Suzuki Swift 1.3 kontra Nissan Micra 1.4

Bartłomiej Bałdyga
Wybrać ładniejszy, czy sprawniejszy na drodze. Sprawdzaliśmy, czy obie te cechy można połączyć w jednym aucie.

 

Fot. Suzuki
Fot. Suzuki

Małe japońskie autka znamy w Polsce od wielu lat. Wysoka rynkowa pozycja nie jest dziełem przypadku. Poprzednie generacje Micry i Swifta wyróżniały się wśród konkurencji z dwóch powodów. Po pierwsze oba modele odznaczały się bardzo wysoką niezawodnością i niskimi kosztami eksploatacji, kolejnym powodem dużej popularności była atrakcyjna cena, wynikająca po części ze skromnego wyposażenia.

 

Cechy szczególne

 

Nissan Micra w obecnym wcieleniu zadebiutował w 2003 r. Japoński maluch niedawno przeszedł delikatny zabieg odmładzający, nie wpłynął on jednak znacząco na wizerunek Micry. Niepowtarzalna i zaskakująca to nadal najczęściej powtarzane

Fot. Nissan
Fot. Nissan

epitety kierowane pod adresem małego Nissana. Faktycznie, okrągłych kształtów nadwozia nie da się pomylić z żadnym innym autem. Podobna idea przyświecała projektantom Suzuki.

 

Swift jest równie oryginalny, ale kształt jego nadwozia narysowano w zupełnie odmiennym stylu. Tutaj króluje prosta i ascetyczna forma nawiązująca do sportowych aspiracji firmy. Można powiedzieć, że Swift to świeża krew na motoryzacyjnym rynku. Premiera tego auta miała miejsce w 2005 roku. Mimo tego małe Suzuki jest bardzo dojrzałą konstrukcją, szczególnie we wnętrzu widać ogromny postęp w dziedzinie jakości i staranności montażu. Nowoczesny, a zarazem skromny styl w jakim zaprojektowano deskę rozdzielczą może się podobać. Jedynym mankamentem są dość twarde plastiki użyte do

Fot. Suzuki
Fot. Suzuki

wykończenia wnętrza.

 

Pod względem przestrzeni Suzuki znajduje się w środkowej części stawki. Ilość miejsca jest wystarczająca. Wnętrze Swifta skonstruowano tak, by wygodnie pomieścić cztery dorosłe osoby. Podróżujący na przednich fotelach nie znajdą powodów do narzekań. Nad ich głowami jest sporo przestrzeni. Trochę gorzej pod tym względem wypada tylna część przedziału pasażerskiego. W tej konkurencji wygrywa Micra. Przestrzeni we wnętrzu wygospodarowano na tyle dużo, by uznać to auto za jedno z największych w klasie B. Ponadto Nissan oferuje swym użytkownikom dużą ilość przydatnych schowków. Jeden z nich umieszczono pod siedziskiem

Fot. Nissan
Fot. Nissan

przedniego fotela. Przesuwaną tylną kanapę zastosowano w obu pojazdach. Dzięki temu przestrzeń bagażową można powiększyć jednym ruchem ręki.     

 

Silniki

 

Więcej mocy za mniejsze pieniądze. Takie założenia projektantów z pewnością docenią wszyscy kierowcy. Biorąc pod uwagę niewielką pojemność silnika, zaledwie 1300 cm3, trzeba przyznać, że inżynierowie Suzuki wysoko postawili

Fot. Zdzisław Podbielski
Fot. Zdzisław Podbielski

poprzeczkę. Swift dysponuje mocą 92 KM. Niska masa silnika przekłada się na większą dynamikę i mniejsze zużycie paliwa, a co za tym idzie mniejsze koszty eksploatacji. Nissan pod maską Micry zamontował silnik o pojemności 1.4 l i mocy 88 KM. Mniejszą moc rekompensuje jednak dość duży moment obrotowy 128Nm osiągany już przy 3200 obr./min. Dzięki temu auto jest bardziej elastyczne, szybko reaguje na naciśnięcie pedału gazu co niezwykle pomaga podczas wyprzedzania.

 

Wrażenia z jazdy

 

Suzuki Swift oferuje dużo emocji i radości kosztem komfortu jazdy. Nic więc dziwnego że częściej trafia on w ręce młodych kierowców. Prosta, ale trwała konstrukcja zawieszenia i precyzyjny (zębatkowy) układ kierowniczy sprawiają, że wsiadając do Swifta trudno się powstrzymać przed

Fot. Bartłomiej Bałdyga
Fot. Bartłomiej Bałdyga

wciśnięciem gazu do oporu. Małe auto z najmniejszym silnikiem przyspiesza w dobrym tempie, a do szybkiej zmiany biegów zachęca precyzyjna dźwignia o bardzo krótkim skoku.

 

Zajęcie odpowiedniej pozycji za kierownicą ułatwia precyzyjna regulacja fotela, także w płaszczyźnie pionowej. Dodatkowym atutem jest aż sześć poduszek powietrznych montowanych standardowo już od drugiego poziomu wyposażenia. Micra choć nieco gorzej wyposażona, pod względem bezpieczeństwa nie ustępuje Suzuki. Oba auta uzyskały taką samą ocenę 4 gwiazdek w teście zderzeniowym Euro NCAP. Nissan za sprawą rozstawu osi większego o 5,2 cm na drodze zachowuje się mniej nerwowo. Zawieszenie na większy skok, a to z kolei zapewnia większy komfort resorowania. 

 

Podsumowanie

 

Nissan okazał się autem wszechstronnym. Jest zwrotny i łatwy w prowadzeniu, dzięki temu świetnie radzi sobie w miejskim tłoku. Duży rozstaw osi i komfortowo działające zawieszenie gwarantuje bezpieczną i wygodną podróż na dłuższych dystansach. Suzuki Swift spodoba się tym, którzy ponad komfort przekładają dynamikę. Jest szybszy od swego konkurenta, a ponad to lepiej wyposażony w zakresie bezpieczeństwa. Japońskie maluchy znane są z wysokiego poziomu niezawodności, gwarantując przy tym niezbyt wysoką cenę zakupu. Oba auta wyróżniają się oryginalnie zaprojektowaną linią nadwozia. 

 

 

 

Nissan Micra 1.4 Tekna

Suzuki Swift 1.3 GS

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/benzyna

4/16/benzyna

Pojemność skokowa (cm3
)

1386

1328

Moc maksymalna (KM/obr./min)

88/5200

92/5800

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

128/3200

116/4200

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

11,9

11,0

Prędkość maksymalna (km/h)

172

175

Pojemność bagażnika (l)

251-371/

213/562

Pojemność zbiornika paliwa (l)

46

45

Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km)

5,4/7,9

5,1/8,0

Długość x szerokość x wysokość (cm)

371,9/166/154

369,5/169/150

Rozstaw osi (cm)

243,2

238

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/12

3/12

Cena (zł)

47 400

47 900

 

 

 

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 

Nissan Micra

1.4 Tekna

Suzuki Swift

1.3 GS

Poduszki powietrzne

4

6

Układ ABS

S

S

Układ ESP

W pakiecie z kurtynami powietrznymi

4400 zł

-

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/-

S/-

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

S/S

S/S

Klimatyzacja

S

S

Radioodtwarzacz z CD

S

S

S- wyposażenie standardowe

 

 **Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)**

 

 

Nissan Micra 1.4 Tekna

Suzuki Swift 1.3 GS

Przestronność wnętrza

+

 

Silnik

remis

 

Poziom hałasu (odczuwalny)

 

 remis

Zużycie paliwa

 

+

Wyposażenie

Plus dla Suzuki

Cena

remis

 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty