Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 34680 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Motociekawostki / Warto wiedzieć

Sportowe dziedzictwo praktycznego i nudnego auta z Japonii

Data publikacji: Autor: (ip)

Toyota Corolla 

Japoński kompaktowy samochód codziennego użytku, który zmotoryzował świat, ma już 51 lat. Na całym świecie sprzedano ponad 45 mln egzemplarzy. W ubiegłym roku Toyota Corolla ponownie sięgnęła po tytuł najlepiej sprzedającego się samochodu na świecie. Powszechnie znane jest praktyczne oblicze Corolli oraz jej bezusterkowość. Ten model miał jednak kilka rasowych, sportowych odmian. Najbardziej rozpoznawalną jest legendarna Hachi-Roku, czyli AE86 z tylnym napędem.

Fot. Toyota Powszechnie znane jest praktyczne oblicze Corolli oraz jej bezusterkowość. Ten model miał jednak kilka rasowych, sportowych odmian. Najbardziej rozpoznawalną jest legendarna Hachi-Roku, czyli AE86 z tylnym napędem.

Corolla I generacji z lat 60. miała pod maską zaledwie 60-konny silnik. Była samochodem trwałym i – jak na tamte czasy – na wskroś nowoczesnym. Podwozie nie miało punktów smarowania. Nadwozie zabezpieczano antykorozyjnie w procesie elektroforezy, a pierwszą warstwę lakieru nakładano elektrostatycznie. Pracę fabryki – pierwszy raz w historii – kontrolował komputer. Corolla doczekała się aż 11 generacji i jest jednym z samochodów, które zmotoryzowały świat. Kompaktowe Toyoty to jednak nie tylko powszechnie znane, rodzinne sedany, liftbacki i kombi, ale też zadziorne wersje sportowe – w tym najsłynniejsza AE86, od której zaczęła się driftingowa gorączka wśród japońskiej młodzieży.

Corolla TE27 (1972–1974)

Corolla TE27 (1972–1974) 

To właśnie od niej zaczyna się wielka przygoda Corolli ze sportem. Pod maską lekkiego, ważącego zaledwie 855 kg nadwozia coupe ówczesnej Corolli TE27 zamontowano 115-konny silnik DOHC z Celiki.

Fot. Toyota To właśnie od niej zaczyna się wielka przygoda Corolli ze sportem. Pod maską lekkiego, ważącego zaledwie 855 kg nadwozia coupe ówczesnej Corolli TE27 zamontowano 115-konny silnik DOHC z Celiki. Ta wersja trafiła do salonów w marcu 1972 roku. Szybko zwróciła na siebie uwagę jako maszyna do wygrywania rajdów. W listopadzie 1973 roku Walter Boyce wygrał Corollą TE20 amerykański rajd Press on Regardless. Było to pierwsze zwycięstwo Corolli w Rajdowych Mistrzostwach Świata.

Początkowo moc silnika podniesiono do 150 KM. Wkrótce powstała wyczynowa wersja z silnikiem 1.6 o mocy 180 KM, zaopatrzona w dwa dwugardzielowe gaźniki Mikuni. Dla porównania, ówczesne rajdówki miały pod maską co najmniej 2-litrowe jednostki o mocach ok. 250, a nawet 280 KM. W rajdowej wersji przekonstruowano tylne zawieszenie i dodano wentylowane, tarczowe hamulce. Mała Corolla wygrywała z konkurentami niewielką masą. Za kierownicą Corolli TE27 siadały takie sławy, jak Ove Andersson, Bjorn Waldegard czy Hannu Mikkola, który zwyciężył nią w sierpniu 1975 roku Rajd 1000 Jezior w Finlandii. Był to pierwszy mistrzowski tytuł, wywalczony w Europie przez japońską markę. Wyczynowa Corolla pokazała się potem z najlepszej strony w rajdach rozgrywanych w Nigerii, Kanadzie, Nowej Zelandii, USA, Portugalii, Danii, Grecji, Finlandii, Wielkiej Brytanii, Francji, RPA, Paragwaju, Indonezji, RFN, Gwatemali, Kenii, Belgii i Malezji.

Warto wiedzieć: „Rezerwowanie” miejsc parkingowych jest nielegalne! Źródło: TVN Turbo/x-news

Toyota Corolla 

Japoński kompaktowy samochód codziennego użytku, który zmotoryzował świat, ma już 51 lat. Na całym świecie sprzedano ponad 45 mln egzemplarzy. W ubiegłym roku Toyota Corolla ponownie sięgnęła po tytuł najlepiej sprzedającego się samochodu na świecie. Powszechnie znane jest praktyczne oblicze Corolli oraz jej bezusterkowość. Ten model miał jednak kilka rasowych, sportowych odmian. Najbardziej rozpoznawalną jest legendarna Hachi-Roku, czyli AE86 z tylnym napędem.

Fot. Toyota

Toyota Corolla

Japoński kompaktowy samochód codziennego użytku, który zmotoryzował świat, ma już 51 lat. Na całym świecie sprzedano ponad 45 mln egzemplarzy. W ubiegłym roku Toyota Corolla ponownie sięgnęła po tytuł najlepiej sprzedającego się samochodu na świecie. Powszechnie znane jest praktyczne oblicze Corolli oraz jej bezusterkowość. Ten model miał jednak kilka rasowych, sportowych odmian. Najbardziej rozpoznawalną jest legendarna Hachi-Roku, czyli AE86 z tylnym napędem.

Fot. Toyota

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Toyota Corolla zdjęcia

Toyota Corolla dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Toyota Corolla opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z moto.gratka.pl

Toyota Corolla Cena

Części dla marki Toyota

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

578 zł

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.