Subaru jest znane jako producent znakomitych samochodów z napędem na 4 koła. Głównie znamy jednak szybkie samochody startujące z powodzeniem w rajdach. Tymczasem firma produkuje także małe samochody z napędem na wszystkie koła (justy wygląda jak suzuki swift), a także model zaliczający si do typu SUV - forestera. Ten samochód nie jest typowym terenowcem, ani nawet typowym autem rekreacyjnym, czyli mniej atletycznym terenowcem. To raczej duże kombi, które bardzo dobrze czuje się i na autostradzie i na bezdrożach.
Mieliśmy okazję jeździć foresterem z dwulitrowym silnikiem turbo i automatyczną skrzynią biegów.
Na czteropasmówce samochód zachowywał się bardzo stabilnie, bardzo szybko przyspieszał. Niestety, powietrze opływające duży wlot powietrza na masce, duże lusterka i relingi na dachu powodowało duży hałas.
Po zjeździe z ubitej drogi na łąkę, nadal byliśmy zadowoleni z samochodu. Radził sobie z dużymi wybojami, wjeżdżał i zjeżdżał z górek, których ściany zza kierownicy wydawały się niemal pionowe.
Na łące było mokro, więc wyznaczona trasa dość szybko zmieniła się w gliniastą ślizgawkę. Miejscami samochody pełzły po niej niczym krokodyle - przód w lewo, to tył w prawo. Miały opony nadające się raczej na autostradę, niż na błotniste bezdroża. Mimo to, radziły sobie znakomicie.
W poruszaniu się pomaga elektronika. W radzeniu sobie z trudnymi przejazdami skuteczniejsza jest automatyczna skrzynia biegów. Samochody z manualną skrzynią mają systemy dające część udogodnień zapewnianych przez automat. Specjalny hamulec górski (hill holder) pozwala ruszać pod górę tak samo, jak robią to samochody z automatem. Po zahamowaniu i wciśnięciu sprzęgła, hill holder utrzymuje ciśnienie w układzie hamulcowym, nawet jeżeli puścimy hamulec. Dopiero zwolnienie sprzęgła powoduje odblokowanie hamulców. Wersje z silnikami bez doładowania mają dodatkową przekładnię redukcyjną, która ułatwia poruszanie się podczas jazdy terenowej czy ruszanie z ciężką przyczepą. Ale jest także przydatna podczas dynamicznego przyspieszania na drodze.
Samochód, którym jeździliśmy to nowość, która miała swoją premierę podczas wrześniowego salonu samochodowego w Paryżu. Od poprzedniej różni się zwłaszcza stylizacją i rozwiązaniem wnętrza. Samochód jest bardziej elegancki, wykończony z większym smakiem. Mimo niezmienionych rozmiarów ma przestronniejsze wnętrze. Wrażenie pojemności uzupełniają liczne schowki w desce rozdzielczej i konsoli środkowej.
Subaru forester to samochód, który da wiele radości kierowcy. Niestety, najpierw trzeba trochę popłakać przy kasie, bo do tanich aut ten samochód nie należy. Nawet, jeżeli jego cena w porównaniu z innymi terenowcami wypada bardzo dobrze.
Dane techniczne
wersja | XG | XL | XT |
silnik | 2,0 | 2,0 | 2,0 turbo |
moc (KM) | 125 | 125 | 177 |
maks. moment obr. (Nm) | 184 | 184 | 245 |
prędkość maks. (km/h) | 180 | 197 | 202 |
przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,4 | 11,4 | 8,2 |
średnie spalanie (l/100 km) | 8,5 | 9,5 | 9,5 |
cena (PLN) | 106 000 | 124 000 | 140 000 |
dane dla samochodów z manualnymi skrzyniami biegów
Konkurenci
model | Audi A4 Allroad | Skoda Octavia 4x4 | Volvo XC 70 AWD |
silnik | 2,7T | 1,8T | 2,5T |
moc (KM) | 250 | 150 | 210 |
maks. moment obr (Nm) | 350 | 210 | 320 |
prędkość maks. (km/h) | 236 | 210 | 210 |
przyspieszenie 0 - 100 km/h (s) | 7,4 | 9,2 | 8,1 |
średnie spalanie (l/100 km) | 12,8 | 8,8 | 10,4 |
cena (PLN) | 216 000 | 79 450 | 204 800 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?