Sprawdź osłony przegubów

Porady / Eksploatacja

Autor: Grzegorz Burda

Liczba odwiedzin: 33996

Jeżeli osłona przegubów napędowych zostanie uszkodzona i szybko nie zareagujemy, to możemy być pewni wysokich kosztów naprawy.

Lepiej zapobiegać niż leczyć. Tak mówi mądre przysłowie, które sprawdza się także w przypadku samochodowych przegubów napędowych.  Jeżeli osłona zostanie uszkodzona i szybko nie zareagujemy, to możemy być pewni wysokich kosztów naprawy.

 

Większość obecnie produkowanych samochodów osobowych i lekkich dostawczych ma napęd na przednie koła, a to z kolei wymusza stosowanie odpowiednich przegubów napędowych, które umożliwiają duży skręt oraz płynne przeniesienie napędu pod dużym kątem. Przegub, podobnie jak łożysko, jest elementem precyzyjnym i jednocześnie delikatnym. Musi pracować w specjalnym smarze i być osłonięty osłoną, która zabezpiecza go przed zabrudzeniem. Po kilku Fot. Wojciech Kołatek latach eksploatacji guma traci jednak swoje właściwości, jest mniej elastyczna i może się rozerwać. Wówczas do przegubu dostaje się piasek i woda, które działają jak papier ścierny i następuje bardzo szybkie uszkodzenie przegubu.

 

Objaw jest wyraźnie słyszalny w postaci metalicznych stuków i turkotania, które pojawia się podczas jazdy z obciążeniem i przy skręconych kołach. Taki przegub nadaje się już tylko do wymiany. I niestety jest to droga część. W autoryzowanych serwisach nie rzadko kosztuje powyżej 1500 zł. Na szczęście zamienniki są dużo tańsze. Jednak można uniknąć takich kosztów. Wystarczy co kilka miesięcy sprawdzać stan osłon przegubów. Jest to bardzo prosta czynność, którą nawet możemy wykonać sami. W większości aut nie trzeba nawet podnosić samochodu na podnośniku. Wystarczy maksymalnie skręcić koła i wówczas widać już przegub i osłonę. Jeśli są na niej pęknięcia lub zarysowania, lub co gorsza wydostaje się z niej smar należy jak najszybciej wymienić osłonę. Warto to zrobić, ponieważ osłona kosztuje zdecydowanie mniej od najtańszego przegubu. Nie warto specjalnie oszczędzać na osłonach. Guma, która kosztuje kilkanaście złotych na pewno nie będzie miała dużej trwałości. Ale już za 40, czy 50 zł kupimy w sklepie przyzwoitą osłonę. Koszt robocizny przy wymianie przegubu, czy osłony jest taki sam, gdyż wykonuje się takie same czynności i wynosi od 50 do 150 zł w zależności od modelu auta.

 

Marka i model samochodu

Cena osłony przegubu (zł)

Cena przegubu (zł)

Koszt wymiany osłony/przegubu (zł)

w ASO

zamiennik

w ASO

zamiennik

w ASO

w serwisie

Nissan Micra 1.0 '03

170

30

940

170

120

50

Honda Civic 1.4 '99

147

40

756

250

100

50

Ford Focus 1.6 '98

103

45

752

200

160

50

Nissan Primera 2.0 '03

165

40

1540

270

120

50

 

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Komentarze

    • jurex (gość)
    • Cena w ASO i zamiennikow powalaja:)
    • burus (gość)
    • Do wymiany boots czyli oslon gumowych pzregubu,nie trzeba zadnego ASO! Mozna to zrobic samemu!To brudna robota fakt! W USA para oslon( kosztuje okolo 12 $,puszka smaru grafitowego okolo 1/2kg 5$.nowe obejmy sa w komplece -! 2 oslony potrzeba na 1-na os! Guma na skutek starzenia sie zuzywa sie popeka po okolo 6-8 latach. W miedzyczasie nalezy wymieniac smar w przegubach - 1 x .na 3 lata!Nie trzeba przegubu rozbierac- wystarczy poluzowac obejme na osi i gruba igla zalozona na smarownice doladowc swiezego smaru usuwajac stary! By oslony utrzmac w jak najlespzej kondycji nalezy je czesto smarwoac siliconem- jak kazda inna gume-czy plastik! Najwieksze zuzycie- zniszczenie gum i plastikow powoduje promieniowanie UV slonca! Burus
    • burus (gość)
    • Te ceny powinny was w koncu nauczyc - co powinno sie omijac! Tylko duren lub ten co nie wie co robic z pieniedzmi tam sie udaje! Guna jest guma! Obojetnie kto jest jej producentem. Pzreguby regenerowane-( wlasciwie) = wytacznie i utwardzanie powierzchni kulistych pzregubow oraz zakladanie nadwymiarowych kul=lozysk nie powoduja zmniejszania ich przebiegu!Dobry smar grafitowy i po klopocie!Na nastepne 6-8 lat!Ale Twoje przeguby sie nie zuzyja jesli nie dopuscisz by popekaly gumy oslony i wymienisz je ZANIM TO SIE STANIE! Ale oprocz popekania na skutek starzenia sie gumy mozna uszkodzic oslone zahaczajac o cos- wiec sprawdzaj ich stan za kazdym razem gdy zagladasz pod spod pojazdu( wymiana Oleju i filtra co okolo 5 tys km -lub czesciej. Wywazanie kol czy sprawdzanie geometrii kol itp! wszystkie inne elementy servicowe podlegaja stlej periodycznej wymianie: paski, napedowe zewnetrzne,pasek rozrzadu ( lub lancuch) pompa wodna,palec rozdzielczy w aparacie zaplonowym,swiece zaplonowe ,okladziny hamulcow, wszelkie plyny i oleje,opony,tlumiki ( jesli nie jest wyposazony jak Mitsu itp- ze stali nierdzewnej! ect! W kazdej ksiazce dolaczonej do pojazdu - jest podany przebieg lub czas - gdy to nalezy wykonac! Wszystko tez mozna wykonac samemu ( oprocz wywazenia kol i ustawienia geometrii kol)! jest to najzwyklejsza obsluga kazdego samochodu! Od niej zalezy wlasciwa kondycja maszyny! ( kazdej nie tylko samochodu)! Burus
    • gienek z Ursynowa (gość)
    • Ja kupuję części kradzione ,bo są tańsze i mam swoje dobre źródło na Słomczynie za Warszawą . Kupiłem samochód na kredyt i nie mam zamiaru przepłacać w ASO . Także radzę wszystkim kupować kradzione na giełdach i szrotach ,a że czasami inny człowiek może ucierpieć np. zabiją go za samochód ,bo my potrzebowaliśmy części to nic takiego . Taki jest świat ,a teraz walczymy o przetrwanie ,albo ja albo sąsiad . Amen i Pan z Wami .
    • Komentarz usunięty
    • Komentarz usunięty
    • tom (gość)
    • Burus... pomylka chyba jakas wiekszosc ludzi nie kupuje czesci w USA tylko w PL, wiec po co ich jeszcze denerwujesz.. no chyba ze przywozisz czesci po niskiej cenie z USA ? , a jesli nie to twoje pisanie nic nie zmieni w cenach czesci w Polsce.
    • do Burusa (gość)
    • Burus wspieram twoje komentarze !! Niech zobaczą ciemni ludzie z polskiego ciemnogrodu jak się dają d...ć socjalistom i populistom . Niech zobaczą ile NAPRAWDĘ jest wart nowy samochód : w USA A4 3.2 FSI Quattro ze wszystkim ,full opcja (BOSE,navi,tv,skóra,automat itd. itp.) kosztuje 150 000 zł ,a u nas z tym wyposażeniem 300 000 zł !!!!!!! To samo z częściami do samochodów !!
    • burus (gość)
    • Tom; Nie rob Pan z siebie frajera! Dealera omijaja i w USA! tam wszystko jest 2-3 krotnie drozsze!( 1 godz labor =80$)! sa elemnty ( np zawory) i inne detale,ktorych poza Dealerem nie mozna kupic ale sa zamienniki dobrych firm "tuningowych" ( "tun" znaczy ustawic,nastawic na...np radio sie "tun up" na dana stacje) ale zwykly kawalek gumey moze wykonac byle rzemieslnik z Pruszkowa! I nie moze ona kosztowac wiecej niz kalosze! Zreszta dla Fabryk- firm detali tego typu i innych nie wykonuje np VW a np kontrakt na dostawe oslon,paskow,uszczelek gumowych - w miliardach sztuk- z Goodyear itp!Wtedy sztuka takiej gumki nie bedzie kosztowac wiecej jak DM zlotowke,czy $! ! --------------------------------------------------------- Akurat gumki mozna sobie przeslac z USA( co innego ciezki blok). ale wtedy watpie by bylo tamiej= bo fracht jest drogi! Ale jakby narzekacz - ze ma za malo kasy w komunie PL poglowkowal- to by kupil takich kontener w China,czy Tailandii- i sprzedal do magazynu sam po 2 $ za sztuke i mialby milion na czysto!( wczoraj widzialem bedac na poczcie Faceta,ktory wysylal jakas oslonke w orginalnym pudle Toyota- bardzo duzym ale lekkim do...Szwizlerland! Wiec mozna i do komuny UE! =========================================================== Nie mowie tez by mieszkaniec komuny UE- mial "kupywac" w USA! Ma blizej Bialorus!No bo nie w UE - komune Zach sasiad ,gdzie musialby zabulic drozej jeszcze niz w PL-nej komunie! Mowie tylko : jak tu jest i jak uniknac kosztow komuny UE- co kazdy w swoim zakresie moze wykonac! jesli szczesciarz Polak -Arbeiter w Szwanzlandzie moze zapier.. na budowie za 2 EU/g dzwigajac i mordujac sie,czy jego zona w Hiszpanii zbierac winogrono - czy truskawki na polach za polowe- to czy nie lepiej pobrudzic raczki i zrobic samemu cos na czym zaoszczedzi sie setki Euro..?? Mniej wiecej o tym mowie! ja jestem juz stary ( 63l) gruby chlop z polamanym kregoslupem itd wiec ciezko mi sie nawet schylic- a jednak....??? Burus
    • lobo
    • Ja używam od kilku lat osłon uniwersalnych bez demontażu przegubu i półosi,naprawdę super jakość gumy,pasują do 95% samochodów,polecam (firma easytec)
    • oso
    • potwierdzam ,easytec-najlepsze osłony jakie uzywałem
    • rad (gość)
    • Burus ale pieprzysz glupoty az glowa boli i zle sie czyta. Po polsku pisac nie umiesz a za tlumaczenie sie bierzesz.

Dodaj komentarz

MOTOINTEGRATOR Grupa Inter Cars

Znajdź części do swojego samochodu!