Sylwetka Jimnego od razu zdradza, że priorytetową kwestią dla projektantów
były właściwości terenowe. Nie znajdziemy tutaj popularnych obłości, spoilerów czy zbędnych przetłoczeń. Potężne opony w dużych nadkolach, krótki zwis przedni i tylny oraz podwyższone nadwozie to cechy oczekiwane w tego typu pojeździe. Długość 3645 mm, szerokość 1600 mm i wysokość 1705 mm czynią go jedną z najmniejszych terenówek na rynku. Jimny może pochwalić się kątem natarcia 37º, kątem rampowym 31º oraz kątem zejścia 46º.
Przestrzeń pasażerska małego Suzuki to dobrze spasowane plastiki oraz skórzano-materiałowa tapicerka. Trójramienna pokryta skórą kierownica bardzo dobrze leży w dłoniach, niestety nie posiada regulacji położenia. Z przodu kierowca i pasażer będą podróżowali w komfortowych warunkach. Na tylnej kanapie daje o sobie znać niewielka długość nadwozia. Pomimo regulacji oparć tylnych foteli, będą tam podróżowały wygodnie jedynie osoby niskie lub dzieci. Za tylnymi fotelami znajduje się niewielkich rozmiarów bagażnik o pojemności 113 litrów, który po złożeniu oparć foteli możemy powiększyć do 816 litrów. Dostęp do bagażnika umożliwiają duże otwierane na bok drzwi na których zamontowano koło zapasowe.
[polecane]22751719,22721471;1[/polecane]
Właściwości terenowe to największy potencjał małego Japończyka. Nadwozie na ramie nośnej oraz zawieszenie zależne ze sztywnymi mostami sprawiają, że pojazd poradzi sobie w trudnych warunkach. Tzw. opony mieszane spisują się dobrze w terenie, na kopnym piasku lub błocie, niestety na drogach asfaltowych przy większych prędkościach stają się głośne i nie zapewniają wystarczającego komfortu podróży. Jazda z prędkością przekraczającą 100 km/h staje się nerwowa i nieprzyjemna. Zawieszenie w połączeniu z takimi oponami to duet, który najlepiej czuje się na nieutwardzonych nawierzchniach.
Jednostka benzynowa o pojemności 1328 cm³ oferuje 85 KM mocy i 110 Nm momentu obrotowego dostępnego przy 4100 obr./min. Przyspieszenie do pierwszych 100 km/h w 17,2 sekundy oraz prędkość maksymalna na poziomie 135 km/h wystarczą do sprawnego poruszania się w terenie. Silnik według producenta potrzebuje 9 litrów benzyny na pokonanie 100 kilometrów w mieście oraz 6,3 litra/ 100 km w cyklu pozamiejskim.
4-stopniowa automatyczna przekładnia współpracująca z tak małym silnikiem
benzynowym to w aucie terenowym rzadkość, która jednak tutaj funkcjonuje dobrze. Automat zmienia biegi płynnie bez zbędnej zwłoki lub szarpnięć. Oprócz położenia „D” oferującego 4 przełożenia mamy do dyspozycji jeszcze 3 inne tryby umożliwiające dostosowanie pracy skrzyni do swoich potrzeb: zakres 3-biegowy używany do jazdy pod górę lub w dół wzniesienia o małym nachyleniu, zakres 2-biegowy zapewniający większą siłę napędową podczas pokonywania wzniesień oraz umożliwiający mocniejsze hamowanie silnikiem oraz oznaczony literą L zakres 1-biegowy. Ostatnie położenie skrzyni biegów ma zastosowanie w przypadku kiedy chcemy wykorzystać maksymalną siłę napędową oraz maksymalne hamowanie silnikiem na bardzo stromych zjazdach.
Suzki Jimny posiada napęd na cztery koła Drive Action 4x4 składający się ze skrzynki rozdzielczej z synchronizatorem oraz pneumatycznych sprzęgieł piast kół. Dzięki temu przy prędkościach nieprzekraczających 100km/h i jeździe na wprost możemy za pomocą przycisków na konsoli centralnej przełączać pomiędzy napędem na jedną lub obie osie (2WD lub 4WD). Przełączenie napędu w tryb 4WD-L, gdzie moc doprowadzana jest do przedniego i tylnego mostu z redukcją prędkości obrotowej wymaga zatrzymania pojazdu.
Masa własna wynosząca 1075 kg, małe zwrotne nadwozie charakteryzujące się promieniem skrętu 4,9 metra oraz układ napędowy Drive Action 4x4 czynią z małego Suzuki wszechstronny pojazd terenowy.
Grupą docelową dla Jimnego są klienci gotowi na wyrzeczenia się komfortu w codziennym użytkowaniu (mniejsza kabina, mniejszy komfort jazdy po asfalcie), za to poszukujący samochodu terenowego za rozsądne pieniądze, który poradzi sobie w każdych warunkach.
[b]
Wybrane dane techniczne Suzuki Jimny i konkurentów:
Marka / model | Suzuki Jimny 4x4 | Dacia Duster 4x4 | Lada 4x4 (Niva) |
Wersja | Elegance | Laureate | Comfort |
Cena (zł) | 65 900 | 56 450 | 41 000 |
Silnik | Benzynowy | Benzynowy | Benzynowy |
Pojemność (cm3) | 1328 | 1598 | 1690 |
Moc (KM) | 85 | 105 | 83 |
Moment obrotowy (Nm) | 110 | 148 | 128 |
Przyspieszenie 0 - 100 km.h (s) | 17,2 | 12,8 | ok. 20 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 135 | 160 | 137 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 7,3 | 8 | 9,5 |
Emisja CO2 (g/km) | 167 | 185 | 233 |
Skrzynia biegów | automatyczna 4 biegowa | manualna 6 biegowa | manualna 5 biegów |
Pojemność bagażnika (l) | 113 | 408 | 265 |
Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?