Celem kontroli przeprowadzonej prze NIK było zbadanie i dokonanie oceny działania starostów, jako organów sprawujących nadzór nad stacjami kontroli pojazdów, które wykonują badania techniczne pojazdów przed ich dopuszczeniem do ruchu drogowego.
Kontrolą objęto 52 starostwa powiatowe (w tym 20 miast na prawach powiatu oraz w Urząd m.st. Warszawy). Sprawdzano sytuację w latach 2006, 2007 i w pierwszym kwartale 2008 r. Badanie wykazało, że starostwa powszechnie nie były przygotowane do wywiązywania się
z nałożonych na nie ustawowo zadań, zarówno pod względem organizacyjnym, jak i kadrowym.
Przede wszystkim nieprawidłowo wykonywano obowiązki z zakresu przeprowadzania okresowych kontroli w stacjach oraz nadawania i cofania uprawnień diagnostom.
Wskutek wymienionych nieprawidłowości funkcjonowały stacje kontroli pojazdów, które
nie spełniały wymaganych warunków lokalowych i organizacyjnych oraz nie posiadały odpowiedniego sprzętu i wyposażenia kontrolno - pomiarowego. W stacjach tych pracowali nawet diagności, którzy zostali skazani prawomocnymi wyrokami za nieuczciwe wykonywanie badań technicznych pojazdów.
Konsekwencją takiego stanu rzeczy jest, zdaniem NIK, niespełnienie przez system badań technicznych postawionych przed nim zadań. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że stosunkowo łatwo dopuszcza się do ruchu pojazdy znajdujące się w złym stanie technicznym.
Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów, w 2008 r. okresowym badaniom technicznym podlegało 20,1 mln pojazdów.
Szacunkowa wysokość opłat pobranych przez stacje kontroli pojazdów w 2008 r. z tytułu badań okresowych oraz badań specjalistycznych pojazdów przystosowanych do zasilania gazem wyniosła ok. 2,2 mld zł.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?