



od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty