Używana Skoda Superb (2001 – 2008). Czy warto kupić?

Dariusz Dobosz
Blisko pięciometrowa, ekskluzywna limuzyna za 15 000 zł ? To możliwe. Wystarczy poszukać używanej Skody Superb pierwszej generacji.
Fot. Skoda
Fot. Skoda

Nazwa flagowego auta Skody nie jest szczególnie łatwa do wymówienia, ale nie należy się tym zrażać. Bo Superb ma do zaoferowania tak wiele, że w poszukiwaniu dużej, rodzinnej limuzyny albo auta o lekko reprezentacyjnym charakterze po prostu nie można go pominąć. Tym bardziej, że ceny tego modelu są wyjątkowo atrakcyjne. Podstawowa, praktyczna zaleta Superba to zdumiewająco przestronne wnętrze. Jest tu więcej miejsca, niż w wielu limuzynach bardziej renomowanych producentów. Zwłaszcza za pierwszym rzędem siedzeń. Skąd tyle przestrzeni ? Tajemnica tkwi w płycie podłogowej. Nie dość, że przejęto ją z dużego samochodu (Volkswagen Passat B5), to jeszcze dodatkowo wydłużono. Za to bagażnik nie ma imponujących rozmiarów (426 l) jak na sedana o długości 4,8 m

Zalety Superba to również świetnie wykończone wnętrze, bardzo dobre wyciszenie przedziału pasażerskiego, zarówno od strony silnika jak i podwozia, oraz bogate wyposażenie. Spadkiem po Passacie B5, oprócz płyty podłogowej, są także silniki i inne podzespoły oraz niektóre rozwiązania techniczne. To dzięki nim Superb jest na wskroś nowoczesny, oszczędnie obchodzi się z paliwem i znakomicie się prowadzi. Powiązanie z tamtym modelem ma jednak swoją ciemną stronę. Czeska firma zmieniła stylizację auta tak nieznacznie, że Superb praktycznie nie różni się od Passata B5. Nie ma własnego stylu i niczym się nie wyróżnia. Oczywiście dla miłośników marki Volkswagen nie będzie to wadą.

Zaawansowanie technologiczne tego modelu nie pozwala na korzystanie z usług podrzędnych warsztatów i mechaników o małym doświadczeniu. Lepiej skierować się do renomowanych placówek z odpowiednią wiedzą i wyposażeniem, akceptując wyższe ceny obsługi i napraw. Takich placówek nie brakuje. Serwisowanie Superba nie powinno zatem sprawić większych problemów, choć z pewnością nie będzie szczególnie tanie

 

Fot. Skoda
Fot. Skoda

Skoda Superb wszedł na rynek w 2001 r. z trzema silnikami benzynowymi 1.8 Turbo (150 KM), 2.0 (116 KM) i 2.8 V6 (193 KM). Do końca produkcji pierwszej generacji modelu nie wzbogacono gamy benzynowców. Zadbano za to o bogaty wybór silników wysokoprężnych. W momencie debiutu Superb oferował trzy turbodiesle – 1.9 TDI (101 KM) , 1.9 TDI (130 KM) oraz 2.5 V6 TDI (155 KM). W 2003 r. moc silnika 2.5 V6 TDI podniesiono do 163 KM. Dwa lata później do gamy jednostek napędowych dołączyły turbodiesle 1.9 TDI (105 KM) i 2.0 TDI (140 KM). W 2007 r. Superb wzbogacił się jeszcze o 115-konnego turbodiesla 1.9 TDI. Jeśli ktoś decyduje się na wersję benzynową zdecydowanie powinien sięgnąć po silnik 1.8 Turbo albo 2.0. Ten pierwszy jest nowocześniejszy bardziej dynamiczny, ale jego obsługa kosztuje więcej. Dwulitrowiec to prosta konstrukcja wolnossąca, może nieszczególnie żwawa, za to wyjątkowo solidna i niedroga w utrzymaniu. Odradzamy silnik 2.8 V6, paliwożerny i drogi w serwisowaniu. Co do turbodiesli to praktycznie każdy wybór jest dobry (z wyjątkiem awaryjnego i nietrwałego silnika 2.5 V6 TDI). Trzeba jedynie wziąć pod uwagę preferencje przyszłego użytkownika. Ci, którzy oczekują przede wszystkim dobrych osiągów powinni wybrać wersję 2.0 TDI albo najmocniejszego 1.9 TDI. Kierowcy nastawieni na trwałość i niskie spalanie powinni zdecydować się na słabsze odmiany

 

Eksploatacja

Silniki

Teoretycznie jednostki napędowe Superba powinny wykazywać dokładnie te same cechy co w Volk

Fot. Skoda
Fot. Skoda

swagenach, Audi czy Seatach. I tak rzeczywiście jest, ale z jednym wyjątkiem. To turbodiesel 2.0 TDI, w wielu modelach wadliwy konstrukcyjnie a przez to awaryjny. Uszkodzenia powstające po dłuższych przebiegach są tak poważne, że zazwyczaj ich naprawa jest nieopłacalna. Jednak silnik 2.0 TDI miał kilka wersji, część z nich nie miała wad konstrukcyjnych. Taka właśnie odmiana pracuje pod maską Superba. Użytkownicy zazwyczaj chwalą sobie dobrą dynamikę i trwałość tej jednostki napędowej, często mogą pochwalić się dużymi przebiegami bez poważniejszych napraw. Unikać trzeba za to turbodiesla 2.5 V6 TDI. Cieszy się wyjątkowo złą sławą ze względu na awaryjność i niską trwałość niektórych elementów. Zacierają się w nim wałki rozrządu i dźwigienki zaworowe, kłopoty sprawiają hydrauliczne kompensatory luzu zaworowego. Normą są uszkodzenia pompy wtryskowej. Wadliwie rozwiązano układ smarowania i system odpowietrzania skrzyni korbowej. W silnikach TDI powtarzają się niedomagania znane z innych aut koncernu Volkswagena. Psują się przepływomierze powietrza, zawodzi turbosprężarka (głównie w mocniejszych wersjach). Pilnować trzeba przebiegu paska zębatego w napędzie rozrządu (jego pęknięcie może zdemolować wnętrze silnika). Problematyczny jest także układ wydechowy silników TDI, hałaśliwy i wpadający w rezonans. Benzynowce są mało awaryjne, kłopoty sprawia zazwyczaj jedynie układ smarowania turbosprężarki w silniku 1.8 Turbo.

 

Podwozie

W podwoziu Superba pracują aluminiowe wahacze. Są kłopotliwe, bowiem nie można w nich wymieniać tulei metalowo-gumowych. Kompletne wahacze to spory wydatek. Ich trwałość jest bardzo różna. Zależy od stylu jazdy i warunków drogowych, w jakich są eksploatowane. Bywa, że trzeba je wymienić po 20-30 tys km. Bywa też, że potrafią wytrzymać ponad 100 tys km.  

 

Nadwozie

W Superbie mogą wystąpić drobne problemy lakiernicze, zwłaszcza na progach, ale o korozję generalnie nie trzeba się martwić. Auto jest bardzo dobrze zabezpieczone przed rdzą. Wyjątkiem są oczywiście miejsca niefachowych napraw lakierniczych, ale to akurat dotyczy każdego samochodu oddanego po kolizji w niepowołane ręce. Prawdziwą ciekawostkę stanowi fakt, że mimo ogromnego podobieństwa do Passata B5 nadwozie Superba ma zupełnie inne elementy karoseryjne. Trzeba zatem korzystać z blacharskich części Skody.

Fot. Skoda
Fot. Skoda

 

Podsumowanie

Skoda Superb to idealna propozycja dla tych, którzy chcą jeździć dużym i bardzo wygodnym samochodem nie wydając pokaźnej kwoty na jego zakup. Rezygnując z prestiżu, przypisywanego starszym limuzynom Audi, BMW czy Mercedesa, można cieszyć się wyjątkowym komfortem, wysoką jakością wykonania i bogatym wyposażeniem, zostawiając przy tym sporo gotówki w porfelu. I to nie tylko w momencie kupna, ale także podczas kolejnych lat eksploatacji samochodu. Utrzymanie Superba będzie bowiem zdecydowanie tańsze.

 

Ważniejsze daty

 

2001 – premiera modelu

2003 – nowy silnik wysokoprężny

2005 – dwa nowe turbodiesle

2006 – niewielka modernizacja - inne reflektory przednie i lampy tylne, kierunkowskazy wbudowane w lusterka zewnętrzne

2007 – nowy turbodiesel

2008 – premiera drugiej generacji modelu

 

Zalety

  • Nowoczesna konstrukcja

  • Bardzo dobre prowadzenie

  • Niezwykle przestronne wnętrze

  • Bogate wyposażenie

  • Duży wybór oszczędnych silników

  • Świetna relacja ceny do walorów użytkowych

 

Wady

- totalne podobieństwo do Passata B5, brak własnego stylu

- przeciętne rozmiary bagażnika

 

Wybrane dane techniczne

 

Wersja silnikowa

Poj skok (cm3)

Moc maks (KM/

obr/min)

Maks

moment

obr (Nm/

obr/min)

Prędkość

maks

(km/h)

Przyśp

0-100

km/h (s)

Średnie

Zużycie

paliwa

(l/100 km)

Silniki benzy-

Nowe

 

 

 

 

 

 

1.8 Turbo

1781

150/5700

210/1750

216

9,5

8,3

2.0

1984

116/5400

172/3500

197

11,6

8,4

2.8 V6

2771

193/6000

280/3200

237

8,0

9,9

Silniki

Wysoko-

Prężne

 

 

 

 

 

 

1.9 TDI

1896

101/4000

250/1900

189

13,2

5,5

1.9 TDI

1896

105/4000

250/1900

190

12,5

5,7

1.9 TDI

1896

115/4000

285/1900

196

11,7

 

1.9 TDI

1896

130/4000

285/1750

205

10,4

5,7

2.0 TDI

1968

140/4000

320/1800-2500

207

10,2

5,9

2.5 V6 TDI

2496

155/4000

310/1400

219

9,5

7,0

2.5 V6 TDI

2496

163/4000

350/1250

223

9,2

6,9

 

Ceny

 

Orientacyjne ceny w tys zł

 

Rocznik/

Model

2002

2003

2004

2005

2006

2007

2008

1.8 T

17,0

19,0

21,5

23,5

26,0

31,0

35,5

2.0

15,0

17,0

19,0

21,0

23,5

26,5

30,0

2.8 V6

20,0

22,0

24,5

27,5

31,0

36,5

41,5

1.9 TDI

101 KM

16,0

18,0

20,0

22,0

25,0

 

 

1.9 TDI

105 KM

 

 

 

 

25,5

 

 

1.9 TDI

115 KM

 

 

 

 

 

31,0

35,0

1.9 TDI

130 KM

18,5

20,0

22,5

24,5

28,0

 

 

2.0 TDI

 

 

 

25,0

28,5

33,5

38,0

2.5 TDI

23,5

26,5

29,0

32,0

37,0

42,5

 

 

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty