SUV-y na polskim rynku

Dariusz Dobosz
1. Kia Sportage - cena od 68 800 zł. Bardzo dobra jakość wykonania, ciekawa stylizacja, obszerne wnętrze, dynamiczne silniki i siedmioletnia gwarancja – to wszystko w wyjątkowo atrakcyjnej cenie. Popracować trzeba nad praktycznym zużyciem paliwa niektórych wersji Fot: Materiały prasowe
1. Kia Sportage - cena od 68 800 zł. Bardzo dobra jakość wykonania, ciekawa stylizacja, obszerne wnętrze, dynamiczne silniki i siedmioletnia gwarancja – to wszystko w wyjątkowo atrakcyjnej cenie. Popracować trzeba nad praktycznym zużyciem paliwa niektórych wersji Fot: Materiały prasowe
Nasz kraj nie jest wyjątkiem na samochodowej mapie Europy. Auta typu SUV cieszą się dużą popularnością, a klienci mają w czym wybierać.

Samochody typu SUV (Sport Utility Vehicle) to jeden z bardziej dynamicznie rozwijających się segmentów rynku. W ostatnich

Fot: Materiały prasowe
Fot: Materiały prasowe

latach sprzedaż pojazdów rekreacyjnych wzrasta w krajach europejskich nawet o jedną trzecią rocznie. W Polsce również potrafimy docenić zalety tego typu aut i kupujemy je coraz chętniej. Popularność SUV-ów jest dzisiaj na tyle duża, że niektóre firmy mają kilka tego typu modeli w swojej gamie.

Jasne jest, że nie dorównują one w rankingach sprzedaży kompaktom czy autom miejskim, ale trudno się temu dziwić, skoro samochody o rekreacyjnym charakterze są od nich droższe. W zamian oferują wysokie i solidne nadwozia, funkcjonalne wnętrza podobne jak w minivanach, bogatsze wyposażenie oraz napęd 4x4. Zapewniają one użytkownikom wysoki poziom bezpieczeństwa oraz komfortu, lecz z drugiej strony nie radzą sobie poza asfaltem tak dobrze, jak auta terenowe. Często zużywają także więcej paliwa od pojazdów osobowych. Za to wysokie zawieszenie SUV-ów pozwala na łatwe wsiadanie i wysiadanie, a także zapinanie dziecka w foteliku – bez schylania się i szarpania z pasami bezpieczeństwa. W bagażniku bez przeszkód zmieści się wózek i walizki, a po zakupach siatki. Innym plusem tego rodzaju aut jest mała szkoda przy stłuczce bądź obtarciu, bo pierwszy kontakt z drugim autem będzie miał zazwyczaj zderzak albo stopień, a nie blacha.

Możliwość rozdziału momentu obrotowego na dwie osie nie stanowi reguły w autach rekreacyjnych, chociaż początkowo idea pojazdów typu SUV opierała się właśnie na połączeniu wygody samochodu osobowego i terenówki z napędem 4x4, mogącej śmiało zjeżdżać z utwardzonych dróg. Z biegiem lat producenci zauważyli jednak, że tylko niektórym nabywcom zależy na napędzie obu osi. Znacząca większość wybiera SUV-y ze względu na wielkość i solidność, dające poczucie bezpieczeństwa, oraz z uwagi na funkcjonalność. Mało tego – okazuje się, że ogromna rzesza właścicieli aut rekreacyjnych na co dzień jeździ głównie po mieście. Dlatego w wielu przypadkach oferta obejmuje nie tylko wersje z napędem 4x4, ale również odmiany

Wyższa pozycjaza kierownicąi poczuciewiększego bezpieczeństwatojedne z zaletaut typu SUV Fot: Materiały prasowe
Wyższa pozycja
za kierownicą
i poczucie
większego bezpieczeństwa
to
jedne z zalet
aut typu SUV Fot: Materiały prasowe

z napędem tylko jednej osi. Takie auto jest lżejsze, bardziej ekonomiczne, tańsze w eksploatacji. Tym, którzy nie zjeżdżają z asfaltu w zupełności wystarczy.

Charakterystyczną cechą SUV-ów są pięciodrzwiowe nadwozia z mniej lub bardziej pochyloną tylną szybą. To auta kojarzone z wygodą i funkcjonalnością, dlatego trzydrzwiowe wersje należą do rzadkości. Obecnie można znaleźć je tylko w Land Roverze Evoque i Suzuki Grand Vitara. Generalnie samochody rekreacyjne podzielone są na trzy klasy – kompaktową, średnią i wyższą. Najtańsze, kompaktowe SUV-y to alternatywa dla klasycznych aut segmentu C, o długości nadwozia 4,3-4,5 m. Ceny najbardziej ekskluzywnych modeli w tej grupie znacznie przekraczają 100 000 zł. Dolna granica cen bliska jest 70 000 zł, ale najtańszego SUV-a, czyli rumuńską Dacię Duster, można kupić już za niecałe 40 000 zł. Nic dziwnego, że ten właśnie samochód w podsumowaniu ogólnej sprzedaży za sierpień 2012 zajął czwartą lokatę, a w swoim segmencie zajął pozycję lidera. Znakomicie sprzedaje się zresztą w wielu krajach Europy, podobnie jak jego największy rywal Nissan Qashqai, siódmy w polskim rankingu sprzedaży.

W Polsce lubimy SUV-y wydając na nie więcej niż przeznaczylibyśmy na zakup auta kompaktowego podobnej klasy. Jednocześnie popularne są u nas modele w najprostszej wersji wyposażenia. Auta z najbogatszym wyposażeniem trafiają do klientów, dla których bardziej liczy się prestiż i komfort samochodu niż jego cena. SUV bardzo dobrze realizuje funkcję reprezentatywną, przez co coraz częściej wybierane są one na samochody firmowe, szczególnie dla kadry menadżerskiej.

Trochę historii

Pierwszym SUV-emw USA był Jeep Wagoneer(1962 r.), a w EuropieRange Rover (1970 r.) Fot: Materiały prasowe
Pierwszym SUV-em
w USA był Jeep Wagoneer
(1962 r.), a w Europie
Range Rover (1970 r.) Fot: Materiały prasowe

Pierwszy SUV na Starym Kontynencie pojawił się w 1970 roku, czyli osiem lat po debiucie Jeepa Wagoneera w USA i był to Range Rover. Auto nie było dobrze wyposażone. Dopiero po 10 latach od rozpoczęcia sprzedaży otrzymało dodatki, które znacząco poprawiły komfort podróżowania. Od momentu europejskiej premiery, zainteresowanie tego typu autami stale rosło, jednak dopiero ostatnie lata wzniosły SUV-y na szczyty motoryzacyjnej popularności.

Coraz więcej SUV-ów na polskich ulicach
Co dziesiąty samochód zarejestrowany w Polsce to SUV. Pokazuje to, jak wielkim powodzeniem cieszą się auta sportowo-użytkowe. Za kierownicą tego typu pojazdów możemy spotkać przedsiębiorców, menedżerów jak i panie, którym SUV-y dają

Porsche Cayenneto przykład luksusowegoauta, którecałkiem nieźleradzi sobie pozaasfaltem Fot: Materiały prasowe
Porsche Cayenne
to przykład luksusowego
auta, które
całkiem nieźle
radzi sobie poza
asfaltem Fot: Materiały prasowe

poczucie bezpieczeństwa. SUV, jak każdy samochód ma swoje wady i zalety. Do wad zaliczają się stosunkowo słabe osiągi większości modeli znajdujących się na rynku, a także większe spalanie. Pośród zalet, klienci wskazują na bezpieczeństwo, funkcjonalność i komfort. Nie dziwi więc fakt, że tego typu pojazdy mają opinię solidnych samochodów rodzinnych. SUV-y są wyższe od swoich konkurentów – aut typu kombi i van. W parze z większymi gabarytami idzie wysokie położenie fotela kierowcy, dzięki któremu nawet naprawdę niskie osoby mogą cieszyć się dobrą widocznością zza kierownicy.

Nie tylko na asfalt
Większość aut typu SUV nadaje się do jazdy w terenach leśnych, górzystych lub w warunkach zimowych – podwyższone zawieszenie, napęd 4x4, które przydaje się także właścicielom nowo powstałych domków na osiedlach lub rekreacyjnych działek, gdzie droga dojazdowa znacznie odbiega od ideału. Należy jednak pamiętać, że nie są to auta typowo terenowe i nie pozwalają na jazdę w bardzo trudnych warunkach.

Kompaktowe samochodu rekreacyjne na polskim rynku

Model

Silniki (KM)

Długość (mm)

Podst. poj. bagażnika (l)

Cena

(zł)*

1. Dacia Duster

1.6 (105), 1.5dCi (90), 1.5 dCi (107), 1.5 dCi (109)

4315

475

39 900

2. Skoda Yeti

1.2 TSI (105), 1.4 TSI (122), 1.8 TSI (160), 1.6 TDI (105), 2.0 TDI (110), 2.0 TDI (140), 2.0 TDI (170)

4223

416

65 950

3. Opel Mokka

1.4 (140), 1.6 (115), 1.7 CDTi (130)

4278

356

67 900

5. Kia Sportage

1.6 GDI (135), 2.0 (163), 1.7 CRDi (115), 2.0 CRDi (136), 2.0 CRDi (184)

4440

564

68 800

4. Suzuki
Grand Vitara

1.6 (106), 2.4 (166), 2.4 (169), 1.9 DDiS (129)

4060 (3d)
4500 (5d)

184 (3d)
398 (5d)

69 900 (3d)
93 900(5d)

6. Hyundai ix35

1.6 GDI (135), 2.0 (163), 1.7 CRDi (115), 2.0 CRDi (136), 2.0 CRDi (184 KM)

4410

465

70 100

7. Nissan Qashqai

1.6 (117), 2.0 (140), 1.5 dCi (109), 1.6 dCi (130), 2.0 dCi (150)

4330

410

72 000

8. Mitsubishi ASX

1.6 MIVEC (117),
1.8 DID (150)

4295

393

75 300

9. SsangYong Korando

2.0 (150), 2.0 e-xDi200 (175)

4410

486

76 000

10. Jeep Compass

2.0 (156), 2.2 CRD (163)

4448

328

83 400

11. VW Tiguan

1.4 TSI BlueMotion (122), 1.4 TSI (160), 1.4 TSI BlueMotion (160), 2.0 TSI (180), 2.0 TSI (210), 2.0 TDI BlueMotion (110), 2.0 TDI (140), 2.0 TDI BlueMotion (140), 2.0 TDI (170)

4426

470

83 990

12. Subaru XV

1.6 (114), 2.0 (150), 2.0D (147)

4450

380

87 975

13. Mazda CX-5

2.0 (160), 2.0 (165), 2.2d (150), 2.2d (175)

4555

503

94 400

14. Subaru Forester

2.0 (150), 2.0D (147)

4560

450

95 700

15. Honda CR-V

2.0 (150), 2.2 i-CDTi (150)

4525

524

107 200

16. Ford Kuga

2.5 (200), 2.0 TDCi (140), 2.0 TDCi (163)

4443

360

109 200

17. Renault Koleos

2.0 dCi (150), 2.0 dCi (175)

4520

450

117 600

18. BMW X1

2.0 (150), 2.0 (184), 2.0 (245), 2.0d (116),
2.0d (143), 2.0d (163),
2.0d (184), 2.0d (218)

4454

420

120 200

19. Audi Q3

2.0 TFSI (170), 2.0 TFSI (211), 2.0 TDI (140), 2.0 TDI (177),

4385

460

124 700

20. BMW X3

2.0 (184), 2.0 (245), 3.0 (306), 2.0d (184), 3.0d (258), 3.0d (313)

4648

550

158 400

21. Mercedes GLK

3.0 CDI (231),
3.5 BlueEfficiency (306), 2.1 CDI BlueEfficiency (143), 2.1 CDI BlueEfficiency (170), 2.1 BlueTec (170), 2.1 CDI BlueEfficiency (204), 2.1 BlueTec (204), 3.0 CDI BlueEfficiency (265)

4525

450

163 000

22. Land Rover Freelander

2.0 (240), 2.2 SD4 (190), 2.2 TD4 (150), 2.2 eD4 (150)

4500

755

166 200

23. Land Rover Evoque

2.0 (240), 2.2 TD4 (150), 2.2 eD4 (150), 2.2 SD4 (190)

4355

575

184 500

Samochody rekreacyjne klasy średniej na polskim rynku

Model

Silniki (KM)

Długość (mm)

Podst. poj. bagażnika (l)

Cena

(zł)*

1. Chevrolet Captiva

2.4 (167), 3.0 (258),
2.2d (163), 2.2d (184)

4673

447

84 490

2. Mitsubishi Outlander

2.0 MIVEC (147),
2.4 MIVEC (170)

4640

771

95 190

3. Opel Antara

2.2d (163), 2.2d (184)

4575

370

100 000

4. Kia Sorento

2.4 (174), 2.0 CRDi (150), 2.2 CRDi (197)

4685

528

111 500

5. Nissan X-Trail

2.0 dCi (150),
2.0 dCi (173)

4635

603

123 900

6. Hyundai Santa-Fe

2.0 CRDi (150),
2.2 CRDi (197)

4690

585

129 900

7. Citroen C-Crosser

2.4 (170), 2.2 HDI (160)

4645

441

130 100

8. Audi Q5

2.0 TFSI (225),
2.0 TFSI Hybrid (245), 3.0 TFSI (272), 2.0 TDI (143), 2.0 TDI (177), 3.0 TDI (245)

4629

540

134 800

9. Volvo XC-60

2.0 T5 (240), 3.0 T6 (304), 2.0 D3 (136),
2.4 D4 (163), 2.4 D5 (215)

4628

495

132 400

10. Mazda CX-7

2.3 (260),
2.2 MZR CD (173)

4700

455

158 900

11. Infiniti EX

3.7 (320), 3.0d (238)

4645

340

218 000

Samochody rekreacyjne klasy wyższej na polskim rynku

Model

Silniki (KM)

Długość (mm)

Podst. poj. bagażnika (l)

Cena

(zł)*

1. SsangYong Rexton

2.7 XVT (179)

4720

935

169 000

2. Nissan Murano

3.5 (256), 2.5d (190)

4834

402

185 900

3. Volvo XC-90

2.4 D4 (163), 2.4 D5 (200)

4807

483

186 300

4. VW Touareg

3.6 BlueMotion (280),
3.0 TDI BlueMotion (204), 3.0 TDI BlueMotion (245), 4.2 TDI (340)

4795

580

212 590

5. Hyundai ix55

3.0 CRDi (240)

4840

598

213 900

6. Audi Q7

3.0 TFSI (272), 3.0 TFSI (333),
3.0 TDI (204),
3.0 TDI (245), 4.2 TDI (340)

              5089

775

239 700

7. Lexus RX

3.5 Hybrid (277),
3.5 (299)

4770

496

263 500

8. BMW X5

3.0 (306), 4.4 (407), 4.4 (555), 3.0d (245), 3.0d (306), 3.0d (381)

4857

620

265 500

9. Infiniti FX

3.7 (320), 5.0 (390),
3.0d (238)

4865

410

268 475

10. Mercedes M

3.5 BlueEfficiency (306),
4.7 BlueEfficiency (408),
5.5 (525), 2.2 BlueTec (204), 3.0 BlueTec (258)

4804

690

273 000

11. Porsche Cayenne

3.0 Hybrid (380), 3.6 (300), 4.8 (400), 4.8 (420), 4.8 (500), 3.0d (245)

4846

670

288 375

12. BMW X6

3.0 (306), 4.4 (407), 4.4 (555), 3.0d (245), 3.0d (306), 3.0d (381)

4877

570

299 900

Sprzedaż samochodów SUV w Polsce
Szczyt rankingu sprzedaży aut rekreacyjnych w Polsce za pierwsze półrocze 2013 r. pokazuje przede wszystkim, jak wysokie notowania mają auta koreańskie. Ich styl i dobrą jakość doceniają przede wszystkim klienci indywidualni. Zaczyna chyba słabnąć pozycja Qashqaia, europejskiego przeboju w segmencie SUV. Ten model, wciąż chętnie kupowany „na firmę”, ma coraz mniejsze wzięcie wśród klientów indywidualnych, czekających na drugą generację auta (2014). Nie dziwi miejsce na podium Dacii Duster, która wbrew pozorom jest wysoko nie tylko dzięki przystępnej cenie. Walory użytkowe tego samochodu są nie do pogardzenia i nabywcy o tym wiedzą. Przeciętny wynik Hondy CR-V powinien się wyraźnie poprawić, jeśli nowa wersja modelu z bardzo udanym turbodieslem 1.6 i-DTEC będzie wyraźnie tańsza od drogiej 2.2 i-DTEC. Jako jedyny z klasy „premium” do pierwszej dziesiątki wdarło się Volvo XC60, ale jest to sukces zasłużony.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty