Rapid Spaceback to pierwszy, kompaktowy hatchback Skody (Octavia występuje jako liftback i kombi).**To również druga
wersja**nadwoziowa Rapida, krótsza od niego o 18 cm (ma 430 długości i 260-centymetrowy rozstaw osi).
Nowy, niedrogi hatchback Skody jest modelem pośrednim pomiędzy Fabią i Octavią. To czym zaskakuje w pierwszym kontakcie to ogromny przedział pasażerski. W większości hatchbacków z reguły jest tak, iż na fotelach przednich miejsca nie brakuje, ale gdy ustawimy je w wygodnej dla nas pozycji z tyłu brakuje miejsca na nogi. W najnowszej Skodzie, choć to również kompakt, tej przestrzeni jest nadmiar i przydomek Spaceback jest w pełni uzasadniony.
Nadwozie najnowszej Skody zwraca uwagę czystym i mocnym designem, wyróżniając się wizualnie. Zdaniem producenta, Rapid Spaceback wyznacza nowe standardy dla rodzinnych, kompaktowych hatchbacków. Wymodelowane powierzchnie i mocno zaakcentowane krawędzie dają czystą, przyjemną dla oka bryłę. Ciekawym rozwiązaniem jest ogromny szklany dach, który płynnie przechodzi w tylną klapę, pokrytą identycznym, przyciemnianym szkłem.
Podczas prezentacji nowego modelu w malowniczej scenerii okolic Verony podróżowały nim cztery dorosłe osoby z taką samą liczbą kabinowych, lotniczych walizek. Nikt nie narzekał na ciasnotę czy brak komfortu. Całkiem nieźle wypadł również bagażnik, 415 litrów to więcej niż średnia w segmencie C. Dostęp do niego jest łatwy, warto pomyśleć o dokupieniu siatki zabezpieczającej przed przesuwaniem się zakupów. Otwór w oparciu kanapy umożliwia przewożenie dłuższych przedmiotów. W środkowym podłokietniku na tylnej kanapie mieszczą się dwa kubki z napojami.
Rapid to praktyczne auto nie tylko do poruszania się po mieście, ale i do dłuższych, urlopowych wyjazdów. Schowki na napoje w drzwiach, asymetrycznie dzielona kanapa, otwór na narty, kieszeń na kamizelkę ochronną pod fotelem kierowcy czy skrobaczka do szyb pod pokrywą wlewu paliwa to praktyczne rozwiązania, które docenimy w podróży.
Duże, czytelne zegary, logicznie rozmieszczone przełączniki, otoczone chromem nawiewy, łatwa obsługa radia i klimatyzacji - wszystko to składa się na estetyczne i przemyślane wnętrze auta. Plastiki na desce i drzwiach są co prawda trochę twarde, ale jakościowo bez zastrzeżeń. Całość robi więcej niż dobre wrażenie.
Podczas prezentacji samochodu korzystaliśmy nie tylko z autostrad, ale również wąskich, przypominających nieco nasze dróg lokalnych. Zawieszenie dobrze wybiera nierówności, jest kompromisem pomiędzy resorowaniem twardym i miękkim. Na trudniejszych zakrętach auto nieznacznie zarzucało tyłem, ale padał drobny deszcz i jechaliśmy dość dynamicznie – to jedyna uwaga do jego pracy. Na prostej, przy prędkości 130 km/h Skoda prowadzi się pewnie i bez zastrzeżeń, do kabiny nie dociera nawet odgłos pracy benzynowego silnika 1.2 TSI, który napędzał nasz samochód. Silnik ten, mimo małej pojemności i mocy 105 KM z powodzeniem daje sobie radę. Jeśli ktoś woli diesla, do dyspozycji ma silnik 1.6 TDI ( 90 lub 105 KM, pierwsza wersja jest nowym silnikiem w ofercie Skody). Diesel pali mniej, ale okazał się nieporównywanie głośniejszy od benzynowego TSI.
Skoda Rapid Spaceback dostępna będzie w Polsce od drugiej połowy października. Jej ceny zaczynają się już od 48.500 zł (w promocji od 43.800 zł ) za wersję 1.2 MPI Active (75 KM). Dealerzy proponują do niej za 1600 zł pakiet komfort, w skład którego wchodzi klimatyzacja, radio z CD i funkcją odtwarzania plików MP3. W ofercie są jeszcze nowocześniejsze silniki benzynowe 1.2 TSI (85 i 105 KM), 1.4 TSI (122 KM) oraz wspomniany wcześniej diesel 1.6 TDI (90 i 105 KM).
Reasumując, Skoda Rapid Spaceback to oferta dla klienta poszukującego obszernego, dobrze wykonanego samochodu kompaktowego za jeszcze nieduże pieniądze.
Wybrane dane techniczne Skody Rapid Spaceback i konkurentów:
Marka/model | Skoda Rapid Spaceback 1.2 TSI Active | Citroen C4 1.4 VTI Attraction | Toyota Auris 1.3 Dual VVT-I Classic |
Cena (zł) | 55500 | 58600 | 63700 |
Typ nadwozia/l iczba drzwi | hatchback / 5 | hatchback / 5 | hatchback / 5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość x szerokość x wysokość | 4304 x 1940 x 1459 | 4329 x 2050 x 1489 | 4220 x b.d. x 1515 |
Rozstaw kół: przód/tył | 1463 / 1500 | 1522 / 1515 | 1524 / 1522 |
Rozstaw osi | 2602 | 2608 | 2600 |
Masa własna | 1170 | 1200 | 1220 |
Pojemność bagażnika (l) | 415 | 408 | 350 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 55 | 60 | 55 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 1197 | 1397 | 1328 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów: | |||
typ/liczba przełożeń | manualna / 6 | manualna / 5 | manualna / 6 |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr./min | 105 / 5000 | 95 / 6000 | 99 / 6000 |
Moment obrotowy (Nm) | 175 | 135 | 128 |
przy obr./min | 1550-4100 | 4000 | 3800 |
Przyspieszenie 0–100 km/h (s) | 10,2 | 11,9 | 13,1 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 193 | 182 | 175 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,4 | 6,1 | 5,8 |
Emisja CO2 (g/km) | 125 | 140 | 135 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?