Najnowsza Skoda Octavia RS 230 potrafi rozwinąć maksymalną prędkość ograniczoną elektronicznie do 250 km/h. W porównaniu z nieco słabszą wersją RS ma zwiększoną o 10 koni moc i mechanizm różnicowy z blokadą (VAQ), który w Skodzie debiutuje właśnie w tym modelu. Te niewielkie techniczne zabiegi pozwoliły poprawić o jedną sekundę czas jej przejazdu na torze Nurgburing w porównaniu „ze zwykłą” RS.
Zanim przejdziemy do technicznych szczegółów warto nadmienić, iż przygotowany z okazji 114. rocznicy udziału Skody w motorsporcie model wyróżnia się kilkoma detalami. Odróżnienie Octavii RS 230 od nieco tańszej i słabszej Octavii RS może sprawić nieco kłopotu. Fani marki „230-kę” rozpoznają bez problemu po efektownych, 19-calowych obręczach kół Xtreme, czerwonych zaciskach hamulców i czarnych końcówkach układu wydechowego. Wprawne oko zauważy również czarne listwy przy oknach, czarną ramkę grilla i w tym samym kolorze boczne lusterka. Wnętrze auta dekoruje obszycie skórzanych mocno wyprofilowanych foteli czerwoną nitką i trójramienna skórzana kierownica. Usportowiona Octavia dostępna jest w praktycznym nadwoziu liftback lub kombi.
Pod maską obu wersji pracuje dwulitrowy silnik benzynowy TSI produkowany w węgierskiej fabryce należącej do firmy Audi. Z 6-biegową przekładnią mechaniczną auto przyspiesza do setki w 6,7 sekundy. Dla wygodnych przewidziano automatyczną 6-biegową dwusprzęłową przekładnię DSG – działa tak szybko, iż nie czuje się różnicy pomiędzy skrzynią manualną i automatyczną – różnica w czasie wynosi zaledwie 0,1 sekundy na korzyść manualnej (do DSG trzeba dopłacić 8.000 zł).
Istotną nowością w Octavii RS 230 jest elektroniczne wielopłytkowe urządzenie VAQ, w budowie podobne nieco do sprzęgła Haldex, ograniczające poślizg przednich kół. Umieszczony pomiędzy dyferencjałem a prawą półośką napędową mechanizm powoduje, iż w zakręcie siła na kołach jest tak rozłożona, iż żadne z nich się nie ślizga. W sytuacji ekstremalnej nawet 100 procent mocy może być skierowane tylko na jedno kolo. Podczas jazd próbnych na torze Slovakia Ring (slalom, gwałtowne hamowanie i omijanie przeszkody na drodze) mogliśmy się przekonać, iż przednionapędowe auto (czyli zwykle ze skłonnością do podsterowności) zachowuje się wręcz neutralnie. Urządzenie VAQ pomaga również przy ostrym ruszaniu na wprost, w końcu 350 Nm to już coś i trzeba zadbać o stateczność samochodu także i w tym przypadku. Na pochwałę zasługują hamulce, których skuteczność podwyższono zwiększając średnicę tarcz. Inżynierowie Skody sporo czasu poświęcili przy budowie układu wydechowego, pomruk jaki wydaje przy przyspieszaniu w pełni zasługuje na na miano sportowego.
Zawieszenie wersji RS 230 jest identyczne jak w wersji RS, nadwozie obniżono o 15 mm w stosunku do standardowej Octavii, co w połączeniu z progresywnym wspomaganiem kierownicy docenimy przy szybszej jeździe.
W parze z wysokimi osiągami i sportowym prowadzeniem auta idzie relatywnie wysoki komfort i umiarkowane zużycie paliwa. Octavia RS 230 - jak rzadko które auto tej klasy - łączy przyjemność z jazdy z wysokimi możliwościami transportowymi. Choć na rynku jest wiele usportowionych kompaktów, tylko nieliczne zapewniają tak wygodne warunki podróżowania. Przestronna kabina pasażerska, znaczna ilość miejsca z tyłu oraz przepastny 590-litrowy bagażnik są nie do przecenienia. To prawdziwe auto dla rodziny, większość oferowanych na rynku samochodów typu „hot-hatch” jest zwykle za mała.
W wyposażeniu standardowym Octavii otrzymamy m.in. siedem poduszek powietrznych, hamulec antykolizyjny, tempomat, układ Driving Mode Selection, biksenonowe reflektory, dwustrefową klimatyzację, system audio z ośmioma głośnikami, skórzaną tapicerkę i sportowe obręcze kół. Sportowy model Skody dostepny jest w jednym z czterech oryginalnych kolorów nadwozia: Corrida Red, Moon White, Magic Black i Steel Grey.
Ceny Octavii RS 230 zaczynają się od 119.750 zł (liftback z manualną przekładnią).
Skoda Octavia RS 230 i konkurenci:
Marka/model | Skoda Octavia RS 230 | Ford Focus ST | VW Golf GTI Performance |
Cena (zł) | 119750 | 116000 | 114190 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | liftback / 5 | hatchback / 5 | hatchback / 3 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość x szerokość x wysokość | 4685 x 2017 x 1449 | 4362 x 2010 x 1469 | 4268 x 2027 x 1442 |
Rozstaw kół: przód/tył | 1535 / 1506 | 1559 / 1549 | 1538 / 1516 |
Rozstaw osi | 2686 | 2648 | 2631 |
Masa własna | 1370 | 1362 | 1307 |
Pojemność bagażnika (l) | 590 - 1580 | 363 - 1148 | 380 - 1270 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 62 | 55 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 1984 | 1999 | 1984 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów | |||
typ/liczba przełożeń | manualna / 6 | manualna / 6 | manualna / 6 |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr./min | 230 / 4700 | 250 / 5500 | 230 / 4700 |
Moment obrotowy (Nm) | 350 | 345 | 350 |
przy obr./min | 1500 - 4600 | 2000 - 4500 | 1500 - 4400 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 6,7 | 6,5 | 6,4 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 250 | 248 | 250 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 6,2 | 6,8 | 6 |
Emisja CO2 (g/km) | 142 | 159 | 139 |
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?