Sprawdź osłony przegubów

Grzegorz Burda
Fot. Wojciech Kołatek
Fot. Wojciech Kołatek
Jeżeli osłona przegubów napędowych zostanie uszkodzona i szybko nie zareagujemy, to możemy być pewni wysokich kosztów naprawy.

Lepiej zapobiegać niż leczyć. Tak mówi mądre przysłowie, które sprawdza się także w przypadku samochodowych przegubów napędowych.  Jeżeli osłona zostanie uszkodzona i szybko nie zareagujemy, to możemy być pewni wysokich kosztów naprawy.

 

Większość obecnie produkowanych samochodów osobowych i lekkich dostawczych ma napęd na przednie koła, a to z kolei wymusza stosowanie odpowiednich przegubów napędowych, które umożliwiają duży skręt oraz płynne przeniesienie napędu pod dużym kątem. Przegub, podobnie jak łożysko, jest elementem precyzyjnym i jednocześnie delikatnym. Musi pracować w specjalnym smarze i być osłonięty osłoną, która zabezpiecza go przed zabrudzeniem. Po kilku

Fot. Wojciech Kołatek
Fot. Wojciech Kołatek

latach eksploatacji guma traci jednak swoje właściwości, jest mniej elastyczna i może się rozerwać. Wówczas do przegubu dostaje się piasek i woda, które działają jak papier ścierny i następuje bardzo szybkie uszkodzenie przegubu.

 

Objaw jest wyraźnie słyszalny w postaci metalicznych stuków i turkotania, które pojawia się podczas jazdy z obciążeniem i przy skręconych kołach. Taki przegub nadaje się już tylko do wymiany. I niestety jest to droga część. W autoryzowanych serwisach nie rzadko kosztuje powyżej 1500 zł. Na szczęście zamienniki są dużo tańsze. Jednak można uniknąć takich kosztów. Wystarczy co kilka miesięcy sprawdzać stan osłon przegubów. Jest to bardzo prosta czynność, którą nawet możemy wykonać sami. W większości aut nie trzeba nawet podnosić samochodu na podnośniku. Wystarczy maksymalnie skręcić koła i wówczas widać już przegub i osłonę. Jeśli są na niej pęknięcia lub zarysowania, lub co gorsza wydostaje się z niej smar należy jak najszybciej wymienić osłonę. Warto to zrobić, ponieważ osłona kosztuje zdecydowanie mniej od najtańszego przegubu. Nie warto specjalnie oszczędzać na osłonach. Guma, która kosztuje kilkanaście złotych na pewno nie będzie miała dużej trwałości. Ale już za 40, czy 50 zł kupimy w sklepie przyzwoitą osłonę. Koszt robocizny przy wymianie przegubu, czy osłony jest taki sam, gdyż wykonuje się takie same czynności i wynosi od 50 do 150 zł w zależności od modelu auta.

 

Marka i model samochodu

Cena osłony przegubu (zł)

Cena przegubu (zł)

Koszt wymiany osłony/przegubu (zł)

w ASO

zamiennik

w ASO

zamiennik

w ASO

w serwisie

Nissan Micra 1.0 '03

170

30

940

170

120

50

Honda Civic 1.4 '99

147

40

756

250

100

50

Ford Focus 1.6 '98

103

45

752

200

160

50

Nissan Primera 2.0 '03

165

40

1540

270

120

50

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty