Skoda Superb FL – pierwsza jazda

Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra: Na pierwszy rzut oka zmodernizowany Superb niewiele różni się od poprzednika.
Fot. Tomasz Szmandra: Na pierwszy rzut oka zmodernizowany Superb niewiele różni się od poprzednika.
W Danii odbywa się właśnie pokaz zmodernizowanej Skody Superb. Przedstawiciel naszej redakcji jeździ tym samochodem.

Jeżeli ktoś wątpił, że Skoda może z powodzeniem produkować eleganckie limuzyny, to po wejściu na rynek Superba musiał szybko zmienić zdanie.

 

W sierpniu z taśmy montażowej w czeskich Kvasinach zjechał 100-tysięczny egzemplarz Superba. Flagowy model Skody, którym jeździ nawet prezydent Czech Vaclav Klaus, miał swoją premierę w 2001 r. W niektórych detalach przypominał Volkswagena Passata, jednak dokładniejsze oględziny i czas spędzony za kierownicą, pozwalały dostrzec indywidualny

Fot. Tomasz Szmandra: Na pierwszy rzut oka zmodernizowany Superb niewiele różni się od poprzednika.
Fot. Tomasz Szmandra: Na pierwszy rzut oka zmodernizowany Superb niewiele różni się od poprzednika.

charakter tej limuzyny.

 

Obecnie także na polskim rynku pojawił się Superb po faceliftingu.

Z zewnątrz najbardziej widoczną zmianą są przekonstruowane przednie reflektory i kierunkowskazy, a także nowy wzór kratki wlotu powietrza do chłodnicy - przypominający rozwiązanie z Roomstera. Zgodnie z obowiązującymi trendami - podobnie jak w Octavii - kierunkowskazy boczne zamontowano w obudowie lusterek zewnętrznych. Z tyłu auta uwagę zwraca nowy wzór świateł z podświetleniem w kształcie litery "C", co jest elementem charakterystycznym dla wszystkich nowych modeli Skody. Inne są również wzory obręczy kół wykonane z lekkich stopów.

 

We wnętrzu Skody Superb zastosowano nowe wzory i materiały wykończeniowe oraz zmieniono niektóre elementy deski rozdzielczej.

Teraz samochód może być wyposażony w czujniki parkowania umieszczone także w przednim zderzaku (standard od wersji Ambiente). Czujniki w zderzaku tylnym są montowane we wszystkich modelach i wersjach Skody.

 

Prawdziwa rewolucja czeka jednak pasażerów tylnej kanapy - opcjonalnie istnieje możliwość wyposażenia Superba w system multimedialny z odtwarzaczem DVD umieszczonym w podsufitce auta. System ten jest wyposażony w dwie pary słuchawek, co pozwala pasażerom delektować się wysoką jakoscią nagrań, a równocześnie nie przeszkadzać kierowcy. Dla jeszcze bardziej wymagających, na liście opcji znajduje się system nawigacji satelitarnej wraz z tunerem TV - dzięki czemu możliwy jest odbiór programów telewizyjnych.

Wygodę pasażerów Superba zapewni obszerna tylna kanapa, w droższych wersjach wykończona

Fot. Tomasz Szmandra: Linia nadwozia już się trochę opatrzyła, ale ciągle może się podobać.
Fot. Tomasz Szmandra: Linia nadwozia już się trochę opatrzyła, ale ciągle może się podobać.

wysokiej klasy tapicerką skórzaną. Za podłokietnikiem pomiędzy tylnymi siedzeniami zamontowano lodówkę.

 

Silniki

 

Do wyboru jest sześć silników, w tym trzy benzynowe. 30-zaworowa jednostka V6 o pojemności 2,8 l i mocy 193 KM jest drugim z najmocniejszych silników w ofercie Skody. Pozostałe silniki benzynowe to 20-zaworowa, 4-cylindrowa jednostka z turbodoładowaniem o pojemności 1,8 l i mocy 150 KM oraz 4-cylindrowy silnik 2,0 l/115 KM. Oferta obejmuje również trzy nowoczesne jednostki wysokoprężne: 6-cylindrowy 2,5 l TDI/163 KM oraz najnowszą generację 1,9 l TDI PD/105 KM i 2,0 l TDI DPF/140 KM z systemem pompowtryskiwaczy.

Wszystkie silniki wyposażone są w system diagnostyczny EOBD (European On Board Diagnostics) oraz spełniają rygorystyczne normy emisji spalin EU4. Jednostka 2,0 l TDI jest dodatkowo wyposażona w filtr cząstek stałych DPF, który nie wymaga od kierowcy jakichkolwiek czynności obsługowych podczas eksploatacji.

W zależności od rodzaju silnika Superb może być wyposażony w 5- lub 6-stopniową przekładnię manualną. Dla silników V6 jako opcję przewidziano automatyczną przekładnię Tiptronic. W trybie automatycznym dostosowuje ona przełożenie do stylu jazdy oraz warunków drogowych. Jeśli

Fot. Tomasz Szmandra: Solidnie wykonane wnętrze jest jednym z atutów czeskiej limuzyny.
Fot. Tomasz Szmandra: Solidnie wykonane wnętrze jest jednym z atutów czeskiej limuzyny.

zajdzie taka potrzeba, Tiptronic można przełączyć na tryb manualny i samodzielnie wybierać biegi bez użycia sprzęgła.

 

Wrażenia z jazdy

 

Jak przystało na wygodne limuzyny, konstruktorzy zawieszenia opisywanego modelu postawili na komfort, nie zapominając jednak o własnościach jezdnych. Zawieszenie skutecznie tłumi nierówności na drodze, ale jest przy tym na tyle sztywne, że pozwala w sposób przewidywalny szybko pokonywać kręte partie dróg. Auto nie przechyla się zbytnio na zakrętach i ze spokojem reaguje na ruchy kierownicą. Pracującego zawieszenia nie słychać nawet na nierównej drodze, co jest z pewnością także zasługą 17-calowych kół i sporego rozstawu osi (280 cm).

 

Podczas pierwszych jazd testowych mieliśmy do dyspozycji Superba ze 163-konnym turbodieslem 2,6 l V6. Silnik ten ma moment obrotowy wynoszący 350 Nm dostępny już od 1250 obr/min. Nawet z automatyczną skrzynią biegów Tiptronic, Skoda zapewnia więc dynamiczną jazdę, rozpędzając się od 0 do 100 km/h w niewiele ponad 10 sekund.

 

Wnętrze auta jest starannie wykończone, choć dość surowe. Deska rozdzielcza - jak przystało na pojazd z koncernu Volkswagena - elegancka, ale nieco monotonna.

Jednak ani kierowca, ani pasażerowie nie powinni narzekać na brak miejsca - imponująca jest zwłaszcza przestrzeń na tylnej kanapie.

W ostatnich latach popularna stała się opinia, że tak dużej, solidnej i nieźle wyposażonej limuzyny klasy średniej jak Superb nie da się kupić u konkurencji.

W podstawowej wersji wyposażenia Classic (z silnikiem 2,0 l/115 KM) trzeba zapłacić za to auto 81 740 zł. W zamian otrzymamy cztery poduszki powietrzne, ABS, ESP, automatyczną klimatyzację Climatronic, komputer pokładowy, elektrycznie sterowane przednie i tylne szyby oraz lusterka zewnętrzne. Dopłaty wymagają za to m.in. kurtyny powietrzne (1600 zł), reflektory bi-ksenonowe (3900 zł), tempomat (1200 zł) i radioodtwarzacz (1300 zł). Wszystkie te elementy posiadał testowany model w wersji wyposażenia Ambiente, ale jest też znacznie droższy od najtańszej odmiany Superba i kosztuje 145 340 zł.

 

Podsumowanie

 

W segmencie aut klasy wyższej Superb ma wielu groźnych rywali, jak choćby Volvo S60 czy Peugeot 607. Jednak atutami limuzyny Skody są bardzo przestronne wnętrze i atrakcyjna cena. Do tego należy dodać staranne wykonanie i niezłe silniki. A poza tym Superb znakomicie łączy komfort podróżowania z przyjemnością, jaką może dać nam prowadzenie auta.

 

Wybrane dane techniczne*

 

Typ silnika

Turbodiesel

Ilość cylindrów/zaworów

6/24

Pojemność skokowa (cm3)

2496

Moc maksymalna (KM) przy obr/min

163/4000

Maksymalny moment obrotowy

(Nm) przy obr/min

350/1250

Czas rozpędzania 0-100 km/h (s)

10,3

Prędkość maksymalna (km/h)

217

Zużycie paliwa miasto/poza miastem (l/100 km)

11,5/5,7

Długość x szerokość x wysokość (cm)

480 x 176 x 147

Rozstaw osi (cm)

280

Pojemność bagażnika (l)

462/945

* wersja z automatyczną skrzynią biegów

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty