Sprawdź amortyzatory przed wakacjami

(ip)
Fot: ZF Friedrichshafen AG
Fot: ZF Friedrichshafen AG
Sezon wakacyjny to czas intensywnej eksploatacji pojazdów, zwłaszcza osobowych. Rodzinne auto musi w tym okresie częściej sprostać większemu obciążeniu i dłuższym dystansom. Wyzwanie stanowi również stan nawierzchni wielu dróg. Dlatego dokonując przeglądu samochodu przed wyruszeniem w wakacyjną podróż warto zadbać o sprawdzenie stanu układu zawieszenia.

Amortyzatory należą do tych elementów zawieszenia, które narażone są na największe obciążenia. Jeżeli ich działanie nie będzie

Fot: ZF Friedrichshafen AG
Fot: ZF Friedrichshafen AG

poprawne, może to prowadzić do poważnych konsekwencji - droga hamowania na wyboistej drodze może wydłużyć się nawet o 10 procent. Dystans potrzebny do całkowitego wyhamowania pojazdu ze zużytymi amortyzatorami poruszającego się z prędkością 50 km/h, może wynieść nawet o 3,5 metra więcej. Ograniczone tłumienie prowadzi też do gorszej stabilności auta na zakrętach, gdyż koła znacznie wcześniej tracą kontakt z nawierzchnią. Jest to szczególnie groźne na mokrej drodze, gdy występuje ryzyko aquaplaningu.

Fot: ZF Friedrichshafen AG
Fot: ZF Friedrichshafen AG

Warto pamiętać, że zużycie amortyzatorów może być mniej wyczuwalne w pojazdach wyposażonych w elektroniczne systemy wspomagające, takie jak ABS, czy asystent poślizgu i kontroli toru jazdy. W rzeczywistości, zagrożenia są identyczne, gdyż efektywność działania tych systemów w wyniku zużycia amortyzatorów staje się ograniczona.

Amortyzatory zużywają się powoli i często w sposób nieodczuwalny – w odróżnieniu np. od opon. Kierowcy niejednokrotnie zauważają wadliwe działania układu zawieszenia dopiero w momencie awaryjnego hamowania lub nagłego wymijania przeszkody. Dlatego eksperci ZF Services zalecają pierwszą kontrolę amortyzatorów po przejechaniu 80 tys. kilometrów, a każdą następną co 20 tys. kilometrów. Punktem krytycznym dla amortyzatorów jest przebieg 100 tys. kilometrów w czasie 5-6 lat.

Dokonując wymiany zużytego amortyzatora, należy pamiętać, że amortyzatory na jednej osi powinny być wymieniane jednocześnie. Należy zadbać również o przegląd i wymianę (w razie potrzeby) elementów towarzyszących – gniazd mocujących, odbojników i osłon. Zużycie tych elementów może mieć taki sam wpływ na właściwości jezdne pojazdu, jak złe działanie samego amortyzatora, nawet w przypadku, gdy ten ostatni został dopiero co wymieniony.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty