Suzuki Jimny

Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha: Suzuki Jimny to jeden z najmniejszych z oferowanych na naszym rynku samochodów, o których można powiedzieć, że są terenowe.
Fot. Maciej Pobocha: Suzuki Jimny to jeden z najmniejszych z oferowanych na naszym rynku samochodów, o których można powiedzieć, że są terenowe.
Jeśli myślisz o samochodzie radzącym sobie w terenie, a nie masz góry pieniędzy, możesz wybrać Suzuki Jimny.

Chcesz być "cool" i "trendy"? Powinieneś kupić SUV-a.

 

Auta rekreacyjno-terenowe cieszą się na naszym rynku coraz większym powodzeniem. Ich nabywcom nie przeszkadza, że większość z tych pojazdów została zaprojektowana z myślą o

Fot. Maciej Pobocha: Suzuki Jimny to jeden z najmniejszych z oferowanych na naszym rynku samochodów, o których można powiedzieć, że są terenowe.
Fot. Maciej Pobocha: Suzuki Jimny to jeden z najmniejszych z oferowanych na naszym rynku samochodów, o których można powiedzieć, że są terenowe.

jeździe szosowej, a nie w celu pokonywania bezdroży. Ci, którzy chcą kupić prawdziwą terenówkę, mają jednak na to szansę.

 

Cechy szczególne

 

Samochód zdolny radzić sobie w terenie powinien mieć konstrukcję ramową, duży prześwit, krótkie zwisy nadwozia i nieduży rozstaw osi. Napęd na obie osie może być stały lub dołączalny, przydają się przy tym reduktor i blokada mechanizmów różnicowych. Większość z wymienionych cech ma Suzuki Jimny. Solidna rama w połączeniu ze sztywnymi mostami napędowymi zawieszonymi na wahaczach wzdłużnych i sprężynach śrubowych korzystnie wpływa na stabilność jazdy po nieutwardzonych trasach. Standardowo napęd przekazywany jest na tylne koła. Dołączenie

Fot. Maciej Pobocha: Z silnikiem 1,3 l/85 KM i przekładnią automatyczną auto nie jest dynamiczne.
Fot. Maciej Pobocha: Z silnikiem 1,3 l/85 KM i przekładnią automatyczną auto nie jest dynamiczne.

napędu kół przednich odbywa się za pomocą przycisków umieszczonych na panelu centralnym. Podczas przełączania między trybem 2WD i 4WD w trakcie jazdy samochód musi się poruszać w linii prostej z prędkością mniejszą niż 100 km/h. Jimny ma także reduktor uruchamiany przyciskiem 4WD-L. Pozwala on na pokonywanie przeszkód w terenie, a włącza się go po zatrzymaniu pojazdu.

 

Silnik

 

Jednostka napędowa testowanego przez nas Jimny’ego miała pojemność 1,3 l i współpracowała z automatyczną, 4-stopniową skrzynią biegów. Chłodzony cieczą 4-cylindrowy silnik benzynowy rozwija moc 85 KM. Jest cichy, ale jego dynamika pozostawia wiele do życzenia. Rozpędzanie trwa długo, szczególnie na wyższych biegach, przez

Fot. Maciej Pobocha: Materiały zastosowane we wnętrzu nie rażą jakością. Zegary są czytelne, na plus zasługują duże lusterka zewnętrzne.
Fot. Maciej Pobocha: Materiały zastosowane we wnętrzu nie rażą jakością. Zegary są czytelne, na plus zasługują duże lusterka zewnętrzne.

co wyprzedzanie np. samochodów ciężarowych trzeba zaplanować nie chcąc narażać się na niebezpieczeństwo zderzenia z nadjeżdżającym z naprzeciwka autem. Zbyt duże wydaje się też zużycie paliwa: przy przejechanym podczas testu 1000 km średnia jego wartość wyniosła 8,0 l. To dużo biorąc pod uwagę, że ok. 700 km pokonano w trasie. Pierwsze 160 km w mieście bez specjalnego "duszenia" pedału gazu zakończyło się ubytkiem niemal połowy baku.

 

Wrażenia z jazdy

 

Niewielkie gabaryty ułatwiają poruszanie się w miejskim ruchu ulicznym i parkowanie. W terenie umożliwiają sprawne przeciskanie się między drzewami czy innymi przeszkodami. Problem pojawia się w momencie, gdy właściciel zaplanuje wakacyjny pobyt z osobami towarzyszącymi,

Fot. Maciej Pobocha: Bagażnik ma symboliczną pojemność 103 l. Można ją zwiększyć składając oparcia tylnych foteli.
Fot. Maciej Pobocha: Bagażnik ma symboliczną pojemność 103 l. Można ją zwiększyć składając oparcia tylnych foteli.

na który trzeba wziąć większość ilość bagażu. Przestrzeń bagażowa ma wręcz symboliczną pojemność, którą co prawda można zwiększyć składając oparcia tylnych foteli, ale w ten sposób tracimy miejsca dla pasażerów. Ponadto złożone oparcia nie tworzą płaskiej podłogi bagażnika. Przednie fotele są wygodne i nawet w długiej trasie kierowca i pasażer nie odczuwają dyskomfortu. Siedzącym z tyłu wyższym pasażerom może nieco brakować miejsca na nogi, ale nad głową jest go wystarczająco dużo. Zajmowanie miejsca z na tylnych fotelach jest dość łatwe dzięki przesuwającemu się przedniemu fotelowi pasażera ze składanym oparciem. Przy wysiadaniu należy jednak pamiętać o dość dużym prześwicie auta. Zawieszenie sprawdza się podczas jazdy w terenie, natomiast w trasie wszystkie nierówności drogi są odczuwalne.

Fot. Maciej Pobocha: Dzięki dołączalnemu napędowi przedniej osi i reduktorowi Jimny dobrze radzi sobie w terenie.
Fot. Maciej Pobocha: Dzięki dołączalnemu napędowi przedniej osi i reduktorowi Jimny dobrze radzi sobie w terenie.

Dołączalny napęd na przednie koła sprawdza się w trudniejszych warunkach - pokonywanie kamienisto-piaszczystej drogi i wzniesień pokrytych śliską trawą nie stanowiło podczas naszego testu większych problemów. Automatyczna, 4-stopniowa skrzynia biegów zmienia przełożenia bez szarpnięć. Czas oczekiwania przy włączaniu biegu na wyższy nie jest długi. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku redukcji przełożeń - mogłaby ona przebiegać szybciej.

 

Podsumowanie

 

Jimny to samochód dobrze radzący sobie w terenie i dzięki niewielkim wymiarom spisujący się w mieście. Jazda po utwardzonych drogach wymaga od kierowcy i pasażerów wytrzymałości na wstrząsy powodowane zbyt słabym tłumieniem nierówności. Dynamiki auta nie można zaliczyć do najlepszych. W wersji Elegance auto kosztuje niemal 60 tys. zł i ma dość bogate wyposażenie, chociaż możnaby oczekiwać większej ilości poduszek. Poza standardowymi z przodu nie można ich tymczasem nawet dokupić.

 

Wybrane dane techniczne:

 

Rodzaj silnika

Benzynowy

Liczba cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3
)

1328

Moc maksymalna (KM-obr/min)

85/6000

Maks. moment obr. (Nm-obr/min)

110/4100

Rozpędzanie 0-100 km/h (s)

17,2

Prędkość maksymalna (km/h)

135

Pojemność bagażnika (l)

113/324

Zużycie paliwa: trasa/miasto (l /100 km)

6,6/9,9

Długość/szerokość/wysokość (cm)

367/160/171

Rozstaw osi (cm)

225

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3 lata lub 100 000 km/6

Cena (zł)

59 900

 

Nasza ocena

(Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych)

 

Przestronność wnętrza

***

Wystarczająca ilość miejsca z przodu, nieco mniej miejsca z tyłu szczególnie na wysokości kolan, mały bagażnik.  

Silnik

**

Mało dynamiczna jednostka napędowa na co wpływa częściowo zestawienie z nią automatycznej skrzyni biegów.

Poziom hałasu

****

Niski poziom hałasu, nawet po osiągnięciu wysokich obrotów niezbyt natarczywy.

Zużycie paliwa

**

Zużycie paliwa jest wysokie nawet podczas jazdy szosowej z napędem na jedną oś.

Wyposażenie podstawowe

****

Samochód w wersji Elegance bogato wyposażony. Minus za niemożność dokupienia np. bocznych poduszek powietrznych i ESP.

 

Wyposażenie Suzuki Jimny Elegance:

 

Poduszki powietrzne

2

Układ ABS

S

Układ ESP

-

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby

S

Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie

S

Klimatyzacja manualna

S

Radioodtwarzacz CD

S

S - wyposażenie seryjne

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty