Suzuki Swift

Wawrzyniec Rozenberg
Swift jest najstarszym z produkowanych obecnie modeli koncernu Suzuki. W tym czasie zmieniały się karoserie i silniki, ale styl pozostał ten sam. Małe auto jest proste, tanie i bezawaryjne.

Swift jest najstarszym z produkowanych obecnie modeli koncernu Suzuki. Pierwsze egzemplarze weszły na rynek 19 lat temu. Od 1995 roku wytwarzane są również w węgierskiej fabryce Suzuki. W tym czasie zmieniały się karoserie i silniki, ale styl pozostał ten sam. Małe auto jest proste, tanie i bezawaryjne.


Suzuki Swift

Fot. Wawrzyniec Rozenberg

Marka Suzuki nie jest w Polsce zbyt popularna. Uznaniem cieszy się terenowy Vitara, ale też coraz więcej Swiftów spotyka się na ulicach. Jeżdżą nimi osoby, którym nie zależy ani na prestiżu, ani na szaleństwach na drodze.

Na giełdzie
Wśród tysiąca pojazdów na giełdzie samochodowej w Pruszczu Gd. zawsze są auta ze znakiem firmowym Suzuki. W tym jeden lub dwa modele Swift, nie ma więc pewności, że trafimy na poszukiwany rocznik. Najczęściej można kupić pojazdy z 1991 i 1992 roku. Coraz częściej trafiają się też auta znacznie nowsze. Bywalcy giełdy twierdzą, że nieliczna oferta na giełdzie świadczy, że właścicielom dobrze jest z tą marką i nie chcą się pozbyć posiadanego samochodu.

Jan Ankiewicz z Gdańska sprzedawał na giełdzie w Pruszczu Suzuki Swift o pojemności 1,3 l z 1999 r. z przebiegiem 50 tys. km. Auto było wycenione na 19,3 tys. zł. W ciągu czterech pierwszych lat eksploatacji jego notowania spadły tylko o około 40 proc, co jest w miarę dobrym wynikiem.

Dobry ale bez cudów
- Suzuki Swift kupiłem w gdyńskim salonie sprzedaży i jeździłem nim przez 4 lata - powiedział Jan Ankiewicz. Pilnie przestrzegałem terminów przeglądu. Nic się w tym czasie nie psuło i nie wymagało żadnych napraw. Trzeba podkreślić, że instrukcja jest przygotowana bardzo rzetelnie. Pojazd zużywa 4,5 l paliwa, tak jak podano. Prędkość maksymalna też jest taka, jak w instrukcji, nawet przy obciążonym aucie. Wśród małych pojazdów Swift jest chyba najlepszy. Ma dobre przyspieszenie, co jest ważne przy ruszaniu na światłach. Nie można mówić, że to jakiś cud techniki. Mechanizmy są raczej proste. Do wad samochodu zaliczam mały bagażnik i mały kąt otwarcia tylnych drzwi.

Nie lubię szybkiej jazdy, raczej trzymam się przepisów. Dzięki temu sprzedawany pojazd nie uczestniczył w wypadku czy nawet najdrobniejszych kolizjach. Przekonałem się kiedyś do japońskich samochodów i to był mój trzynasty pojazd z tego kraju. Następny też będzie japoński, tylko trochę większy.

Trochę historii modelu

  • 1984 r. - wejście na rynek modelu z nadwoziem hatchback
  • 1989 r. - zmiana linii nadwozia
  • 1991 r. - wprowadzenie modelu z nadwoziem sedan
  • 1995 r. - uruchomienie fabryki na Węgrzech
  • 1996 r. - kolejna zmiana stylistyki nadwozia
  • 1999 r. - zmiana wystroju wnętrza

    Mirosław Prądzyński, właściciel firmy Prokar zajmującej się sprzedażą i serwisem marki Suzuki
    - Suzuki Swift to naprawdę dobre auto, tanie, a przede wszystkim trwałe. Najczęściej wymieniamy w nich klocki hamulcowe, po przejechaniu 50 tys. km, i szczęki, które służą dobrze nieraz nawet do 100 tysięcy kilometrów przebiegu. W starszych modelach czasem wymagają naprawy zawieszenia, które nie wytrzymują naszych dróg. Silniki mogą nie domagać tylko w przypadku niedopilnowania wymiany oleju lub przegrzania ich z powodu zbyt małej ilości płynu chłodzącego. Przez 11 lat istnienia firmy nie spotkałem się ze zużytą skrzynią biegów do Swifta. Nie robiliśmy też nigdy kapitalnego remontu silnika. Z częściami zamiennymi nie ma kłopotu. Fabryczne są stosunkowo drogie, ale obecnie można nabyć też produkowane w różnych krajach, również w Japonii, ale nieoznaczone symbolem Suzuki. Są one tańsze o ponad 50 proc. Z mojego doświadczenia wynika, że motoryzacyjne firmy japońskie stosują do swych pojazdów materiały najwyższej jakości i bardzo dokładnie obrobione. To cała tajemnica najniższej awaryjności. Do tego większość mechanizmów nie ma skomplikowanej budowy. Na Swifta jest 6 lat gwarancji na blachy nadwozia. Są one powlekane galwanicznie i nawet w 10-letnich pojazdach trudno znaleźć rdzę. Jest tylko jeden problem. Regulacje silników powinien przeprowadzić warsztat wyposażony w specjalistyczny sprzęt diagnostyczny w autoryzowanej stacji. Przegląd kosztuje u nas 200 zł za robociznę, a coroczny przegląd blach nadwozia wykonujemy za darmo .
     

Ceny części (w zł)
Zderzak przedni 463
Łożysko piasty przed. koła 268
Filtr powietrza 69
Filtr oleju 28
Klocki hamulcowe przód 212
Tarcza hamulcowa 527
Pasek rozrządu 262
Amortyzator 472
Końcówka drążka kierow. 222

Zalety i wady

 

  • Niska awaryjność
  • Dobre właściwości jezdne
  • Niskie zużycie paliwa
  • Przestronne wnętrze w stosunku do gabarytów
  • Przeciętny komfort jazdy
  • Skromne wyposażenie seryjne
  • Głośna praca silników
  • Mały bagażnik
  • Mały kąt otwierania tylnych drzwi

    Dane techniczne Suzuki Swift 1,3

Wymiary (mm)3745 x1590 x 1350
Rozstaw osi (mm)2265
Rozstaw kół (mm)1365 przód, 1340 tył
Masa własna (kg)755
Dopuszczalna masa całkowita (kg)1275
Objętość bagażnika (l)260
Silnikrzędowy umieszczony poprzecznie
4 cylindry 1.3, po 2 zawory na cylinder
Pojemność i moc (ccm/KM)1298/68
Stopień sprężenia9,5
Skrzynie biegówpięciobiegowe, dostępna wersja z automatyczną skrzynią
Zawieszenietypu McPherson i wahacz podłużny ze sprężyną śrubową
Układ kierowniczywspomaganie w seryjnym wyposażeniu lub z dopłatą
Rozpędzanie 0-100 km/h (sek.)12,8
Prędkość maksymalna (km/h)165
Zużycie paliwa przy 120 km/h (l)4,8
Zużycie paliwa w jeździe miejskiej (l)7,8

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty