Jeśli na najnowsze dane Centralnej Ewidencji Pojazdów spojrzymy w ujęciu rocznym to widzimy, że w listopadzie
zarejestrowaliśmy o 4% więcej osobówek, a biorąc pod uwagę jedenaście miesięcy, jesteśmy na 4,7% plusie. Taki rezultat, choć lekko zawyżony przez zjawisko reeksportu, na tle całej Eurostrefy prezentuje się bardzo przyzwoicie – ocenia Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems, ekspert PIM. Jeśli jednak listopadowe dane zestawimy z bardzo dobrym wynikiem październikowym, już nie tak łatwo o optymizm. Przyczyną spadku jest przede wszystkim mniejsze zainteresowanie zakupów wśród firm, które w związku z przedłużającym się procesem wydania ostatecznej decyzji w sprawie derogacji przepisów związanych z odliczaniem podatku VAT, wstrzymują się z inwestycją w cztery kółka do momentu wyjaśnienia sytuacji – dodaje Gos.
Unia Europejska powoli rośnie
W listopadzie, jednym z najsłabszych w ciągu ostatnich dziesięciu lat, w 27 monitorowanych rynkach, właścicieli znalazło 936 tys. nowych osobówek, czyli o 1,2% więcej niż w analogicznym okresie rok temu. Ten trzeci z kolei miesięczny wzrost sprzedaży aut osobowych w Europie przyczynił się do lepszego wyniku skumulowanego. Choć łącznie po jedenastu miesiącach europejska mapa sprzedaży i rejestracji nadal pozostaje czerwona (prawie 11 mln rejestracji, 2,7% spadek r/r), to roczny wynik z pewnością okaże lepszy niż w 2012 r. – mówi Jacek Opala, dyrektor ds. rozwoju i sprzedaży w Exact Systems. Kolejny miesiąc z rzędu wzrostem sprzedaży może pochwalić się Wielka Brytania (+7% r/r) i bez wątpienia ten kraj pozostanie „zieloną wyspą” przynajmniej do końca roku. Spadki natomiast widzimy w Niemczech (-2% r/r), Włoszech (-4,5%) i Francji (-4% r/r). Liczymy, że w 2014 r. pójdziemy w ślad za Chinami i Stanami Zjednoczonymi, które od kilku miesięcy przeżywają boom na rynku samochodowym, i ponownie w Europie będziemy obserwować rosnące słupki sprzedaży aut – dodaje Jacek Opala.
W Polsce najlepiej sprzedaje się Skoda, w Europie Volkswagen
Jak podaje IBRM Samar, najchętniej kupowanym samochodem w segmencie marek popularnych w Polsce w okresie od stycznia do listopada br. była Skoda (ponad 33 tys. sprzedanych modeli), tuż za nią uplasował się Volkswagen i Toyota. Nieco inaczej prezentuje się europejska mapa producentów. Po jedenastu miesiącach, pomimo kilkuprocentowego spadku, liderem sprzedaży pozostaje marka Volkswagen z 1,4 mln sprzedanymi modelami. Trzymamy kciuki, aby potwierdziły się zapowiedzi naszego ministra gospodarki dotyczące inwestycji tego koncernu w Polsce, gdzie docelowo zatrudnienie mogłoby znaleźć aż trzy tysiące osób – mówi Opala. Drugie miejsce w Eurostrefie zajął Opel, a trzecie Renault – podaje ACEA.
Wzrost sprzedaży w całym 2013 r.
Ostatnie dane makroekonomiczne, jak i te dotyczące przemysłu motoryzacyjnego – listopadowy PMI na poziomie najwyższym od dwóch i pół roku oraz ponad 4% wzrost produkcji przemysłowej w październiku – sprawiają, że podtrzymujemy zdanie na temat wzrostu rejestracji nowych osobówek w Polsce w całym 2013 r. Grudzień to okres uruchamianych przez dealerów samochodowych promocji cenowych i wyprzedaży roczników, które skutecznie przyciągają uwagę zarówno klientów indywidualnych jak i instytucjonalnych. Liczba 285–290 tys. nowych rejestracji w tym roku, co da nam ok. 5% wzrost r/r, wydaje się więc możliwa – ocenia Paweł Gos.
W materiale prasowym zostały wykorzystane dane Głównego Urzędu Statystycznego, Centralnej Ewidencji Pojazdów, ACEA oraz IBRM Samar.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?