Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Skoda Octavia Scout. Jak sobie radzi w terenie?

Wojciech Frelichowski
Skoda Octavia Scout  Skodę Octavię Scout, poza uterenowionym nadwoziem i indywidualnym wnętrzem, wyróżnia także napęd na obie osie. Jego kluczowym elementem jest elektronicznie sterowane wielotarczowe mokre sprzęgło umieszczone przed tylną osią. Rozdział momentu napędowego na cztery koła odbywa się zawsze zależnie od sytuacji, przy czym sterownik na bieżąco oblicza aktualnie potrzebny moment napędowy dla kół tylnej osi.Fot. Skoda
Skoda Octavia Scout Skodę Octavię Scout, poza uterenowionym nadwoziem i indywidualnym wnętrzem, wyróżnia także napęd na obie osie. Jego kluczowym elementem jest elektronicznie sterowane wielotarczowe mokre sprzęgło umieszczone przed tylną osią. Rozdział momentu napędowego na cztery koła odbywa się zawsze zależnie od sytuacji, przy czym sterownik na bieżąco oblicza aktualnie potrzebny moment napędowy dla kół tylnej osi.Fot. Skoda
Pierwsza Skoda Octavia Scout pojawiła się w 2007 roku. Od początku auto było uterenowioną wersją Octavii. Obecnie tą odmianę wybiera ok. 6 procent nabywców czeskiego modelu.
Skoda Octavia Scout  Skodę Octavię Scout, poza uterenowionym nadwoziem i indywidualnym wnętrzem, wyróżnia także napęd na obie osie. Jego kluczowym elementem
Skoda Octavia Scout

Skodę Octavię Scout, poza uterenowionym nadwoziem i indywidualnym wnętrzem, wyróżnia także napęd na obie osie. Jego kluczowym elementem jest elektronicznie sterowane wielotarczowe mokre sprzęgło umieszczone przed tylną osią. Rozdział momentu napędowego na cztery koła odbywa się zawsze zależnie od sytuacji, przy czym sterownik na bieżąco oblicza aktualnie potrzebny moment napędowy dla kół tylnej osi.

Fot. Skoda

Scout występuje tylko w wersji kombi i ma o 30 mm większy prześwit pod podwoziem niż zwykła Octavia. Różnica niby niewielka, ale na leśnych i polnych drogach, na których można spotkać wyżłobione koleiny czasem nawet kilka milimetrów na znaczenie.

Indywidualne cechy

Auto wyróżnia się także stylizacją nadwozia, m.in. wyraziściej zarysowaną maską, nowym przodem z szerszym grillem i dodatkowymi reflektorami o krystalicznej formie. Podobnie jak w RS światła wykonano w pełni w technologii LED, a dodatkowo zmodyfikowano reflektory przeciwmgielne oraz lampy tylne. Charakterystyczną cechą są czarne nakładki z tworzywa sztucznego obejmujące po obu stronach samochodu progi drzwi i nadkola. Są jeszcze listwy ochronne z czarnego tworzywa sztucznego oraz obudowy lusterek zewnętrznych w kolorze srebrnym. Częścią standardowego wyposażenia jest pakiet na bezdroża, w skład którego wchodzą plastikowe osłony podwozia, przewodów hamulcowych oraz paliwowych.

Skoda Octavia Scout  Skodę Octavię Scout, poza uterenowionym nadwoziem i indywidualnym wnętrzem, wyróżnia także napęd na obie osie. Jego kluczowym elementem
Skoda Octavia Scout

Skodę Octavię Scout, poza uterenowionym nadwoziem i indywidualnym wnętrzem, wyróżnia także napęd na obie osie. Jego kluczowym elementem jest elektronicznie sterowane wielotarczowe mokre sprzęgło umieszczone przed tylną osią. Rozdział momentu napędowego na cztery koła odbywa się zawsze zależnie od sytuacji, przy czym sterownik na bieżąco oblicza aktualnie potrzebny moment napędowy dla kół tylnej osi.

Fot. Skoda

Wnętrze wyróżniają elementy indywidualne dla wersji Scout. To m.in. specjalne listwy progowe z napisem Scout. Ten sam napis widnieje na trzyramiennej kierownicy. Siedzenia wykonano w specjalnej technologii Thermoflux. Jak zapewnia producent, dzięki temu mogą one oddychać i w stosunku do zwykłych obić mają dwa razy większą przepuszczalność pary i powietrza.

Trzy silniki

Skoda Octavia Scout będzie oferowana w trzech wersjach silnikowych: dwóch wysokoprężnych i jednej benzynowej. Silnikiem wysokoprężnym o największej mocy jest dwulitrowa jednostka 2.0 TDI o mocy 184 KM, która jest konfigurowana z automatyczną sześciostopniową skrzynią biegów DSG.

Drugą jednostką wysokoprężną jest silnik 2.0 TDI o mocy 150 KM dostępny z standardzie z ręczną sześciobiegową przekładnią lub skrzynią DSG. Silnikiem benzynowym jest jednostka 1.8 TSI o mocy 180 KM, który występuje w połączeniu z przekładnią DSG.

[page_break]

Napęd na obie osie

Skoda Octavia Scout  Skodę Octavię Scout, poza uterenowionym nadwoziem i indywidualnym wnętrzem, wyróżnia także napęd na obie osie. Jego kluczowym elementem
Skoda Octavia Scout

Skodę Octavię Scout, poza uterenowionym nadwoziem i indywidualnym wnętrzem, wyróżnia także napęd na obie osie. Jego kluczowym elementem jest elektronicznie sterowane wielotarczowe mokre sprzęgło umieszczone przed tylną osią. Rozdział momentu napędowego na cztery koła odbywa się zawsze zależnie od sytuacji, przy czym sterownik na bieżąco oblicza aktualnie potrzebny moment napędowy dla kół tylnej osi.

Fot. Skoda

Skodę Octavię Scout, poza uterenowionym nadwoziem i indywidualnym wnętrzem, wyróżnia także napęd na obie osie. Jego kluczowym elementem jest elektronicznie sterowane wielotarczowe mokre sprzęgło umieszczone przed tylną osią. Rozdział momentu napędowego na cztery koła odbywa się zawsze zależnie od sytuacji, przy czym sterownik na bieżąco oblicza aktualnie potrzebny moment napędowy dla kół tylnej osi.

Domyślnie napęd 4x4 skupia się na przedniej osi, a niewielka część momentu obrotowego trafia też na tylne koła. W sytuacji tego wymagającej moment obrotowy w ułamku sekundy jest kierowany jednak na tylną oś.

Ponadto obie osie są pod kontrolą elektronicznej blokady mechanizmu różnicowego XDS+, która jest funkcją układu stabilizacji toru jazdy ESC. Jej zadaniem jest zapewnienie bezproblemowego ruszania na każdym podłożu oraz polepszenie prowadzenia samochodu podczas dynamicznego pokonywania zakrętów.

Próba w terenie

Do jazdy próbnej wybraliśmy Octavię Scout z mocniejszym silnikiem Diesla. Na autostradzie auto zachowuje się jak zwykła wersja tego auta. Na zwykłych drogach pokonywanie ciasnych zakrętów wspomaga napęd 4x4, bo jego działanie jest uzależnione m.in. od kąta skrętu kół i trzyma nadwozie w ryzach.

Skoda Octavia Scout  Skodę Octavię Scout, poza uterenowionym nadwoziem i indywidualnym wnętrzem, wyróżnia także napęd na obie osie. Jego kluczowym elementem
Skoda Octavia Scout

Skodę Octavię Scout, poza uterenowionym nadwoziem i indywidualnym wnętrzem, wyróżnia także napęd na obie osie. Jego kluczowym elementem jest elektronicznie sterowane wielotarczowe mokre sprzęgło umieszczone przed tylną osią. Rozdział momentu napędowego na cztery koła odbywa się zawsze zależnie od sytuacji, przy czym sterownik na bieżąco oblicza aktualnie potrzebny moment napędowy dla kół tylnej osi.

Fot. Skoda

Można też ostro ruszać z miejsca bez obawy, że koła będą mielić na asfalcie. W zanadrzu jest jeszcze elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESP. W terenie też auto dawało sobie radę i to nawet na dość karkołomnych przeszkodach. Np. podczas przejazdu po specjalnym torze terenowym auto dało popis kontrolowanego zjazdu po szutrowej drodze z ok. 30 metrowego stromego wzniesienia. Po włączeniu trybem jazdy off road nie było konieczności naciskania pedału hamulca, bo Scout sam dozował prędkość wykorzystując hamowanie silnikiem, hamulcami oraz blokadą mechanizmu różnicowego.

Octavia Scout nadaje się nie tylko na bezdroża. Auto może również holować przyczepę o masie nawet dwóch ton, co zwiększa jej zastosowanie.

Skoda Octavia Scout w najtańszej - 2.0 TDI 150 KM kosztuje 121 100 zł.

Plusy

Sprawny napęd

Bogate wyposażenie

Funkcjonalność

Minusy

Wysoka cena

Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 184 KM i konkurenci

Marka/model

Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 184 KM

Seat Leon X-Perience 2.0 TDI 184 KM

Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI 184 KM

Cena (zł)

129 850

142 000

133 090

Typ nadwozia/liczba drzwi

kombi/5

kombi/5

kombi/5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/

wysokość (mm)

4685/1814/1531

4543/1816/1478

4578/1799/1469

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1538/1506

1547/1509

1546/1517

Rozstaw osi (mm)

2679

2630

2630

Masa własna (kg)

1484

1454

1509

Pojemność bagażnika (l)

610

587

605

Pojemność zbiornika paliwa (l)

55

50

55

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

ON

ON

ON

Pojemność (cm3)

1968

1968

1968

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

4x4

4x4

4x4

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

DSG/6

DSG/6

DSG/7

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min

184 przy 3250

184 przy 3500

184 przy 3500

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

380 przy 1750

380 przy 3000

380 przy 1750

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

7,8

7,1

7,8

Prędkość maksymalna (km/h)

219

224

219

Średnie spalanie (l/100 km)

5,1

4,9

4,9

Emisja CO2 (g/km)

133

129

129

       
od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty