Debiutująca w 2010 roku Octavia Tour II jest Octavią II przed face-liftingiem.
Pojazd zbudowany został na płycie podłogowej oznaczonej symbolami: „VW A5 PQ 35”. Platforma ta posłużyła też do budowy Skody Yeti oraz kilku modeli spokrewnionych marek takich jak: Audi A3, Volkswagen Golf V, Volkswagen Jetta, Seat Leon II, Seat Altea. Głównym atutem samochodu jest jego cena i powszechna opinia o niezawodności modelu, a minusem przestarzały wygląd, ograniczony wybór jednostek napędowych i kompletacji wyposażenia. Pojazd sprzedawany jest w dwóch wersjach nadwozia, jako pięciodrzwiowy liftback oraz o 3300 zł droższe kombi.
Główne elementy zewnętrzne różniące ją od równolegle sprzedawanego, zmodernizowanego modelu, to kształt reflektorów i zderzaka przedniego oraz wykończenie listew, klamek drzwi i obudowy lusterek zewnętrznych. Obydwie wersje charakteryzują się prawie identycznymi wymiarami wewnętrznymi i zewnętrznymi. Długość auta wynosi 4572 mm przy szerokości 1769 mm oraz wysokości 1468mm.
Ciemnoszare wnętrze z czarną deską rozdzielczą i tapicerką o drobnej fakturze utrzymaną w podobnej tonacji jest monotonne i trochę ponure. Producent nie daje możliwości wyboru koloru wnętrza, co pozwoliłoby na jego ożywienie. Fotele przednie są wygodne, a kierowca dzięki regulacji wysokości fotela oraz regulowanej w dwóch kierunkach kolumnie kierowniczej, może zająć komfortową pozycję. Miejsca nie brakuje też na tylnej kanapie, gdzie nawet osoby wysokie nie powinny narzekać na trudy podróżowania. Imponująca jest ilość przestrzeni bagażowej. Minimalna objętość bagażnika w wersji kombi to 605 litrów, która może być powiększona do aż 1655 litrów. Pojazd dysponuje dużą ilością schowków na wszelkiego rodzaju drobiazgi niezbędne podczas podróży.
Do napędu pojazdu może wykorzystany być jeden z dwóch silników
benzynowych 1.4 MPI lub 1.6 MPI. Pod pokrywą komory silnika testowanego samochodu znajduje się dobrze znana jednostka o pojemności skokowej 1595 cm3 osiągająca przy prędkości obrotowej 5600 obr/min maksymalną moc 102KM oraz dysponująca maksymalnym momentem obrotowym 148 Nm przy 3800 obr/min. Jest ona montowana w samochodach marki Skoda od ponad 10 lat. Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h w 13 sekund, spalanie benzyny powyżej 7 litrów w cyklu mieszanym nie należy do wyników imponujących.
Znacznie oszczędniej możemy podróżować, gdy za kwotę około 4300 złotych wyposażymy auto w instalację gazową LPG „Twin Power” firmy Landi Renzo Polska. W tym przypadku jak podaje producent oszczędności mogą sięgać 40% kosztów paliwa w porównaniu do zasilania benzyną. Dynamika pojazdu jest poprawna, jedynie w sytuacji podróżowania z pełnym załadunkiem i kompletem pasażerów odczuwalny jest jej niewielki spadek. Napęd przenoszony jest na oś przednią za pośrednictwem 5. stopniowej manualnej skrzyni biegów o dobrze dobranych przełożeniach. Zawieszenie to z przodu kolumny McPhersona z dolnymi trójkątnymi wahaczami ze stabilizatorem
przechyłów, natomiast tył to konstrukcja wielowahaczowa uzupełniona stabilizatorem przechyłów. Zestrojone zostało tak, aby auto pewnie trzymało się drogi i dobrze tłumiło jej nierówności. Układ kierowniczy ze wspomaganiem elektromechanicznym działa precyzyjnie i podczas jazdy na zakrętach spisuje się nadzwyczaj dobrze. Warto dodać, że w wyposażeniu standardowym znajdziemy między innymi czołowe i boczne poduszki powietrzne, systemy: ABS, EBV, MSR, ASR, MBA oraz system pokolizyjny ACS.
Wybrane dane techniczne Skody Octavia Tour i konkurentów:
Marka / model | Skoda Octavia Tour II Combi 1.6 | Renault Megane Grandtour | Ford Focus Combi |
Wersja | - | Authentique | Ambiente |
Cena(zł) | 51 400 | 61 550 | 65 200 |
Silnik | Benzynowy | Benzynowy | Benzynowy |
Pojemność (ccm) | 1595 | 1598 | 1596 |
Moc (KM) | 102 | 100 | 105 |
Moment obrotowy (Nm) | 148 | 148 | 150 |
Przyspieszenie 0 - 1000 km/h (s) | 12,4 | 11,2 | 12,5 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 189 | 190 | 187 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 7,2 | 6,7 | 6,0 |
Skrzynia biegów | manualna, 5-biegowa | manualna, 5-biegowa | manualna, 5-biegowa |
Pojemność bagażnika (l) | 605 | 524 | 490 |
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk - Info-Ekspert
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?