Zakłady rozwijały się bardzo dynamicznie, a zasłynęły głównie myśliwcami, które były produkowane na początku II wojny światowej. Po jej zakończeniu zakłady Nakajima zostały zdemilitaryzowane, a koncern podzielono na 12 odrębnych przedsiębiorstw. Sześć z nich w 1953 roku zostało ponownie połączonych i tak powstał Fuji Heavy Industries. Koncern zajmował się m.in. produkcją sprzętu budowlanego, różnego rodzaju maszyn oraz sprzętu gospodarstwa domowego. Utworzony zostaje także pion, który miał zajmować się motoryzacją.
W 1954 roku zbudowany zostaje prototyp samochodu osobowego, który funkcjonował pod nazwą P-1. Rok później debiutuje natomiast Subaru 1500. Pojazd miał niezależne zawieszenie przednich kół, tylne zawieszenie oparte na belce skrętnej, a także niezależne wahacze wleczone. Problemem okazała się jednak sieć dystrybucji i sprzedaż auta została wstrzymana, a firma zaczęła produkować autobusy. Powrócono jednak do produkcji aut i tak w 1958 toku powstaje Subaru 360, które zmotoryzowało Japonię i było produkowane do 1970 roku. Na jego podwoziu zbudowano także ciężarówkę Sambar.
W 1966 roku swoją premierę ma model 1000, który wyróżniał się poprzecznie montowaną jednostką napędową i napędem na przednie koła. Mimo tego, że nie odniósł znaczącego sukcesu rynkowego, to w przyszłości czerpano z wykorzystywanych w nim rozwiązań. Trzy lata później debiutuje natomiast następca Subaru 360, czyli model R2.
Ważnym rokiem dla japońskiego producenta był rok 1971. Wtedy to pojawia się Subaru Leone – pierwsze auto, które trafia do masowej produkcji z napędem 4WD. Pod maską znajdował się silnik typu boxer z przeciwległymi cylindrami i horyzontalnie umieszczonymi tłokami.
W 1972 roku model R2 zostaje zastąpiony przez Rex, a kilka lat później pojawia się model Brat, który był pickupem z napędem 4x4 zyskującym dużą popularność na rynku w Stanach Zjednoczonych. Początkowo za jego napęd odpowiadał silnik o pojemności 1,6 litra i mocy 69 KM. 1983 rok jest rokiem debiutu minivana Domingo, a rok później oferta wzbogaca się o model Subaru Justy oczywiście z napędem 4WD.
Następcą modelu Leone okazało się Subaru Legacy z 1989 roku. Auto posiada napęd 4WD i jest produkowane także dziś. Na rynku jest obecna jego piąta generacja. Jednym z najbardziej rozpoznawalnych modeli japońskiej marki jest model Impreza, który dostępny jest od 1992 roku. Sławę przyniosła mu wersja z silnikiem turbodoładowanym. Subaru zdobyło w 1995 roku tytuł mistrza świata w klasyfikacji kierowców i konstruktorów, a za kierownicą zasiadał wtedy Colin McRae. Subaru Impreza także w kolejnych latach wygrywała w klasyfikacji producentów. Pierwsza Impreza od Subaru w Europie pojawiła się w dwa lata po debiucie w Japonii.
Kolejnym ważnym autem japońskiego producenta jest Subaru Forester z 1997 roku. To SUV, którego obecnie na rynku mamy dostępną IV generację.
Pojawiła się także kolejna generacja Legacy i nowa Impreza, która w Europie oferowana była również w kultowej odmianie WRX STi, o mocy 265 KM. W 2005 roku zadebiutował pierwszy SUV marki - B9 Tribeca.
Z najnowszych wydarzeń warto dodać, że w 2013 roku Subaru rozpoczęło produkcję samochodów z napędem hybrydowym. Pokazany został także model WRX bazujący na modelu Impreza. Za jego napęd odpowiada 2,0-litrowy, turbodoładowany silnik benzynowy w układzie boxer.
Najważniejsze wybrane daty z historii marki
1917 – Chikuhei Nakajima zakłada firmę Nakajima Aircraft Company
1953 – powstaje przedsiębiorstwo Fuji Heavy Industries
1954 – prototyp samochodu osobowego P-1
1954 – Subaru 1500
1958 – pierwsze autobusy Subaru
1958 – Subaru 360
1966 – Subaru 1000
1969 – Subaru R2
1971 – Subaru Leone z napędem 4WD
1972 – Subaru Rex
1977 – Subaru Brat
1983 – Subaru Domingo
1984 – Subaru Justy
1989 – Subaru Legacy
1992 – Subaru Impreza
1992 – Subaru Vivo
1997 – Subaru Forester
2005 –Subaru B9 Tribeca
2013 – samochody z napędem hybrydowym
2013 – Subaru WRX
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?