Światła do jazdy dziennej

Grzegorz Burda
Fot. Hella: Nie wszystkie światła dzienne szpecą samochód. Odpowiednio dobrane mogą nawet poprawić jego wygląd
Fot. Hella: Nie wszystkie światła dzienne szpecą samochód. Odpowiednio dobrane mogą nawet poprawić jego wygląd
Od 17 kwietnia jesteśmy zobowiązani jeździć przez cały rok z włączonymi światłami mijania także w dzień. Aby oszczędzić trochę paliwa można zamontować światła do jazdy dziennej.

Od 17 kwietnia jesteśmy zobowiązani jeździć przez cały rok z włączonymi światłami mijania także w dzień. Aby oszczędzić reflektory i trochę paliwa można zamontować światła do jazdy dziennej.

 

Zdecydowana większość samochodów nie ma na wyposażeniu świateł dziennych i kierowcy muszą używać świateł mijania. Ale niewielkim nakładem środków i pracy można do każdego samochodu zamontować światła do jazdy dziennej. Korzyści są przynajmniej dwie.

 

Fot. Hella: Nie wszystkie światła dzienne szpecą samochód. Odpowiednio dobrane mogą nawet poprawić jego wygląd
Fot. Hella: Nie wszystkie światła dzienne szpecą samochód. Odpowiednio dobrane mogą nawet poprawić jego wygląd

Nie zużywają się żarówki i reflektory główne i zdecydowanie mniejszy jest pobór prądu. Światła mijania mają bowiem moc 110 W, a dzienne od 10 W do 42 W. Jest to kilkakrotnie mniej niż mijania, więc alternator nie powinien mieć problemów z prawidłowym naładowaniem akumulatora, a i zużycie paliwa nie powinno wzrosnąć. Również mając ksenony warto zamontować takie światła, gdyż oszczędzamy bardzo drogie żarówki, które jak się okazuje nie są tak trwałe jak obiecują producenci.

 

Jakie i jak zamontować?

 

Światła do jazdy dziennej muszą być barwy białej i włączane jednocześnie z tylnymi światłami pozycyjnymi. Powinny się automatycznie wyłączać, jeżeli włącza się światła mijania lub drogowe. Światła te muszą być na wysokości co najmniej 25 cm od ziemi, ale nie wyżej niż 150 cm, maksymalnie 40 cm od bocznego obrysu pojazdu, a wzajemna odległość między nimi nie może być mniejsza niż 60 cm.

 

Światła do jazdy dziennej nie kosztują dużo. Polskie są w cenie około 50 zł i w zestawie otrzymujemy lampy, przewody i przekaźnik. Znacznie droższe są światła zachodnich producentów,

Fot. Hella: Na rynku są dostępne światła dzienne o różnych kształtach, które powinny pasować do większości samochodów
Fot. Hella: Na rynku są dostępne światła dzienne o różnych kształtach, które powinny pasować do większości samochodów

za które trzeba zapłacić minimum 200 zł. Kształty i wymiary są zróżnicowane, więc można dopasować wzór do stylistyki większości samochodów. W zestawach są automatyczne włączniki, więc nie trzeba pamiętać o nich włączaniu. Do najpopularniejszych modeli (Golf V, IV, III, Astra H) można kupić światła specjalnie do nich produkowane.

 

Dzienne LED

 

Aby zmniejszyć do minimum pobór energii można zamontować światła dzienne typu LED, które potrzebują tylko 10 watów, więc nie powodują mierzalnego wzrostu zużycia paliwa. Ponadto światła te są około 30 razy bardziej trwałe, więc dodatkowo oszczędzamy na zakupie żarówek. Niestety dużą wadą jest cena. Za komplet trzeba zapłacić aż 750 zł.

 

Pobór prądu przez światła

 

Światła mijania

110 W

Światła dzienne

32-42 W

Światła dzienne LED

10 W

 

Ceny świateł dziennych

 

Produkcja polska

Od 50 zł

Hella

200 zł

Hella LED

750 zł

Aut. włącznik świateł mijania

50 - 150 zł

 

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty