Skoda Octavia RS 230. Test najszybszej Skody w historii [galeria]

Janusz Steinbarth
Zawieszenie wersji RS230 jest identyczne jak w wersji RS, nadwozie obniżono o 15 mm w stosunku do standardowej Octavii, co w połączeniu z progresywnym wspomaganiem kierownicy docenimy przy szybszej jeździe / Fot. Janusz Steinbarth
Zawieszenie wersji RS230 jest identyczne jak w wersji RS, nadwozie obniżono o 15 mm w stosunku do standardowej Octavii, co w połączeniu z progresywnym wspomaganiem kierownicy docenimy przy szybszej jeździe / Fot. Janusz Steinbarth
Wersja RS 230 to najszybsza Octavia w historii czeskiego producenta samochodów. Jej ceny zaczynają się od 119.750 zł.
Zawieszenie wersji RS230 jest identyczne jak w wersji RS, nadwozie obniżono o 15 mm w stosunku do standardowej Octavii, co w połączeniu z progresywnym
Zawieszenie wersji RS230 jest identyczne jak w wersji RS, nadwozie obniżono o 15 mm w stosunku do standardowej Octavii, co w połączeniu z progresywnym wspomaganiem kierownicy docenimy przy szybszej jeździe / Fot. Janusz Steinbarth

Najnowsza Skoda Octavia RS 230 potrafi rozwinąć maksymalną prędkość ograniczoną elektronicznie do 250 km/h. W porównaniu z nieco słabszą wersją RS ma zwiększoną o 10 koni moc i mechanizm różnicowy z blokadą (VAQ), który w Skodzie debiutuje właśnie w tym modelu. Te niewielkie techniczne zabiegi pozwoliły poprawić o jedną sekundę czas jej przejazdu na torze Nurgburing w porównaniu „ze zwykłą” RS.

Zanim przejdziemy do technicznych szczegółów warto nadmienić, iż przygotowany z okazji 114. rocznicy udziału Skody w motorsporcie model  wyróżnia się kilkoma detalami.  Odróżnienie Octavii RS 230 od nieco tańszej i słabszej Octavii RS może sprawić nieco kłopotu. Fani marki „230-kę” rozpoznają bez problemu po efektownych, 19-calowych obręczach kół Xtreme, czerwonych zaciskach hamulców i czarnych końcówkach układu wydechowego. Wprawne oko zauważy również czarne listwy przy oknach, czarną ramkę grilla i w tym samym kolorze boczne lusterka. Wnętrze auta dekoruje obszycie skórzanych mocno wyprofilowanych foteli czerwoną nitką i trójramienna skórzana kierownica. Usportowiona Octavia dostępna jest w praktycznym nadwoziu liftback lub kombi.

Zawieszenie wersji RS230 jest identyczne jak w wersji RS, nadwozie obniżono o 15 mm w stosunku do standardowej Octavii, co w połączeniu z progresywnym
Zawieszenie wersji RS230 jest identyczne jak w wersji RS, nadwozie obniżono o 15 mm w stosunku do standardowej Octavii, co w połączeniu z progresywnym wspomaganiem kierownicy docenimy przy szybszej jeździe / Fot. Janusz Steinbarth

Pod maską obu wersji pracuje dwulitrowy silnik benzynowy TSI produkowany w węgierskiej  fabryce należącej do firmy Audi. Z 6-biegową przekładnią mechaniczną auto przyspiesza do setki w 6,7 sekundy. Dla wygodnych przewidziano automatyczną 6-biegową dwusprzęłową przekładnię DSG – działa tak szybko, iż nie czuje się różnicy pomiędzy skrzynią manualną i automatyczną – różnica w czasie wynosi zaledwie 0,1 sekundy na korzyść manualnej (do DSG trzeba dopłacić 8.000 zł).

Zawieszenie wersji RS230 jest identyczne jak w wersji RS, nadwozie obniżono o 15 mm w stosunku do standardowej Octavii, co w połączeniu z progresywnym
Zawieszenie wersji RS230 jest identyczne jak w wersji RS, nadwozie obniżono o 15 mm w stosunku do standardowej Octavii, co w połączeniu z progresywnym wspomaganiem kierownicy docenimy przy szybszej jeździe / Fot. Janusz Steinbarth

Istotną nowością w Octavii RS 230 jest elektroniczne wielopłytkowe urządzenie VAQ, w budowie podobne nieco do sprzęgła Haldex, ograniczające poślizg przednich kół. Umieszczony pomiędzy dyferencjałem a prawą półośką napędową mechanizm  powoduje, iż w zakręcie siła na kołach jest tak rozłożona, iż żadne z nich się nie ślizga.  W sytuacji ekstremalnej nawet 100 procent mocy może być skierowane tylko na jedno kolo. Podczas jazd próbnych na torze Slovakia Ring (slalom, gwałtowne hamowanie i omijanie przeszkody na drodze) mogliśmy się przekonać, iż przednionapędowe auto (czyli zwykle ze skłonnością do podsterowności) zachowuje się wręcz neutralnie. Urządzenie VAQ pomaga również przy ostrym ruszaniu na wprost, w końcu 350 Nm to już coś i trzeba zadbać o stateczność samochodu także i w tym przypadku. Na pochwałę zasługują hamulce, których skuteczność podwyższono zwiększając średnicę tarcz. Inżynierowie Skody sporo czasu poświęcili przy budowie układu wydechowego, pomruk jaki wydaje przy przyspieszaniu w pełni zasługuje na na miano sportowego.   

Zawieszenie wersji RS230 jest identyczne jak w wersji RS, nadwozie obniżono o 15 mm w stosunku do standardowej Octavii, co w połączeniu z progresywnym
Zawieszenie wersji RS230 jest identyczne jak w wersji RS, nadwozie obniżono o 15 mm w stosunku do standardowej Octavii, co w połączeniu z progresywnym wspomaganiem kierownicy docenimy przy szybszej jeździe / Fot. Janusz Steinbarth

Zawieszenie wersji RS 230 jest identyczne jak w wersji RS, nadwozie obniżono o 15 mm w stosunku do standardowej Octavii, co w połączeniu z progresywnym wspomaganiem kierownicy docenimy przy szybszej jeździe. 

W parze z wysokimi osiągami i sportowym prowadzeniem auta idzie relatywnie wysoki komfort i umiarkowane zużycie paliwa. Octavia RS 230 - jak rzadko które auto tej klasy - łączy przyjemność z jazdy z wysokimi możliwościami transportowymi. Choć na rynku jest wiele usportowionych kompaktów, tylko nieliczne zapewniają tak wygodne warunki podróżowania. Przestronna kabina pasażerska, znaczna ilość miejsca z tyłu oraz przepastny 590-litrowy bagażnik są nie do przecenienia. To prawdziwe auto dla rodziny, większość oferowanych na rynku samochodów typu „hot-hatch” jest zwykle za mała.

Zawieszenie wersji RS230 jest identyczne jak w wersji RS, nadwozie obniżono o 15 mm w stosunku do standardowej Octavii, co w połączeniu z progresywnym
Zawieszenie wersji RS230 jest identyczne jak w wersji RS, nadwozie obniżono o 15 mm w stosunku do standardowej Octavii, co w połączeniu z progresywnym wspomaganiem kierownicy docenimy przy szybszej jeździe / Fot. Janusz Steinbarth

W wyposażeniu standardowym Octavii otrzymamy m.in. siedem poduszek powietrznych, hamulec antykolizyjny, tempomat, układ Driving Mode Selection, biksenonowe reflektory, dwustrefową klimatyzację, system audio z ośmioma głośnikami, skórzaną tapicerkę i sportowe obręcze kół. Sportowy model Skody dostepny jest w jednym z czterech oryginalnych kolorów nadwozia:  Corrida Red,  Moon White, Magic Black i Steel Grey.

Ceny Octavii RS 230 zaczynają się od 119.750 zł (liftback z manualną przekładnią).

Skoda Octavia RS 230 i konkurenci:

 

Marka/modelSkoda Octavia RS 230Ford Focus STVW Golf GTI Performance
Cena (zł)119750116000114190
Typ nadwozia/liczba drzwiliftback / 5hatchback / 5hatchback / 3
Liczba miejsc555
Wymiary i masy   
Długość x szerokość x wysokość4685 x 2017 x 14494362 x 2010 x 14694268 x 2027 x 1442
Rozstaw kół: przód/tył1535 / 15061559 / 15491538 / 1516
Rozstaw osi268626482631
Masa własna137013621307
Pojemność bagażnika (l)590 - 1580363 - 1148380 - 1270
Pojemność zbiornika paliwa (l)506255
Układ napędowy   
Rodzaj paliwabenzynabenzynabenzyna
Pojemność (cm3)198419991984
Liczba cylindrów444
Napędzana ośprzedniaprzedniaprzednia
Skrzynia biegów   
typ/liczba przełożeńmanualna / 6manualna / 6manualna / 6
Osiągi   
Moc (KM) przy obr./min230 / 4700250 / 5500230 / 4700
Moment obrotowy (Nm)350345350
przy obr./min1500 - 46002000 - 45001500 - 4400
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)6,76,56,4
Prędkość maksymalna (km/h)250248250
Średnie spalanie (l/100 km)6,26,86
Emisja CO2 (g/km)142159139
od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty