Nazwa flagowego auta Skody nie jest szczególnie łatwa do wymówienia, ale nie należy się tym zrażać. Bo Superb ma do zaoferowania tak wiele, że w poszukiwaniu dużej, rodzinnej limuzyny albo auta o lekko reprezentacyjnym charakterze po prostu nie można go pominąć. Tym bardziej, że ceny tego modelu są wyjątkowo atrakcyjne. Podstawowa, praktyczna zaleta Superba to zdumiewająco przestronne wnętrze. Jest tu więcej miejsca, niż w wielu limuzynach bardziej renomowanych producentów. Zwłaszcza za pierwszym rzędem siedzeń. Skąd tyle przestrzeni ? Tajemnica tkwi w płycie podłogowej. Nie dość, że przejęto ją z dużego samochodu (Volkswagen Passat B5), to jeszcze dodatkowo wydłużono. Za to bagażnik nie ma imponujących rozmiarów (426 l) jak na sedana o długości 4,8 m
Zalety Superba to również świetnie wykończone wnętrze, bardzo dobre wyciszenie przedziału pasażerskiego, zarówno od strony silnika jak i podwozia, oraz bogate wyposażenie. Spadkiem po Passacie B5, oprócz płyty podłogowej, są także silniki i inne podzespoły oraz niektóre rozwiązania techniczne. To dzięki nim Superb jest na wskroś nowoczesny, oszczędnie obchodzi się z paliwem i znakomicie się prowadzi. Powiązanie z tamtym modelem ma jednak swoją ciemną stronę. Czeska firma zmieniła stylizację auta tak nieznacznie, że Superb praktycznie nie różni się od Passata B5. Nie ma własnego stylu i niczym się nie wyróżnia. Oczywiście dla miłośników marki Volkswagen nie będzie to wadą.
Zaawansowanie technologiczne tego modelu nie pozwala na korzystanie z usług podrzędnych warsztatów i mechaników o małym doświadczeniu. Lepiej skierować się do renomowanych placówek z odpowiednią wiedzą i wyposażeniem, akceptując wyższe ceny obsługi i napraw. Takich placówek nie brakuje. Serwisowanie Superba nie powinno zatem sprawić większych problemów, choć z pewnością nie będzie szczególnie tanie
Skoda Superb wszedł na rynek w 2001 r. z trzema silnikami benzynowymi 1.8 Turbo (150 KM), 2.0 (116 KM) i 2.8 V6 (193 KM). Do końca produkcji pierwszej generacji modelu nie wzbogacono gamy benzynowców. Zadbano za to o bogaty wybór silników wysokoprężnych. W momencie debiutu Superb oferował trzy turbodiesle – 1.9 TDI (101 KM) , 1.9 TDI (130 KM) oraz 2.5 V6 TDI (155 KM). W 2003 r. moc silnika 2.5 V6 TDI podniesiono do 163 KM. Dwa lata później do gamy jednostek napędowych dołączyły turbodiesle 1.9 TDI (105 KM) i 2.0 TDI (140 KM). W 2007 r. Superb wzbogacił się jeszcze o 115-konnego turbodiesla 1.9 TDI. Jeśli ktoś decyduje się na wersję benzynową zdecydowanie powinien sięgnąć po silnik 1.8 Turbo albo 2.0. Ten pierwszy jest nowocześniejszy bardziej dynamiczny, ale jego obsługa kosztuje więcej. Dwulitrowiec to prosta konstrukcja wolnossąca, może nieszczególnie żwawa, za to wyjątkowo solidna i niedroga w utrzymaniu. Odradzamy silnik 2.8 V6, paliwożerny i drogi w serwisowaniu. Co do turbodiesli to praktycznie każdy wybór jest dobry (z wyjątkiem awaryjnego i nietrwałego silnika 2.5 V6 TDI). Trzeba jedynie wziąć pod uwagę preferencje przyszłego użytkownika. Ci, którzy oczekują przede wszystkim dobrych osiągów powinni wybrać wersję 2.0 TDI albo najmocniejszego 1.9 TDI. Kierowcy nastawieni na trwałość i niskie spalanie powinni zdecydować się na słabsze odmiany
Eksploatacja
Silniki
Teoretycznie jednostki napędowe Superba powinny wykazywać dokładnie te same cechy co w Volk
swagenach, Audi czy Seatach. I tak rzeczywiście jest, ale z jednym wyjątkiem. To turbodiesel 2.0 TDI, w wielu modelach wadliwy konstrukcyjnie a przez to awaryjny. Uszkodzenia powstające po dłuższych przebiegach są tak poważne, że zazwyczaj ich naprawa jest nieopłacalna. Jednak silnik 2.0 TDI miał kilka wersji, część z nich nie miała wad konstrukcyjnych. Taka właśnie odmiana pracuje pod maską Superba. Użytkownicy zazwyczaj chwalą sobie dobrą dynamikę i trwałość tej jednostki napędowej, często mogą pochwalić się dużymi przebiegami bez poważniejszych napraw. Unikać trzeba za to turbodiesla 2.5 V6 TDI. Cieszy się wyjątkowo złą sławą ze względu na awaryjność i niską trwałość niektórych elementów. Zacierają się w nim wałki rozrządu i dźwigienki zaworowe, kłopoty sprawiają hydrauliczne kompensatory luzu zaworowego. Normą są uszkodzenia pompy wtryskowej. Wadliwie rozwiązano układ smarowania i system odpowietrzania skrzyni korbowej. W silnikach TDI powtarzają się niedomagania znane z innych aut koncernu Volkswagena. Psują się przepływomierze powietrza, zawodzi turbosprężarka (głównie w mocniejszych wersjach). Pilnować trzeba przebiegu paska zębatego w napędzie rozrządu (jego pęknięcie może zdemolować wnętrze silnika). Problematyczny jest także układ wydechowy silników TDI, hałaśliwy i wpadający w rezonans. Benzynowce są mało awaryjne, kłopoty sprawia zazwyczaj jedynie układ smarowania turbosprężarki w silniku 1.8 Turbo.
Podwozie
W podwoziu Superba pracują aluminiowe wahacze. Są kłopotliwe, bowiem nie można w nich wymieniać tulei metalowo-gumowych. Kompletne wahacze to spory wydatek. Ich trwałość jest bardzo różna. Zależy od stylu jazdy i warunków drogowych, w jakich są eksploatowane. Bywa, że trzeba je wymienić po 20-30 tys km. Bywa też, że potrafią wytrzymać ponad 100 tys km.
Nadwozie
W Superbie mogą wystąpić drobne problemy lakiernicze, zwłaszcza na progach, ale o korozję generalnie nie trzeba się martwić. Auto jest bardzo dobrze zabezpieczone przed rdzą. Wyjątkiem są oczywiście miejsca niefachowych napraw lakierniczych, ale to akurat dotyczy każdego samochodu oddanego po kolizji w niepowołane ręce. Prawdziwą ciekawostkę stanowi fakt, że mimo ogromnego podobieństwa do Passata B5 nadwozie Superba ma zupełnie inne elementy karoseryjne. Trzeba zatem korzystać z blacharskich części Skody.
Podsumowanie
Skoda Superb to idealna propozycja dla tych, którzy chcą jeździć dużym i bardzo wygodnym samochodem nie wydając pokaźnej kwoty na jego zakup. Rezygnując z prestiżu, przypisywanego starszym limuzynom Audi, BMW czy Mercedesa, można cieszyć się wyjątkowym komfortem, wysoką jakością wykonania i bogatym wyposażeniem, zostawiając przy tym sporo gotówki w porfelu. I to nie tylko w momencie kupna, ale także podczas kolejnych lat eksploatacji samochodu. Utrzymanie Superba będzie bowiem zdecydowanie tańsze.
Ważniejsze daty
2001 – premiera modelu
2003 – nowy silnik wysokoprężny
2005 – dwa nowe turbodiesle
2006 – niewielka modernizacja - inne reflektory przednie i lampy tylne, kierunkowskazy wbudowane w lusterka zewnętrzne
2007 – nowy turbodiesel
2008 – premiera drugiej generacji modelu
Zalety
Nowoczesna konstrukcja
Bardzo dobre prowadzenie
Niezwykle przestronne wnętrze
Bogate wyposażenie
Duży wybór oszczędnych silników
Świetna relacja ceny do walorów użytkowych
Wady
- totalne podobieństwo do Passata B5, brak własnego stylu
- przeciętne rozmiary bagażnika
Wybrane dane techniczne
Wersja silnikowa | Poj skok (cm3) | Moc maks (KM/ obr/min) | Maks moment obr (Nm/ obr/min) | Prędkość maks (km/h) | Przyśp 0-100 km/h (s) | Średnie Zużycie paliwa (l/100 km) |
Silniki benzy- Nowe | | | | | | |
1.8 Turbo | 1781 | 150/5700 | 210/1750 | 216 | 9,5 | 8,3 |
2.0 | 1984 | 116/5400 | 172/3500 | 197 | 11,6 | 8,4 |
2.8 V6 | 2771 | 193/6000 | 280/3200 | 237 | 8,0 | 9,9 |
Silniki Wysoko- Prężne | | | | | | |
1.9 TDI | 1896 | 101/4000 | 250/1900 | 189 | 13,2 | 5,5 |
1.9 TDI | 1896 | 105/4000 | 250/1900 | 190 | 12,5 | 5,7 |
1.9 TDI | 1896 | 115/4000 | 285/1900 | 196 | 11,7 | |
1.9 TDI | 1896 | 130/4000 | 285/1750 | 205 | 10,4 | 5,7 |
2.0 TDI | 1968 | 140/4000 | 320/1800-2500 | 207 | 10,2 | 5,9 |
2.5 V6 TDI | 2496 | 155/4000 | 310/1400 | 219 | 9,5 | 7,0 |
2.5 V6 TDI | 2496 | 163/4000 | 350/1250 | 223 | 9,2 | 6,9 |
Ceny
Orientacyjne ceny w tys zł
Rocznik/ Model | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 |
1.8 T | 17,0 | 19,0 | 21,5 | 23,5 | 26,0 | 31,0 | 35,5 |
2.0 | 15,0 | 17,0 | 19,0 | 21,0 | 23,5 | 26,5 | 30,0 |
2.8 V6 | 20,0 | 22,0 | 24,5 | 27,5 | 31,0 | 36,5 | 41,5 |
1.9 TDI 101 KM | 16,0 | 18,0 | 20,0 | 22,0 | 25,0 | | |
1.9 TDI 105 KM | | | | | 25,5 | | |
1.9 TDI 115 KM | | | | | | 31,0 | 35,0 |
1.9 TDI 130 KM | 18,5 | 20,0 | 22,5 | 24,5 | 28,0 | | |
2.0 TDI | | | | 25,0 | 28,5 | 33,5 | 38,0 |
2.5 TDI | 23,5 | 26,5 | 29,0 | 32,0 | 37,0 | 42,5 | |
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?