Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Suzuki Jimny 1.3

Redakcja
Suzuki Jimny, Fot: Dariusz Wołoszka Info-Ekspert
Suzuki Jimny, Fot: Dariusz Wołoszka Info-Ekspert
Produkowany od 12 lat następca modelu Samurai charakteryzuje się prostym wyglądem i właściwościami terenowymi, które pozytywnie zaskoczą niejednego fana Off-Road. Za 54 900 zł możemy stać się właścicielami najmniejszej terenówki w ofercie japońskiego producenta.

Sylwetka Jimnego od razu zdradza, że priorytetową kwestią dla projektantów

Suzuki Jimny, Fot: Dariusz Wołoszka Info-Ekspert
Suzuki Jimny, Fot: Dariusz Wołoszka Info-Ekspert

były właściwości terenowe. Nie znajdziemy tutaj popularnych obłości, spoilerów czy zbędnych przetłoczeń. Potężne opony w dużych nadkolach, krótki zwis przedni i tylny oraz podwyższone nadwozie to cechy oczekiwane w tego typu pojeździe. Długość 3645 mm, szerokość 1600 mm i wysokość 1705 mm czynią go jedną z najmniejszych terenówek na rynku. Jimny może pochwalić się kątem natarcia 37º, kątem rampowym 31º oraz kątem zejścia 46º.

Przestrzeń pasażerska małego Suzuki to dobrze spasowane plastiki oraz skórzano-materiałowa tapicerka. Trójramienna pokryta skórą kierownica bardzo dobrze leży w dłoniach, niestety nie posiada regulacji położenia. Z przodu kierowca i pasażer będą podróżowali w komfortowych warunkach. Na tylnej kanapie daje o sobie znać niewielka długość nadwozia. Pomimo regulacji oparć tylnych foteli, będą tam podróżowały wygodnie jedynie osoby niskie lub dzieci. Za tylnymi fotelami znajduje się niewielkich rozmiarów bagażnik o pojemności 113 litrów, który po złożeniu oparć foteli możemy powiększyć do 816 litrów. Dostęp do bagażnika umożliwiają duże otwierane na bok drzwi na których zamontowano koło zapasowe.


[polecane]22751719,22721471;1[/polecane]


Suzuki Jimny, Fot: Dariusz Wołoszka Info-Ekspert
Suzuki Jimny, Fot: Dariusz Wołoszka Info-Ekspert

Właściwości terenowe to największy potencjał małego Japończyka. Nadwozie na ramie nośnej oraz zawieszenie zależne ze sztywnymi mostami sprawiają, że pojazd poradzi sobie w trudnych warunkach. Tzw. opony mieszane spisują się dobrze w terenie, na kopnym piasku lub błocie, niestety na drogach asfaltowych przy większych prędkościach stają się głośne i nie zapewniają wystarczającego komfortu podróży. Jazda z prędkością przekraczającą 100 km/h staje się nerwowa i nieprzyjemna. Zawieszenie w połączeniu z takimi oponami to duet, który najlepiej czuje się na nieutwardzonych nawierzchniach.
Jednostka benzynowa o pojemności 1328 cm³ oferuje 85 KM mocy i 110 Nm momentu obrotowego dostępnego przy 4100 obr./min. Przyspieszenie do pierwszych 100 km/h w 17,2 sekundy oraz prędkość maksymalna na poziomie 135 km/h wystarczą do sprawnego poruszania się w terenie. Silnik według producenta potrzebuje 9 litrów benzyny na pokonanie 100 kilometrów w mieście oraz 6,3 litra/ 100 km w cyklu pozamiejskim.

4-stopniowa automatyczna przekładnia współpracująca z tak małym silnikiem
Suzuki Jimny, Fot: Dariusz Wołoszka Info-Ekspert
Suzuki Jimny, Fot: Dariusz Wołoszka Info-Ekspert

benzynowym to w aucie terenowym rzadkość, która jednak tutaj funkcjonuje dobrze. Automat zmienia biegi płynnie bez zbędnej zwłoki lub szarpnięć. Oprócz położenia „D” oferującego 4 przełożenia mamy do dyspozycji jeszcze 3 inne tryby umożliwiające dostosowanie pracy skrzyni do swoich potrzeb: zakres 3-biegowy używany do jazdy pod górę lub w dół wzniesienia o małym nachyleniu, zakres 2-biegowy zapewniający większą siłę napędową podczas pokonywania wzniesień oraz umożliwiający mocniejsze hamowanie silnikiem oraz oznaczony literą L zakres 1-biegowy. Ostatnie położenie skrzyni biegów ma zastosowanie w przypadku kiedy chcemy wykorzystać maksymalną siłę napędową oraz maksymalne hamowanie silnikiem na bardzo stromych zjazdach.

Suzki Jimny posiada napęd na cztery koła Drive Action 4x4 składający się ze skrzynki rozdzielczej z synchronizatorem oraz pneumatycznych sprzęgieł piast kół. Dzięki temu przy prędkościach nieprzekraczających 100km/h i jeździe na wprost możemy za pomocą przycisków na konsoli centralnej przełączać pomiędzy napędem na jedną lub obie osie (2WD lub 4WD). Przełączenie napędu w tryb 4WD-L, gdzie moc doprowadzana jest do przedniego i tylnego mostu z redukcją prędkości obrotowej wymaga zatrzymania pojazdu.
Masa własna wynosząca 1075 kg, małe zwrotne nadwozie charakteryzujące się promieniem skrętu 4,9 metra oraz układ napędowy Drive Action 4x4 czynią z małego Suzuki wszechstronny pojazd terenowy.

Grupą docelową dla Jimnego są klienci gotowi na wyrzeczenia się komfortu w codziennym użytkowaniu (mniejsza kabina, mniejszy komfort jazdy po asfalcie), za to poszukujący samochodu terenowego za rozsądne pieniądze, który poradzi sobie w każdych warunkach.
[b]
Wybrane dane techniczne Suzuki Jimny i konkurentów:
Marka / modelSuzuki Jimny 4x4Dacia Duster 4x4Lada 4x4 (Niva)
WersjaEleganceLaureateComfort
Cena (zł)65 90056 45041 000
SilnikBenzynowyBenzynowyBenzynowy
Pojemność (cm3)132815981690
Moc (KM)8510583
Moment obrotowy (Nm)110148128
Przyspieszenie 0 - 100 km.h (s)17,212,8ok. 20
Prędkość maksymalna (km/h)135160137
Średnie spalanie (l/100 km)7,389,5
Emisja CO2 (g/km)167185233
Skrzynia biegówautomatyczna 4 biegowamanualna 6 biegowamanualna 5 biegów
Pojemność bagażnika (l)113408265

Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty