Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 33826 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Motociekawostki / Warto wiedzieć

Sports 800. Pierwsza sportowa Toyota

Data publikacji: Autor: (ip)

Toyota Sports 800

Toyota Sports 800, choć niewielka, ma ogromne znaczenie dla japońskiej motoryzacji – to pierwszy seryjny samochód sportowy, produkowany przez Toyota Motor Corporation.

Fot. Toyota Toyota Sports 800, choć niewielka, ma ogromne znaczenie dla japońskiej motoryzacji – to pierwszy seryjny samochód sportowy, produkowany przez Toyota Motor Corporation.

Toyota Sports 800

Toyota Sports 800, choć niewielka, ma ogromne znaczenie dla japońskiej motoryzacji – to pierwszy seryjny samochód sportowy, produkowany przez Toyota Motor Corporation.

Fot. Toyota Auto trafiło na japoński rynek w kwietniu 1965, około dwóch i pół roku po prezentacji na targach Tokyo Motor Show 1962 jego prekursora – lekkiego, dwumiejscowego konceptu Toyota Publica Sports.

Prawie jak koncept

oyota Sports 800 (mająca wewnętrzne oznaczenie UP15) różniła się stosunkowo niewiele od modelu koncepcyjnego. W seryjnym samochodzie zrezygnowano z robiącej wrażenie, ale mało praktycznej, odsuwanej w tył osłony kabiny. Zamiast niej zastosowano tradycyjne drzwi i nowatorski, zdejmowany panel dachowy, który można było schować w bagażniku. Było to jedno z pierwszych zastosowań dachu typu targa w samochodzie seryjnym.

Oprócz tego, oszczędny silnik serii U zastosowany w koncepcyjnej Publice – 28-konny chłodzony powietrzem dwucylindrowy bokser o pojemności skokowej 697 cm³ zastąpiono mocniejszą wersją 2U-B o pojemności 790 cm³. Silnik o mocy 45 km przy 5400 obr./min napędzał tylne koła i zapewniał średnie zużycie paliwa jedynie 3,9 l na 100 km!

Lekka jak samolot akrobacyjny

Moce silników liczone w dziesiątkach koni mechanicznych są dziś nie do pomyślenia w samochodach sportowych, jednak Toyota Sports 800 radziła sobie z tym pozornym deficytem na dwa ważne sposoby. Po pierwsze, nadwozie zaprojektowane przez Shozo Sato należało wówczas do najbardziej aerodynamicznych. Po drugie, główny projektant Tatsuo Hasegawa miał doświadczenie z branży lotniczej, co pomogło mu stworzyć auto lekkie i zwinne jak samolot akrobacyjny.

Samonośne nadwozie wykonano z cienkiej i mocnej stali, wykorzystując również blachy z lekkiego aluminium, z którego były zrobione niektóre panele karoserii, zdejmowana część dachu i ramy foteli. Dzięki temu Toyota Sports 800 ważyła jedynie 580 kg i rozpędzała się do niemal 160 km/h.

Redakcja poleca:

Czy nowy samochód musi być drogi w eksploatacji?
Kto płaci najdrożej za ubezpieczenie OC?
Testujemy nowego SUV-a Skody

Japońska wyścigówka

Toyota Sports 800

Toyota Sports 800, choć niewielka, ma ogromne znaczenie dla japońskiej motoryzacji – to pierwszy seryjny samochód sportowy, produkowany przez Toyota Motor Corporation.

Fot. Toyota W latach 1965–1969 w zakładach Kanto Auto Works (obecnie część Toyota Motor East Japan, Inc.) wyprodukowano tylko 3131 egzemplarzy modelu. Samochód nigdy nie był eksportowany, więc niemal wszystkie Toyoty Sport 800 miały kierownicę po prawej stronie. Powstała jednak seria około 300 aut z kierownicą z lewej strony, z których pewna liczba w ramach prywatnego importu trafiła do Stanów. Samochody te wyprodukowano z myślą o żołnierzach amerykańskich sił okupacyjnych na Okinawie.

Dzięki sportowym osiągom i półodkrytemu nadwoziu, Toyota Sports 800 zyskała dużą popularność wśród młodych kierowców. Auto osiągało również sukcesy w krajowych wyścigach, głównie długodystansowych, w których przewagę dawały mu niezawodność i małe zużycie paliwa. Przykładem może być 24-godzinny wyścig Fuji w roku 1967, w którym podium zdobyły trzy Toyoty, w tym Sports 800 na trzecim miejscu, za dwiema Toyotami 2000 GT.

Szacuje się, że pół wieku po rozpoczęciu produkcji przetrwało jedynie około 10 procent wszystkich wyprodukowanych Toyot Sport 800, a większość z nich znajduje się w Japonii. Toyota Sports 800, zwana często w skrócie Yota-Hachi (hachi to po japońsku 8), stała się autem poszukiwanym przez kolekcjonerów. Sławę przyniosły jej również oryginalne modyfikacje.

Początki hybryd Toyoty

Pierwszy sportowy samochód Toyoty stał się po latach polem do eksperymentów z nowoczesnymi napędami. Na Tokyo Motor Show 1979 Toyota przygotowała wersję Sports 800 GT Hybrid z silnikiem elektrycznym, dla którego prąd wytwarzał generator napędzany turbiną gazową. W roku 2011 na tokijskim salonie samochodowym zaprezentowano zbudowaną przez wychowanków Toyota Technical College z Tokio elektryczną Toyotę Sports EV-Twin. Jednak zapewne najbardziej widocznym dziedzictwem, jakie pozostawiła po sobie Toyota Sports 800, jest zastosowanie silnika typu bokser w sportowej Toyocie GT86.

Zobacz też: Polonez, czyli ostatni seryjnie produkowany polski samochód Źródło: TVN Turbo/x-news

Toyota Sports 800

Toyota Sports 800, choć niewielka, ma ogromne znaczenie dla japońskiej motoryzacji – to pierwszy seryjny samochód sportowy, produkowany przez Toyota Motor Corporation.

Fot. Toyota

Toyota Sports 800

Toyota Sports 800, choć niewielka, ma ogromne znaczenie dla japońskiej motoryzacji – to pierwszy seryjny samochód sportowy, produkowany przez Toyota Motor Corporation.

Fot. Toyota

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • phil (gość)

    To była legenda motoryzacji, a firma dalej się rozwija. Weźmy takiego c-hra na przykład. Widać duży postęp i różnorodność modeli.

  • Koleß (gość)

    Sportowa Toyota dobre sobie

  • Młody (gość)

    Właśnie Toyota to nie tylko bezawaryjne ale jednak nieco nudne Corolle. To takie klasyki jak właśnie Celica czy Camry. To były auta z pazurem. Obecnie jak widzę Toyota wraca do formy i zaczyna znowu wypuszczać nietuzinkowe auta z fajnym zacięciem, które kiedyś również mogą stać się klasykami. Dla mnie największym zaskoczeniem w pozytywnym znaczeniu tego słowa jest obecnie C-HR. Ten samochód ma w sobie wszystko co może sprawić radość młodemu człowiekowi. Bardzo fajny.

  • Dankowski (gość)

    Dziś nadal Toyota zaskakuje wieloma modelami i tworzy samochody, które będą kultowe. Może nie najnowsze Corolle czy Avensis, ale są przynajmniej solidne w porównaniu z innymi średniakami innych marek moto. Dlatego wypożyczam w Panek Toyotę czasami i samemu taki samochód posiadałem jeszcze parę lat temu.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Toyota zdjęcia

Toyota dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z moto.gratka.pl

Toyota Cena

Części dla marki Toyota

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

578 zł

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.