Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Subaru Forester

tekst i zdjęcia: Piotr Myszor
To świetna propozycja dla tych, którzy chcą mieć szybkie i dynamiczne auto, które równie dobrze poradzi sobie z równym asfaltem i z dziurawym leśnym traktem.
Subaru Forester

Subaru jest znane jako producent znakomitych samochodów z napędem na 4 koła. Głównie znamy jednak szybkie samochody startujące z powodzeniem w rajdach. Tymczasem firma produkuje także małe samochody z napędem na wszystkie koła (justy wygląda jak suzuki swift), a także model zaliczający si do typu SUV - forestera. Ten samochód nie jest typowym terenowcem, ani nawet typowym autem rekreacyjnym, czyli mniej atletycznym terenowcem. To raczej duże kombi, które bardzo dobrze czuje się i na autostradzie i na bezdrożach.
Mieliśmy okazję jeździć foresterem z dwulitrowym silnikiem turbo i automatyczną skrzynią biegów.
Na czteropasmówce samochód zachowywał się bardzo stabilnie, bardzo szybko przyspieszał. Niestety, powietrze opływające duży wlot powietrza na masce, duże lusterka i relingi na dachu powodowało duży hałas.
Po zjeździe z ubitej drogi na łąkę, nadal byliśmy zadowoleni z samochodu. Radził sobie z dużymi wybojami, wjeżdżał i zjeżdżał z górek, których ściany zza kierownicy wydawały się niemal pionowe.
Na łące było mokro, więc wyznaczona trasa dość szybko zmieniła się w gliniastą ślizgawkę. Miejscami samochody pełzły po niej niczym krokodyle - przód w lewo, to tył w prawo. Miały opony nadające się raczej na autostradę, niż na błotniste bezdroża. Mimo to, radziły sobie znakomicie.
W poruszaniu się pomaga elektronika. W radzeniu sobie z trudnymi przejazdami skuteczniejsza jest automatyczna skrzynia biegów. Samochody z manualną skrzynią mają systemy dające część udogodnień zapewnianych przez automat. Specjalny hamulec górski (hill holder) pozwala ruszać pod górę tak samo, jak robią to samochody z automatem. Po zahamowaniu i wciśnięciu sprzęgła, hill holder utrzymuje ciśnienie w układzie hamulcowym, nawet jeżeli puścimy hamulec. Dopiero zwolnienie sprzęgła powoduje odblokowanie hamulców. Wersje z silnikami bez doładowania mają dodatkową przekładnię redukcyjną, która ułatwia poruszanie się podczas jazdy terenowej czy ruszanie z ciężką przyczepą. Ale jest także przydatna podczas dynamicznego przyspieszania na drodze.
Samochód, którym jeździliśmy to nowość, która miała swoją premierę podczas wrześniowego salonu samochodowego w Paryżu. Od poprzedniej różni się zwłaszcza stylizacją i rozwiązaniem wnętrza. Samochód jest bardziej elegancki, wykończony z większym smakiem. Mimo niezmienionych rozmiarów ma przestronniejsze wnętrze. Wrażenie pojemności uzupełniają liczne schowki w desce rozdzielczej i konsoli środkowej.
Subaru forester to samochód, który da wiele radości kierowcy. Niestety, najpierw trzeba trochę popłakać przy kasie, bo do tanich aut ten samochód nie należy. Nawet, jeżeli jego cena w porównaniu z innymi terenowcami wypada bardzo dobrze.
Dane techniczne

wersjaXGXLXT
silnik2,02,02,0 turbo
moc (KM)125125177
maks. moment obr. (Nm)184184245
prędkość maks. (km/h)180197202
przyspieszenie 0-100 km/h (s)11,411,48,2
średnie spalanie (l/100 km)8,59,59,5
cena (PLN)106 000124 000140 000

dane dla samochodów z manualnymi skrzyniami biegów
Konkurenci

modelAudi A4 AllroadSkoda Octavia 4x4Volvo XC 70 AWD
silnik2,7T1,8T2,5T
moc (KM)250150210
maks. moment obr (Nm)350210320
prędkość maks. (km/h)236210210
przyspieszenie 0 - 100 km/h (s)7,49,28,1
średnie spalanie (l/100 km)12,88,810,4
cena (PLN)216 00079 450204 800
od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty