Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Suzuki SFV 650 Gladius. Test małego narwańca

Karol Biela
Testujemy: Suzuki SFV 650 Gladius - mały narwaniec (foto, film)
Testujemy: Suzuki SFV 650 Gladius - mały narwaniec (foto, film)
Suzuki Gladius to przykład na to, że w cenie poniżej 30 tys. złotych można kupić nowy motocykl, który potrafi dostarczyć sporej dawki emocji.

Gladius debiutował na rynku trzy lata temu, ale do dzisiaj jest to maszyna, która wzbudza wśród motocyklistów ożywione dyskusje. Jedni wytykają jej wręcz metroseksualny styl oraz kolorystykę, inni chwalą motocykl za mocny i zarazem oszczędny silnik, czy dobre właściwości jezdne.

O gustach się nie dyskutuje
Powyższa łacińska maksyma jest stara jak świat. W końcu każdy wie najlepiej, co się komu podoba. I chociaż w przypadku SFV 650 design rzeczywiście nie odstrasza samczą brutalnością detali – a wręcz idzie w stronę gładkich, opływowych kształtów – to o jakiejś niespójności stylistycznej nie może być mowy. W dodatku Gladius to całkiem praktyczny motocykl pomimo jego kompaktowych gabarytów. Weźmy chociażby wyświetlacz. Duży klasyczny obrotomierz dobrze współgra z cyfrowym prędkościomierzem, a montowany fabrycznie wyświetlacz zapiętego biegu przyda się nie tylko początkującym motocyklistom. Co prawda brakuje tam wskaźnika paliwa, ale kiedy w baku jest już niewiele benzyny włącza się pomarańczowa kontrolka a na wyświetlaczu pojawia się licznik kilometrów informujący o możliwym do przejechania dystansie.**

Testujemy: Suzuki SFV 650 Gladius - mały narwaniec (foto, film)
Testujemy: Suzuki SFV 650 Gladius - mały narwaniec (foto, film)

Jednoczęściowa kanapa umieszczona na poziomie 785 mm od podłoża oraz niska masa własna wynosząca 206 kg z ABS przypadną do gustu niższym jeźdźcom oraz amazonkom. Wyprofilowanie kanapy, która na dalekie trasy jest trochę za twarda,  sprzyja dobremu wyczuciu maszyny, a jeździec ma poczucie siedzenia w, a nie na motocyklu. Mniej przyjemne doznania czekają pasażera/pasażerkę, ale w końcu Suzuki SFV 650 Gladius to nie rasowy turystyk typu Honda Goldwing. Z drugiej strony masywne uchwyty dla „plecaka", znajdujące się po bokach siedziska, zapewniają dobre trzymanie. Na plus zaliczyć trzeba także regulację klamki hamulca (sprzęgło niestety jej nie ma) oraz lokalizację zamka kanapy, która umożliwia zdjęcie siedziska nawet, jeżeli zamontujemy do Gladiusa boczne sakwy.

Moc spod znaku „V"
Stosowana w Gladiusie jednostka napędowa bazuje na konstrukcji stosowanej w modelu SV 650. Ten widlasty silnik, którego dwa cylindry umieszczono względem siebie pod kątem 90 stopni generuje obecnie 72 KM przy 8 400 obr./min., a maksymalny moment obrotowy (64Nm) osiąga, kiedy wskazówka obrotomierza wskaże 6 400.

Tyle teoria. W praktyce chłodzona cieczą „V2-ka" charakteryzuje się dobrą kulturą pracy oraz niezłą elastycznością pod warunkiem, że silnik utrzymujemy powyżej 2 tys. obrotów. Jeżeli lubimy dynamicznie wystartować spod świateł to ucieszy nas, że bez żadnego strzelania ze sprzęgła przednie koło Gladiusa łatwo odrywa się od podłoża. W końcu mocny dół i średnie obroty to domena widlastych silników. Co ważne przy wyższych prędkościach obrotowych V-Twin nie traci wigoru i ciągnie równo do samego odcięcia zapłonu. Dwucylindrowa jednostka o pojemności 645 ccm jest także oszczędna. Podczas testu średnie spalanie wyniosło 4,4 litra na 100 kilometrów, ale przy spokojnej jeździe możliwe jest zbliżenie się do niecałych 4 litrów.

Zawieszenie i hamulce
Japoński producent zastosował z przodu widelec teleskopowy o 41-milimetrowej średnicy goleni. Użytkownik ma możliwość dostosowania regulacji napięcia wstępnego sprężyny przedniego zawieszenia w zakresie 15 milimetrów. Z tyłu pracuje centralny amortyzator, który połączony jest z dwuramiennym stalowym wahaczem. Ten element resorująco-tłumiący posiada regulacje napięcia wstępnego sprężyny oraz możliwość doboru tłumienia siły odbicia. Podczas jazdy w mieście tak dobrany zestaw spisuje się poprawnie, jedynie duże ubytki w jezdni mogą wprowadzić zawieszenie motocykla do wartości granicznych.

Testujemy: Suzuki SFV 650 Gladius - mały narwaniec (foto, film)
Testujemy: Suzuki SFV 650 Gladius - mały narwaniec (foto, film)

Na krętych asfaltach Suzuki SFV 650 Gladius spisuje się bardzo dobrze – szybsze łuki i energiczna zmiana toru jazdy nie wytrącają tego małego narwańca z obranego kursu. Co prawda przy wyższych autostradowych prędkościach sylwetka naked bike nie gwarantuje dobrej ochrony przed wiatrem, ale dzięki akcesoryjnej szybie zamontowanej w testowym egzemplarzu pęd powietrza był skutecznie niwelowany do około 160 km/h.

Układ hamulcowy Gladiusa standardowo wyposażony jest na polskim rynku w system ABS i składa się z przednich tarcz o średnicy 290 mm, w które wgryzają się dwutłoczkowe zaciski. Z tyłu za spowalnianie odpowiada pojedyncza tarcza o średnicy 240 mm z pojedynczym zaciskiem. Jak na ważącą nieco ponad 200 kilogramów maszynę hamulce dają sobie radę w codziennej eksploatacji, chociaż dzięki wykorzystaniu hamowania silnikiem poprzez redukcję biegu można zrezygnować z tylnego hebla pozostawiając go do stabilizacji podczas jazdy w zakręcie, czy przy awaryjnym hamowaniu. Gladiusa wyposażonego w ABS można kupić za niecałe 28 tys. zł. To korzystny stosunek ceny do jakości.

Plusy:
- dynamiczny silnik,
- neutralne prowadzenie,
- ABS w standardzie,

Minusy:
- brak wskaźnika poziomu paliwa,
- zbyt twarda kanapa,

Suzuki SFV 650 Gladius** - dane techniczne**
Typ silnika: 4-suwowy, 2-cylindrowy, widlasty V 90°, chłodzony cieczą, DOHC
Pojemność skokowa: 645 cm3
Średnica x skok tłoka: 81,0 mm x 62,6 mm
Stopień sprężania: 11,5:1
Moc maksymalna: 72 KM przy 8400 obr/min
Moment obrotowy: 64 Nm przy 6400 obr/min
Układ zasilania: wtrysk paliwa
Rozrusznik: elektryczny
Skrzynia biegów: 6-stopniowa
Prędkość maksymalna: 200 km/h
Długość całkowita: 2130 mm
Szerokość całkowita: 760 mm
Wysokość całkowita: 1090 mm
Rozstaw osi: 1445 mm
Prześwit: 135 mm
Wysokość siedzenia: 785 mm
Masa własna: 206 kg z ABS
Zawieszenie przód: 41 mm widelec teleskopowy, sprężyny spiralne, tłumienie olejowe, regulacja napięcia wstępnego sprężyny. Skok 125 mm.
Zawieszenie tył: Wahacz wleczony, sprężyna spiralna, tłumienie olejowe, regulacja napięcia wstępnego sprężyny i tłumienia siły odbicia. Skok 130 mm.
Hamulce przód / tył: podwójny tarczowy / tarczowy
Opony Przód: 120/70 ZR17 M/C 58W
Tył: 160/60 ZR17 M/C 69W
Zbiornik paliwa: 14,5 L
Zużycie paliwa (dane wg. standardu WMTC) 4,2 l / 100 km
Norma czystości spalin: Euro 3 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty